Jeg skal have et start spark...
Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-05-03 01:38

Nu har jeg igennem de sidste 8-9 år svoret til rap, selvfølgelig har man
brugt en mindre formue på vinyl, og efterhånden er reolerne fyldt med ting
jeg "gider" at have stående.

For et år siden spillede min svoger "Scandinavian supermarket music at it's
very best" for mig, jeg faldt pladask for Lindberg/Hemmer lyden og fik ret
hurtig fat i CD'en og var samtidig så heldig at få fingre i et eksemplar af
"Brazillian architecture" på vinyl.

Jeg har inderst inde en eller anden kærlighed for jazz - hvilken gren/genre
det lige er ved jeg ikke - men noget jazz tænder mig, men jeg føler bare at
det er noget jeg bør have til gode til jeg bliver lidt ældre. Derfor kunne
jeg godt tænke mig at finde ud af lidt mere om elektronisk jazz eller
fussions jazz om man vil...

Kan nogen hjælpe mig, jeg er helt og aldeles på bar bund ...

Hvor skal jeg starte med at læse? Hvem skal jeg prøve at lytte til? og i den
dur der..

På forhånd tak

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Morten Steen

Dato : 15-05-03 07:16

> Hvor skal jeg starte med at læse? Hvem skal jeg prøve at lytte til? og i
den
> dur der..

Hej Peter,

Når du kommer fra hip-hop/rap, og skal til at lytte til fusionsjazz (jeg
lavede en lignende udvidelse i mit lytteri for år tilbage), kommer du ikke
uden om følgende :

Herbie Hancock - Headhunters, Thrust

Miles Davis - tja... der er sgu mange : Live Evil, On The Corner, A Tribute
To Jack Johnson, og hvis du er lidt mere modig : Bitches Brew.

Du vil kunne genkende mange samples fra hip-hop'ens verden på de ovenstående
titler. Og så er de forbandet fede!

Ang. litteratur er jeg noget mere på bar bund. Men jeg vil da følge tråden
opmærksomt for andre gode råd.

Morten

Fra : Kim Jensen

Dato : 15-05-03 08:35

> [...]
> fussions jazz om man vil...
> Kan nogen hjælpe mig, jeg er helt og aldeles på bar bund ...

I give you: Mathew Herbert

Nyeste album, "Bodily Functions", er IMHO et mesterværk ud i elektronisk
jazz. Han udgiver under et utal af andre navne, men dem kan vi vende tilbage
til, når du har skamlyttet til "Bodily..."

mvh
Kim Jensen

Fra : Don G.

Dato : 15-05-03 10:27

"Peter Farsinsen" <peter_farsinsen@spamfence.net> skrev...

> Hvem skal jeg prøve at lytte til? og i den dur der..

Ja, der er jo uendeligt meget du kan kaste dig over. Men din nuværende
musiksmag taget in mente, så tror jeg måske at nogle jazzy numre med lidt
elektronisk snit, kunne være en vej frem. Behøver jeg nævne at jeg selv er
helt pjattet med det, hehe?

- Cybajaz: The Devil is an Idiot
(http://www.urbanchaos.net/nobones/releases.php?artist=Cybajaz)

- Xploding Plastix: amateur girlfriends go proskirt agents
(http://www.xplodingplastix.com)

- Gabin: Gabin (http://www.astralwerks.com/gabin/)

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Johannes Clausen

Dato : 15-05-03 11:39

On Thu, 15 May 2003 02:38:28 +0200, "Peter Farsinsen"
<peter_farsinsen@spamfence.net> wrote:

>Derfor kunne
>jeg godt tænke mig at finde ud af lidt mere om elektronisk jazz eller
>fussions jazz om man vil...

Miles Davis skiftede omkring 1969 til at spille elektronisk musik,
døde i 1991. Studieindspilninger er for det meste noget junk, men
live-indspilningerne fra diverse festivals og koncerter er bare mums.
Jeg kan anbefale:

"The Complete Miles Davis at Montreux" som er et CD-sæt bestående af
20 CD'ere med alt hvad han har spillet på Montreux-festivalen fra
1973-1991.

"Aura", som er lavet sammen med danskeren Palle Mikkelborg. Her er der
masser af synthesizere og elektroniske trommer.

"Miles Davis - Live Around The World", som er et udpluk af diverse
live-optrædener. Her skal man måske begynde hvis man vil have et kort
indblik i Miles' elektroniske era.

I disse indspilninger er der alt fra Michael Jackson til stille
ballader til benhård fusionsjazz.

Af DVD'ere er der f.eks. "Live in Munich". Her er Miles ikke helt på
toppen, men det er hans band til gengæld, som leverer alt fra 8
minutter lange trommersoloer til noget der ligner regndans udført er
hende der spiller percussion.

Mvh
Johannes Clausen