Kæmpe møgfald..!!!1
Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-05-03 20:37

Er ved at sprænge af raseri!
TV avisen på DR1 her til aften viste lidt om jægere og hvordan deres
anskydningsprocent var faldet. Fint nok.
Det jeg bare IKKE kan acceptere er det klip de viste om en håndfuld jægere
der opmuntrende stod og råbte: Hold fast, bid til!! til fire hunde der
lystigt skambed og flåede i en ræv der forgæves prøvede at forsvare sig og
komme væk, hvilket den på ingen måde havde mulighed for.
Ikke nok med det så mens hundene stadig har fat i den, bliver den slået
ihjel med en stor kæp. I hovedet! Jeg var ved at tude!!
Hundene kan fritages for skyld for det er jægerne der er skudt i hovedet,
bogstaveligt talt!!!
Jeg håber virkelig at de jægere der var med i klippet så det, og sidder med
en meget meget dårlig smag i munden!!

Al respekt til de jægere der i det mindste kan slå dyret ihjel ORDENTLIGT.
De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Betina

Fra : R. Ilsøe

Dato : 13-05-03 21:02

> [...]
> Ikke nok med det så mens hundene stadig har fat i den, bliver den slået
> ihjel med en stor kæp. I hovedet! Jeg var ved at tude!!

For for f*****!!!
Så tro da pokker folk har noget imod jægere! Desværre bliver alle ofte slået
over éen kam når sådan noget bliver vist, men samtidig er det også vigtigt
det kommer frem i lyset!

_En jagthund MÅ ikke bide til!!_

....og _alle_ dyr har ret til en anstændig, værdig død uden at lide mere end
aller højest nødvendigt!

Grrr... Kan godt forstå du bliver rasende! Sidder her og krummer tæer!

Men sig mig... Er det overhovedet sesson for rævejagt nu? (Spør' måske dumt,
sorry) eller er det et klip fra sidste år?

--
Rinnie

Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)
Golden: Chili (160796)
Se mine dejlige hunde på:
http://www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-05-03 22:48

"R. Ilsøe" <flatterdk@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>

> --
> Rinnie
>
> Flattere: Ciko (250692) Balto (170602) og Shanti (050403)

Hej Rinnie

Det var et forholdsvist nyt klip, men om det var fra i år eller sidste år
har jeg lykkeligt glemt.

Hilsen Betina

Fra : Pia J

Dato : 13-05-03 21:04

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> [...]
> der opmuntrende stod og råbte: Hold fast, bid til!! til fire hunde der
> lystigt skambed og flåede i en ræv der forgæves prøvede at forsvare sig og

Jeg håber de pågældende jægere som hidsede deres hunde på den måde, bliver
genkendt og ekskluderet fra alt hvad denne hobby indebærer.

:Pia

Fra : Eva Schmidt

Dato : 13-05-03 21:15

Betina von Ahnen Thygesen <betina@deskstar.dk> skrev i en
> [...]
ORDENTLIGT.
> De andre har jeg ikke det der ligner respekt!!!

Foregik dette svineri her i landet???

Ikke fordi, det er bedre, når det foregår i andre lande (for den
stakkels ræv), men fordi jeg egentlig ikke troede, at det var
lovligt i Danmark!

Fy, for pokker, sådanne "jægere" er sgu en skamplet på samfundet!

mvh Eva

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 13-05-03 22:50

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> lovligt i Danmark!
>
> Fy, for pokker, sådanne "jægere" er sgu en skamplet på samfundet!

Hej Eva

Ja, det var her i landet det foregik. Kunne nu heller ikke forestille mig at
det var lovligt, men det blev gjort.

Hilsen Betina

Fra : Mars

Dato : 13-05-03 21:22

Hej

Jeg er Jæger og er bestemt ikke tilhænger af det du beskriver her !!!! Jeg
så ikke udsendelsen så jeg kan ikke kommentere den.

Jeg vil dog kommentere det med jagthunde og "bid til" "hold fast".
En jagthund skulle gerne være istand til at affange et stykke anskudt vildt
som feks. ræv eller råvildt, ikke alle jagt hunde er skarpe nok til det men
jeg ser det som en fordel at det kan hvis uheldet skulle være ude. Det du
beskriver lyder for mig som noget helt ubegribeligt og totalt uansvarligt!!!
som jeg kun kan tage afstand fra. I de jagt kredse jeg befinder mig i har
jeg aldrig oplevet det, og vil med garanti gribe ind hvis det skulle
forekomme. Beklager at sådan noget tilsyneladende forekommer

Mvh

MS

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 07:09

http://www.dr.dk/nsapi.dr/newton/tva_indslag/io_tvindexview.asp?id=67154

--
mvh/rg. Christian
In C we had to code our own bugs. In C++ we can inherit them.

Fra : JBH

Dato : 13-05-03 23:02

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> skrev i en meddelelse
> Er ved at sprænge af raseri!
> TV avisen på DR1 her til aften viste lidt om jægere og hvordan deres
> anskydningsprocent var faldet. Fint nok.

Anskydningsprocent ... Så bliver der altså anskudt færre biler (mener det
var cirka 60 sidste år), Færre hunde (ved ikke hvor mange) og færre jægere
, jeg mener der blev anmeldt 2 alvorlige ulykker sidste år, hvor det var
jægere som blev ramt af andre jægere ....Der var også drengen på bobslæden
som blev forvekslet med en ræv, i skumringen
Set i lyset af at de er ca 100.000 medlemmer, hvoraf en del ikke praktiserer
jagt, er det forholdsvis få som laver ulykkerne..

Næh, lad os få ryddet godt og grundigt op i det jagt halløj, så kun dem som
ved hvad de har med at gøre får lov til at praktisere denne "hobby"

En promillegrænse på 0 når man går på jagt, var heller ikke nogen dårlig
ide, hvor får man ellers lov at rende rundt med våben i en brandert ??.

mvh
JBH

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 07:08

> [...]
> ihjel med en stor kæp. I hovedet! Jeg var ved at tude!!
> Hundene kan fritages for skyld for det er jægerne der er skudt i hovedet,

Det giver jeg dig 100000% ret i. Det er fuldstændigt uacceptabelt. Heldigvis
er det ikke typisk for jægere.
Hvis der er nogen der ikke har set klippet (jeg så det heller ikke, jeg var
til markprøve hundetræning er det her:

Fra : Karina og Christian

Dato : 14-05-03 10:49

"Betina von Ahnen Thygesen" <betina@deskstar.dk> wrote in message
> Er ved at sprænge af raseri!

Ja. Sådanne historier er ganske enkelt til at blive syg af at høre om.

Det samme er følgende, jeg har læst i dagens avis:

"Nye undersøgelser fra Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) viser, at omkring
hver 5 [det er 20 - tyve procent!] af rævene og gæssene i naturen har hagl i
kroppen efter at være anskudt af jægere."

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Buhl

Dato : 14-05-03 11:07

Hej
Jeg har lige set klippet via DRs webserver, og må indrømme at det er et
dramatisk klip, sat ind i en helt forkert kontekst omkring anskydning af
hovedsageligt fuglevildt. Så vidt jeg ved må jagthunde ikke kunne aflive
vildt, men skal kunne bringe skadet/anskudt vildt (der stadig er levende og
bevæger sig) til jægeren der så skal forestå aflivningen. Denne aflivning
varierer fra dyr til dyr, men ved mindre vildt som eks. hare og fasaner er
den "obligatoriske" aflivning et slag til baghovedet (lillehjernen).

Jeg har ikke selv jagthund, og ved ikke hvorvidt jagthunde må/bør trænes i
at holde større vildt fast således at jægeren kan nå frem og aflive dyret.
Det virker i hvert fald på mig forkert at der opmuntres hundene at fortsætte
fastholdelsen af vildtet - dette tolker jeg som om at jægerne står tæt ved
og måske forsøger at "træne" deres hunde på levende vildt. Dette er efter
min mening forkert, og samtidigt ulovligt ifølge dyreværnslovens §1 & §9,
der siger hhv. at: Dyr skal beskyttes mod smerte (udsættelse af aflivning),
og at: Levende dyr ikke må anvendes i forbindelse med øvelser (træning i
fastholdelse).
Jeg tvivler på at det viste klip er træning, men snarere fra en reel jagt,
hvor chancen så benyttes til "træning". Jeg mener også at kunne se sne på
jorden (jagttiden for ræv er 0109-3101), så klippet er ikke fra sidste uge.

Jeg syntes at det er forkasteligt og forkert - imod moral, human etik og god
jagtskik - som Mars skriver andetstedt i tråden tager jeg som jæger kraftigt
afstand fra sådanne handlinger !!!

Så vidt jeg ved er de eneste hunde der må aflive vildt de såkaldte
schweiss-hunde, der benyttes til at eftersøge skadet vildt (anskydning og
trafikpåkørsler). Disse hunde er trænet til at kunne følge blodspor der er
mange timer gamle, således at hundeføreren kan finde og aflive dyret. Dog
kan et rådyr kan efter sigende løbe hurtigt og langt med på tre ben efter en
påkørsel eller anskydning, hvorfor det til tider er umuligt for jægeren at
følge efter, eller i andre tilfælde ikke er muligt at afgive sikkert skud -
her skal schweisshunden kunne bide efter struben og aflive dyret. Mig
bekendt er det KUN de ca. 200 schweisshunde i DK der må trænes i dette.

Som kuriosum kan nævne at der hvert år sker flere og flere trafikpåkørsler,
og at presset på schweiss-hundeførene er ved at blive for stort. Husk
samtidigt hvis nogle skulle være så uheldige at påkøre et dyr der flygter at
afmærke påkørselssted samt flugtretning tydeligt, og kontakt derefter
politi/falck evt. den lokale schweisshundefører - vent ikke til næste
morgen.

Denne diskussion bør vel desuden egentlig foregå i dk.fritid.jagt ?

Med venlig hilsen
Hans Houmøller

Fra : Betina von Ahnen Thy~

Dato : 14-05-03 11:13

> Denne diskussion bør vel desuden egentlig foregå i dk.fritid.jagt ?
>
> Med venlig hilsen
> Hans Houmøller

Hej Hans

Det burde den nok, men jeg var simpelthen så rasende i går så her røg den
altså ind :)

Hilsen Betina

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-05-03 11:24

> Hej Hans
>
> Det burde den nok, men jeg var simpelthen så rasende i går så her røg den
> altså ind :)

Læg den ind i dk.fritid.jagt også.

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 14-05-03 18:41

Kære Gruppe

Lad mig for det første understrege at jeg ikke så det omtalte indslag men på
den anden side kan man ud fra beskrivelsen kun forarges. Som et anstændigt
menneske kan man kun tage den skarpeste afstand fra det.

Men når det er sagt så er jeg helt sikker på at der i mange af de danske hjem
hvor aftenskaffen kommer galt i halsen over netop sådan et indslag, sidder en
masse hyklere. Hvor mange ved med bestemthed at kødet som de indtog ved
aftensmaden ikke blev udsat for unødig lidelse da det var et levende væsen?
Hvor mange har set hvordan en Danpokylling produceres? Nu er det ikke min
hensigt at hænge denne producent ud, men det er tilfældigvis et
produktionsanlæg som jeg har set. Mon det er en rarere at forlade denne verden
ved at blive hængt i benene i en fabrikshal langt væk fra de kummerlige
omgivelser kyllingerne vokser op i end at dø i kamp efter et godt og frit liv
som det var tilfældet med ræven?

Nu er jeg naturligvis godt klar over at der ikke er nogen af de deltagende
skribenter der kunne finde på at indtage en lørdagskylling så min moraltorden
gælder naturligvis ikke dem, men det kunne da være at der sidder en enkelt
hykler med i denne gruppe som tager hoved ud af bagdelen og fejer for egen dør
først!

/Kim

Fra : Thomas

Dato : 15-05-03 10:07

Sikke en gang vrøvl og pladder...

Sidder i også og fordømmer slagteren hver gang i spiser en ko eller en gris
??

Jeg er ikke jæger , men er et dyr anskudt så skal hunden da bruges til at
indfange det anskudte dyr så det hurtigst muligt kan blive aflivet, alt
andet ville da være dyrplageri..

At de vælger at aflive med en kæp, er så lidt uigennemtænkt, måske var det
fordi at der var så mange folk omkring at de ikke ville skyde den igen
p.g.a. sikkerhedsafstanden.

Vi snakker om jagthunde, disse skal kunne aportere et anskudt dyr, også en
ræv så jeg ser intet forkert i det i så på fjernsynet.

Thomas

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-03 10:13

"Thomas" <thomas@4701.dk> wrote in message
> Sikke en gang vrøvl og pladder...
>
> Sidder i også og fordømmer slagteren hver gang i spiser en ko eller en
gris
> ??

En ko eller en gris bliver aflivet meget mere humant end ræven i indslaget.
Der er stor forskel på at være blevet flået i i et stykke tid, og dernæst få
smadret kraniet af et eller flere slag af en trækæp og på at blive skudt i
hovedet med en boltpistol.

> Jeg er ikke jæger , men er et dyr anskudt så skal hunden da bruges til at
> indfange det anskudte dyr så det hurtigst muligt kan blive aflivet, alt
> andet ville da være dyrplageri..

Der var ikke tale om indfagning, men snarere om flåning, hvor hundene flåede
i ræven som jo allerede var hentet.

> At de vælger at aflive med en kæp, er så lidt uigennemtænkt, måske var det
> fordi at der var så mange folk omkring at de ikke ville skyde den igen
> p.g.a. sikkerhedsafstanden.

Måske fordi de ikke kunne styre deres hunde eller deres evner ikke rakte til
mere ?

> Vi snakker om jagthunde, disse skal kunne aportere et anskudt dyr, også en
> ræv så jeg ser intet forkert i det i så på fjernsynet.

Der er MEGET stor forskel på apportering (jeg træner markprøve / apportering
med min retriever) og på det som blev vist i klippet.

FUT til dk.fritid.jagt hvor det hører hjemme.

Fra : J S L

Dato : 15-05-03 12:31

Hej!

At du ikke er jæger er noget skidt, det må du se at blive :C)

Du har både ret og ikke ret. En jagthund skal bringe det stykke vildt der
bliver nedskudt (fuglevildt) harer incl. ræv incl. HVIS ræven er dødskudt.

For ræve samt råvildt gør der sig to ting gældende. Ræven vil, hvis den er
anskudt, tit være meget aggressiv. Så den vil ikke lade hunden komme tæt på.
Derfor "stiller"dvs. passer på, jagthunden i dette tilfælde ræven, indtil
jægeren når frem og giver et fangstskud. På klippet i tv, var der for mange
hunde til at ræven kunne holde stand. Det var ikke noget kønt syn.Råvildt
bliver "stillet" af hunden ved et fast låsende bid i halsen, hvis det er
anskudt. Er det dødskudt er der ikke mange hunde der kan apportere de ca.
15-20kg et stykke råvildt vejer.

Mvh Jaime

Fra : Pia J

Dato : 15-05-03 12:44

"J S L" <jaime.lauritsen@privat.dk> wrote in message

> [...]
> anskudt. Er det dødskudt er der ikke mange hunde der kan apportere de ca.

SÅ vidt jeg husker blev ræven i klippet ikke "holdt", men rusket og hevet i
fra alle ender og kanter? DET må siges at være unødigt. Jægerne skyndte sig
heller ikke til for at gøre en ende på dens lidelser, de stod lige ved siden
af og heppede. Det tror jeg ikke der er mange som har forståelse for.

:Pia

Fra : J S L

Dato : 15-05-03 13:02

Hej!

Du har fuldstændig ret. Det var ikke noget kønt syn. Fuld forståelse for
det.

Jeg beskrev kun hvordan det burde være foregået.

Mvh Jaime

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 15-05-03 13:48

Kære Thomas o.a.

Så vidt som jeg kan høre, har du ikke forstået min pointe - jeg beklager hvis
jeg har udtrykt mig uklart!

Min pointe er at med hensyn til dyrevelfærd skal det gøres op over hele dyrets
liv, og derfor er netop denne ræv ikke den første som bør ynkes – den er blot
synlig. Den som himler op over rævens voldsomme død efter et frit liv, men som
samtidig støtter en i mine øjne meget uetiske kyllingeproduktion, er den sande
dobbeltmoralist ....

Jeg ved da godt at noget skal dø for at der kommer kød på bordet, og jeg
fordømmer heller ikke slagterne. Det jeg anfægter, er dem der forarges over den
ene slags lidelse, men støtter den anden økonomisk. Som tænkende forbruger har
man alle muligheder for at vælge hvilke former for dyrehold som man ønsker at
støtte.

Forstå mig ret - det er uacceptabelt at rævens liv ikke bliver bragt til ende
hurtigt og effektivt, men hvis jeg skulle vælge, valgte rævens frie liv og
voldsomme død frem for industrikyllingens kummerlige liv!

/Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-05-03 13:58

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
> [...]
har
> man alle muligheder for at vælge hvilke former for dyrehold som man ønsker

Måske, men det er nu engang nemmere at få danske jægere til at opføre sig
ordentligt og dyreværnsmæssigt korrekt end at få den danske fødevareindustri
til at lave deres produkter dyreværnsmæssigt forsvarligt.

> [...]
> hurtigt og effektivt, men hvis jeg skulle vælge, valgte rævens frie liv og
> voldsomme død frem for industrikyllingens kummerlige liv!

Jeg forstår din pointe, men bare fordi kyllinger lever dårligt berettiger
det jo ikke jægerne til at slippe deres hunde løs på den måde.

Fra : Karina og Christian

Dato : 15-05-03 14:19

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> wrote in message
[klip]
> Så vidt som jeg kan høre, har du ikke forstået min pointe - jeg beklager
hvis
> jeg har udtrykt mig uklart!

Det er altid risikabelt at (forsøge sig med at) benytte ironi på skrift og i
et medie som dette, da der ofte er en stor risiko forbundet med, at
budskabet ikke fanger helt an - særligt hvis man ikke mestrer ironiens kunst
til fulde, hvilket er de færreste af os forundt.

> [...]
som
> samtidig støtter en i mine øjne meget uetiske kyllingeproduktion, er den

Det kan du principielt have ret i. Mener du så også, at man - fordi man går
over for rødt ved en tom fodgængerovergang - ikke har ret til at kritisere
den, der kører 150 km i timen gennem et område med skolebørn? Begge
overtræder jo færdselslovgivningen.

Det er klart, at billeder af et dyr, der lider (jeg har heller ikke set
pågældende tv-indslag), hos de fleste mennesker vækker en berettiget følelse
af afsky og afstandstagen. Vejen frem er - for mig at se - ikke at kalde
disse mennesker for dobbeltmoralister eller andet; men erindre om, at de
fødevarer vi indtager ofte stammer fra dyr, der ganske givet lever under
utrolig kritisable forhold og håbe på, at vi sammen kan arbejde os henimod
en ændring af disse modbydelige forhold.

> Som tænkende forbruger har
> man alle muligheder for at vælge hvilke former for dyrehold som man ønsker
at
> støtte.

Alle muligheder? Langt hen ad vejen bliver vi vel godt oplyst. Der er dog
mange områder, hvor det stort set er umuligt at vide, hvorfra ingredenserne
stammer. Jeg undersøger personligt ikke, hvorfra eksempelvis æggene stammer,
når jeg køber et rundstykke eller franskbrød hos bageren. Jeg ved ikke,
hvilke forhold, de dyr, der har doneret skind til vores fodtøj herhjemme,
har levet under. Jeg ved ikke, hvilke forhold, de dyr, der har doneret mælk
til det chokolade, jeg spiser, har levet under. Der er desværre mange
muligheder for, at man kan løbe ind i uigennemsigtighed.

Det er vi heller ikke uenige i.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Mars

Dato : 15-05-03 19:25

Hej

Det indslag der blev vist er under al kritik, Jægerne burde have håndteret
situationen på en hel anden måde.

Indslaget som DR brugte burde dog ikke være vist i sammenhæng med det
udsendelsen handlede om "faldende anskydnings %" Indslaget er en gammel
udsendelse som dr hiver frem engang imellem når der skal vises noget med
jagt, at de ikke har fantasi til at vise noget der er mere relevant syntes
jeg er lidt ringe, men licens midlerne må være lidt sløje siden de skal
genbruge gang på gang.
Anyway !! det jægerne fortog sig var UETISK, UPROFFESIONELT, & MEGET DUMT.

MS

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-03 07:03

> [...]
> jeg er lidt ringe, men licens midlerne må være lidt sløje siden de skal

Dog viste DR (1 eller 2 ???) en udsendelse lidt ala hammerslag, hvor et
vesthold og et østhold var på besøg hos hinnanden.
Det var da et godt program uden sådanne klip.