Final Destination - filmgenre ? (spoiler)
Fra : Kostas Panayotis

Dato : 16-05-03 16:15

Nu har jeg lige set 2'eren.

Det meste af tiden i begge film har jeg siddet og haft det ret sjovt. Mest
pga de sindsygt makabre dødsfald i filmene.

Men hvad er filmene egentlig ment som - jeg går ikke ud fra de er ment som
komedier - men de virkede nu meget godt på mig

Specielt slutscenen i 2'eren hvor sønnen springer i luften ved gas grillen.
Uha det var god værkstedshumor.

mvh

Kostas

Fra : SiMoN

Dato : 16-05-03 16:19

"Kostas Panayotis" <email@NOTsupertips.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komedier - men de virkede nu meget godt på mig
>
> Specielt slutscenen i 2'eren hvor sønnen springer i luften ved gas

Jeg har faktisk haft samme diskussion med en anden. Jeg tror vi kom til den
konklusion at det var horrorhumor. Jeg var helt vild med den første og har
set den mange gange. Da fortsættelser for det meste er dårligere havde jeg
ikke de store forventninger til 2´eren men jeg må sgu sige at den næsten er
bedre.

Og ja, slutscenen var sgu for griner.

/SiMoN

Fra : kr0oZe

Dato : 18-05-03 11:44

> [...]
> komedier - men de virkede nu meget godt på mig
>
> Specielt slutscenen i 2'eren hvor sønnen springer i luften ved gas

http://us.imdb.com/Keywords?0195714

De er garanteret ment som en slags horror, men når det
samtidig målrettes mod det unge publikum kan det aldrig
blive konsekvent skræmmende.

--
// Christian Kruse //
Skribent @ www.filmzonen.dk

Fra : Peter Lind

Dato : 18-05-03 23:19

"Kostas Panayotis" <email@NOTsupertips.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men hvad er filmene egentlig ment som - jeg går ikke ud fra de er ment som
> komedier - men de virkede nu meget godt på mig

Jeg har desværre ikke set 2'eren - vidste ikke engang at der var en...
Men 1'eren er en lidt spøjs film, på den måde at den virker lidt i tvivl om
hvad den egentlig er for en slags film. For den er så overdrevet, og så
syret i den måde dødsfaldene forekommer, at det næsten virker som en
komedie - gyser-komedie om man vil.
Men der er vist egentlig ikke nogle sjove scener i den (alá Scream eller
Idle Hands) - men den formår heller ikke at bygge en rigtig uhyggelig/klam
fornemmelse op (alá Shocker eller Psycho).
Når man ser de slettede scener på DVD'en (for 1'eren) er det tydeligt at den
oprindelige mening med filmen var lidt dybere, lidt mere mystisk, lidt mere
filosofisk, end det endte med at blive. Og efter sigende startede
manuskriptet som et forslag til et X-Files afsnit, så hvis man skal sætte en
genre på, kan man vel sige noget i retning af:

Paranormal suspense-thriller wannabe, der kører over i teenage-splat.

Jeg ved ikke om et er en etableret genre, men jeg synes det er en meget god
definition

mvh
Peter Lind

Fra : Kostas Panayotis

Dato : 19-05-03 11:44

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in

> [...]
>
> Paranormal suspense-thriller wannabe, der kører over i teenage-splat.
>
> Jeg ved ikke om et er en etableret genre, men jeg synes det er en

he he - ja den difinition kan jeg godt tilslutte mig

mvh

Kostas