Træningstips....
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-05-03 21:09

Hej

Ind i mellem er livet bare skønt Ikke engang diverse tåbelige
diskussioner herinde omhandlende, hvem der er mest barnlig, kan hidse mig
op..... Grunden er selvfølgelig, at Robin opfører sig helt eksemplarisk for
tiden.

Eneste bekymring er, at vi nu skal til at målrette træningen mod klasse 3.
Her indgår dæk med fører i skjul i fire (4) minutter!!!! SUK! Robin er
absolut ikke særlig god til det med dæk sammen med andre hunde. Han vil
allerhelst løbe ud til mig, hvis en af de andre kigger forkert på ham.

Mine forberedelser hidtil består mest af træning uden forstyrrelser, dvs.
Robin på tom parkeringsplads, mig bag en mur ganske kort fra - med mulighed
for at se ham i et vindue bagved - og så klikke og belønne med bold, der
kastes ud over muren, når han har ligget lidt. Desuden har jeg ladet ham
dække indenfor, mens jeg gemmer guf i et andet rum, hvorefter jeg går ud og
giver ham fri igen.

Nogen gode forslag til, hvad jeg ellers kan gøre, og hvordan jeg kan støtte
ham, når han skal ligge mellem andre hunde?

-Trine

--
-Trine

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 14-05-03 22:28

Nogen gode forslag til, hvad jeg ellers kan gøre, og hvordan jeg kan støtte
ham, når han skal ligge mellem andre hunde?

-Trine

Køb et jordspyd og bind ham !!

Undskyld, kunne ikke lade være.

Hilsen Thorleif

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 14-05-03 23:20

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
støtte
> ham, når han skal ligge mellem andre hunde?

Hmm, et jordspyd har jeg da.... Men bliver det ikke meget svært at skjule
til prøver

-Trine

Fra : Pia J

Dato : 15-05-03 07:47

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> wrote in message

> Hmm, et jordspyd har jeg da.... Men bliver det ikke meget svært at skjule
> til prøver

Kunne det være en hjælp til træning? Ja, jeg aner det ikke, men det tvinger
ham til at blive, hvilket han så får rigtig meget ros for - hvis du nu kun
træner liggemomentet og ikke indkald bagefter (for så er det jo det han får
ros for, og så er det sværere at vente - han ved jo du bliver glad når han
kommer og så kan han ikke forstå du ikke bliver glad hver gang?) Dvs du
gemmer dig og går så tilbage og roser for at han ligger der endnu...

:Pia

Fra : Rikke Andersen

Dato : 15-05-03 08:36

> Nogen gode forslag til, hvad jeg ellers kan gøre, og hvordan jeg kan
støtte
> ham, når han skal ligge mellem andre hunde?
>
> -Trine

Hej Trine

Et alternativ til jordspydet kunne være:

Træn noget mere uden at du går i skjul med alle mulige forskellige hunde og
på steder med meget forstyrelse. Hver eneste gang du møder selv den mindste
mulighed for at komme i fællesdæk/sit med en/flere fremmede hunde så spring
til. Naturligvis skal du ikke bringe dig i en situation hvor det er en
ukontrolleret hund der rejser sig og truer din, men ellers en masse
forskellige hunde og gerne fremmede førere der går tilbage til deres hunde
og også gerne urolige hunde, for de forekommer altså også til prøver. Først
når han er en haj til at blive liggende i de situationer går du i skjul et
lille bitte øjeblik, så længere og længere osv.

Jeg bruger også meget i starten at komme frem fra skjulet og rose og så gå
væk igen.

Massevis af træning og kys og så lige pludselig er den der.

Hvis man kun træner uden forstyrrelse og kun alene eller sammen med de samme
hunde hver gang, vil prøvesituationen pludselig være noget helt andet og
fuldstændig ny, og så kan jeg sq da godt forstå at hundene ikke vil blive
liggende i den nye og "farlige" situation.

Jeg mener at hundene efterhånden skal have lært at tackle øvelserne til UG
under ekstreme forhold, så prøvesituationen bliver "a walk in the park"

Håber du kan bruge ovenstående til noget

Mange hilsner

Rikke Andersen

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 15-05-03 09:45

TILLYKKE med i weekenden Trine - jeg så det inde på lp.dk ))))

KH
Søs
www.hundeskolentrofast.dk

Fra : Eifel

Dato : 25-06-03 05:38

"Trine Dyrgaard" skrev d. 14-05-03 21:09 dette indlæg :
> [...]
støtte
> ham, når han skal ligge mellem andre hunde?

Hej Trine.......

Lad være med at smide bolden hen til ham, speicelt ikke hvis du anvender
bolden som belønning ! Han vil kun ligge og køre sig selv mere og mere
op under afdækningen, netop i forventning om, at
NU........nej..........NU..........NU....NU....NU kommer bolden (forstår
du ?).

Lad ham i stedet ligge f.eks. i 1 minut (kan han det ?) eller i så lang
tid som du er ret så dødsikker på at han kan. Når han f.eks. har ligget
i 1 minut, så går du stille og roligt frem til skjulet og hen til ham.
UDEN AT BELØNNE ELLER UDEN AT KIGGE PÅ HAM ( DET ER DØDVIGTIGT AT DU
UNDGÅR AT BELØNNE ELLER SKABE (ØJEN) KONTAKT TIL HAM ! ! ! ! !).

Det er IKKE ham og / eller dig det drejer sig om, det er LYDIGHED det
drejer sig om, og jo mere forventning du skaber hos ham om at han lige
om lidt..... eller NU...næ........NU................NU ........ får sin
belønning - eller forventningen om kontakt mellem ham og dig - jo mere
vil han blive kørt op, og jo større er chancen for at han vil rejse sig.

Jeg vil gå så langt som til at vædde 10 stegte rødspætter på, at enhver
hund der får kastet en bold hen til sig ved en afdækning, altid i
indlæringsfasen vil rejse sig i "forventningens glæde" - du ved, lige
som børn juleaften "NU kan jeg altså ikke vente mere). Lad dæk være en
lydighedsøvelse, og ikke en bold / kontaktøvelse. Håber meget du forstår
hvad jeg mener..............

Sæt dig ned ved siden af ham (i har siden til hinanden) kig fremad
(INGEN ØJENKONTAKT MED HAM) og ah ham så langsomt ned ad siden (han må
IKKE overgive sig, d.v.s. ligge sig om på ryggen for at blive nusset på
maven, - gør han det, så hjælp ham op igen og hjælp ham til igen at
ligge på alle fire), uden at belønne ham med andet end at du ah- er ham.
Når han er nede på jorden (ikke oppe at køre mere) siger du stille og
roligt fri til ham, igen UDEN at belønne ham mere.
OG så gå en lille tur på et minut eller to (lad ham glemme at han lige
har været igennem en ret stressende øvelse).

Forstår du det der med FORVENTNINGENS GLÆDE ? at jo mere forventning han
får om at nu.nej NU.......nej NU............. får han enten kontakt
eller bold - jo mere stressende vil det være for ham ?

Det håber jeg, for det vil hjælpe dig og din hund enormt hvis du
forsøger at øve ovenstående nogle gange..........

M.v.h.

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 08:06

"Eifel" <Eifel.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> op under afdækningen, netop i forventning om, at
> NU........nej..........NU..........NU....NU....NU kommer bolden (forstår

Ja, det forstår jeg godt, hvis man har en hund, der ikke har lært at
"arbejde" for sin belønning. Efter jeg er begyndt at belønne ham mens jeg
stadig står ude på afstand, har han faktisk ikke rejst sig en eneste gang -
nu ved han, at det kan betale sig at blive liggende.

> [...]
> som børn juleaften "NU kan jeg altså ikke vente mere). Lad dæk være en
> lydighedsøvelse, og ikke en bold / kontaktøvelse. Håber meget du forstår

Wouw, nu får jeg sikkert en hel skylle omkring lederskab, lydighed osv. Men
for det første har jeg en terrier.... han kan absolut ikke se nogen grund
til at ligge dæk fire minutter mellem andre hunde, mens jeg går et andet
sted hen. Hvis jeg piller hans belønning ud af øvelsen..... tja, så ville
han nok løbe rigtig langt væk.

Desuden er konkurrencelydighed for mig (og min hund håber jeg....) en leg,
vi leger sammen, fordi det kan betale sig for os begge to. Jeg forlanger
ikke "lydighed" i forbindelse med konkurrencetræning og bruger ikke
korrektioner i forbindelse med træningen (kan dog være nødvendigt, når han
lige tager et par spurteture ).

Hverdagslydighed er noget andet. Jeg har ham ofte med i skole, hvor han
ligger under mit bord til forelæsninger (varer ofte 3 timer, med pauser
selvfølgelig) eller ned i byen, hvor han ligger i forretninger, mens jeg
f.eks. prøver tøj e.l.

> [...]
> maven, - gør han det, så hjælp ham op igen og hjælp ham til igen at
> ligge på alle fire), uden at belønne ham med andet end at du ah- er ham.

He he, man kan godt høre, at det ikke normalt er terriere, du træner. Det er
absolut usandsynligt, at han ruller om på ryggen for at overgive sig

> Forstår du det der med FORVENTNINGENS GLÆDE ? at jo mere forventning han
> får om at nu.nej NU.......nej NU............. får han enten kontakt
> eller bold - jo mere stressende vil det være for ham ?

Ja, men ikke mere stressende, end at han lærer af det. Netop fordi han ikke
får noget ud af at stresse op.

-Trine

Fra : Stampemus

Dato : 25-06-03 08:31

Hej Trine,

Hvis jeg var dig ville jeg faktisk træne med ham sammen med andre
hunde....og især afdækningen...

Jeg tror du er gået for hurtigt frem - efter det du skriver virker han
usikker på sin dæk øvelse - prøv at lave afdækningen sammen med andre hunde
hvor du gradvist øger afstanden men at han samtidig kan se dig....

Sørg for at afveksel din øvelse således at han bliver belønnet forskelligt-
nogen gang for at have ligget i ½ halvt minut nogen gange længere så han
aldrig ved hvornår beløningen kommer .....

Angående beløningen: hvis jeg havde en hund der reagerede meeeget voldsomt
på bolden ville jeg ikke kaste - men gå tilbage til min hund og "give" den
bolden - stadig have line på hunden og i linens afstand lege med hunden....
på denne måde har du hele tiden kontrol over hunden...

Husk al træning foregå i et fast halsbånd eller kædehalsbånd sat ud af
kvæl....

Læs din hund og find hans grænser og prøv at rykke dem ganske forsigtigt -
går man for hurtigt frem - mister man mere end man vinder...

God fornøjelse

Pia

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 10:51

"Stampemus" <stampemus@hotmail.com> wrote in message
> Hej Trine,
>
> Hvis jeg var dig ville jeg faktisk træne med ham sammen med andre
> hunde....og især afdækningen...

Ja, men det har jeg desværre ikke mulighed for at gøre hver dag Jeg
mener desuden også, at han skal have lært øvelsen uden forstyrrelser først.
Dæk kan han, men nu kommer der jo en ny sværhedsgrad på (fører i skjul), så
derfor går jeg tilbage i indlæringen og træner uden forstyrrelser først.

> [...]
hunde
> hvor du gradvist øger afstanden men at han samtidig kan se dig....

Han er ikke usikker på dækøvelsen, men på andre hunde Han kan sagtens
ligge 4 minutter sammen med andre hunde, når han kan se mig.

> Sørg for at afveksel din øvelse således at han bliver belønnet
forskelligt-
> nogen gang for at have ligget i ½ halvt minut nogen gange længere så han
> aldrig ved hvornår beløningen kommer .....

Det er også det, jeg gør. Jeg belønner også ofte flere gange i løbet af én
dækøvelse - ved at gå ind og give en godbid og så gå ud igen.

> [...]
hunden....
> på denne måde har du hele tiden kontrol over hunden...

Jeg klikker, hvilket betyder, at øvelsen er ovre, så får han bolden, som
bliver kastet fra skjulet - for at han skal blive sikker, selv om han ikke
kan se mig. (Har selvfølgelig en til at holde øje med, om han rent faktisk
ligger endnu). Hvis jeg har line på, ville han selvfølgelig blive liggende -
han er jo ikke dum, han er en terrier

> Husk al træning foregå i et fast halsbånd eller kædehalsbånd sat ud af
> kvæl....

Fast, bredt læderhalsbånd til mig, tak!

> Læs din hund og find hans grænser og prøv at rykke dem ganske forsigtigt -
> går man for hurtigt frem - mister man mere end man vinder...

Jep, det er helt rigtigt!

-Trine

Fra : Stampemus

Dato : 25-06-03 12:25

Hej Trine,

For mig lyder som om det er en meget svær øvelse for din hund, når jeg
træner på holdet laver vi gruppeafdækning - hvor nogle kun går lines længde
og andre kan gå længere væk.

Hvis din hund kan dække ville jeg træne dette moment hver gang jeg er til
træning....og så først putte skjulet på til sidst....

Det lyder som om du har meget travlt - tag den med tro

God fornøjelse
Pia

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 25-06-03 13:29

> [...]
>
> For mig lyder som om det er en meget svær øvelse for din hund, når jeg
> træner på holdet laver vi gruppeafdækning - hvor nogle kun går lines

Jo, men det gør vi da også på vores unghunde-/klasse 1 hold, men nu træner
jeg jo altså klasse 3 - det vil sige, at han har fået 1. præmie i klasse 2,
hvor de skal ligge 2 minutter på 20 meters afstand.

> Hvis din hund kan dække ville jeg træne dette moment hver gang jeg er til
> træning....og så først putte skjulet på til sidst....

Det træner vi skam også hver gang, ligesom at jeg træner det i alle mulige
andre situationer for at få ham stabil.

> Det lyder som om du har meget travlt - tag den med tro

Ja, jeg vil da gerne være klar til klasse 3 efter sommerferien, men så
haster det da heller ikke mere Nu er det jo ikke en helt utrænet hund,
vi taler om - han har bare lidt krudt i numsen nogen gange

Problemet var jo heller ikke, at han ikke kunne dækøvelsen, blot at jeg
gerne ville have forslag til, hvordan jeg bedst indlærte skjulet.

-Trine

Fra : Eifel

Dato : 27-06-03 05:24

Hej Trine.

Jeg synes altså stadigvæk du skulle undgå at kaste bolden hen til din
hund. Hunden v-e-d- jo at bolden kommer. Bolden er hans belønning. Han
er superglad for bolden. Forventningerne skrues op. Jo længere han
ligger, jo mere forventningens glæde. Jo mere forventning, jo mere
urolig.

Løsningen med at gå tilbage til din hund og afslutte øvelsen s t i l l
e og r o l i g t - den virker altså. Tro mig. Også selv om han har
krudt bagi.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.