Stabilisator - religion eller ?
Fra : Henrik Flindt

Dato : 13-05-03 21:49

Hurra - nu har jeg haft min jomfru-kørsel med min første (og egen) CV.
Og den kunne da "hoppe" og rykke lidt.

Og så var det lige jeg tænkte:

Reklamerne for stabilisatorne lyder jo faktisk meget godt - men virker
det ..... eller er det næsten overtro ?

Jeg har også hørt om nogen, der blot sørger for at kugletrykket er
lidt for højt. De påstår, at det giver næsten samme effekt.
Religion eller fakta ?

Nogen bruger dem (har jeg også hørt) blot til at kunne øge
hastigheden.
Holder det ?

Endelig har vi de personer, der mener, at det er at betragte som
sikkerhedsudstyr.
......hmmm.....skal jeg så til at finde bedetæppet frem )

Hvis jeg nu skulle vælge at sætte en stabilisator på CV'en - hvilken
skulle man så vælge ?
CV er en Adria, 5m, max last 1300 kg (efter reg.attest)
Trækker er Modeo, stc.
Kørselsbehov er ikke nødvendigvis til "fræs"

Hvad si'r I ?

mvh
Hef

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-05-03 22:01

Henrik Flindt wrote:

> Hurra - nu har jeg haft min jomfru-kørsel med min første (og egen) CV.

Tillykke med vognen og glæd dig til mange gode timer og dage med den.

> Og den kunne da "hoppe" og rykke lidt.

Hmmm, du vil altid kunne mærke at der er noget på krogen. Det er vigtigt at
du sørger for korrekt pakning af vognen - tungt nederst og over akslen og
lidt let øverst og i enderne (specielt bagenden).

> Reklamerne for stabilisatorne lyder jo faktisk meget godt - men virker
> det ..... eller er det næsten overtro ?

Jeg havde et velfungerende vogntog og monterede stabilisator (ALKO 2004) for
at få en større sikkerhedsmargen. Hold da op hvor jeg blev overrasket over
at opleve hvor stor effekt den havde.

> Jeg har også hørt om nogen, der blot sørger for at kugletrykket er
> lidt for højt. De påstår, at det giver næsten samme effekt.
> Religion eller fakta ?

Hvis et lidt højere tryk giver roligere kørsel er det vel ikke for højt? Jeg
ville sige at man ofte kan have fordel i at bruge så højt kugletryk som
muligt, men dog indenfor de begrænsninger der gælder for kugle og træktøj.

> Nogen bruger dem (har jeg også hørt) blot til at kunne øge
> hastigheden.
> Holder det ?

Næppe - hvis man har et ustabilt vogntog, så er det som regel den anden vej
man skal gå.

> Endelig har vi de personer, der mener, at det er at betragte som
> sikkerhedsudstyr.
> .....hmmm.....skal jeg så til at finde bedetæppet frem

Jeg er enig med den gruppe.

> Hvis jeg nu skulle vælge at sætte en stabilisator på CV'en - hvilken
> skulle man så vælge ?

Jeg valgte ALKO 2004 og er godt tilfreds - andre vil have andre der også
virker.

> CV er en Adria, 5m, max last 1300 kg (efter reg.attest)
> Trækker er Modeo, stc.
> Kørselsbehov er ikke nødvendigvis til "fræs"

Før du monterer stabilisator skal du være sikker på at bilens affjedring og
støddæmpere er i orden. Dernæst gælder det samme for campingvognen (og den
er vel monteret med dæmpere?). Så er det læsning af vognen og så til sidst
stabilisatoren... )

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 14-05-03 17:28

"Henrik Flindt" <h@flindtNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CV er en Adria, 5m, max last 1300 kg (efter reg.attest)
> Trækker er Modeo, stc.
> Kørselsbehov er ikke nødvendigvis til "fræs"

Hej Henrik.
Vi har en Hobby 425 med endekøkken i bag og en total på 1000 kg. samt en
Mondeo som trækker. Jeg har prøvet både med og uden stabilisator (alko) og
jeg kan ikke mærke forskel.
Vogntoget er stabilt uanset hastighed ( indenfor de normale grænser
selvfølgelig). Jeg kører med et kugletryk på omkring 50-60 men den kører
også fint med 30-40.

Hilsen Steen.

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 15-05-03 06:31

> [...]
skulle man så vælge ?
> CV er en Adria, 5m, max last 1300 kg (efter reg.attest) Trækker er Modeo,

Hej Henrik
Tilykke med campimgvognen.

Vi har en Adria Unica B 502 UP fra 1999.
Første år havde vi ikke stabilisator på, da trækkeren var en Opel Omega 1,8i
sedan, 115 HK, 165 Nm i moment og baghjulstræk.
Med 65 - 70 kg. kugletryk var de en smule vindfølsom, men blev ofte "suget
med", når busser, store kassevogne og lastbiler overhalede.
Året efter fik vi en ALKO AKS 1300 på. Nu forsvandt sidevindefølsomheden og
suget blev mindsket så meget, at det som regel kun rykkede et par gange, så
var det væk.

Sidste år købte vi en Opel Vectra 1,8i, 115 HK, 170 Nm i moment med
forhjulstræk.
Trækkraften føltes meget bedre i Omegaen, selv om forøgelsen af momente var
minimal.
Men slinger opleves nu kun ved meget kraftig sidevind og når store busser,
der nok kører 110 - 120 km/t. overhaler.

De ca. 1500 kr. stabilisatoren kostede er bare givet rigtigt godt ud. Men
nu er tilbudssæsonen desværre ved at være slut, men hav lidt "is" i maven,
for der er næsten altid tilbud på stabilisatorer ved én eller anden
forhandler.

Hilsen
Jens-Peder Rasmussen
Vallensbæk
post@it-entre.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-05-03 07:10

Jens-Peder Rasmussen wrote:

> ... Men nu er tilbudssæsonen desværre ved at være slut, men hav lidt
> "is" i maven, for der er næsten altid tilbud på stabilisatorer ved én
> eller anden forhandler.

Det er rigtigt, men mange forhandlere kan sagtens presses i pris.

Chek prisen på det ønskede på http://www.hks-camping.dk/ eller på
http://www.campingpriser.dk/acatalog/ og tag eventuelt et print af siden.
Med det i hånden vil de almindelige forhandlere ofte sælge til samme pris.
Vil de ikke så køb via nettet og spar en hel del - køb eventuelt via nettet
hos en tysk forhandler og spar lidt mere.

Da jeg købte min ALKO 2004 stod den med sikkerhedspakken til ca. Kr. 2800.
Blot med mundtlig henvisning til HKS's pris fik jeg den til Kr.2300, så det
er bare at klø på. Da det er så let at handle via nettet, stort set med
dag-til-dag levering oglet betaling via DanKort, vil mange forhandlere gøre
en del for at fastholde dig som kunde.

Den fremgangsmåde kan benyttes i forbindelse med stort set alle lidt større
indkøb af campingtilbehør.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 15-05-03 07:49

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er bare at klø på. Da det er så let at handle via nettet, stort set med
> dag-til-dag levering oglet betaling via DanKort, vil mange forhandlere

Enig, men lige med stabilisator tror jeg det kærver lidt af en Handyman, for
der er noget med nogle fjerdre, der ikke må flyttes på. Jeg fik de monteret
uden beregning, da jeg havde vognen til service.

> Den fremgangsmåde kan benyttes i forbindelse med stort set alle lidt
større
> indkøb af campingtilbehør.

Helt enig, hvis man har tid, lyst og mod til det.

mvh
JPR

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-05-03 08:03

Jens-Peder Rasmussen wrote:

> Enig, men lige med stabilisator tror jeg det kærver lidt af en
> Handyman, for der er noget med nogle fjerdre, der ikke må flyttes på.
> Jeg fik de monteret uden beregning, da jeg havde vognen til service.

Monteringen er meget let hvis man følger den medfølgende vejledning.

Det er rigtigt at man skal have fat i bremsedæmperen - men den holdes af en
af de to bolte som koblingshovedet er monteret med. Der medfølger en dorn
der bruges til at banke den gamle bolt ud med. Den fastholder så dæmperen
indtil man monterer den nye kobling og de nye monteringsbolte som så blot
erstatter dornen - og så er den der. Der medfølger ligeledes afstandsstykker
så stabilisatoren passer på alle træktøj.

Hvis man selv kan skifte et hjul på bilen, så kan man også selv montere en
ALKO 2004 - sværere er det ikke.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : J S L

Dato : 15-05-03 10:05

Hej!

Jeg/vi har også lige købt vores første CV. En Hobby 520 TQM, som trækkes af
en Volvo 240 stc. Trækkraften fejler ikke noget.

Jeg er også blevet anbefalet at få monteret en stabilisator da der i
forvejen godt kan være lidt sidevind på bilen pga. den lange bredside. Og så
til spørgsmålet...

Skal man købe stabilisator efter hvor stor kugletrykket er el. hvordan
hænger det sammen??.

Mvh Jaime

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-05-03 10:43

J S L wrote:

> Jeg/vi har også lige købt vores første CV. En Hobby 520 TQM, som
> trækkes af en Volvo 240 stc. Trækkraften fejler ikke noget.

En helt fin ekvipage I der har, tillykke med det. Det eneste der burde have
indflydelse på stabiliteten der er bilens alder eller det store udhæng
bagtil (afstand frabilens bagaksel til krog) - udover at det selvfølglig
altid er vigtigt at pakke korrrekt.

Med hensyn til bilens alder er det som skrevet tidligere fjedre og dæmpere
du skal være opmærksom på. Udhænget kan du ikke gøre noget ved.

> Skal man købe stabilisator efter hvor stor kugletrykket er el. hvordan
> hænger det sammen??.

Det er campingvognens totalvægt du skal lægge til grund for dit valg af
stabilisator. Jeg ville i dit tilfælde kigge nærmere på Winterhoff eller
ALKO 2004 - begge er gode stabilisatorer der modvirker både lodrette og
vandrette svingninger.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : J S L

Dato : 15-05-03 12:36

Tak! :C)

Fra : Kaj Erik Olsen

Dato : 18-05-03 20:26

> [...]

> til spørgsmålet...
>
> Skal man købe stabilisator efter hvor stor kugletrykket er el. hvordan

Nydelig bil, har selv en magen til.

Men spørgsmålet omkring stabilisatorer, såkan jeg kun vidergive den erfaring
jeg d.d. har gjort med min egen vogn Adria 502.

Vi har lige afsluttet en ferie på camping pladsen i Blåvand, efter at have
booket ud, glemte jeg at trykke den store arm ned på min Alko 2004, dvs
ingen virkning af slingrekobling, og vi havde ikke nået Oksbøl inden den var
slået til igen, jeg kunne tydeligt mærke forskel, hvorved jeg holdte ind til
siden for at se om der var noget galt, og konstaterede at jeg havde glemt at
trykke den store arm ned, da dette var gjort kørte hele herligheden igen som
det plejer. Så en eller anden effekt må den have, religon eller ej.

Mvh

Kaj Erik Olsen

Fra : J S L

Dato : 19-05-03 09:24

Tak for hjælpen. Jeg må ud og handle :C).

Mvh Jaime

Fra : Henrik Flindt

Dato : 15-05-03 22:21

Tak for jeres svar.

Jeg tolker det derhen, at det godt (eller i det fleste tilfælde) kan
betale sig, at investere i en stabilisator.
....så det gør jeg nok !

Også tak for jeres tips omkring indkøb - selvom jeg er JYDE! og plejer
at kunne handle til nogle fornuftig priser ))

mvh
Hef

Fra : Carsten Stage

Dato : 16-05-03 06:36

Henrik Flindt wrote:

> Tak for jeres svar.

Ingen årsag!...

> Jeg tolker det derhen, at det godt (eller i det fleste tilfælde) kan
> betale sig, at investere i en stabilisator.
> ...så det gør jeg nok !

Lidt i stil med: "Det kan måske betale sig at investere i en
sikkerhedssele". Altså en investering i en større sikkerhedsmargen.

> Også tak for jeres tips omkring indkøb - selvom jeg er JYDE! og plejer
> at kunne handle til nogle fornuftig priser ))

*LOL* )

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : T. Hartung

Dato : 21-05-03 19:35

> Jeg tolker det derhen, at det godt (eller i det fleste tilfælde) kan
> betale sig, at investere i en stabilisator.
> ...så det gør jeg nok !

god ide !!

> Også tak for jeres tips omkring indkøb - selvom jeg er JYDE! og plejer
> at kunne handle til nogle fornuftig priser ))

ja jeg er jo selv Jyde - så jeg ville kikke lidt nede under hylderne og
måske finde en billig brugt Westfalia II stabilisator - med gasstøddæmper -
herlig tingest som bare virker - men sikre dig evt. at bremsebelægninger er
OK et nyt sæt koster ca. 350 kr. men er ikke billigere til de nye modeller
!!

mvh.
T. Hartung

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 21-05-03 20:17

"T. Hartung" <torben.hartung@noSPAMmail.dk> wrote in message
> [...]
er
> OK et nyt sæt koster ca. 350 kr. men er ikke billigere til de nye modeller

Hmmm - hvis i jyder virkelig var så sparsommelige som os sjællædnere, ville
i også for længst have fundet på at sætte en almindelig støddæmper mellem
gaskassen og kofangeren......

Hvorfor tror alle jyder at vi fra hovedlandet har r.... fuld af penge og
ingen forstand på at holde på dem ? Hvis vi ikke ku' holde på dem havde vi
vel snart ikke flere....

Altså helt alvorligt og ganske OT: hvor stammer netop denne gamle "fordom"
fra ? Er den mon bare opstået i løbet af den almindelige konkurrence mellem
hovedlandet her omkring hovedstaden og så den del af landet, som vi endelig
har fået tøjret vha broen. Vel at mærke en konkurrence jeg altid har anset
for at foregå i god, dansk venskabelighed

Jesper
----------
GS500E når når vejret spiller
Volvo når vejret spilder...

Fra : T. Hartung

Dato : 21-05-03 21:11

"Jesper Hedegaard" <jesper@pissoff.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm - hvis i jyder virkelig var så sparsommelige som os sjællædnere,
ville
> i også for længst have fundet på at sætte en almindelig støddæmper mellem
> gaskassen og kofangeren......

*LOL* den har vi sparet væk )

> [...]
> har fået tøjret vha broen. Vel at mærke en konkurrence jeg altid har anset
> for at foregå i god, dansk venskabelighed

Ja der er OT - og jeg giver kun mit svar 1 gang det høre nok snare under
politik eller lign.

1. min lønstatistik er delt i 2 grupper hovedstaden og provinsen - men
benzin, CV'er, biler, mælk, havregryn og m.m. koster det samme så jeg må
spare lidt på min mindre løn.
2. den sandede landbrugsjord her over vest på gav ikke særligt godt og
fiskeriet kunne også slå fejl - man måtte derfor måtte Jyden spare der var
bedre penge at tjener i industrien i KBH fra årgang 1900 =>
3. Ja... "host host" så har Jyden vel også ry for at være lidt små nærig -
Derfor er Jydekrogen og trailer også snart hver mands ejer "over here"
4. ........ ja andre kan sikker fortsætte - jeg stopper her

mvh
T. Hartung

Fra : Thore Sorensen

Dato : 22-05-03 11:40

On Wed, 21 May 2003 21:16:54 +0200, "Jesper Hedegaard"
<jesper@pissoff.dk> wrote:

> [...]
>hovedlandet her omkring hovedstaden og så den del af landet, som vi endelig

....Godt den er stiv, den bro...:)
Var det en hængebro, ville Fyn/Jylland bare komme nærmere og nærmere og
nærmere...:)

--
Med venlig hilsen / Best regards

Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

(fjern Z'erne hvis du mailer direkte)

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 22-05-03 11:49

"Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> wrote in message

> [...]
> Med venlig hilsen / Best regards
>
> Thore 'S' 1952 - DK2700 Brønshøj
> Croma 2.0ie 1993 - Pluto 1.2 1996 - Adria 502LH 1996

Av-av for en tanke

Nåh - vi tar' derover alligevel i ferien - når nu broen er der....
Der er faktisk ikke mså tosset endda - og mange af indbyggerne er helt
menneskelige...

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : J S L

Dato : 27-05-03 08:46

Hej!

Har bestemt mig for at købe en ALKO 2004.

Den billigste jeg har fundet på marked er kr. 2298.- hos "billigcamping.dk"

Kan den købes billigere andre steder, vil jeg gerne høre hvor...

Mvh Jaime

Fra : Jørgen L.

Dato : 27-05-03 16:18

> Har bestemt mig for at købe en ALKO 2004.

Godt valg.

> Den billigste jeg har fundet på marked er kr. 2298.- hos
"billigcamping.dk"

> Kan den købes billigere andre steder, vil jeg gerne høre hvor...

Hos http://www.fredensborgcaravan.dk/ kan du få den til 2295 kr. så du spare
3 kr.
Hilsen Jørgen

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-05-03 16:30

Jørgen L. wrote:

> Hos http://www.fredensborgcaravan.dk/ kan du få den til 2295 kr. så
> du spare 3 kr.

Når du sammenligner priser så vær opmærksom på om det bare er selve
koblingen eller om det er inklusive sikkerhedspakken. Sikkerhedspakken
indeholder både lås og kugle til tyveribeskyttelse.

Jeg gav 2300 inklusive sikkerhedspakken.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage
--
http://campingstuff.dk

Fra : J S L

Dato : 27-05-03 19:09

"Carsten Stage" wrote:

> Jeg gav 2300 inklusive sikkerhedspakken.
>
> Carsten Stage

Hej Carsten!

Hvor var det?.

Jaime

Fra : Carsten Stage

Dato : 27-05-03 19:29

J S L wrote:

> Hvor var det?.

Det var min foretrukne campingudstyrs pusher - da jeg henviste til HKS fik
jeg det til samme pris. Det burde man kunne gøre hos dem alle.

Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Søren Uttrup

Dato : 26-05-03 09:07

Husk at få tjekket dine støddæmpere på bilen, hvis de er slidte så hjælper
stabilisatoren ikke meget !
Jeg havde sidste år en gammel Carina, hvor jeg troede at støddæmperne var
iorden (de var skiftet året før). Og når jeg var ude med CVen skulle jeg
ikke køre meget over 60km/t før det blev udbehageligt. Efter at have fået
nye og bedre gasstøddæmpere fra Monroe monteret, var jeg ude at køre igen,
og sikke en forskel. Tjek at din bagende på bilen er meget hård at trykke
ned. Og den må da slet ikke kunne gynge, så er det helt galt.