JackAss klassisk
Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 13-05-03 14:12

Hej.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad, det klassiske stykke musik der
ligger lige i indledningen til JackAss DVD udgaven, hedder?
Har aldrig set filmen, kun hørt dette stykke musik i glimt. Det er ganske
kendt og består af nogle kor elementer og er i øvrigt ganske dystert.

På forhånd tak
Theis

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-03 14:20

Theis Duelund Jensen wrote:
> [...]
> Har aldrig set filmen, kun hørt dette stykke musik i glimt. Det er ganske
> kendt og består af nogle kor elementer og er i øvrigt ganske dystert.

Sikkert Carmina Burana (Carl Orff), hvis jeg skal gætte udfra det
fanasiniveau jeg kan forestille mig Jackass-folkene lægge for dagen...
Dvs. ikke meget...

/David

Fra : Theis Duelund Jensen

Dato : 13-05-03 14:31

"David Rasmussen"

> Sikkert Carmina Burana (Carl Orff), hvis jeg skal gætte udfra det
> fanasiniveau jeg kan forestille mig Jackass-folkene lægge for dagen...
> Dvs. ikke meget...

Det var den. Tak skal du ha'

-TDJ

Fra : Queenie

Dato : 13-05-03 14:32

"Theis Duelund Jensen" skrev d. 13-05-03 14:12 dette indlæg :
> [...]
ganske
> kendt og består af nogle kor elementer og er i øvrigt ganske dystert.

Carmina Burana (tror nok, at det er stavet sådan lol)

http://www.kandu.dk/

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 13-05-03 15:20

On Tue, 13 May 2003 13:32:10 GMT, "Queenie" <Queenie.news@kandu.dk> wrote:

>ganske

>Carmina Burana (tror nok, at det er stavet sådan lol)
Det er stavet rigtig nok, og musikken er noget af det allerførste heavy der er
lavet.

Carl Orff og J.S Bach som også er mand for nogle ret tunge kompositioner,
kunne have drevet det vidt i dag - f.eks inden for doomgenren.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-03 17:56

Metal Coven.dk wrote:

> [...]
>
> Carl Orff og J.S Bach som også er mand for nogle ret tunge kompositioner,
> kunne have drevet det vidt i dag - f.eks inden for doomgenren.

Skal vi nu ikke lige...

Carl Orff er absolut ikke den mand der har skrevet det "tungeste"
klassiske musik, og slet ikke den første. Carmina Burana er bare mest
kendt. Og egt. ret kedeligt. Og ikke særligt "tungt", faktisk.

J.S. Bach er absolut heller ikke en komponist jeg ville kalde "tung" på
den måde. Hans orgelkompositioner (og det gælder alle orgelkomponister i
barokken) kan være ret tunge. Her er ved tocatta og fuga i d-mol det
kendteste (selvom det ikke er sikkert at det er ham der har skrevet
det), og jeg har da også tit headbanget til det mens jeg var stiv, i
gymnasietiden. Men det er altså et fåtal af hans (eller andres)
orgelkompositioner der er "sådan", og iøvrigt er der bedre bud på "tung"
klassisk musik end dette. Omvendt har de fleste klassiske komponister
lavet et eller andet der er tungt. Mozart, som måske er kendt for mange
smukke men "pæne" ting, har jo også skrevet nogle ret tunge ting i sit
Requiem (hør Dies Irae, mens du læser teksthæftet. Dødsmetal på latin,
1791 (nu er det ikke hans tekst, men alligevel)), i c-mol messen, og
forskellige andre kirkelige værker. Symphoni nr. 25 i g-mol. Skrevet da
han var 17. Der er masser af ungdommelige og pubetær "heavy" i den (har
headbanget til den mange gange). Trauerische Maurermusik og andre af
hans frimurerkompositioner er også ret tunge. d-mol klaverkoncerten (no.
20?) er også ret tung. Jeg kunne blive ved. Og det er endda en af de
"blide" og mest kendte komponister.

I mine ører findes der meget tungere klassisk musik end ditto rytmisk.

/David