Københavns Stokhus
Fra : Hans Grue

Dato : 16-05-03 19:20

Nedenstående døbte person Hans Christian Olesen indgår i familiealbummet.
Forældrene anføres som omløbende.

"Kirkebog Øsse-Næsbjerg 1749-1783
1781
23de e Trinitatis d 18de November
blev en Omløbere som lader sig kalde Ole Hansen Drosdrup og Konen Anne Marie
Hansdatter deres Søn Døbt Navnlig
Hans Christian, Faddere Peder Nielsen, Niels Thomsen, Jens Lambertsen, Niels
Christensens Hustru alle af Heeagger,
Jomfrue Magdalene Christine Hierrild bar det til Daab"

Jeg har længe ledt efter faderen Ole Hansen og finder ham så i dag i
folketællingen 1787, indsat i Stokhuset i København:

"København, København (Staden), Hof & Militæretaten, 1787, 79, , Københavns
Stokhus
Ole Hansen Drostrup, 71, Gift, , , "

Han har godt nok været 65 år ved sønnens fødsel, men det er da set før (jeg
synes navnesammenfaldet taler for sig selv).

Ved nogen i gruppen, om der er mulighed for at finde ud af, hvorfor manden
var indsat i stokhuset og vil der i sådanne indførsler evt. stå andet om
manden.
Han anføres i Ft som gift, hvorfor konen må være et sted. Sønnen Hans
Christian formodes sat i pleje !

Venlig hilsen

Hans Grue
Jelling
grue@jellingnet.dk

Fra : erik

Dato : 16-05-03 23:10

Der er en registratur på Landsarkivet vedr. fængselsarkiverne og om jeg husker ret
er de lidt tynde før 1800.-
Men han må jo være dømt ved en instans og der kan både Landsarkivet og Kbh.
Stadsarkiv bidrage med oplysninger.
For retsbetjentarkiverne kan det blive tungt thi der er sjældent registre; men ikke
umuligt hvis du kan afgrænse tidsrummet.
Kbh. Magistrat er nemmere at gå til, da de forskellige protokoller som regel har
registre.
Det kræver et lille studium at finde rundt i alle de mulige dømmende instanser der
var i København, der var del.
Har du først fundet et spor, er det givtigt at se alt hvad der er både på LA og SA.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Steen Thomsen

Dato : 04-06-03 23:53

Hans Grue wrote:

> [...]
> folketællingen 1787, indsat i Stokhuset i København:
>
> "København, København (Staden), Hof & Militæretaten, 1787, 79, , Københavns

På Landsarkivet kan du finde Stokhusets indskrivningsprotokol eller
'Schlaven-Rolle'. I Björn Th Björnsson: Høstskib (som omhandler
islandske stokhusfanger) er der henvist til den sådan:

   Schalven-Rolle in der könichlichen Residence und Festing Kopenhagen
   1741 - 1770,
   Landsarkivet for Sjælland nr 32.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvor de 32 skal bruges, men det skal de
jo nok.

I de islandske tilfælde der er citeret, står der hvad manden er dømt
for.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen