Muslinger
Fra : Louise Viborg

Dato : 14-05-03 18:30

Hej alle!
Er der nogen der kan fotælle mig om katte har godt af muslinger? Jeg
har lige fundet ud af at Vianna er helt syg med dem. De er blevet
stegt på panden.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : maz

Dato : 14-05-03 18:49

"Louise Viborg" wrote in message
> Er der nogen der kan fotælle mig om katte har godt af muslinger?>
De er jo skaldyr. Svjv er det samme 'regel' som med rejer: lidt ad gangen og
ikke så tit (medmindre kattebræk er noget du ligefrem opsøger *gg*)

Fra : Louise Viborg

Dato : 14-05-03 19:06

Nej, det må man da sige, at jeg ikke ligefrem gør *G*
Nå, men så kan de godt få lidt fra aftensmaden

Fra : marianne hellemose

Dato : 14-05-03 19:20

Hej Louise

Medmindre Vianna insistere på at få dem morgen og aften
de næste 14 dage, tror jeg ikke at de skader hende.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 14-05-03 20:00

Uden at skulle gøre mig for klog på noget jeg ikke har forstand på, så mener
jeg bestemt at have fået af vide, at rejer, muslinger osv. kan give
urinvejssten (nyresten?) og at der altså ikke skulle mere end 1 - 2 stykker
til
(Det med rejerne har jeg fra en dyrlæge)

Mvh. Mette

Fra : Louise Viborg

Dato : 14-05-03 20:30

Hej Mette!
Det lyder da ikke godt Jeg troede godt nok at der skulle flere
til. Min venide har en kat, som får rejer som godbidder dagligt, og
det har hun fået i mange år, og hun har heldigvis aldrig haft nogle
problemer. Faktisk kommer den kat aldrig til dyrlæge. Hun er bare en
super duper dejlig sund huskat Men der findes da selvgølgelig
undtagelser og jeg ved, at man skal passe meget på med rejer og tun.

Tak for info'en

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Formidling af vildtlevende katte/killinger
www.glemte-katte.dk

Fra : maz

Dato : 14-05-03 20:34

"Mette Mejdahl" wrote in message
> [...]
stykker
> til
> (Det med rejerne har jeg fra en dyrlæge)
Øhh.. 1-2 rejer/skaldyr skulle give nyresten?? nej så hurtigt går det ikke.
Men alting med måde, og katte har ikke så godt af skaldyr - både fordi mange
katte tit brækker sig efter ganske lidt - de tåler ikke skaldyr ret godt i
selv små mængder (der er dog undtagelser), og fordi det *kan* give nyresten,
hvis man fodrer ofte med skaldyr. Men 1-2 er lige i underkanten.....

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 14-05-03 22:28

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

nyresten,
> hvis man fodrer ofte med skaldyr. Men 1-2 er lige i underkanten.....

Sorry, men som sagt har jeg fået infoen fra en dyrlæge, så jeg kan jo ikke
gøre andet end at skrive det...

/Mette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-05-03 21:10

In <3ec28195$0$76123$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> maz wrote:

> De er jo skaldyr.

Altså misforstå mig ikke - jeg er hverken ude på at være på tværs eller
andet Jeg undrer mig bare... er det skaldyr i samme forstand? - Jeg
mener, rejer og hummer osv er en slags dyr med ben, hoved og den slags -
muslinger er "bare en klat". Er det virkelig samme "klasse"?

Fra : maz

Dato : 14-05-03 21:22

"Ann Rudbeck" wrote in message>
> [...]
> mener, rejer og hummer osv er en slags dyr med ben, hoved og den slags -
> muslinger er "bare en klat". Er det virkelig samme "klasse"?

Nej det er det ikke i den forstand, at der er tale om forskellige familier
ifølge leksikon'et;
rejer/hummer= familie af krebsdyr med skal
- musling= familie af symmetriske bløddyr med skal
Skaldyr: almindelig betegnelse af krebsdyr og muslinger
Så du kan godt sige, at der er tale om 2 forskellige familier - men begge
hører under 'klassen' af skaldyr :)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-05-03 22:31

In <3ec2a565$0$76135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> maz wrote:
> Så du kan godt sige, at der er tale om 2 forskellige familier - men
> begge hører under 'klassen' af skaldyr :)

Okay. Men tror du de fungerer på samme måde i en kattemave - sådan rent
ernæringsmæssigt? Er der samme fordele og ulemper som ved f.eks. rejer?
Jeg har spekuleret lige siden Louise spurgte og jeg kan ikke huske jeg
nogensinde er stødt på noget om muslinger i kattebøger m.v. Rejer ja,
men ikke muslinger? Det ville jo være kanon, hvis man opdagede en
ufarlig godbid

Fra : maz

Dato : 15-05-03 09:45

> [...]
> nogensinde er stødt på noget om muslinger i kattebøger m.v. Rejer ja,
> men ikke muslinger? Det ville jo være kanon, hvis man opdagede en
Hmmm., har lige tjekket bøgerne selv og kan heller ikke finde noget.
Umiddelbart vil jeg mene, at muslinger tåles lidt bedre end rejer af de
fleste katte, men jeg mener at kunne huske, at man stadig skal være
forsigtig, og at det som godbid ikke er helt 'ufarligt' - dvs. med måde ;)
Men, jeg må være dig et helt konkret svar skyldigt -> den der kommer først
til dyrlægen, må spørge *g*

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-05-03 10:41

In <3ec35389$0$76104$edfadb0f@dread11.news.tele.dk> maz wrote:

> [...]
> måde ;) Men, jeg må være dig et helt konkret svar skyldigt -> den der
> kommer først til dyrlægen, må spørge *g* m

Også min umiddelbare fornemmelse - men det kunne jo være godt med noget
bekræftelse "Med måde" er nu altid en god ting, selv om Ditte og jeg
aldrig bliver enige om _det_
Men hvis vi skal til dyrlægen for at få mere at vide - så må vore kræ
forhåbentlig klare sig en tid med andre godbidder