Genre-opdelinger
Fra : Otto J.

Dato : 13-05-03 11:20

Jeg er i gang med et lille hygge-projekt, nok primært drevet af udpræget
kedsomhed

Hvis man nu skulle have en cd-samling på blot 10 cd'er, men alligevel kunne
sige at man har dækket groft sagt alle genrer - hvordan ville I så definere
de 10 genrer? (internationalt set, vi springer tysk schlager-musik og Polka
over...)

Jeg ved godt at 10 er alt for lidt, og at det er overfladisk og alt det dér,
men bare for sjov. Men et bud at starte ud fra:

Rock
Pop
Klassisk
Jazz
Blues
Country
R&B
Hip-hop
Techno
Hard rock (?)

Nogen tanker? Præcist hvilke cd'er det så skulle være, det kan vi jo vende
tilbage til...

Mvh. Otto

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-03 11:28

Otto J. wrote:
> [...]
>
> Jeg ved godt at 10 er alt for lidt, og at det er overfladisk og alt det dér,
> men bare for sjov. Men et bud at starte ud fra:

Jeg ville måske sige at Hard Rock hørte unde rock, og så istedet nævne
en (bred) genre der ikke rigtigt passer under noget af det andet:
instrumentalmusik/keyboard-musik/newage-musik etc. Altså Vangelis,
Kitaro og alle dem.
Man kunne argumentere for at film-musik (scores) også er en genre for
sig, som ikke rigtigt passer ind under Klassisk.

/David

Fra : Kasper Kristensen

Dato : 13-05-03 11:40

> Rock
> Pop
> Klassisk
> Jazz
> Blues
> Country
> R&B
> Hip-hop
> Techno
> Hard rock (?)
>
> Nogen tanker? Præcist hvilke cd'er det så skulle være, det kan vi jo vende
> tilbage til...
>
> Mvh. Otto

Disco?
Funk?
Industrial?
Folk?
Reggae/Ska?
Alt mulig world music som bossa, salsa etc.

Mvh.
Kasper

Fra : Michael Petersen

Dato : 13-05-03 11:44

"Otto J." <hifiotto@hotmail.com> mumbled something in

> [...]
>
> Jeg ved godt at 10 er alt for lidt, og at det er overfladisk og alt
> det dér, men bare for sjov. Men et bud at starte ud fra:

jeg vil nok sige at hard rock falder ind under rock og så istedet tage
skridtet og sige Heavy metal

--
Michael

Who is General Failure and why is he reading my disc?
Skal du til Roskilde Festival ? Så tjek denne side http://mcp.amok.dk

Fra : Metal Coven.dk

Dato : 13-05-03 14:17

On Tue, 13 May 2003 12:20:09 +0200, "Otto J." <hifiotto@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Hard rock (?)
>
>Nogen tanker? Præcist hvilke cd'er det så skulle være, det kan vi jo vende

Rock + hard rock kan du sagtens slå sammen - når der nu ikke er mulighed for
flere genrer end der er.
Skrot eventuelt techno og kald den elektronisk musik i stedet. Det dækker
efter min mening bedre, og kalder også på mange andre genrer end lige techno!
Trance, goa og hvad de ellers hedder alle sammen.

Hip-hop, R&B, blues og jazz har formodentlig det samme udspring - jeg tænker
på afroamerikanske miljøer og deslige........men hvor er så soulmusikken
henne?

Ekj, det er faktisk en umulig opgave at dække samtlige genrer med ku 10
cd'ere. Det kunne måske have ladet sig gøre for 15 år siden, men med den
mangfoldighed der er i dag - ikke mindst indenfor metalmusikken, er det en hel
umulig opgave.

Men okay, nu er du gået igang og jeg glæder mig da til at se, hvad der dukker
op senere hen.

--
Med Venlig Hilsen - Best Regards
Andreas

Fra : Otto J.

Dato : 13-05-03 15:55

> [...]
> mangfoldighed der er i dag - ikke mindst indenfor metalmusikken, er det en

Selvfølgelig - ellers var det jo heller ikke sjovt, vel?

Mvh. Otto

Fra : Jakob T. Eriksen

Dato : 13-05-03 16:24

> [...]
> Hard rock (?)
>
> Nogen tanker? Præcist hvilke cd'er det så skulle være, det kan vi jo vende

Hvis du holder dig til en så overordnet beskrivelse, kunne det vel være
sjovest at se hvor få genrer du forholdsvis meningsfuldt kan nøjes med. Her
er et par bud til indskrænkninger og tilføjelser:

Rock: Slå rock, hard rock og blues sammen

R&B: Slå R&B og Hip hop sammmen og tilføj soul

Elecronica: techno og andre former for elektronisk musik

Folk: Country, world og såmænd også schlagermusik

Pop er naturligvis lidt en rodekasse der IMHO indeholder melodisk musik der
ikke passer i de andre kategorier. Her ville jeg fx placere store dele af
det der i tidens løb har været kaldt indie, nyrock, new romantics etc. -
altså genrer der er mere "prototypisk" europæiske og i særdeleshed britiske
i deres oprindelse end rock og R&B.

Så er der klassisk og jazz - det er ikke mine områder.

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-03 17:46

Jakob T. Eriksen wrote:

> Hvis du holder dig til en så overordnet beskrivelse, kunne det vel være
> sjovest at se hvor få genrer du forholdsvis meningsfuldt kan nøjes med. Her

Klassisk og Rytmisk (alt andet).

/David

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 13-05-03 17:58

Her

> Klassisk og Rytmisk (alt andet).
>
> /David

+ Støj

---Jacob---

Fra : Martin Seebach

Dato : 13-05-03 19:08

David Rasmussen wrote:

> Klassisk og Rytmisk (alt andet).

I flg. mit gamle lademanns multimedie-leksikon er der tre genrer, de to
nævnte og jazz, under opslaget Musik ... ;)

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-05-03 19:15

Martin Seebach wrote:

> I flg. mit gamle lademanns multimedie-leksikon er der tre genrer, de to
> nævnte og jazz, under opslaget Musik ... ;)

Jeg har intet problem med at placere jazz under Rytmisk, hvis indelingen
skal være så enkelt som mulig (den kan være endnu enklere, med 1 genre:
musik, men det er trivielt).

/David

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 13-05-03 14:14

Otto J. <hifiotto@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9qgsr$kp6$1@sunsite.dk...
> [...]
definere
> de 10 genrer? (internationalt set, vi springer tysk schlager-musik og
_________

Min samling er opdelt sådan her:

Dansebandmusik

Spillemandsmusik

Countrymusik

Rock`n`roll

Suppe-steg-og-is-musik

Jazz

Engelsk slagermusik (Abba - Cliff - Morrison - Midle of the road o.s.v.)

Børnemusik (Jimi ofg Rene - Tanja fra Morts - Tanja Maria - Lille Per
o.s.v.)
________

øvrige genrer kunne være:

Pop

Rock
________

men nu fik jeg ikke klassisk med og tysk slagermusik ville du jo ikke have
med.

Hilsen Åge

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 18-05-03 02:12

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Min samling er opdelt sådan her:

[...]

> Engelsk slagermusik (Abba - Cliff - Morrison - Midle of the
> road o.s.v.)

Jamen vi husker jo også alle den kendte engelske gruppe Abba!

--
Venligst Bjørn

Fjern "_FJERN_" i min email-adresse
Ting til salg: <http://salg.bindernaes.dk>

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 18-05-03 10:58

Bjørn Løndahl <usenet@_FJERN_londahl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ec6ddd9$1@news.securix.dk...
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Jamen vi husker jo også alle den kendte engelske gruppe Abba!
_

engelskSPROGET

ånd

Hilsen Åge

Fra : Otto J.

Dato : 13-05-03 20:50

Tak for inputtene. Jeg kan jo ikke gøre alle tilfreds, så jeg vil nøjes med
at tilfredsstille mig selv (jeg mener... øh... bare glem det...)

2. revision:

Rock
Pop
Klassisk
Jazz
Blues
Folk
R&B, soul
Hip-hop, rap
Electronica

Det var ni. Hvad så, er der en genre der ikke kan siges at blive puttet i
disse kasser? Umiddelbart hælder jeg mig mest til at dele "rock" op i hård
og blød rock. Jeg har det lidt skidt med at hælde Sanne og Pantera i samme
kasse... Det er vist mere og mere det jeg får overtalt mig selv til. Men
hvad kalder man to opdelinger af rock? Hård og blød rock? Hard rock vs.
pop-rock? Heavy Metal vs. ??
--
Mvh. Otto
**********************

Fra : Lars Rindsig

Dato : 13-05-03 21:24

Otto J. wrote:

> Klassisk
> Jazz

Det dér dur ikke. Bix Beiderbecke og Sun Ra skal begge hældes i
jazz-kategorien, men de kommer altså fra komplet forskellige planeter
(både musikalsk og af afstamning).

Det samme gælder klassisk - du kan ikke sige, at Philip Glass og
Hildegard af Bingen er det samme.

> R&B, soul

Inkluderer det så både TLC, Isaac Hayes og Howlin' Wolf? Begge termer
har ændret betydning igennem årene.

> Jeg har det lidt skidt med at hælde Sanne og Pantera i samme kasse...

Fneh, jeg ville godt i kassen med Sanne. Well, nej, ok, men du har en
kategori, der hedder pop - hvorfor skal Sanne ikke i den? (Jeg går ud
fra, at det er Salomonsen, vi taler om).

Mine plader (og apropos en anden tråd har jeg omkring 1500) er delt op i
hovedgrupper (jazz, rock meget bredt defineret og klassisk). Disse
grupper er så inddelt i mere specifikke kategorier; under rock (som
udgør måske 80% af min samling; jazz 15% og klassisk 5%), fx: Tidlig
rock'n'roll - British Invasion - Folkrock - Soul/R'n'B - Vocal pop (Doo
Wop og lign.) - Tidlig dansk rock - Amerikansk psykedelia (skal med
tiden deles yderligere op i vest- og østkyst) - Britisk psykedelia
(herunder også progressiv rock, indtil jeg får nok til at dele den op) -
Punk - Metal - Power Pop (Big Star, Teenage Fanclub, fx) -
Americana/Country - Synth-pop - Mainstream pop og rock - Alternativ rock
- Britpop - Noise/eksperimental - Rap/hip-hop - Blues - Electronica.

De tre sidste kategorier har jeg hældt under rock i mangel af bedre.
Optagelser af standup-komikere og andre humoristiske og litterære plader
samt filmsoundtracks står også under rock.

Det er selvfølgelig en ret ekstrem og super-nørdet måde at gribe tingene
an på (og jeg er staidg ikke helt tilfreds, fordi der er rigtig mange
kunstnere, der passer ind flere steder).

Lars

Fra : Otto J.

Dato : 13-05-03 21:51

> [...]
> (både musikalsk og af afstamning).
>
> Det samme gælder klassisk - du kan ikke sige, at Philip Glass og

Jeg kender ingen af ovenstående, men som sagt så er jeg godt klar over at en
sådan opdeling er poppet, overfladisk og ligegyldig. Men lidt sjov har man
vel lov at have

> [...]
> kategori, der hedder pop - hvorfor skal Sanne ikke i den? (Jeg går ud
> fra, at det er Salomonsen, vi taler om).

Tjo, det kan du selvfølgelig have ret i. Men som hård overdommer, så fylder
rock-musik bare mere i min verden, og i min opfattelse af musikkens almene
udbredelse som sådan. Man kan argumentere for at f.eks. klassisk-genren er
mere kompleks end f.eks blues-genren, og at soul fylder mere i den generelle
befolknings bevidsthed end jazz osv., men jeg ser bare rock'en som en så
generelt stor genre, både i kompleksitet, udbredelse og generel bevidsthed,
at den bedst kan tåle at blive delt op.

> [...]
> grupper er så inddelt i mere specifikke kategorier; under rock (som
> udgør måske 80% af min samling; jazz 15% og klassisk 5%),

Af samme årsag ville det i din samling give mere mening at inddele
rock-musikken i 10 undergrupper og al klassisk i én, end at give rock 10
undergrupper og klassisk 10 grupper.

> [...]
> an på (og jeg er staidg ikke helt tilfreds, fordi der er rigtig mange
> kunstnere, der passer ind flere steder).

Hvorfor får det mig til at tænke på John Cusack?

Mvh. Otto

Fra : Lars Rindsig

Dato : 13-05-03 22:42

Otto J. wrote:

> Jeg kender ingen af ovenstående,

Bix Beiderbecke er en tidlig jazz-kornettist fra Chicago; Sun Ra er en
lidt senere, komplet udsyret jazz-orkesterleder og fra Saturn (påstod
han i hvertfald selv). De har omtrent lige så meget til fælles som
Michael Bolton (uden jeg skal sammenligne det modbydelige kreatur med
Bix Beiderbecke) og Captain Beefheart.

> sådan opdeling er poppet, overfladisk og ligegyldig.

Nej, slet ikke. Bare upræcis. Og diskussionen er i hvertfald ikke
ligegyldig.

> Af samme årsag ville det i din samling give mere mening at inddele
> rock-musikken i 10 undergrupper og al klassisk i én, end at give rock 10
> undergrupper og klassisk 10 grupper.

Mjah, men det vil det, fordi jeg tilfældigvis *har* mere rock end
klassisk; ikke fordi rock som sådan har andre genremæssige egenskaber
end klassisk.

> Hvorfor får det mig til at tænke på John Cusack?

Jeg *kan* ikke være den eneste, der havde det som om High Fidelity (jeg
har nu kun læst bogen, men ikke set filmen) handlede om mig ...

Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 14-05-03 05:20

Otto J. <hifiotto@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b9ri96$141$1@sunsite.dk...

> så jeg vil nøjes med at tilfredsstille mig selv
_______

Hmmm.... Host host

Hilsen Åge

Fra : Otto J.