En helt ny idé (salgsside)
Fra : Jette

Dato : 14-05-03 17:16

Hej alle

Jeg startede selv tråden om salgssiden, og den er blevet meget lang Jeg
har desværre ikke haft tid igår og idag til at læse i nyhedsgruppen, og har
måttet opgive at læse alle indlæg i tråden.

Jeg er ked af at jeg kom til at snakke om regler. Jeg har selv tænkt meget
over det, og har læst nogle særdeles fornuftige indlæg, som har fået mig til
at tænke på en anden måde.

Derfor starter jeg nu en helt ny tråd, fordi jeg har fundet et helt andet
grundlag at basere salgssiden på. Idéen er som følger:

I nyhedsgruppesammenhæng hører salg af mitter til i dk.marked.privat.dyr.
Derfor vil jeg basere salgssiden på denne gruppe. Det betyder, at når der
indsættes en annonce, sendes den ganske enkelt til dk.marked.privat.dyr, og
kan derefter læses på hjemmesiden, sammen med eventuelle svar på indlægget.

På den måde får sælger glæde af vores besøgende, og får samtidig sin annonce
vist i den relevante gruppe.

Da brugeren indtaster sit indlæg vha. en formular med alle relevante felter,
hjælpes vedkommende til at huske de relevante oplysninger der bør være med
når man sælger kat. Mange glemmer f.eks. at skrive kattens alder, eller
angive hvilken del af danmark katten befinder sig i, hvorvidt den er
kastreret osv. osv....

Der skal _ikke_være restriktioner overhovedet... kun
information/råd/vejledning ...

Det er grundlæggende hvad jeg har i tankerne nu.... hvad synes I?

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 17:25

Jette wrote:
> [...]
> ganske enkelt til dk.marked.privat.dyr, og kan derefter læses på
> hjemmesiden, sammen med eventuelle svar på indlægget.

har jeg forstået det ret??
principielt laver du bare en ny newsreader som henviser til
dk.marked.privat.dyr??

> På den måde får sælger glæde af vores besøgende, og får samtidig sin
> annonce vist i den relevante gruppe.

korrekt, men publikummet er væsentligt mindre, end hvis det var på
hjemmesiden...
hvis jeg altså har forstået det korrekt.....
marked.privat.dyr er jo en almen gruppe der henvender sig til alle dyr, og
derfor vil de få katteannoncer hurtigt drukne i mængden....... det er
ihvertfald min frygt ;)
kunne man ikke kombinere de to?
altså _både_ med en stationær annonce på www, og en debatannonce på usenet?

> [...]
> kattens alder, eller angive hvilken del af danmark katten befinder
> sig i, hvorvidt den er kastreret osv. osv....

det er jeg tilgængæld enig i.....

> Der skal _ikke_være restriktioner overhovedet... kun
> information/råd/vejledning ...

det er jeg så ikke enig i.. jeg synes sagtens vi kan have en restriktion der
siger at annoncering af killinger kun accepteres hvis killingerne sælges som
12 uger eller ældre..... og så henvise til en oplysende artikel om _hvorfor_
vi mener den restriktion er en god ide.....

> Det er grundlæggende hvad jeg har i tankerne nu.... hvad synes I?

det var så hvad jeg synes*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pia J

Dato : 14-05-03 17:44

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> marked.privat.dyr er jo en almen gruppe der henvender sig til alle dyr, og
> derfor vil de få katteannoncer hurtigt drukne i mængden....... det er
> ihvertfald min frygt ;)

Jeg forstod det sådan at Jette ikke ville hente hele nyhedsgruppen ind på
siden men kun vise de indlæg som tastes ind på web via hendes formular - men
at alle svar, inkl. de som tastes ind via usenet, ville blive vist i tråd.

:Pia

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 17:53

Pia J wrote:
> [...]
> ind på siden men kun vise de indlæg som tastes ind på web via hendes
> formular - men at alle svar, inkl. de som tastes ind via usenet,

det kan godt være det er sådan det menes, jeg har bare lidt svært ved at
hitte ud af hvordan det ville fungere i praksis ;)
det håber jeg så Jette kan opklare*S*

Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-05-03 17:54

Pia J wrote:
> [...]
> at alle svar, inkl. de som tastes ind via usenet, ville blive vist i tråd.

Jeg forstod det sådan at kun selve annoncen ville blive vist på
hjemmesiden - ikke evtentuelle svar - men jeg har muligvis misforstået
det...
Jeg tror ikke at jeg synes at det er en god idé at hente svar ind på
siden - tror som Pia at det kan give et meget negativt indtryk af siden
fordi folk vil overfalde alle som sælger killinger under 8 uger eller
langhårskillinger uden stamtavle eller...

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 18:01

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
> marked.privat.dyr er jo en almen gruppe der henvender sig til alle dyr, og
> derfor vil de få katteannoncer hurtigt drukne i mængden....... det er

Jamen, det er jo netop på hjemmesiden ... du kan sammenligne det med
vores nuværende newsreader på siden, bortset fra at denne her kun viser dem,
der er indsat via hjemmesiden.
Derfor vil man på NG'ens hjemmesiden kun set dem der handler om katte...

> kunne man ikke kombinere de to?
> altså _både_ med en stationær annonce på www, og en debatannonce på
usenet?

Det er netop hvad jeg har i tankerne... bortset fra at blive sendt til
dk.marked.privat.dyr, bliver den også gemt i NG'ens database...

> [...]
der
> siger at annoncering af killinger kun accepteres hvis killingerne sælges

Ja, det mente jeg også til at starte med.... men det dur efter min mening
ikke. For det første kan folk jo bare skrive at mitten er 12 uger... det er
der jo ingen der kan se. For det andet skal vi hele tiden huske (jeg måtte
selv minde mig selv om det i dag , at NG'en ikke er en forening for folk
med ens opfattelser. Man kan forsøge at ændre holdninger, men man kan ikke
påtvinge nogen noget (selvom man gerne ville *G*)

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 18:04

Jette wrote:

> [...]
> viser dem, der er indsat via hjemmesiden.
> Derfor vil man på NG'ens hjemmesiden kun set dem der handler om

ok så forstår jeg bedre.... jeg havde den opfattelse at alle indlæg fra
gruppen blev vist ( som den nuværende newsreader).... men hvad så med
eventuelle svar der biver skrevet via NG'en?? kommer de også på
hjemmesiden... og er det hensigtsmæssigt at gøre en annonceafdeling til en
debatgruppe på den måde?

> Det er netop hvad jeg har i tankerne... bortset fra at blive sendt til
> dk.marked.privat.dyr, bliver den også gemt i NG'ens database...

det kan jeg godt se fordelen i, men på den anden side så ødelægger det jo
lidt de oprindelige tanker med at en annonce skal være tidsbegrænset.....

> Ja, det mente jeg også til at starte med.... men det dur efter min
> mening ikke. For det første kan folk jo bare skrive at mitten er 12
> uger... det er der jo ingen der kan se.

det er korrekt, men det vil jo ret hurtigt blive opdaget..... jeg synes det
er bedre at have nogle åbenlyse restriktioner, som alle kan læse
begrundelsen på, i stedet for et ramaskrig som det indimellem er at finde i
markedsgruppen.....
jeg er lidt bange for at det vil ende som det allerede er..... i samme
øjeblik en poster en salgsannonce for 8 uger gamle killinger vil der kravle
nogle "kattesags-forkæmpere" ud af træværket og køre en kampange imod
det....... hvilket jo reelt set er hvad vi vil undgå ikk?

> [...]
> ikke er en forening for folk med ens opfattelser. Man kan forsøge at
> ændre holdninger, men man kan ikke påtvinge nogen noget (selvom man

hvordan kan man påtvinge nogen noget de frivilligt deltager i??

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 18:27

"Sabina Hertzum"
> [...]
> eventuelle svar der biver skrevet via NG'en?? kommer de også på
> hjemmesiden... og er det hensigtsmæssigt at gøre en annonceafdeling til en

Det har du fuldstændig ret i... Grunden til jeg ville gøre det således, er
at afsender jo skal kunne se de svar der eventuelt måtte komme fra
eventuelle købere... Men, men.. vi kunne jo tilføje følgende tekst i bunden
af annoncen (dvs. indlægget i dk-marked.privat.dyr) :

"Denne annonce er postet fra www.dk-fritid-dyr-kat.dk - Hvis du er
interesseret i at købe, bedes du henvende dig til afsender via ovennævnte
hjemmeside (og herefter kommer så et link til annoncen på hjemmesiden)"

> det kan jeg godt se fordelen i, men på den anden side så ødelægger det jo
> lidt de oprindelige tanker med at en annonce skal være tidsbegrænset.....

Nej, det er kun et sp. om hvordan siden udvikles rent kodemæssigt....

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 18:33

Jette wrote:
> [...]
> interesseret i at købe, bedes du henvende dig til afsender via
> ovennævnte hjemmeside (og herefter kommer så et link til annoncen på

personligt må jeg indrømme at jeg foretrækker direkte henvendelser i
forbindelse med køb og salg, frem for at det går igennem et offentligt
sted...... jeg har intet imod at annoncere, men alt andet derudover føler
jeg ikke rigtig hører til som sådan.......
netop fordi at det er en markedsgruppe og ikke en debatgruppe....
men er det vejen frem så synes jeg klart at den meddelelse bør stå der.....
evt med et direkte maillink....

heh ;) det lader jeg så dig tumle med*G

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 18:52

"Sabina Hertzum" skrev:

> [...]
> sted...... jeg har intet imod at annoncere, men alt andet derudover føler
> jeg ikke rigtig hører til som sådan.......

Når jeg skriver at folk skal gå ind og besvare via vores hjemmeside, har det
følgende årsag:

Annoncøren har muligvis ikke selv adgang til at skrive/læse i nyhedsgruppen.
Vi vil naturligvis ikke opgive folks adresser i en NG, og derfor bliver den
ikke skrevet i det indlæg der ryger til markeds-NG'en. Men annoncørens
adresse ligger i databasen, og derfor kan køber gå ind på vores hjemmeside,
og sende email til afsender (efter samme princip som profilerne - E-mail
bliver ikke vist). Et evt. telefonnr. vil naturligvis blive sendt til
nyhedsgruppen, så derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at kontakte
afsender privat...

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 18:51

Jette wrote:
> [...]
> evt. telefonnr. vil naturligvis blive sendt til nyhedsgruppen, så
> derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at kontakte afsender

det var nu også bare min personlige holdning ;)
desværre tror jeg så også at en del vil "overse" notitsen nederst og forsøge
at svare i gruppen...

Fra : Frederiksen

Dato : 14-05-03 19:59

> [...]
> bliver ikke vist). Et evt. telefonnr. vil naturligvis blive sendt til
> nyhedsgruppen, så derfor tror jeg ikke det bliver noget problem at

Betyder det, at hvis jeg har en kat til salg, så ryger annoncen automatisk
ud i en nyhedsgruppe sammen med mit telefonnr? Det tror jeg, vil give
problemer. Jeg ville i hvert fald blive stiktosset, hvis en eller anden
smider mit private telefonnr ud i en nyhedsgruppe.

Mvh Maria

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 20:59

"Frederiksen" skrev:
> [...]
> problemer. Jeg ville i hvert fald blive stiktosset, hvis en eller anden
> smider mit private telefonnr ud i en nyhedsgruppe.

Brugeren bliver for det første gjort opmærksom på, at annoncen sendes til
markedsgruppen. For det andet er NG'ens hjemmesiden helt og aldeles
offentlig tilgængelig... og tør man skrive sit telefonnr. på en hjemmeside
(hvad iøvrigt mange gør - bare se Den Blå Avis), så har man vel heller ikke
noget imod det bliver offentliggjort i en NG... ellers står det jo
naturligvis folk frit for, om de vil oplyse det ...

.... og iøvrigt så mener jeg ikke man kan tillade sig at blive stiktosset,
hvis man selv offentliggør sit telefonnr., og andre bagefter også
offentliggør det... Man må jo være klar over at nummeret kan lande hvor som
helst, hvis man skriver det på en hjemmeside...

Mvh. Jette

Fra : Frederiksen

Dato : 14-05-03 21:22

> [...]
som
> helst, hvis man skriver det på en hjemmeside...

Nej, hvis jeg efterlader mit telefonnr på en hjemmeside i en annonce, så kan
jeg slette annoncen igen, og mit telefonnr forsvinder dermed. Hvis nogen
videregiver det til en nyhedsgruppe, så kan jeg ikke slette det.
Men problemet er jo ikke mig, men om det generelt kan være acceptabelt at
man udlevere folks telefonnr i en NG.

Mvh Maria

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 23:02

"Frederiksen" skrev:
> [...]
> videregiver det til en nyhedsgruppe, så kan jeg ikke slette det.
> Men problemet er jo ikke mig, men om det generelt kan være acceptabelt at

Jeg mener ikke det er et spørgsmål om hvorvidt man kan tillade sig det, når
brugeren får af vide at telefonnr. lander i NG'en - vi gør det jo ikke uden
brugerens vidende ... men det er jo naturligvis muligt at lade brugeren
vælge selv, om det skal med eller ej

Mvh. Jette

Fra : Frederiksen

Dato : 15-05-03 06:54

> [...]
uden
> brugerens vidende ... men det er jo naturligvis muligt at lade brugeren

Ja, det lyder som en rimelig løsning - at man skal give positiv accept på at
ens telefonnr og andre private oplysninger, herunder mailadresse, kommer ud
i en nyhedsgruppe.

Mvh Maria

Fra : Bettina Hansen

Dato : 14-05-03 17:37

Jette wrote:
<snip>
> På den måde får sælger glæde af vores besøgende, og får samtidig sin annonce
> vist i den relevante gruppe.

Det lyder som en god idé :)

> [...]
> når man sælger kat. Mange glemmer f.eks. at skrive kattens alder, eller
> angive hvilken del af danmark katten befinder sig i, hvorvidt den er

Endnu en god idé ;)

> Der skal _ikke_ være restriktioner overhovedet... kun
> information/råd/vejledning ...

En rigtig, rigtig god ide ;)

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Fra : Pia J

Dato : 14-05-03 17:42

Jeg tror ikke du skal regne med, det bliver anderledes end det er nu i
markedsgruppen. Hver gang der kommer et indlæg med killinger som er for
unge, eller katte uden stamtavle, så vil det vælte ind med opdragende
indlæg. Og det vil give et meget negativt indtryg af hele siden - jeg har
set det før på et ellers hyggeligt forum, hvor visse personer bruger
debat-siden til personfnidder.

Jeg synes absolut at vejledning i forbindelse med indtastning vil være en
god ide, med link til relevante artikler - men jeg er i tvivl om det vil
kunne holdes på et fornuftigt plan i det hele taget. Måske links til andre
formidlinger ville være det smarteste.

:Pia

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 18:13

"Pia J" skrev:
> [...]
> indlæg. Og det vil give et meget negativt indtryg af hele siden - jeg har
> set det før på et ellers hyggeligt forum, hvor visse personer bruger

Der kommer også opdragende indlæg i denne gruppe, og den har kørt på
hjemmesiden længe. Derfor tror jeg ikke det gør hverken fra eller til, hvad
indtrykket angår, især ikke hvis vi sørger for at gøre både annoncører og
læsere opmærksom på, at de befinder sig i et offentlig forum.

Jeg synes vi bør respektere at salg hører til i dk.marked.privat.dyr.

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 18:36

Jette wrote:

> [...]
> til, hvad indtrykket angår, især ikke hvis vi sørger for at gøre både
> annoncører og læsere opmærksom på, at de befinder sig i et offentlig

jeg er lidt bange for at de opdragene indlæg vil tage overhånd idet det jo
er ret ofte de dukker op i forbindelse med killingesalg....
at vi gør opmærksom på at det er offentligt tror jeg helt ærligt ikke
hjælper en dyt....... det hjælper jo ikke her vel ;)

> Jeg synes vi bør respektere at salg hører til i dk.marked.privat.dyr.

både og........... spørgsmålet er så om dk.marked.privat.dyr's brugere
ønsker at blive relateret til vores hjemmeside?

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 19:05

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
> at vi gør opmærksom på at det er offentligt tror jeg helt ærligt ikke
> hjælper en dyt....... det hjælper jo ikke her vel ;)

Nope! ... og det giver jeg dig også ret i, i mit svar længere oppe...
markedet er ikke et debatgruppe, og derfor er der heller ingen grund til at
hente eventuelle svar. Hvis man vil debatere katte, kan man jo gå ind i
denne NG

> både og........... spørgsmålet er så om dk.marked.privat.dyr's brugere
> ønsker at blive relateret til vores hjemmeside?

Nu er markeds-NG'en jo kun en gruppe som folk bruger når de vil sælge et
dyr. Jeg tror ikke de har det samme forhold til dén gruppe, som de har til
de debatgrupper de måtte deltage i.
Vi bliver jo også relateret til de forskellige hjemmesider, der måtte have
en online newsreader til dk.fritid.dyr.kat.dk, og det kan man ikke forhindre
nogen i.... personligt har jeg heller ikke noget imod det, så længe
fundatset overholdes....

... og hvis sælger ikke ønsker relation til vores hjemmeside, står det jo
vedkommende frit for at skrive direkte til gruppen fra sin egen
newsreader....

Vi vil jo gerne formidle katte, og sørge for at sælger når så bredt et
publikum som muligt - derfor tror jeg de fleste vil være glade for både at
få fordel af vores læsere på hjemmesiden, og de der læser i
markedsgruppen.... Jeg tror nemlig at markedsgruppen er lidt overset. Vi ser
jo ofte kattesalg i denne gruppe, som ikke skrives til markedsgruppen...
derfor kunne vores salgsside også være med til at gøre opmærksom på, at der
rent faktisk findes en gruppe til salg af dyr.

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 14-05-03 21:00

Jette wrote:

> [...]
> oppe... markedet er ikke et debatgruppe, og derfor er der heller
> ingen grund til at hente eventuelle svar. Hvis man vil debatere

enig.....

> Nu er markeds-NG'en jo kun en gruppe som folk bruger når de vil sælge
> et dyr. Jeg tror ikke de har det samme forhold til dén gruppe, som de
> har til de debatgrupper de måtte deltage i.

det er måske rigtig nok, men om ikke andet bør et sådant tiltag nok køres
forbi styregruppen....... det er jo ikke sikkert at det er hensigtsmæssigt
at henlede så meget "kattetrafik" til en generel dyregruppe, uanset at det
er en markedsgruppe.....
om ikke andet så lige forhøre i dk.admin om der ville opstå problemer af det
;) better safe than sorry......

> [...]
> have en online newsreader til dk.fritid.dyr.kat.dk, og det kan man
> ikke forhindre nogen i.... personligt har jeg heller ikke noget imod

hvilken fundats?? ( og hvis du nævner kattegruppens, så pointerer jeg altså
bare endnu engang at formålet med hjemmesiden i sin tid jo var at komme ud
over den fundats, og have et mere frit sted at færdes) ;)

> .. og hvis sælger ikke ønsker relation til vores hjemmeside, står det
> jo vedkommende frit for at skrive direkte til gruppen fra sin egen
> newsreader....

just præcis hvad jeg hele tiden har sagt.... hvis man ikke vil underlægges
de forbehold der nu er på hjemmesiden allerede, så står det jo folk frit for
at vælge et andet forum..... så er det jo netop jeg ikke kan se skaden i at
indsætte et lille regelsæt som holder udgangspunkt i feks Fife's regler og
vedtægter...... det handler jo i bund og grund om kattens velfærd......

> [...]
> både at få fordel af vores læsere på hjemmesiden, og de der læser i
> markedsgruppen.... Jeg tror nemlig at markedsgruppen er lidt overset.

det tror jeg du har ret i, men så vil det jo næppe hjælpe ret meget at
formidle mere kattetrafik den vej..... så i reel forstand har NG'en mere ud
af at vi har kontakt til den, end hjemmesiden og dennes brugere har af at
have kontakt til NG'en.... hvis hjemmesiden allerede på nuværende tidspunkt
har henved 1-1500 flere besøgende på ugebasis, hvor er så fordelen for
kattene og for hjemmesiden i den forbindelse?

> [...]
> markedsgruppen... derfor kunne vores salgsside også være med til at
> gøre opmærksom på, at der rent faktisk findes en gruppe til salg af

det er rigtigt, men den form for samarbejde bør jo være en fordel for begge
parter..... hvad er fordelen for hjemmesiden??

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 23:35

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
> er en markedsgruppe.....
> om ikke andet så lige forhøre i dk.admin om der ville opstå problemer af

Jeg synes det er helt fint hvis nogen synes det er relevant at spørge
dk.admin... og jeg hører naturligvis også gerne svaret.... syns bare det er
lidt overflødigt, da der jo ikke er nogen restriktioner overhovedet på hvor
mange indlæg der må være om et bestemt dyr ... så længe det er dyr der
sælges, overholder vi jo fundatset i gruppen.... Hvis der var en
dk.marked.privat.dyr.kat -gruppe, ville det naturligvis være forkert at
skabe kattetrafik i den generelle gruppe, men det er der jo ikke -
dk.marked.privat.dyr er det eneste sted man kan sælge sin kat...

> [...]
> bare endnu engang at formålet med hjemmesiden i sin tid jo var at komme ud
> over den fundats, og have et mere frit sted at færdes) ;)

Jo, du har en pointe, men som repræsentant for NG'en bør hjemmesiden vel
overholde fundatset ... dvs. at det skal handle om katte, og det gør den jo
også. Jeg ville have meget imod hvis nogen begyndte at oprette hundeprofiler
derinde, eller skrive artikler om marsvin... dem der besøger hjemmesiden,
kommer jo for at læse om katte....

> [...]
> vedtægter...... det handler jo i bund og grund om kattens velfærd......

Ja, det handler om kattenes velfærd... men som vi kunne se i den anden tråd,
handler det vidst også en hel del om ejernes "velfærd" . Jeg ville
personligt ikke have noget imod en 12 ugers grænse, men da vi alligevel ikke
kan kontrollere at reglerne overholdes, synes jeg det er bedre at nøjes med
at informere sælgere/købere...

Jeg har allerede fået mail fra en bruger, der gerne ville have fjernet sin
profil, fordi hun ud fra den første tråd om salgssiden, syntes det hele
begynder at ligne en forening i stedet for en offentlig NG. På sin vis har
hun jo ret ... hvis vi laver restriktioner, sorterer vi også nogle mennesker
fra ... og vi sorterer ikke bare på hjemmesiden - den hænger jo sammen med
gruppen, og det er klart, at de der ikke er enige i restriktionerne på
hjemmesiden, heller ikke vil føle sig velkomne her i gruppen... Det ville
jeg personligt have det dårligt med....

> det er rigtigt, men den form for samarbejde bør jo være en fordel for
begge
> parter..... hvad er fordelen for hjemmesiden??

Fordelen for hjemmesiden, er at den får flere besøgende.. nemlig dem der
gerne vil købe/sælge kat. Dermed er der også flere der læser vores artikler,
forhåbentlig med det resultat at vi får udbredt vores budskab til flere
mennesker, og vi håber på det betyder bedre velfærd for misserne - for det
er jo i sidste ende det, det hele går ud på.

Når folk så kan se at deres salgsannonce, udover hjemmesiden, også havner i
markedsnyhedsgruppen, så tror jeg de vil vælge, at sælge missen gennem vores
hjemmeside, fordi de kan se annoncen når ud til det relevante publikum....

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-03 20:03

Jette wrote:

> [...]
> oprette hundeprofiler derinde, eller skrive artikler om marsvin...
> dem der besøger hjemmesiden, kommer jo for at læse om katte....

korrekt, men det virker IMO en smule hyklerisk at sige at hjemmesiden skal
overholde fundatsen når det reelt kun er et enkelt punkt den
overholder......
fundatsen siger jo: (citat)
3. Fundats:
Formålet er at alle katteinteresserede får et forum, hvor de kan udveksle
erfaringer, få gode råd, fortælle søde, sjove historier om egne katte, ja
kort sagt et forum hvor alt om katte kan diskuteres.

Gruppen er ikke beregnet på salg af killinger/katte af egen avl, der
henvises i stedet til den relevante gruppe under dk.marked - det er dog
tilladt at bede om gode råd vedrørende omplacering af nødstedte katte.

Der må ikke sendes indlæg med vedhæftede filer fx billeder til denne gruppe
(citat slut)

jeg forstår godt hvor du vil hen, men hvis hjemmesiden skal overholde
fundatsen så bør det jo være hele fundatsen, ikke kun den del der lige
passer....... og skal den det så udelukker det jo både vores billeder og den
nye ide med salgsafsnittet....
ellers skal der jo pointeres på hjemmesiden at den kun er underlagt den ene
del af fundatsen, og hvorfor den i sin tid blev oprettet med profiler.......

> [...]
> men da vi alligevel ikke kan kontrollere at reglerne overholdes,
> synes jeg det er bedre at nøjes med at informere sælgere/købere...

så må man jo håbe på at den information rammer de rigtige steder...... jeg
frygter bare lidt at hjemmesiden ender som "affaldsskur" for alle der ikke
kan sælge deres killinger, eller ikke gider gøre den lille indsats det er at
poste det i avisen eller lignende..... hvis alt bare skal accepteres, så
synes jeg ikke længere hjemmesiden handler i kattens velfærds interesse, og
det synes jeg er synd, for så føler jeg at det går langt ud over det indtryk
jeg fik af hjemmesiden skulle være.....
min frygt er at hjemmesidens salgsafsnit vil ende med at blive brugt til at
spille på folks dårlige samvittighed.... altså at alle kan komme og sætte
alt for unge killinger til salg, uden at det har nogen konsekvens andet end
for de stakkels små, det vil appelere til folk der ikke tænker nærmere over
det ( hvis de feks ser opslaget i nyhedsgruppen hvor der ikke er nogen
informationer).......
igen jeg forstår godt hvor du vil hen, jeg får så småt en fornemmelse af at
hjemmesiden på sigt vil komme til at passe rigtig meget på deltagerene og
slet ikke nok på kattene.....

> [...]
> hjemmesiden, heller ikke vil føle sig velkomne her i gruppen... Det
> ville jeg personligt have det dårligt med....

der er jo allerede indirekte restriktioner på hjemmesiden, i og med at man
skal deltage i gruppen for at få lov at poste artikler og lignende....
ligesom de artikler der er postet ikke er ret alsidige..... jeg har
personligt ikke noget problem med det, for jeg er meget enig i mange af de
ting der står i artiklerne, men hvis hjemmesiden virkelig skal have et
alsidigt (offentligt) syn på sagen bør der opmuntres til at alle sider af
sagen bliver belyst.......
på den anden side så skal der jo på et eller plan være en overordnet
holdning bag hjemmesiden.... hvis den holdning er kattens velfærd, så bør
hjemmesiden understrege det...... ellers er der jo intet formål i at
informere om de forskellige ting.......... tænker jeg altså...

> [...]
> budskab til flere mennesker, og vi håber på det betyder bedre velfærd
> for misserne - for det er jo i sidste ende det, det hele går ud på.

ja det er det forhåbentligt ;)
jeg siger jo heller ikke at der skal gåes ned i petitesser...... blot at jeg
synes der bør være en velfærds klausul, gerne underbygget af forskellige
dokumenter der forklarer hvorfor dette er en god ide.....
du har ret i at man ikke kan kontrollere det, og det bør man heller ikke....
men hvis det står der så appelerer man til folks ansvarsfølelse og det bør
imo være nok.....

en mulig formulering af en sådan klausul behøver jo ikke lyde "killinger
SKAL være mindst 12 uger ved overdragelsen"...
den kan jo sagtens lyde " Da adskillinge undersøgelser har vist at killinger
ikke er fuldt ud klar til at forlade moderen før deres 12. uge, anmoder vi
sælger om at have dette i baghovedet i forbindelse med salget, læs evt mere
om hvorfor _her_(link til dybdegående beskrivelse af kattens
udvikling)......"

> [...]
> havner i markedsnyhedsgruppen, så tror jeg de vil vælge, at sælge
> missen gennem vores hjemmeside, fordi de kan se annoncen når ud til

hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg næppe salgsannoncerne får et
større publikum ved at blive postet i markedsgruppen.....
ifølge statistikken på usenet.dk har den gruppe kun ca 93 brugere i
gennemsnit pr måned det sidste år...... det er 7 mindre end der er
gennemsnitligt i kattegruppen..... hvis du kigger på det i forhold til de
unikke hits hjemmesiden får, så ser det ikke umiddelbart ud til at
markedsgruppen vil have den store indflydelse.......
tag nu ikke det her som om jeg synes det er en vildt dårlig ide, det gør jeg
ikke ;) , jeg synes bare at man måske skulle kigge lidt på det udefra......
vil en forbindelse mellem hjemmesiden og nyhedsgruppen have en mærkbar
positiv effekt på salget af kattene, eller er det lidt ligegyldigt?? altså
vil kattene blive formidlet mest gennem hjemmesiden eller NG'en?
det er sæfølig en udfordring for dig rent kodemæssigt*G* og jeg synes da du
skal kaste dig over det...... det er såmænd bare mine tanker jeg leger lidt
med ;)

Fra : Frederiksen

Dato : 16-05-03 22:49

> fra ... og vi sorterer ikke bare på hjemmesiden - den hænger jo sammen med
> gruppen, og det er klart, at de der ikke er enige i restriktionerne på
> hjemmesiden, heller ikke vil føle sig velkomne her i gruppen...

Hjemmesiden kan ikke hænge sammen med gruppen. Hjemmesiden er et privat
forum, som har sit udgangspunkt i NG, men som på INGEN måde hænger sammen
med gruppen.
Jeg har på ingen måde del i hjemmesiden, dens meninger, holdninger eller
noget som helst andet. Jeg deltager i en offentlig tilgængelig nyhedsgruppe,
og vil bestemt ikke knyttes til nogen hjemmeside uden mit fulde samtykke -
og den får I ikke.

Mvh Maria

Fra : Jette

Dato : 17-05-03 14:49

"Frederiksen" skrev:
> [...]
nyhedsgruppe,
> og vil bestemt ikke knyttes til nogen hjemmeside uden mit fulde samtykke -

Hjemmesiden er på nuværende tidspunkt NG'ens officelle websted, hvilket man
også kan se på usenet.dk. Det var almindeligt accepteret dengang jeg
foreslog hjemmesiden. Hjemmesiden er derfor ikke et privat forum, der ikke
hænger sammen med gruppen. Jeg er ked af hvis du ikke bryder dig om det, men
det er faktisk sådan det forholder sig. Det er nok en god idé at undersøge
om de fakta man kommer med er korrekte, inden man skriver dem.

Til gengæld er det helt og aldeles frivilligt om man vil bidrag til
hjemmesiden, ligesom det er aldeles frivilligt om man vil bidrage til
gruppen. Der er ikke nogen der forbinder nogen med hjemmesiden bare fordi
man deltager i gruppen, og derfor er der heller aldrig på noget tidspunkt
tale om at få samtykke eller lign.

Jeg synes også det er vigtigt at huske, at der er personer der lægger både
tid/penge/arbejde i vores hjemmeside. Grit betaler hvert år gebyret for at
opretholde domænenavnet, Carsten lægger uanede mængder af plads til alle
billederne på sin server, og jeg lægger en masse tid i arbejdet med at
udvikle den. Sidst men ikke mindst, er der forfatterne der skriver artikler,
faq, historier og opretter links til andre katterelaterede sider.

Det er alle personer der har et ønske om at højne kattenes velfærd, og som
har lyst til at gøre noget ved det gennem hjemmesiden.

Når man kritiserer andre menneskers arbejde, mener jeg ikke man kan tillade
sig bare at sige "det er dårligt, basta!". Hvis man vil kritisere, skal man
første sætte sig ordenligt ind i problematikken og derefter komme med
konstruktiv kritik og forslag til hvordan det kan gøres anderledes. Ellers
mener jeg man helt skal lade være. Alt andet er respektløst over for de
mennesker der yder en (i dette tilfælde frivillig) indsats og gøre det i en
god mening.

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-05-03 15:05

Jette wrote:
> Hjemmesiden er på nuværende tidspunkt NG'ens officelle websted,
> hvilket man også kan se på usenet.dk.

I beg to differ......
www.usenet.dk står hjemmesiden IKKE som NG'ens officielle hjemmeside....
den står derimod som NG'ns OSS...... det vil måske for nogle gå ud på et,
men det er altså ikke helt en og samme ting.....

går du ind på denne side :
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.dyr.kat
og trykker på "ofte stillede spørgsmål" så ender du på hjemmesiden...

går du ind på : http://www.usenet.dk/oss/
og kigger, så står katteNG'en IKKE under Grupper med egen hjemmeside....
der står kun:
dk.binaer.erotik.film
dk.edb.database.ms-access
dk.edb.internet.webdesign.serverside
dk.fritid.foto
dk.fritid.motorcykel
dk.lokalsamfund.bornholm
dk.snak
dk.sport.ishockey

den står derimod under: Danske OSS'er og velkomstskrivelser:

> [...]
> du ikke bryder dig om det, men det er faktisk sådan det forholder
> sig. Det er nok en god idé at undersøge om de fakta man kommer med er

ja det er......

> [...]
> andet er respektløst over for de mennesker der yder en (i dette
> tilfælde frivillig) indsats og gøre det i en god mening.

personligt synes jeg det er enormt stort at der bliver gjort alt det der
bliver gjort...... jeg er dypt imponeret over storsind og kreativitet.......
en stor tak til alle der bidrager til hjemmesiden!!!

Fra : Jette

Dato : 17-05-03 15:52

"Sabina Hertzum" skrev:
> [...]
> den står derimod som NG'ns OSS...... det vil måske for nogle gå ud på et,
> men det er altså ikke helt en og samme ting.....

Det er en fejl.. Jeg har ellers skrevet til dem der vedligeholder
usenet.dk... men med tanke på de seneste dages diskussion bør jeg nok lade
være med at følge op på det ... eller hvad, ja jeg ved snart ikke hverken ud
eller ind ...

Hørt!

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 17-05-03 00:23

Jette wrote:
> [...]
> hjemmesiden, heller ikke vil føle sig velkomne her i gruppen... Det
> ville jeg personligt have det dårligt med....

jeg kom lige til at tænke på ( da jeg så Marias indlæg) at flere jo allerede
føler der er restriktioner på hjemmesiden og derfor ikke benytter den.....
om det er fordi de er uenige i konceptet eller hvad, ved jeg ikke..... men
der vil ALTID være nogen der sorterer sig selv fra eller til....... det kan
hverken du eller jeg gøre noget til eller fra overfor.....
andet end at tænke over formuleringen på hjemmesiden omkring hvordan
tilknytningen til gruppen er.....
flere herinde har jo allerede udtrykt at de finder det "provokerende"(på en
eller anden vis) at hjemmesiden forbinder sig på den måde til
nyhedsgruppen..... personligt læser jeg det ikke på den måde, men jeg kan
fornemme ud fra den måde du fomulerer dig på at du også føler der er en
direkte sammenhæng.... hvilket jo var den oprindelige tanke..... det bør
måske tages op til overvejelse......

man kunne måske formindske hjemmesidens generelle tilknytning til NG'en, og
præcisere den i forhold til profilerne og skribenterne, men derudover gøre
det til en "almennyttig" hjemmeside, med det klare formål at _alle_ der har
noget at ville fortælle i kattevelfærdsøjemed har mulighed for det.... med
en lille gruppe redaktører der læser korrektur......
der er jo efterhånden så mange nye personer der kommer ind igennem
hjemmesiden..... disse tvinges jo nærmest til at deltage i NG'en for at få
lov at oprette en profil....
der bliver talt meget om at der ingen restriktioner skal være, og at alle
skal føle sig velkomne..... det vil bare i mine øjne altid være en umulighed
for der vil altid være nogen der ikke vil føle sig velkomne uanset
indgangsvinklen eller konceptet..... det der gør det ekstra svært er at der
ikke er en klar ide om hvad hjemmesiden repræsenterer i forhold til katte og
personer..... det hele ligger på et meget løst grundlag, og det har fungeret
perfekt indtil nu......
jeg synes dog det er tydeligt, at det er ved at være tiden til en udvikling
på det punkt.... hjemmesiden har udviklet sig meget, og med det besøgstal
der er på den, viser det jo med al tydelighed at det ikke længere kun er NG
brugere der benytter den...... det føler jeg der bør skal tages hensyn
til......

Fra : Jette

Dato : 17-05-03 15:44

"Sabina Hertzum" skrev:
> jeg kom lige til at tænke på ( da jeg så Marias indlæg) at flere jo
allerede
> føler der er restriktioner på hjemmesiden og derfor ikke benytter den.....

Jeg har lidt svært ved at forholde mig til Marias indlæg. Læs hvorfor i mit
svar til hende
Bortset fra det, har du ret. Men det vil der altid være, for man kan ikke
gøre alle tilfreds, men vi kan da forsøge at tilfredsstille så mange som
overhovedet muligt - det har i hvert fald altid været min intention

> om det er fordi de er uenige i konceptet eller hvad, ved jeg ikke....

Nej, det er problemet... der er mange kritikkere men uhyggelig få der har
lyst til at komme med noget konkret ... og hvordan kan man så gøre det
bedre?

> flere herinde har jo allerede udtrykt at de finder det "provokerende"(på
en
> eller anden vis) at hjemmesiden forbinder sig på den måde til
> nyhedsgruppen.....

Jeg havde fornemmelsen af, at der var bred enighed om tilknytningen til
gruppen, dengang første "spadestik" til hjemmesiden blev taget. Derfor har
jeg svært ved at se hvorfor det kan være provokerende. Der er jo ikke nogen
der har forsøgt på nogen måder at provokere nogen... tværtimod... vi er
nogen der har forsøgt at gøre en indsats for at informere gennem
hjemmesidens indhold og gøre brugen af denne gruppe lidt sjovere med
profiler og albums... alt sammen i en god mening... jeg forstår ikke hvordan
nogen kan opfatte det som provokerende...

> [...]
> der er jo efterhånden så mange nye personer der kommer ind igennem
> hjemmesiden..... disse tvinges jo nærmest til at deltage i NG'en for at få

Jamen, profilerne har jo netop til formål at gøre det muligt at hitte rede i
de personer man kommunikerer med her i gruppen. Det var derfor funktionen
blev oprettet...så det kan jeg ikke se det mærkelige i.

> [...]
NG
> brugere der benytter den...... det føler jeg der bør skal tages hensyn

Det har aldrig været meningen at kun NG'ens brugere, skulle benytte
hjemmesiden. Den skulle jo netop være med til at udbrede den information vi
lagde på siden. Vi burde være lykkelige for at der er så mange besøgende,
det betyder jo at nogen læser det vi skriver.
Jeg tror ikke folk tænker "Det var da mærkeligt at profilerne kun er for
NG'ens brugere", jeg tror de tager det som en helt naturlig ting, fordi det
netop er gruppens hjemmeside. Og så tror jeg de læser nogle artikler, og
forhåbentlig bliver lidt klogere på deres misser..

Hvis det skal være en side for almenheden (dvs. også folk der ikke bruger
gruppen), taler vi om en helt anden størrelsesorden og et helt andet
koncept. I så fald skal domænet ikke være dk-fritid-dyr-kat.dk (der jo
mere plads til billeder, og ikke mindst båndbredde.
Den motivation der har drevet mig, ville være væk... jeg havde lyst til at
lave en hjemmeside for gruppen hvor deltagernes budskaber kunne komme frem
og hvor der var tæt kontakt mellem bruger og webmaster. Jeg ville gerne gøre
noget for alle de dejlige kattejere jeg kender herinde.

Jeg har aldrig haft lyst til at have en almen katteside, hvor alting ender i
anarki fordi alle og enhver kan skrive hvad de har lyst til. På en almen
hjemmeside ville der lynhurtigt komme små historier om hvor sjovt det er at
klippe knurhårene af sin kat, og se den ramle ind i alting. Sådan et websted
har jeg ikke lyst til at drive. Jeg gik ind i denne opgave fordi jeg vidste
det ville være katteelskere der benyttede den.

Og som jeg skrev ville det også være slut med domænenavnet
dk-fritid-dyr-kat.dk. Hvad skulle den så hedde og hvem skulle betale for
det? Det kan da godt være Grit ville fortsætte, men det ved i jo ikke... vi
ved heller ikke om Carsten ville have fortsat lyst til at lægge plads til
mange tusind billeder.

Under alle omstændigheder ville der ikke være noget der hed "NG'ens
hjemmeside"... Så i bund og grund er det ikke et spørgsmål om hvorvidt den
nuværende hjemmesiden skal have tilknytning til NG'en ... det er et
spørgsmål om gruppen helt vil droppe at have en hjemmeside, eller man vil
gøre en indsats for at komme med forslag der gør den "spiselig" for så mange
som mulig

Mvh. Jette

Fra : Bente Jepsen

Dato : 17-05-03 16:34

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jette.

Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes du har gjort et
megastort, flot arbejde med hjemmesiden og jeg synes det er træls med den
diskussion der har været, fordi det kommer til at se ud som om dit arbejde
ikke værdsættes og det tror jeg bestemt det gør blandt det store flertal her
på gruppen.

Hvis man skal se på kritikken synes jeg Helle Andersen kom med et
konstruktivt forslag, der kunne tilgodese de der føler, at de artikler der
ligger på hjemmesiden ikke harmonerer med deres synspunkter, også kunne føle
at de ikke blev taget til indtægt for noget de ikke mente.

Ud over det tror jeg ikke der er særlig store problemer, debatten er bare
blevet så lang og uoverskuelig at ingen mere kan gennemskue, hvor problemet
egentlig ligger.

Knus og tak for dit store arbejde og engagement.
Bente

P.s.: problemet er nok dit forslag om salg, og det skulle måske helt tages
af bordet, eller kun med links, for det er nok det er splitter flest.

Fra : Ragna

Dato : 17-05-03 17:22

Jette skrev:
>Så i bund og grund er det ikke et spørgsmål om hvorvidt den
>nuværende hjemmesiden skal have tilknytning til NG'en ... det er et
>spørgsmål om gruppen helt vil droppe at have en hjemmeside

Nu synes jeg ærlig talt, at "nogen" er ved at smide barnet ud med badevandet
ved at gøre livet så surt for Jette og andre, der yder en stor og
uegennyttig indsats, så vi risikerer at de ikke orker mere!
For mit vedkommende det totalt ligegyldigt med den formelle tilknytning
mellem nyhedsgruppe og hjemmeside.
Det vigtigste for mig - og sikkert mange andre - er glæden ved at læse om
andres dejlige katte og samtidig være i stand til at kunne se billeder og
læse beskrivelser af de katte (og mennesker!) man hører små historier om.
Lad os da lade alle de små kæpheste få lidt hvile, måske som nogen foreslår
ved at droppe ideen med egentlige salgsannoncer på hjemmesiden og nøjes med
links i stedet; men lad os i hvert fald huske at påskønne den hjemmeside,
som mange andre grupper misunder os!

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : Jette

Dato : 17-05-03 18:25

"Ragna" skrev:
> [...]
> ved at gøre livet så surt for Jette og andre, der yder en stor og
> uegennyttig indsats, så vi risikerer at de ikke orker mere!

"Ukrudt" forgår ikke så let ... og jeg tager kritikken med ophøjet ro,
men indrømmer dog at jeg også er blevet en smule forvirret på det seneste...
Men kritik er jo heller ikke nødvendigvis negativt eller uberettiget, og jeg
har kunnet bruge meget af det - resten går bare ud af det andet øre

> Det vigtigste for mig - og sikkert mange andre - er glæden ved at læse om
> andres dejlige katte og samtidig være i stand til at kunne se billeder og
> læse beskrivelser af de katte (og mennesker!)

Jeg har også indtryk af at rigtig mange er glade for siden, og det
"brændstof" de giver mig og andre, kan man fortsætte meget længe på

Mvh. Jette
- der også nyder at surfe på hjemmesiden og se de herlige billeder

Fra : Tournesol

Dato : 14-05-03 18:47

>klip<

Et spørgsmål

kan man oprette en ng dk.marked.privat.dyr.kat ?????

Hvor man evt kunne bruge din udemærket ide???

Jen aner intet om ngér og oprettelse af en sådanne

Hilsen henriette.

Fra : Jette

Dato : 14-05-03 19:09

"Tournesol" skrev
> kan man oprette en ng dk.marked.privat.dyr.kat ?????
>
> Hvor man evt kunne bruge din udemærket ide???
>
> Jen aner intet om ngér og oprettelse af en sådanne

Du kan se hvordan man gør her:
http://www.usenet.dk/otd/

.... men da dk.marked.privat.dyr ikke ligefrem bugner af indlæg, tror jeg
ikke, tror jeg ikke det vil blive godkendt.... og iøvrigt kan det være en
ret langsommelig/besværlig proces, så det er ikke noget man gør medmindre
man virkelig mener det

Men vi kan jo med vores salgsside være med til at gøre opmærksom på
markedsgruppens eksistens, og så kan man jo håbe at behovet med tiden blive
så åbenlyst, at vi kan få oprettet dk.marked.privat.dyr.kat

Mvh. Jette

Fra : Tournesol

Dato : 15-05-03 08:27

Hejsa

> [...]
> jeg ikke, tror jeg ikke det vil blive godkendt.... og iøvrigt kan det
> være en ret langsommelig/besværlig proces, så det er ikke noget man

lyder meget besværligt

> Men vi kan jo med vores salgsside være med til at gøre opmærksom på
> markedsgruppens eksistens, og så kan man jo håbe at behovet med tiden
> blive så åbenlyst, at vi kan få oprettet dk.marked.privat.dyr.kat

Det må vi håbe

Hilsen Henriette.
--
DK.Tournesol