HJÆLP!!!!!
Fra : Kristian >> ZlaZy

Dato : 14-05-03 21:51

Jeg har masser af Alger på sten og min plante er fuld af støv HVAD SKAL JEG
GØRE ?????

Hilsen

kristian@nightman.dk

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 14-05-03 21:56

Køb sugemaller......

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-05-03 22:18

> Jeg har masser af Alger på sten og min plante er fuld af støv
Fjern stenene
Tøre støvet af...

> HVAD
> SKAL JEG GØRE ?????

Stoppe med at råbe.

Lidt mere info vil helt sikkert give et bedre svar.
eks:
Akvariestørrelse
hvilke fisk/hvor mange
lysforhold/tid
hvor lang tid har akvariet været i drift
hvor mange planter/hvilke

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Eva Andersen

Dato : 15-05-03 11:17

> Jeg har masser af Alger på sten og
Er det et tykst slimet lag blå-gønalger aller almindelige grønalger? Hvis
det bare er grønalger gnider du dem bare af stenen. Det er helt normalt og
naturligt at have lidt grønalger i akvariet. Hvis det er blå-grønalger er
der noget galt med akvariehygiejnen.

> min plante er fuld af støv
Hvilken plante er det og har du hårdt vand hvor du bor? Nogle planter
(amazonsværdplanter, vallisneria og vandpest - så vidt jeg husker) er i
stand til at binde den frie kalk i vandet (det man måler som
karbonathårdhed). Det sætter sig så på bladene og får den til at se støvede
ud. Det kan gnides forsigtigt af amazonsværdplanter, men det er nok lidt
svært at gnide af vandpest.

Fra : Ole Larsen

Dato : 15-05-03 12:51

"Eva Andersen" <gloriamundi72@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken plante er det og har du hårdt vand hvor du bor? Nogle planter
> (amazonsværdplanter, vallisneria og vandpest - så vidt jeg husker) er
> stand til at binde den frie kalk i vandet

Og hvad er så lige "den frie kalk"?

> (det man måler som karbonathårdhed).

Sludder, karbonathårdhed - en helt misforstået betegnelse - er, som det
benyttes i
akvariehobbyen, et mål for bufferkapaciteten, IKKE for kalkindhold eller
nogen
form for hårdhed.

>Det sætter sig så på bladene og får den til at se støvede
> ud. Det kan gnides forsigtigt af amazonsværdplanter, men det er nok
lidt
> svært at gnide af vandpest.

Det KAN være rigtigt
Hvis man har hårdt vand
Hvis hårdheden kommer som bi- eller karbonater
Hvis ens drift driver CO2 ud
Hvis cirkulationen er så ringe, at CO2 lokalt omkring
planterne opbruges
Og hvis planterne gror.
Og så er det meget svært at "gnide forsigtig af". Jeg mener umuligt
uden at skade planten.
Mvh
Ole

Fra : Aardvark

Dato : 16-05-03 11:08

**

Personen bad om hjælp til alger, ikke en kemisk analyse af vandet...

Køb sugemaller og evt. Amano rejer.

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in news:8mQwa.64709
$y3.4551374@news010.worldonline.dk:

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-05-03 11:35

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> wrote in message
> **
>
> Personen bad om hjælp til alger, ikke en kemisk analyse af vandet...

Vågn op fra din slummer min ven - læs tråden!
Eva Andersen fremførte noget om hårdt vand, som Ole utallige gange har
forsøgt at fremføre ikke (om man så må sige) holder vand. Så uanset at en
misforståelse er meget udbredt er det stadigt en misforståelse.
De fleste har ikke nødvendigvis ret selvom de er flest!

vh
Jan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-05-03 12:10

Aardvark wrote:
> **
>
> Personen bad om hjælp til alger, ikke en kemisk analyse af vandet...

Er det bare en gavebod, det her?
Usenet er og bør være at "lære manden at fiske" (i stedet for at give
ham fisken, that is).

Hvorfor ikke bidrage til den samlede viden, som alle kan have noget ud af?

> Køb sugemaller og evt. Amano rejer.

.... og det løser problemet og ikke blot symptomet?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-05-03 14:56

"Aardvark" <AardvarkREMOVE@mail.sonofon.dk> skrev i en meddelelse
> **
>
> Personen bad om hjælp til alger, ikke en kemisk analyse af vandet...
>
> Køb sugemaller og evt. Amano rejer.

"Personen" bad om hjælp mod alger, ikke " jeg tror" historier.
Mvh
Ole

Fra : Klico

Dato : 15-05-03 22:29

"Kristian >> ZlaZy" <kristian@nightman.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har masser af Alger på sten og min plante er fuld af støv HVAD SKAL
JEG
> GØRE ?????

Brug algefjerner til stenene og vand planten......

(jk)