[VB] Class properties
Fra : Johnny E Jensen

Dato : 12-05-03 18:17

Hej NG

Jeg har lavet en Class (clsKunde) og har lagt en del properties ind i
klassen. Kan man så ikke på en eller anden måde gennem løbe clsKunde's
properties sådan ala:
For each X in clsKunde.properties (jeg ved godt at denne ikke virker) men
findes der en ande metode?

/Johnny

Fra : preben nielsen

Dato : 13-05-03 17:22

"Johnny E Jensen" <emde@emde123456.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
clsKunde's
> properties sådan ala:
> For each X in clsKunde.properties (jeg ved godt at denne ikke

Jeg undrer mig lidt over hvad formålet skulle være......

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 18-05-03 00:06

Hej Preben

For at lette programmeringen til tabeller.
Jeg har i et projekt en Class for hver benyttet tabel (fra SQL Server) Hver
Class svare til tabellens design. F.eks. clsKunder - der indeholder 81
felter. Med ADO programmerer jeg så hver linie med clsKunder.Kundenummer =
adRcd!Kundenummer - dette kunne gøres lettere med 2 løkker
For each Prop In clsKunder
For each fld in adRcd.Fields
if Prop.Name = fld.Name then Prop.Value=fld.value
next
next
Noget lettere en de 81 linier - og det er kun denne ene tabel - og dem er
der mange af.
/Johnny

Fra : preben nielsen

Dato : 18-05-03 08:23

> [...]
Server) Hver
> Class svare til tabellens design. F.eks. clsKunder - der

Men så mister du jo al fordelen ved at data oprindelig lå i en
relationel database ?!? I en database er dataene jo delt op i
tabeller for at af hensyn til at undgå redundans etc, og man kan
få alle typer resultater ved at kombinere tabellerne. Alt det
smarte mister du jo ved at spejle hver tabel i en klasse !

Jeg forstår stadig ikke helt hvorfor du gør det Jeg ville nok
have gjort det helt anderledes.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk.

Fra : Johnny E Jensen

Dato : 18-05-03 19:43

Hej Preben

Enig... Men hvis jeg skal hente f.eks. en kunde udfra et kundenummer, ligger
jeg ikke data direkte ud på formens kontroller, noget data skal måske
konverteres eller lign. Derfor indlæser jeg data over i variables (tidligere
benyttede jeg Type's til dette). Jeg arbejder i et stort miljø med mange
databaser/tabeller. Og da VB ikke kan include filer lavede jeg først en
Module med Types og læse/skrive/slette rutiner for hver tabel - disse
moduler kunne jeg så indlæse i projekter.
Jeg fik engang et råd om at designe dette i Class'es og derefter compile dem
som .dll filer. Det skulle give bedre performens i programmerne - var en af
argumenterne for at gøre det på denne måde.
Men hvis du har en bedre måde at håndtere dette må du da gerne skrive...