Røgning af sild
Fra : Gaarde

Dato : 15-05-03 11:21

Hej

Kan man varmrøge sild der har være frosset (i ca 3 uger).

Mvh
Mogens

Fra : oolsen

Dato : 15-05-03 11:43

"Gaarde" skrev d. 15-05-03 11:21 dette indlæg :
> Hej
>
> Kan man varmrøge sild der har være frosset (i ca 3 uger).
>
> Mvh
> Mogens
> Hej
Man kan god varmerøge sildt efter at de har været frosset også i længer
tid
husk at de skal saltes i ca 12 timer og derefter vandes ud i ca en time

hej
Olsen

http://www.kandu.dk/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-05-03 13:33

"oolsen" <oolsen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> husk at de skal saltes i ca 12 timer og derefter vandes ud i ca en time

Jeg mener man er gået væk fra at salte inden røgning. Man drysser så groft
salt på bagefter.

MVH Niels

Fra : Odense

Dato : 15-05-03 12:11

"Gaarde" <mgaarde@grundfos.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan man varmrøge sild der har være frosset (i ca 3 uger).
>
> Mvh
> Mogens

Hej
Jeg har prøvet med held med ørreder, så mon ikke det går med sild også.

Per, Odense

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 16-05-03 07:34

Sild skal altid fryses inden røgning -- det dræber evt. maveorm

Fra : Ivar Holm

Dato : 16-05-03 10:53

At sild ALTID skal fryses inden røgning, er dog en besynderlig påstand. Jeg
kan oplyse, at sild fanget om natten, er renset, tørret, røget og klar til
spisning den følgende eftermiddag her på Bornholm.

Eventuelle maveorm forsvinder vel samtidig med at silden bliver renset. For
der er vel ingen, der røger urenset sild??
I øvrigt bliver bornholmersild varmrøget, ved cirka 65° C, og evnt. snyltere
omkommer ved denne temperatur. Hvem røger/spiser i øvrigt en fisk, som man
har mistanke om indeholder snyltere, hvad enten disse har været frosset
eller ej??

Ivar Holm

Fra : [9000] thorkild niel~

Dato : 16-05-03 21:06

Indvoldsorm fra fisk er ret udbredte i områder hvor der er tradition for at
spise helt rå ufrosne fisk. I det Nord-Vestlige Svejts og i de tilstødende
områder af Frankrig og Tyskland har der været en tradition for at drikke et
glas vin med en levende elritse i.

Jeg har også hørt anbefalingen om at fryse al fisk inden det bruges til Sushi.
Så vidt jeg ved kan der smutte en af de små orme med fra tid til anden. Men er
de salte, stegte, frosne eller kogte, så er de såmænd lige så sunde som fisken
selv.

Bon appetit!

--
------
Venlig hilsen

Teksten "bort" og "fjernes"
skal slettes fra min afsender-e-mailadresse.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 16-05-03 13:32

"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> skrev i en meddelelse
> Sild skal altid fryses inden røgning -- det dræber evt. maveorm

Det gør man da ikke på bornholmske røgerier. Og herovre burde vi vel være
eksperter på området.

MVH Niels

Fra : ib.ludvigsen

Dato : 16-05-03 22:04

Hejsa
Du kan sagtens ryge sild der har været frosset
Men Men pas på ikke at give dem for meget varme, de bliver let meget skøre
når de har været frosset
Jeg har røget maser af sild, Salt dem godt natten over, tør dem grundigt
(skal være ligesom træpinde) og
så ryg dem, men som sagt pas på med varmen når de har været frosset !

Hej og god fornøjelse
Ludvig

Fra : Carsten Beck

Dato : 19-05-03 17:56

Hej.
Det er rigtigt at fryse sildene først - men det gælder specielt, hvis
man vil marinere dem selv, Reglen er: brug aldrig fersk fisk til
marinering. De skal have været frosset først i ca. 3 dage, netop for
at dræbe evt. indvoldsorm og lignende først.
Ryges/koges/steges fisken, vil der normalt ikke være nogen risiko.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 19-05-03 20:18

"Carsten Beck" <carsten.beck@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at dræbe evt. indvoldsorm og lignende først.
> Ryges/koges/steges fisken, vil der normalt ikke være nogen risiko.

Marinerer man da røget sild??? Det har jeg sgu ikke hørt før.

MVH Niels

Fra : ib.ludvigsen

Dato : 20-05-03 19:13

Jeg vil godt lige understrege at det naturligvis er bedst at ryge friske
sild !
Men er du i en sitiuation hvor du er nød til at gemme dem til en anden dag
er det OK at fryse dem.
Jeg har som sagt selv gjort det, MEN vær opmærksom på at de af en eller
anden
grund ikke kan tåle så meget varme som friske sild (spørg mig ikke hvorfor)
Måske er der nogen der kan forklare det ?

De bedste hilsner
Ludvig