Ka' i så hoppe af.....
Fra : Finn Frederiksen

Dato : 16-05-03 19:32

....ddd.dda.dk. Jeg vil også gerne til.

Hvor ville det være rart om:
- Der blev større båndbredde på Dansk Data Arkiv's server.
- CD'erne blev opdateret noget oftere.
- At man kunne abonnere på de nye indtastniger, så de lå til fri download
eller blev tilsendt pr. e-mail eller CD eller......

mvh
Finn Frederiksen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-03 19:49

Fri, 16 May 2003 20:32:25 +0200, skrev Finn Frederiksen:

>...ddd.dda.dk. Jeg vil også gerne til.
>
>Hvor ville det være rart om:
>- Der blev større båndbredde på Dansk Data Arkiv's server.

De har for nylig fået ny server, men hjalp det?

>- CD'erne blev opdateret noget oftere.

Uhadda nej, ikke til de priser!

>- At man kunne abonnere på de nye indtastniger, så de lå til fri download
>eller blev tilsendt pr. e-mail eller CD eller......

Sådan var det i de gode, gamle dage. Sådan bliver det nok aldrig mere

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bent Mortensen

Dato : 16-05-03 19:51

Hej Finn

Du kan skam godt købe de ny indtastninger, der tages 15 kr. pr. indtastning,
så kan du selv regne ud hvad de kommer til at koste, men er det kun et
enkelt sogn du er ude efter er det er det ikke så galt.
Men du må regne med at det er et stort arbejde, med at lave indtastningern
til salg løbende.
jeg har spurgt på det samme, men måtte opgive for det rækker min pung ikke
til

Venlig Hilsen
Bent Mortensen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-05-03 22:41

"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev Fri, 16 May 2003 20:51:12
+0200

>Men du må regne med at det er et stort arbejde, med at lave indtastningern
>til salg løbende.

Overhovedet ikke, det kunne ske helt automatisk. Det er ikke teknikken
der mangler, det er viljen.

Istedet for at få presset et antal cd'er een gang hvert år, som man så
sælger løbende hen over året, kunne man bare brænde dem efterhånden som
bestillingerne indløb - så fik folk altid den nyeste version.

Men i det hele taget er cd-udgivelser en forældet og alt for
omkostningstung distributionsform i vore dage. Det beløb der bliver
tilbage til DDA er altfor lille i forhold til det brugerne betaler.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-05-03 22:52

Fri, 16 May 2003 23:40:44 +0200, skrev Arne Feldborg:

>"Bent Mortensen" <ben@mortensen.mail.dk> skrev Fri, 16 May 2003 20:51:12
>+0200

>Overhovedet ikke, det kunne ske helt automatisk. Det er ikke teknikken
>der mangler, det er viljen.

Hæ, hæ, så kører vi igen

Tratteraaa, trut, trut, bang, bang, zwirp...... wøøøøps, pas på manne,
nu kommer Lars Jørgen Helbo!!!!!!!

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 17-05-03 05:46

> Hæ, hæ, så kører vi igen
>
> Tratteraaa, trut, trut, bang, bang, zwirp...... wøøøøps, pas på manne,
> nu kommer Lars Jørgen Helbo!!!!!!!
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Nu var meningen med dette indlæg ikke at starte en hetz mod hverken Dansk
Data Arkiv eller enkeltpersoner. Det var bare nogle fromme ønsker - lige som
julegaver - måske opfyldes de - måske ikke.

mvh
Finn Frederiksen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 17-05-03 08:19

Hej Finn
Mon fejlene ikke klares ved den ugentlige opdatering i løbet af mandag? Det
har jo ellers kørt uden klager i flere uger!

Jeg ved sørme ikke hvorfor, men med dit sidste indlæg kommer jeg til at
tænke på sentensen: "Spar mig for
mine venner - mine fjender skal jeg nok klare selv!"

v. h.

Kjeld Jakobsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-05-03 15:08

"Kjeld Jakobsen" <kjeld@jakobsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Finn
> Mon fejlene ikke klares ved den ugentlige opdatering i løbet af mandag?
Det
> har jo ellers kørt uden klager i flere uger!

Så vidt jeg har forstået, var hele personalet på DDA i denne uge på et
seminar af en slags.
Jeg ringede nemlig til dem for at høre, hvorfor jeg ikke havde fået svar på
en
E-mail, og fik så den begrundelse.
Jeg kunne da godt have brugt en information om dette i f.eks. : "Info fra
DDA".
Håber man husker det næste gang.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 16-05-03 23:07

Det foreslog jeg for længe siden i Dis-Danmarks diskussionsforum, men der
var ingen reaktion på foreslaget. Ikke engang fra Lars Helbo.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-05-03 02:24

"Ulla Pedersen" <ms.opal@post.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det foreslog jeg for længe siden i Dis-Danmarks diskussionsforum, men
> der var ingen reaktion på foreslaget. Ikke engang fra Lars Helbo.

Nhæ, Ulla, gode, billige, relevante, realisable, rationelt indlysende og
brugervenlige metoder gi'r ikke brød på bordet.

Hvis ikke man kan bureaukratisere arbejdsgangen så der er mindst en
halvdagsstilling, så kan det ikke betale sig at røre ved.

--
Poul Erik Jensen - jep@genealog.dk
www.genealog.dk - www.skolekammeraten.dk

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 20-05-03 11:30

Jamen, jeg foreslog da, at man skulle betale for det. Der er blevet
opdateret ca. hver anden måned, altså ca. 6 gange om året. Hvis man så
betalte kr. 50.- pr. gang, så gav det da en bedre indtjening end på cdérne.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 20-05-03 12:07

> Jamen, jeg foreslog da, at man skulle betale for det.

Tja, men det handler ikke om brugerbetaling - det handler om hvor stabil en
organisation man kan opbygge, hvor sikker organisationen kan bære antallet
af medarbejdere.

Ifølge tidligere oplysninger betaler KIPs salg af CDer en ½ stilling i DDA
og supplerer dermed en ½ stilling, der ellers kan være ubekvem at besætte -
og man vurderer altså på den anden side af skranken, at den metode er den
sikreste til at bevare status qvo. Bedre distribution af de forholdsvis få
data kunne tænkes at destabillisere forholdene.

Om der i privat regi er både rigelige midler, bedre ekspertise, langt større
villighed og flexibillitet ser man stort på i vurderingen, der for DDA
basalt set alene handler om der skal være en halv stilling mere eller mindre
at besætte i DDA.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 21-05-03 17:07

On Tue, 20 May 2003 13:06:49 +0200, "Poul Erik Jensen"
<20030101news@genealog.dk> wrote:

> [...]
>basalt set alene handler om der skal være en halv stilling mere eller mindre

Det er rendyrket vrøvl. Salget af cd'erne betaler for en stilling, og
dermed for det arbejde, som falder udenfor Statens Arkivers
arbejdsområde, og som dermed ikke kan financieres via offentlige
budgetter.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-05-03 00:18

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Wed, 21 May 2003 18:06:54 +0200

> [...]
>dermed for det arbejde, som falder udenfor Statens Arkivers
>arbejdsområde, og som dermed ikke kan financieres via offentlige

Det har du formelt set ret i. Men så enkelt er det jo ikke.

Hvis DDA (Dansk Data Arkiv) ikke udførte disse aktiviteter
(registrering, udlån, hjælp til indtasterne mv.) så ville de næppe
nogensinde have fået mulighed for at opbygge DDD (Danmarks Demografiske
Database) - og ihvertfald ikke i det tempo det sker nu.

Man skal jo hele tiden huske på, at DDAs interesse i det her spil *ikke*
er hverken indtasterne eller vi andre ammatørforskere. Det er primært at
kunne stille data til rådighed for den såkaldt professionelle forskning.

Du kommer ikke udenom at den store tilstrømning af data til DDD er et
prestigemæssigt, såvel som et normeringsmæssigt, plus for DDA. Et plus
der primært leveres af de frivillige og ulønnede indtastere.

Du kommer heller ikke udenom at DDAs klamren sig til selv at køre
databasen, selv om netop dette tydeligvis *ikke* er deres stærke side,
og deres klamren sig til de årlige cd-udgivelser, selvom det findes både
bedre og langt billigere metoder, indeholder et vist element af
Parkinsons Lov.

Og så kan jeg iøvrigt tilføje, at selvom DDD:4 anses for at være den
hidtil mest fejlfrie cd-rom fra DDA (relativt set altså..), så er der i
hundredvis af små irriterende fejl inde i felterne. Fejl som først for
alvor afslører sig nu da man har fjernet anførselstegnene uden om
felterne - og dermed givet afkald på en eentydig feltdefination.

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-05-03 17:00

On Thu, 22 May 2003 01:18:03 +0200, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Det har du formelt set ret i. Men så enkelt er det jo ikke.

Tak

> [...]
>nogensinde have fået mulighed for at opbygge DDD (Danmarks Demografiske
>Database) - og ihvertfald ikke i det tempo det sker nu.

Og hvad så?

Det ændrer altså ikke det mindste ved, at disse aktiviteter falder
udenfor arkivlovens område og derfor ikke kan udføres for offentlige
midler.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-05-03 22:42

"Lars J. Helbo" <lars@salldata.dk> skrev i en meddelelse

> Det ændrer altså ikke det mindste ved, at disse aktiviteter falder
> udenfor arkivlovens område og derfor ikke kan udføres for offentlige
> midler.

Det er DDAs og din vurdering, som jeg altså er uenig i .

> Fakta er, at uden denne ansatte var der ikke noget projekt, idet
> indtasterne så ikke kunne reservere sogne, få tildelt
> indtastningsnumre, låne protokoller og mikrokort - og længere er den
> ikke.

Det mener jeg er ganske lige så forvrøvlet et postulat - det handler alene
om viljen til at gennemføre alternative løsninger, der sagtens kunne
tilpasses de forhåndenværende forhold på en langt mere fleksibel og effektiv
facon, end det er tilfældet nu.

Det eneste eksisterende klippefast faktum er, at viljen til at ændre på det
en gang vedtagne er lig nul. Hvis viljen var til stede var der ganske
sikkert også en vej til at løse opgaven på langt bedre måde.

Faktum er også, at DDA har et professionelt behov for de indtastede data.

Det er min klare overbevisning, at hvis DiS satte DDA stolen for døren, og
trak projektet væk fra DDA (hvilket DiS er ene om at have magt til) så ville
DDA falde til patten og yde det der er DiS-medlemmernes (egentlig ret
rimelige) ønske - at få rimelig og brugbar adgang til de data som
amatørslægtsforskere, hvoraf mange er DiS-medlemmer, producere.
Det handler bare om at have tilstrækkelig "is i maven".

Den med at der ikke er penge (DDAs postulat) tror jeg altså ikke på. Det er
alene et spørgsmål om prioritering.

- Nå, men det er der jo ikke noget nyt i

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-05-03 23:12

Lars J. Helbo <lars@salldata.dk> skrev Thu, 22 May 2003 18:00:16 +0200

> [...]
>
>Det ændrer altså ikke det mindste ved, at disse aktiviteter falder
>udenfor arkivlovens område og derfor ikke kan udføres for offentlige

Som skrevet ovenfor er det jo ikke så enkelt.!

Tingene hænger jo sammen som ærtehalm. Hvis der ikke havde været de
mange frivillige og ulønnede indtasteres arbejde - og hvis der ikke
havde været nogen til at forsyne dem med forlæg, udføre registreringer,
osv., osv, - så havde der ikke været nogen Dansk Demografisk Database.

Det er indtil videre en kendsgerning der ikke er blevet modsagt.

Og hvis DDA vil have den ene del, menlig den prestige der ligger i at
kunne stille DDD til rådighed for den såkald seriøse forskning, og
ovenikøbet gøre det til en handelsvare overfor alle os andre - så må de
også påtage sig den anden del. Ellers også burde begge dele placeres et
andet sted.

Men det korte af det lange er, at dristibutionen ikke fungerer som man
kunne forvente at den skulle fungere i Det Herrens Aar 2003.

Når man ser hvad andre offentlige institutioner, som feks. Retsinfo,
Amternes Arealinfo, www.danmark.dk, told&skat, osv., kan lægge frem på
nettet i store databser med et hav af krydsreferencer, og få det til at
fungere upåklageligt - så kan det altså ikke være rigtigt at et par
millioner ensartede tekststrenge overhovedet kan blive et problem.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 22-05-03 03:08

> Det er rendyrket vrøvl.

Din vurdering er jeg ganske enkelt ikke enig i og finder den nøjagtig lige
så forvrøvlet som du min.

Det sete afhænger jo af øjnene der ser, og man kan vel næppe forvente anden
holdning fra din side, der jo officielt ikke kan være uenig i den aktuelle
politik, som du selv har været med til at udforme/acceptere.

Fakta er at en ansat nyder godt af KIP-projektet - så kan man diskutere
rimeligheden i de faktiske forhold, hvor du altså har en og jeg en anden
holdning - og længere er den ikke.

Fra : Martin Henriksen

Dato : 22-05-03 15:37

--- klip ----

> Fakta er at en ansat nyder godt af KIP-projektet - så kan man diskutere
> rimeligheden i de faktiske forhold, hvor du altså har en og jeg en anden
> [...]

Men fakta er, at Lars Jørgen Helbo har ret, selv om han godt kunne
undlade ordet vrøvl.

"En ansat nyder godt". Men der gøres et godt og kompetent arbejde,
det er vel det der er en nydelse.

Personlig mener jeg det er vigtigt at købe CD-erne. Det er det der
holder projektet kørende økonomisk (bortset fra os der stiller arbejdskraft
og udstyr til rådighed).
Faktisk bør man lave en eller anden form for abonnementordning,
således at der med købet af en CD følger ret til at modtage eller downloade
nyeste filer indtil næste årlige CD-udgivelse.

Arne har jo ret i at DDA _også_ driver DDD m..h.p. demografisk forskning.
Demografisk Institut er derfor også medlem i KIK. For mig personlig, er
det en lige så stor glæde at kunne hjælpe denne forskning. For min skyld
må man gerne nedlægge DDDs server. Den giver stort set kun anledning
til brok.

Med venlig hilsen
Martin Henriksen
Albertslund

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-05-03 00:04

"Martin Henriksen" <exxmartin_h@privat.dk> skrev Thu, 22 May 2003
16:36:42 +0200

>Personlig mener jeg det er vigtigt at købe CD-erne. Det er det der
>holder projektet kørende økonomisk (bortset fra os der stiller arbejdskraft
>og udstyr til rådighed).

Det er jeg sådan set ikke uenig i. Det der iriterer mig er, at man
distribuerer data på en måde så der kommer alt for lidt i kassen i
forhold til det brugerne betaler.

Hvis man godtager det argumnet at de private brugere skal holde een
person lønnet hos DDA - jammen så Ok da med det.

Men hvorfor i alverden skal vi også holde en bogtrykker, en cd-fabrikant
og en postfunktionær lønnet.??

>Faktisk bør man lave en eller anden form for abonnementordning,
>således at der med købet af en CD følger ret til at modtage eller downloade
>nyeste filer indtil næste årlige CD-udgivelse.

Det har været diskuteret i årevis (faktisk oprindeligt på min
foranledning) og selv LJH har givet udtryk for at det var en god ide.
Men det kommer aldrig længere.

> [...]
>det en lige så stor glæde at kunne hjælpe denne forskning. For min skyld
>må man gerne nedlægge DDDs server. Den giver stort set kun anledning

Det synes jeg til gengæld er et lidt spøjst synspunkt. Efter min
opfattelse må selve indsamlingen og opbevaringen af data aldrig blive et
mål i sig selv.!

Formålet med at indsamle og opbevare data er vel at gøre dem
tilgængelige for andre ligesindede - hvorfor ellers overhovedet indsamle
og opbevare dem.?

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 22-05-03 17:03

On Thu, 22 May 2003 04:07:59 +0200, "Poul Erik Jensen"