Krigsfange i Erfurth 1865
Fra : Joyce Cupit

Dato : 13-05-03 07:10

En af mine forfædre var "krigsfange i Erfurth" i 1865 da hans barn blev
født - udenfor ægteskab. Hans barns mor bliver aldrig gift med ham. Er der
nogen mulighed for at finde oplysninger om ham? Jeg har ikke andre
oplysninger end hans navn.

mvh
Joyce Cupit

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-05-03 13:25

"Joyce Cupit" <JCupit@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
> født - udenfor ægteskab. Hans barns mor bliver aldrig gift med ham. Er der
> nogen mulighed for at finde oplysninger om ham? Jeg har ikke andre

Fortæl os dog navnet, så kan det da være, at vi kan hjælpe dig.

MVh.Bodil.

Fra : Joyce Cupit

Dato : 13-05-03 14:51

Han hedder Johan Andreasen og hans søn Andreas Andreasen blev født 14.
august 1864 i Linaa i Gjern herred. Moderen var Sidsel Marie Jensen, 36 år.
Alle oplysninger modtages med tak.

mvh
Joyce

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 13-05-03 22:49

> Han hedder Johan Andreasen og hans søn Andreas Andreasen blev født 14.
> august 1864 i Linaa i Gjern herred. Moderen var Sidsel Marie Jensen, 36
år.
> Alle oplysninger modtages med tak.

Her er et skud i tågen, fundet på www.familysearch.org/:

Johan Peder ANDREASEN - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: 16 Jun 1842 Arnager, Nylarsker, Bornholm,
Denmark,

men hvordan han har truffet ind i pigen fra Linaa - det vides ikke, men
måske har han været til bal på Linaa kro - det er i hvert fald meget berømt
for sine baller. Du kan jo sidde og fifle lidt med drengens
fødselstidspunkt,
og beregne, hvornår han er blevet lavet.
Så kunne du måske gå ind gennem lægdsrullerne og følge denne person,
nævnt øverst - det kunne være ham - men det er bare et "long-shot".

God held med jagten.
Mvh.Bodil.

Fra : Børge Fogsgaard

Dato : 14-05-03 09:02

Prøv at se om han levede længe nok til at ansøge om en erindringsmedalje. På
ansøgningen beder man oplysninger om tjenesten bla.a. om ansøgeren blev
taget til fange.

Rigsarkivet har disse oplysninger og de er temmelig nemme at gå til (hvis
man ellers har mulighed for at besøge RA).

Børge

Fra : Joyce Cupit

Dato : 15-05-03 11:29

Tak for oplysningen. Har desværre ikke mulighed for at besøge RA. (bor i
Århus)

mvh
Joyce

Fra : Ulla Pedersen

Dato : 15-05-03 16:30

Hej Joyce!

Jeg bor i Holbæk, og jeg har fået mit Lokalhistorisk Arkiv til at bestille
arkivalier hjem fra Viborg. Arkivet her har aftale om udveksling af
arkivalier. Det har de måske også i Århus.

Venlig hilsen
Ulla

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 17-05-03 08:35

Man kan også skrive til rigsarkivet, Rigsdagsgården, med de data, du har,
såfremt du tror han levede omkring 1874 (jeg tror det var det år, man søgte
en erindringsmedalje).

v. h.

Kjeld Jakobsen

Fra : dannebrog

Dato : 30-05-03 16:19

Der findes på RA nogle lister over de danske soldater, som efter krigen 1864
kom i tysk kirgsfangenskab. Måske er han deri.

Man kan ikke rekvirere lægdsruller hjem til andre arkiver fra RA.

m.v.h.

Ulrich

--
Ulrich Alster Klug