Erfaring med jagthund/marsvin
Fra : Henrik Larsen

Dato : 14-05-03 19:51

Vi er en lille familie med en dejlig blandingshund, coker/springerspaniel.
Han har et meget stort jagtinstinkt. Vores datter ønsker sig meget et
marsvin, og her er problemet så !
Er der nogen der har erfaring med hold af andre husdyr, kombineret med
jagthund ?
Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan griber man det an ?

Hilsen Helle Olsen

Fra : skingur

Dato : 14-05-03 20:22

"Henrik Larsen" skrev d. 14-05-03 19:51 dette indlæg :
> [...]
> jagthund ?
> Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan griber man det an ?

Hej Helle
Man kan sagtens have jagthund og smådyr på een gang! Du opdrager vovsen
til at lade marsvinet være, ligesom du i sin tid lærte ham at han ikke
måtte stjæle jeres ting. Dvs, ro og fred, hund hen til marsvinebur, sig
NEJ hvis han bliver vild og voldsom. Start evt med at lade ham snuse
længe til marsvinebur UDEN marsvin...så blir marsvinet ikke alt for
chokeret, hvis han bliver ivrig. Og hvis han bliver det, tager du ham i
"kinderne" (ikke hårdt!) mens du ser ham DYBT i øjnene og fortæller ham
lavmælt, at du pelser ham hvis han gør det igen!

Alle mine hunde (med undtagelse af en ruhåret gravhund, der kørte på de
høje nagler og desværre også måtte aflives) har været gode til at være
sammen med smådyrene.. min barndoms golden retriever sov sammen med
undulaten, hvis bur altid stod åbent. Een gang har han "hapset" efter
den, og der så jeg ham i øjnene og fortalte lavmælt hvad jeg ville gøre
ved ham, hvis han gjorde det igen!
Min nuværende hund, en langhåret dværggravhund, hjælper mig af og til
med at passe en venindes marsvin. Det gør han ved at forsøge at vaske
dem....Gravhunden har fra hvalp lært, at alle dyr INDE i huset er
hellige. han tror også det gælder alle dem udenfor, og det er fint med
mig!
men tag det stille og roligt. Som mennesker må I ikke hidse jer op...så
tror han bare at det er fordi I selv vil spise marsvinet!!!
Og iøvrigt...lad marsvinet blive i et forsvarligt lukket bur, evt i et
rum hor hunden ikke opholder sig, når I ikke er hjemme...med mindre de
bliver best pals med det samme!
Der hvor min gravhund er opdrættet, boede der tidligere et marsvin
sammen med familiens 4 gravhunde...det puffede gravhundene væk fra deres
madskål, når det var sultent og tiggede ved bordet sammen med hundene!!!
jeres hund skal simpelthen forstå at det er et nyrt familiemedlem og
ikke en godbid eller et byttedyr!

Mvh, Christina
(se evt tippet "12 links til hundeejere" og klik ind på hundeskolen
trofast)

http://www.kandu.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 14-05-03 20:27

Hej Helle!
Vi har katte....5 af slagsen, for at være helt præcis Den mindste
er knap 6 mdr gammel og var en lille bitte pjevs på ikke engang 2 kg
da vi fik vores Golden Retriever på dengang 1½ år. Han havde aldrig
boet sammen med katte før, og selvom han har et meget stort
jagtinstinkt når vi går tur, så har han aldrig rørt kattene. Han er
meget gode venner med vores killing på 6 mdr og de leger ofte sammen,
og så kan han godt finde på at tage meget blidt fat om hende, men det
er bare leg, og hvis hun synes han er for voldsom, så får han bare en
med sømposen Jeg ved godt, at man ikke rigtig kan sammenligne
katte og marsvin, men katte har jo også et meget stort jagtinstinkt,
og vi har også haft marsvin mens vi havde katte, og der havde vi
heller ingen problemer med at have katte og marsvin rendende sammen.
Det var lidt om mine erfaringer
Det skal lige siges, at Baluka også har mødt min søsters kanin uden
nogen problemer, hverken fra hund eller kanin

Mvh. Louise & Baluka (Golden Retriever)

Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : Anita

Dato : 14-05-03 20:24

"Henrik Larsen" <dsl41119@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jagthund ?
> Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan griber man det an ?

Hej

Vi har to retrievere, og har både høns, katte og kaniner.
Der har stort set aldrig været problemer forbundet med det. Første gang de
har prøvet på noget har de bare fået at vide at det må de ikke. Hvis de har
lært at reagere på et nej, burde det ikke være noget problem. (for de fleste
hunde)
Hej fra
Anita

Fra : Ditte K

Dato : 14-05-03 21:42

Tja, vi havde da en hund der passede på kyllingerne med sit liv! De sov hos
hende i kurven om natten og ingen skulle komme og røre dem. Hun var en klog
hund og behøvede kun at få at vide, hun ikke skulle gøre dem noget, men der
imod passe godt på dem

Det kan siges, hun var en udpræget vagt og jagthund

Hilsen Ditte

Fra : Bodil Clausen

Dato : 15-05-03 15:00

"Henrik Larsen" <dsl41119@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<b9u36c$28e$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> jagthund ?
> Kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan griber man det an ?

Man kan saktens have både jagthund og andre kæledyr sammen, de skal
ikke være alene sammen men vi har da både haft høns og kaniner sammen
med vores Breton, han lærte meget hurtigt at de andre dyr ikke måtte
røres faktisk stak han af hvis hønsene gik efter ham, hvorimod en
fasan eller and når han var med på jagt straks blev hentet.
Brug tid på at lære hunden at marsvinet er fredet, og lad ikke
marsvinet løbe løs uden at der er en voksen tilstede.