Frantz Clemens Stephan Weller
Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 12:16

Hejsa allesammen...

Jeg er ganske ny i gruppen her og vil derfor sikkert begå fejl
undervejs, men håber på jeres forståelse...

Jeg er for ganske nylig begyndt at forske i mine børns aner. I den
anledning har jeg bl.a. været bagud på deres fædrene side, hvor jeg
var klar over, at vi havde en kongelig hoffotograf, nemlig Frantz
Clemens Stephan Weller.
Så godt, så langt...

Omkring ham ved jeg følgende:

Født i 1938 - Død 1900

Gift i København den 16. juni 1861 med Laura Elise Cathinca Melchior

Fik 2 børn:

Agnes Ernestine Weller i 1861
(kun ganske få måneder efter brylluppet forøvrigt - datoer røber mange
hemmeligheder...)

Ernst Christian Weller i 1866
(Dette er mine børns tip-oldefar)

Havde bl.a. andet fotoatelier i Østergade 15, Atelier Hansen, Schou &
Weller, som siden blev til Atelier Hansen & Weller...

Jeg vil selvfølgelig gerne finde ud af hvem hans forældre var, hvor
han er født henne og evt. om han havde søskende.

Nu er jeg som sagt nybegynder, så jeg mangler sørme gode forslag til
hvordan jeg kommer videre med dette. Jeg håber nogle af I erfarne
mennesker kan bidrage med forslag...

På forhånd mange tak fra en novice...

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 12:17

Gudrun <great_gudrun <nospam@hotmail.com>> ulejligede sig med at
skrive:

>Født i 1938 - Død 1900

Ups... det er det med at være præcis...

Han er selvfølgelig født i 1838...

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-05-03 12:27

Hej Gudrun,

Prøv at kigge i folketællingen for 1890. Der boede han sikkert samme sted.

Der står også, hvor han har oplyst, hvor han er født, og så er det at søge
videre derfra.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 20:14

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> ulejligede sig med at
skrive:

Hejsa Ole...

>Prøv at kigge i folketællingen for 1890. Der boede han sikkert samme sted.

Hejsa - har prøvet at være inde for at kigge, men tilsyneladende er de
ikke færdige med at indtaste den folketælling... eller (hvilket er
sandsynligt) jeg kan bare ikke finde ud af hvordan man gør...

>Der står også, hvor han har oplyst, hvor han er født, og så er det at søge
>videre derfra.

Ja, det lyder nemt... hvis ellers bare jeg kunne finde ud af det...

Du mener godtnok inde på http://ddd.dda.dk, ikke?

Ellers mange tak for dit råd!

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : annelise christensen

Dato : 17-05-03 20:52

Hej Gudrun, nu kommer den løftede pegefinger. Selvom man har internetadgang
kan man ikke "slægtsforske".
Du er nødt til at bevæge dig på arkiver, læse lidt om emnet og husk altid
på, at det du trækker hjem fra DDA i form af folketællinger er indtastet af
mange forskellige personer og derfor er det kun ment som en "vejledende"
hjælp som i værste fald kan være "vildledende". Derfor er du nødt til selv
at efterkontrollere og husk for alt i verden kilder.
med venlig hilsen og go' vind
annelise

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 21:06

"annelise christensen" <annelise@mail.tdcadsl.dk> ulejligede sig med
at skrive:

>Hej Gudrun, nu kommer den løftede pegefinger. Selvom man har internetadgang
>kan man ikke "slægtsforske".

Nej, det er jeg klar over man ikke kan...

> [...]
>hjælp som i værste fald kan være "vildledende". Derfor er du nødt til selv
>at efterkontrollere og husk for alt i verden kilder.

Tak for dine gode råd

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 17-05-03 21:47

Hej Gudrun,

Du skal på et LA (Lands Arkiv) for at kigge i denne FT (folketælling).

Alt kan ikke gøres hjemmefra, og det er også meget sjovere, at sidde med de
originale papirer.

Nogen gange "afslører" de mere, end der er indtastet :)

God jagt!!

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 23:22

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> ulejligede sig med at
skrive:

>Hej Gudrun,
>
>Du skal på et LA (Lands Arkiv) for at kigge i denne FT (folketælling).

Tak skal du have - havde tænkt på at jeg måtte en tur der forbi, men
er det ikke en god ide at have mere end en at kigge efter - eller er
det mere end rigeligt i første omgang?

>Alt kan ikke gøres hjemmefra, og det er også meget sjovere, at sidde med de
>originale papirer.

Helt sikkert

>Nogen gange "afslører" de mere, end der er indtastet :)

Ja, det har du sikkert ret i...
Glæder mig til den første tur til de støvede arkiver...

>God jagt!!

Tak skal du have...

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-05-03 17:26

"Gudrun >" <great_gudrun <nospam@hotmail.com> wrote in message news:it5ccv4bhu5d9o6e90n69ca9dmncdncm0s@4ax.com...
> [...]
>
> Nu er jeg som sagt nybegynder, så jeg mangler sørme gode forslag til
> hvordan jeg kommer videre med dette. Jeg håber nogle af I erfarne

Hvis Gudrun du skal ordeligt hjælpes det er nodvendigt at give alle detailler

precis dato >> dd mm aaaa
kilde >>> kirkebog eller folketælling elle familie biblen eller ?
Alle navn du vid

I Kjøbenhavn data ligger kun efter gade og sogn untagen til nogen år er den indexer eller register

1923 livended beboer i Rådhuset Stadtsarkiv
død beboer i Landsarkiv Sjælland på Jagtvej LAK

og Kraks og andre vejviser på den Konglige Bibliotek, med nogen på Rigsarkivet og et rimligt samling på LAK og ¨Rådhusets Bibliotek

Det er sikert noget i Krak om fotoatelier i Østergade 15, og hvis der er hans hjem address hvilket sogn det tilhøre.

Man læse mange årgang og se efter navn og addresse skift.

FT 1801 index på RA
og dda.ddd.dk med delvis mere

Jeg har lige lavede et stukke av arbejde om Randers Købsted folk
og uden addresse det ver nodvendigt at læs tre årgang af FT circa 30 000 navn hver og hver av den tåg 2 dag på Rigsarkivet.

Med address i FT jeg for søsterkin og fødselsdato erne og sogn
Også tilbage ti KB og for mere - eg faderne

Og med fotograf der er det foto samling på KB

Også det er mindst 6 arkiv here i Kbhn man skal besøge.

Nu nogen gang man bestiller et arkiv pakke og må vende
også det er tid at lavede "look ups" til fremmede

mvh

Hugh W

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 20:22

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> ulejligede sig med at
skrive:

>Hvis Gudrun du skal ordeligt hjælpes det er nodvendigt at give alle detailler
>
>precis dato >> dd mm aaaa
>kilde >>> kirkebog eller folketælling elle familie biblen eller ?
>Alle navn du vid

Okay - det skal jeg huske...

Jeg fokuserede ret ensidigt på denne Frantz Clemens Weller, som jeg
mangler information om...

> [...]
>
>Det er sikert noget i Krak om fotoatelier i Østergade 15, og hvis der er hans hjem address hvilket sogn det tilhøre.

I Krak?
Hmmm, nu er jeg som sagt novice, men det eneste Krak jeg kender, er
det jeg går ud og laver vejsøgning på ude på nettet...

>FT 1801 index på RA
Hvad er RA?

>og dda.ddd.dk med delvis mere
Så langt er jeg med - bortset fra, at der ikke er resultat når jeg
søger på ham derinde...

>Jeg har lige lavede et stukke av arbejde om Randers Købsted folk
>og uden addresse det ver nodvendigt at læs tre årgang af FT circa 30 000 navn hver og hver av den tåg 2 dag på Rigsarkivet.
Hold da op... Håber du havde en god madpakke med...

Jeg siger foreløbig mange tak for alle dine oplysninger og håber det
er okay at jeg spørger lidt ind til nogle af dem?

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Hugh Watkins

Dato : 17-05-03 23:40

"Gudrun >" <great_gudrun <nospam@hotmail.com> wrote

med nogen på Rigsarkivet

klip

> Hvad er RA?

> Så langt er jeg med - bortset fra, at der ikke er resultat når jeg
> søger på ham derinde...

men det udvikle sig hele tiden
og alle transkription har fejl at man må lære sig at leve med

> Jeg siger foreløbig mange tak for alle dine oplysninger og håber det
> er okay at jeg spørger lidt ind til nogle af dem?

suffuligt

OW mit DANSK

http://ddd.dda.dk

er mega fint men det tid at brug

http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm prov at læs alle links

særligt http://www.dis-danmark.dk/kipkort/

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/kort/kobe1845.gif

Rosenborg og Øster Kvarter er ikke med endu GUL
en eller anden abejde at taste det in

og kun 8 av 32 protocal har ver korrektur læsede

Også "deres" kan got vere gemt eller forkjert -- endnu

Nu geografi

Hver dag brug jeg http://www.geocities.com/Heartland/Flats/9991/index.html

og http://sql.krabsen.dk/stednavne/index_frames.htm fra http://www.krabsen.dk

og http://www.krak.dk og http://www.krak.dk/scripts/kort/krakdk_kortvisning.asp??

hvis man har et gade http://www.kms.dk

Danmark for og nu

http://www.sa.dk har mange finesse

biblen http://www.sa.dk/sa/omarkiverne/kort.htm hvor ting er

site search http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=site:www.sa.dk+folket%E6lling

læs den http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/kildetyper/folketaelling.htm

NB

Kirkebøger
Kig i en kirkebog!
Gotisk håndskrift

mere http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=folket%E6lling

prov med sogn op til 10 ord

hovså http://www.dk4.dk/kilden/lynkursus/arkiv_kilder.shtm

enjoy

Hugh W

Lynkursus i slægtsforskning http://www.dk4.dk/kilden/lynkursus/slaegtsforskning.shtm

Begyndelsen Hvordan kommer du i det hele taget i gang med at slægtsforske, og hvad skal du have styr på, inden arkivbesøgene?

Arkiv og kilder Kirkebøger og folketællinger kommer ingen slægtsforsker uden om. Hvad indeholder de - og hvad skal man vide for at
bruge dem?

Hvad må man se? De vigtigste regler for, hvor gamle oplysninger skal være før man uden videre kan se dem på arkiverne.

10 Gode Råd En lille huskeliste, og litteraturliste, som (næsten) er uundværlig

Gotisk håndskrift Der er ingen vej udenom, hvis man vil føre slægten bagom 1875. Så må du lære at læse gotisk håndskrift. Det kan se
svært ud, men øvelse gør mester

Slægten på nettet? I de senere år er der kommet meget slægtshistorisk materiale ud på nettet - hvor er de gode adresser - hvad kan
du bruge dem til?

....og så videre Tips om slægtsbog, at få mere "kød" på anerne, foreninger, mm.<<

Hans Worsøe: "Find dine rødder. Politikens håndbog i slægtshistorie", Politikens Forlag, 1992 <<

http://genealogi.co.uk

Fra : Gudrun

Dato : 18-05-03 00:29

"Hugh Watkins" <hugh_watkins@net.dialog.dk> ulejligede sig med at
skrive:

(KLIP)

Tusinde tak for de mange links, som jeg er helt sikker på vil være til
meget stor hjælp for mig...

Jeg vil straks læse siderne om hvordan man kommer godt i gang med at
slægtsforske - jeg er ret sikker på, at det er noget jeg bliver grebet
af...

Jeg vil også sørge for at få fat i den anbefalede bog, men allermest
vil jeg sige mange tak for dine mange gode råd.

Tak for din tid!

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-05-03 18:30

> [...]
>
> Omkring ham ved jeg følgende:
>
> Født i 1938 - Død 1900
>
> Gift i København den 16. juni 1861 med Laura Elise Cathinca Melchior

Her er lidt interesse for dig, fundet på www.familysearch.org:
Laura Elise Cathinca MELCHIOR Age At Marriage: 20
Sex: <F>

----

Event(s):
Birth: <1841>

----

Marriage:
Spouse: Frantz Clemens Stephan WELLER Age At Marriage: 23
Marriage: 16 Jun 1861 Place: Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark

----

Der står iøvrigt også, at det stammer fra Vor Frue sogn, København.

MODERENS FØDSEL:
LAURA ELISE CATHINYA MELCHIOR
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 06 OCT 1841 Garnisons Sogn Or Den Herre Zebaoths Kirke,
, Kobenhavn, Denmark

Parents:
Father: LUDVIG MELCHIOR Family
Mother: ANNE MARIE KOCK

Disse forældre igen blev viet et andet sted på Sjælland, se her:
Marriages:

LUDVIG MELCHIOR
Spouse: ANE MARIE KOCK Family
Marriage: 13 AUG 1824 Sankt Peder, Naestved, Praesto, Denmark

Ved vielsen var han 25 - hun bare 17 år gammel.

Ane Marie Kock's fødselsoptegnelse er vist her (du skal selv checke):
Anne Marie <NIELSDATTER KOK>
Sex: F

Event(s):
Birth: 17 Feb 1807 Place: <Naestved, Praesto, Denmark>
Christening: 22 Feb 1807 Place: Naestved, Praesto, Denmark

Parents:
Father: Niels RASMUSSEN KOK
Mother: Charlotte Amalia BALLE

Source Information:
Batch Number: C223671
Source Dates: 1731 - 1814
Film or Fiche Number: 50680
Collection Details: Sankt Morten; Den Danske Folkekirke

Disse mennesker blev viet:

Charlotte Amalie BALLE
Sex: <F>

Marriage:
Spouse: Niels RASMUSSEN KOCK
Marriage: 28 Jun 1797 Place: Naestved, Praesto, Denmark

Source Information:
Batch Number: M223671
Source Dates: 1731 - 1815
Film or Fiche Number: 50680
Collection Details: Sankt Morten; Den Danske Folkekirke

Charlotte Amalia Andreasen BALLE
Female

Event(s):
Birth:
Christening: 14 APR 1769 Tjaereby, Frederiksborg,
Denmark

Parents:
Father: Andreas Severin Petersen BALLE Family
Mother: Christine Rebekka DOLLNER

Denne fødsel kan du søge også på www.familysearch.org, og se under
"Ancestral File",
der vil du finde stamtræer helt tilbage til 1500-tallet for nogle af
forfædrene.

Nu kan jeg vist ikke finde mere til dig, jeg beklager, at jeg ikke
fandt noget om din forfader Weller,
men gå ind i folketællingerne - fra 1845 og frem er fødestedet oplyst,
så det skulle være forholdsvist
enkelt.

Mvh.Bodil.

begin 666 invisible.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___P```/___P```"'_"T%$3T)%.DE2,2XP`M[M`"'Y
6! $```(`+ `````!``$```("5 $`.P``
`
end

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Gudrun

Dato : 17-05-03 20:26

"Bodil Grove Christensen" <grovebgc@fjerndettetdcadsl.dk> ulejligede
sig med at skrive:

Hejsa Bodil...

> Nu kan jeg vist ikke finde mere til dig, jeg beklager, at jeg ikke
>fandt noget om din forfader Weller,

Tusinde, tusinde tak for det store arbejde du har lagt i at finde alle
de oplysninger...

> men gå ind i folketællingerne - fra 1845 og frem er fødestedet oplyst,
>så det skulle være forholdsvist
> enkelt.

Ja, det siger I allesammen, men jeg kan sgitte finde ud af det - eller
også er der bare ikke indtastninger i de år... endnu...

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-05-03 20:34

> [...]
>
> Ja, det siger I allesammen, men jeg kan sgitte finde ud af det - eller
> også er der bare ikke indtastninger i de år... endnu...

Gå ind på landsarkivet og få hjælp til det, så kan du stå med
bøgerne i hånden, det er virkelig rart.
Og velbekomme - det er altid sjovt at hjælpe andre, men husk nu at
checke alle oplysningerne.

Mvh. Bodil.

Fra : Sven Trønning

Dato : 18-05-03 14:39

SeBjørn Ochsner" Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920" bog 2 K-Å
side 842 der står han.

med venlig hilsen

Svenn Chr. Trønning

Fra : Gudrun

Dato : 18-05-03 15:00

"Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk> ulejligede sig med at skrive:

Hejsa Sven

>SeBjørn Ochsner" Fotografer i og fra Danmark til og med år 1920" bog 2 K-Å
>side 842 der står han.

Vil straks se om det er en bog jeg kan bestille på mit bibliotek og
mange tak fordi du tog dig tid til at hjælpe...

Forøvrigt har jeg bl.a. på det Kongelige Bibliotek fundet en del
billeder, som stammer fra Hansen & Wellers Fotoatelier og en sjov
historie i familien har fortalt, at H.C. Andersen altid insisterede
på, at det skulle være Clemens Weller som fotograferede ham, da han
syntes han så så pænest ud på billeder taget af Clemens...
Om historien er sand vil jeg lade stå hen i det uvisse, men måske
kunne man være heldig at finde noget korrespondence mellem dem
engang... Dog er det vist ingen hemmelighed, at H.C. Andersen var en
meget forfængelig mand

Mange hilsner Gudrun

__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Sven Trønning

Dato : 19-05-03 09:56

Hej Gudrun
Jo han fotograferede H. C. Andersen, men de står også i bogen

MVH
Svenn Chr. Trønning

Vil straks se om det er en bog jeg kan bestille på mit bibliotek. DET KAN
DU:

Fra : dannebrog

Dato : 30-05-03 16:28

Jeg vil anbefale dig at slå den vielse fra Vor Frue Sogn, Kbhvn, som Bodil
fandt på familysearch, efter i kirkebogen på RA eller Landsarkivet.

Der står der nemlig højst sandsynligt de adresser, som brud og brudogm da
boede på. Prøv at finde dem i FKT 1860 på samme arkiv. Hvis personerne er
dér i 1860 FKT, så får du fødested og alder. Måske boede han eller hun,
eller begge hos noget familie?

Prøv også at finde parrets børn som fødte og evt. konfirmerede i de
københavnske kirkebøger. - Måske er det lettest først at finde fotograf
Weller i 'Vejviser for Kjøbenhavn' (kaldet KRAK, men Krak kom nu først til
senere...) - den er næsten ligesom telefonbogen i dag, men har også ofte et
husregister, hvor man efter adressen kan se, hvem SOM HAVDE BETALT for at
stå i vejviseren. Det er de samme personer, som optræder i personregisteret.
Tyende, fattige og nærige m.v. findes altså ikke i vejviseren.

Med venlig hilsen - og go' jagt

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-03 09:14

On Sat, 17 May 2003 13:15:46 +0200, Gudrun <great_gudrun
<nospam@hotmail.com>> wrote:

> [...]
>anledning har jeg bl.a. været bagud på deres fædrene side, hvor jeg
>var klar over, at vi havde en kongelig hoffotograf, nemlig Frantz

Synes lige at lidt opfølgning er på sin plads...

Jeg har kun haft ganske lidt tid siden sidst, men har denne weekend
været i København og besøge svigermor, som kunne bidrage med
yderligere til vores "kære" Clemens livshistorie...

Da svigermor for øjeblikket er i gang med en retssag omkring
slægtsnavnet Weller har det været nødvendigt at forske yderligere i
hvor navnet stammer fra, hvilket pludselig afslørede en hel masse...

Frantz Clemens Stephan Weller er (selvfølgelig) født i Tyskland,
nærmere bestemt i Neustadt (Dosse) ved Berlin. Jeg har fået hans
fødselsdato 17.05.1838 samt dødsdato 17.07.1900, så nu er jeg lidt på
bar bund, da de næste oplysninger skal findes i arkiver i Tyskland. Er
der nogen der har erfaringer med hvordan man evt. kan gøre det?

Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!

Fra : Knud Haaning Anderse~

Dato : 10-06-03 16:53

Selv om det nok ikke har noget med din Weller at gøre, så synes jeg du skal
vide, at der i 1700-tallet var en sølvsmed Joakim Weller i Holstebro. For en
del år siden blev der af Rigmor Lillelund skrevet en fortræffenlig bog om
ham.

mvh
K.Haaning Andersen