link til wordskabeloner.
Fra : Carsten Pinderup

Dato : 12-05-03 11:25

Hej NG

Jeg har en intranetside hvor jeg linker til en række skabeloner lavet i hhv.
word (.dot) og excel (.xlt). Filen åbnes i word/excel som en skabelon og
ikke et dokument. Mit problem er at hvis brugeren redigerer siden og
trykker på gem - så vil skabelonerne blive overskrevet.

Kan man sikre sig at filen bliver gemt som dokument1.doc (som tilfældet er
hvis man åbner skabelonet fra fx. word).

Carsten Pinderup.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-05-03 11:38

"Carsten Pinderup" <cpi-fjern-det-her-@landbonord.dk> wrote in message
> [...]
>
> Kan man sikre sig at filen bliver gemt som dokument1.doc (som tilfældet er
> hvis man åbner skabelonet fra fx. word).

Næppe.
Men du kan justere på rettighederne på serveren så brugeren ikke kan gemme
den konkrete fil eller i den konkrete mappe (kun læse, ikke
skriverettigheder).
Når skabelonen åbnes direkte i word kunne den jo ligeså godt være en doc-fil
istedet for en .dot. I kombination med ændringen af skriverettigheder vil
det vel give det du er ude efter: Brugeren kan kun gemme en word-fil, og han
kan ikke overskrive skabelonen. Hvor brugeren så gemmer filen er en anden
historie...

/Per

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 12-05-03 11:45

> [...]
han
> kan ikke overskrive skabelonen. Hvor brugeren så gemmer filen er en anden

Takker Per -
men det er ikke helt lige meget om det er dot eller doc - filer der er i
mappen. Jeg ville gerne bevare mine dot-filer, men så får brugeren
simpelthen ikke lov at gemme som doc. Det undre mig egentlig hvorfor det
sker for hvis man i stifinderen dobbeltklikker på en dot-fil åbnes den i
word som dokument1.doc - hvorfor sker det ikke fra et link ?

Kan det være i filtypeindstillingerne der skal rodes!!! Jeg må hellere
spørge i en eller anden word-NG.

/Carsten

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-05-03 13:27

> [...]
> sker for hvis man i stifinderen dobbeltklikker på en dot-fil åbnes den i
> word som dokument1.doc - hvorfor sker det ikke fra et link ?

Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal være en dot-fil. Hvis de skal bruges
i anden sammenhæng, kan de jo ligge ved siden af.

> Kan det være i filtypeindstillingerne der skal rodes!!! Jeg må hellere
> spørge i en eller anden word-NG.

Det er nok en god ide. Jeg tror heller ikke at alle windowstyper vil reagere
ens på situationen, men jeg har forlængst opgivet at forstå logikken bag
office-applikationerne....

/Per

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 12-05-03 11:35

"Carsten Pinderup" <cpi-fjern-det-her-@landbonord.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke et dokument. Mit problem er at hvis brugeren redigerer siden og
> trykker på gem - så vil skabelonerne blive overskrevet.

ups Ovenstående passer ikke helt den gemmes som et skabelon men med et nyt
navn. Men kan den sættes til at åben den som en .doc fil i stedet ?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 11:40

> [...]
>
> Kan man sikre sig at filen bliver gemt som dokument1.doc (som tilfældet er
> hvis man åbner skabelonet fra fx. word).

Hvis du skrivebeskytter dine skabeloner, tvinges brugerne til at navngive
de dokumenter, der laves udfra skabelonerne.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 12-05-03 12:04

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse

> "Carsten Pinderup" <cpi-fjern-det-her-@landbonord.dk> skrev
> hhv.

> Hvis du skrivebeskytter dine skabeloner, tvinges brugerne til at navngive
> de dokumenter, der laves udfra skabelonerne.

det forhindre at brugeren gemmer i samme navn, men ikke at skabelonen åbnes
som et SKABELON og ikke en doc

/Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 12:16

> [...]
>
> "Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev
>
> det forhindre at brugeren gemmer i samme navn, men ikke at skabelonen

Du udtrykte bekymring om at få overskrevet din originale skabelon. Det
undgår du med det, jeg beskrev

Tilgiv mig, at jeg troede, du havde tastet forkert, da du beskrev
fil-endelsen 'dot'. Jeg bruger ikke Word, hvis jeg kan blive fri for det
(foretrækker Word Perfect) og har ikke arbejdet med skabeloner i Word.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Carsten Pinderup

Dato : 12-05-03 12:22

> [...]
> fil-endelsen 'dot'. Jeg bruger ikke Word, hvis jeg kan blive fri for det
> (foretrækker Word Perfect) og har ikke arbejdet med skabeloner i Word.

Du er klart tilgivet.
Bruger du excel - det er samme problem - og mon ikke også det vil være det
hvis man bruger Wordperfect ? Hvilket jeg desværre ikke har brugt siden
version 5.1.

/Carsten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-05-03 12:47

> [...]
> hvis man bruger Wordperfect ? Hvilket jeg desværre ikke har brugt siden

Jo, jeg bruger Excel, det er det absolut bedste regneark. men heller ikke
der har jeg arbejdet med skabeloner. De få opstillinger jeg har brugt, har
jeg lavet i hånden og selv lagt de nødvendige formler ind.
Heller ikke i WP har jeg arbejdet med skabeloner. Også her har det altid
været rent håndarbejde. Min WP er iøvrigt version 8, men det er heller ikke
den nyeste - den hedder vistnok 10.

Det, der irriterer mig som fanden ved Word er, når programmet prøver på at
være intelligent og overtager dele af arbejdet, for det bliver som regel
ikke som jeg havde tænkt mig.

Derudover har WP nogle små fiffige funktioner som f.eks. 'Tvungent
spalteskifte' hvor man ønsker det. I Word er det træls at arbejde i
spalter - især hvis man vil have sammenhæng mellem tekst i en bestemt linje
i den ene spalte og noget tekst i den anden spalte. Word kan heller ikke
udprinte 'som hæfte'. Det har jeg brugt meget.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin