Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåler/flashmeter
Fra : Kenneth Hjorth Ander~

Dato : 25-03-01 15:32

Hej N.G.

Jeg skal til at fotografere med Hasselblad 6x6. Kamera m.v. er kommet i
hus, men jeg mangler en lysmåler/flashmeter der kan bruges både i studie
og udendørs.

Er der nogen der kan hjælpe med hvilke fabrikater man skal gå efter, og
hvor man absolut ikke skal kigge hen??

Så vidt jeg lige kan huske har Gossen lavet et par rigtig gode
(master/luna-six) men Minolta skulle også være et godt bud har jeg ladet
mig fortælle.

Hvis nogen ved hvor disse kan købes til rimelige penge (brugt er helt
ok) så vil jeg meget gerne vide det også.

Mvh

Kenneth

Fra : McRepsej

Dato : 25-03-01 21:54

En god eksponeringsmåler vil være Minolta IV. Men vælg en eksponeringsmåler,
hvor du kan udskifte domen (den lille hvide kuppel) til en flad dome. Det
giver en mere nøjagtig måling.

Den kan måske findes hos Foto/C i København.

Gossen Master Six laves ikke mere. Men den store fordel ved denne måler er
at den kan måle flashlysets virkning på en udendørs optalgelse, hvor der
bruges flash til opblødning. Men hvor tit får du brug for det. Brug hellere
en reflektor i stedet. Der kan du også se virkningen.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-01 22:41

McRepsej wrote:

> En god eksponeringsmåler vil være Minolta IV. Men vælg en eksponeringsmåler,
> hvor du kan udskifte domen (den lille hvide kuppel) til en flad dome. Det
> giver en mere nøjagtig måling.

Enig - Minolta laver nogle gode og præcise flachmetre/lysmålere.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Gert Hansen

Dato : 26-03-01 06:43

Hej

Jeg har en Sekonic L398. Det er "kun" en lysmåler - dvs. ikke flash. Det er
vel en af de klassiske (bedste) målere du kan få. Den kan du få billigt hvis
interesseret.

--
Best regards

gert@mad.dk (Kbh.)