Opstillings erfaring med Outwell Family Do~
Fra : Torben R

Dato : 12-05-03 09:43

Som ønsket af Frank K. Jensen i tidligere indlæg, kommer her familiens
erfaring
som førstegangs telt opsætter.

Så skulle "slaget" slås, i søndags skulle det nyindkøbte Family Dome
prøve-opstilles.

Tasken åbnes og hele indholdet tages ud. Hvor er lige samlevejledningen ?-
den sidder
syet fast på indersiden af tasken. Hmm, gad vide om den bliver siddende
efter års brug.

Nå, ud kommer også en stor grå "presenning" - som jeg troede var oversejlet.
Nej, det
er til gulvet mellem sovekabinerne. Nå, så skal det måske ligges ud først
også teltet "ovenpå".

Nej igen, gulvet til sidst, bare lige til info.

Teltet spredes ud på græsplænen, kigger efter døren, ok (bare den forkerte
dør) - til info, der
er 2 dør åbninger, og jeg vendte selvfølgelig teltet forkert så den rigtige
dør åbning, åbner
lige ud i gyngestativet !

Stænger samles (de har farvekode, så ikke svært at se) - gennem kanalerne
(husk lige at den ene
stang skal igennem stroppen midt på taget, alså stang ud igen, ind igen og
gennem stroppen. Se nu ligner
det noget. Hvor f..... skal stangen sættes i jorden ? Der er hul i begge
ender af stængerne, så det....
Nå igennem stål-ringen og slå en pløk i. Resultat - teltet begynder at
"kravle" op af stangen. Ned på knæ,
der sidder 3 små pins (se indlægget lige inden dette), ok så, pin skal
stikkes lodret op gennem stangen,
det stod altså også i samlevejledningen . Begge diagonal stænger er nu i
og nu ligner det da et telt.
De næste stænger igennem, øhhh skal de i samme ring som diagonalstængerne -
JA, pas lige på at
stangen ikke smutter ud af ringen - den slår ret hårdt når den er spændt !

Herefter pløkkes hjørnerne - trækkes ud og det hele ser efterhånden rigtigt
ud.

Så skal 3 millioner barduner lige vikles ud og pløkkes ned, hvordan er det
lige med vinklen på bardunerne
fra teltet, bladre bladre bladre, kigge fotos, resultat - 10 barduner
flyttes og strammes.

Efter en lille times tid, kan familien holde en velfortjent frokost i det
grønne.

Det er vist en god ide at øve hjemme i baghaven, inden man tager på
campingplads, på den anden side
skal ens "med campister" jo også have noget at grine af.

Summa sumarum, teltet er stort - større end forventet - virker ok kvalitet
til små kr. 2000,00.

Nu må jeg se om teltet har overlevet søndag nat og idag kraftige regnvejr.

Mvh Torben R

Fra : Pipeline

Dato : 12-05-03 12:22

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> Ned på knæ,
> der sidder 3 små pins (se indlægget lige inden dette), ok så, pin skal
> stikkes lodret op gennem stangen,
> det stod altså også i samlevejledningen .

Rigtige campister læser ikke samlevejledninger!
(Men det begynder de måske på nu).

Fra : Torben R

Dato : 12-05-03 12:44

> Rigtige campister læser ikke samlevejledninger!
> (Men det begynder de måske på nu).

Jeg synes Outwell's samlevejledning er ekstrem dårlig. Jeg kan huske min
opsætnings vejledning til CV fortelt fra Isabella. Det var noget med
tegninger
og hvordan stængerne skulle samles.

Jeg ved godt - det er kun et telt, men første gang når det hele ligger på
græsset
ser det lid u-overskueligt ud.

PS: Teltet står stadig, og der er ikke kommet vand ind nogen steder.

Mvh Torben R

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-05-03 13:30

"Torben R" <ilac@NOSPAMinet.uni2.dk> wrote in message
> Som ønsket af Frank K. Jensen i tidligere indlæg, kommer her familiens
> erfaring
> som førstegangs telt opsætter.

Jamen så vil jeg da krydre med mine erfaringer, da vi også satte samme telt
op i søndags

> [...]
?-
> den sidder
> syet fast på indersiden af tasken. Hmm, gad vide om den bliver siddende

Der er også en dansk vejledning i papirformat. Men hvad skal man bruge
vejledningen til, især efter man har prøvet at slå det op? Kæresten stod
godt nok og læste højt, men det røg ind af det ene øre og ud af det andet.
Det var meget sjovere at se på teltet

> [...]
> også teltet "ovenpå".
>
> Nej igen, gulvet til sidst, bare lige til info.

Jeps, men det gav nu ingen problemmer hos os.

> [...]
> dør) - til info, der
> er 2 dør åbninger, og jeg vendte selvfølgelig teltet forkert så den

Hehe, vi fik det også vendt forkert Dog tror jeg at man kan flytte og
vende det når de 4 første stænger er på plads, hvis man går ind og løfter
det i midten.

> [...]
> (husk lige at den ene
> stang skal igennem stroppen midt på taget, alså stang ud igen, ind igen og

Kun den ene? Vi førte begge stænger igennem.

> [...]
> stikkes lodret op gennem stangen,
> det stod altså også i samlevejledningen .

Dette var også det eneste der gav mig (der ikke havde læst vejledningen)
problemmer

> [...]
> JA, pas lige på at
> stangen ikke smutter ud af ringen - den slår ret hårdt når den er spændt !

Førte I stængerne igennem efter I havde bøjet de lange? Det gjorde vi ikke,
men jeg mener dog at vi gjorde det (omvendt selvfølgelig) da det skulle
pilles ned.

> [...]
> skal ens "med campister" jo også have noget at grine af.
>
> Summa sumarum, teltet er stort - større end forventet - virker ok kvalitet

Ja, teltet er stort, større end forvendtet når man ser det udefra. Dog synes
jeg godt nok ikke at sovekabinerne er særlig praktiske, de går ned i en
rimelig spids vinkel ude i enden (ca. 45 grader), og så synes jeg også, at
de hænger lige lovligt meget (måske kan det strammes op, men jeg synes nu at
oversejlet var ret stramt). De kan klart ikke bruges til 3 personer (men det
var nu heller ikke meningen), og når man nu først kommer op og lægge på en
20 cm høj luftmadras, så er der altså ikke ret højt til loftet selv i midten
at sovekabinen, men hva' fa'en det går nok

Hvis jeg stod og skulle vælge telt nu, ville jeg nok vælge Winfield, men det
har jeg selvfølgelig heller ikke set slået op.

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-05-03 13:41

> [...]
midten
> at sovekabinen, men hva' fa'en det går nok

Og så er det altså ikke 2 m. højt indvendigt. Jeg er vel om kring 185-187 +
lidt strithår, og jeg rør altså loftet selv i midten.

mvh Frank

Fra : Torben R

Dato : 12-05-03 13:51

> Og så er det altså ikke 2 m. højt indvendigt. Jeg er vel om kring 185-187
+
> lidt strithår, og jeg rør altså loftet selv i midten.
>
> mvh Frank

Hmmm, jeg er 183cm og kan sagtens stå oprejst i midten af teltet. Det lyder
da
underligt, teltet har jo remme der danner kvadraten i kuplen, så med mindre
i har
taget disse remme af og udvidet kvadraten, burde højden jo passe ?

--
Torben R

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-03 07:29

> [...]
mindre
> i har
> taget disse remme af og udvidet kvadraten, burde højden jo passe ?

Det har vi ikke, men jeg kom til at tænke på at græsplænen måske buer lidt.
Det drejer sig jo kun om 10 cm.

mvh Frank

Fra : Torben R

Dato : 12-05-03 13:48

> Jamen så vil jeg da krydre med mine erfaringer, da vi også satte samme
telt
> op i søndags

Hyggeligt at høre, der var jo også godt vejr i søndags.

> [...]
stod
> godt nok og læste højt, men det røg ind af det ene øre og ud af det andet.

Ja - det samme her, blot gik konen sin vej da mine udbrud blev lidt "hårde"
,-)

> Hehe, vi fik det også vendt forkert Dog tror jeg at man kan flytte og
> vende det når de 4 første stænger er på plads, hvis man går ind og løfter
> det i midten.

Du har sikkert ret, vil afprøve næste gang.

> Kun den ene? Vi førte begge stænger igennem.

Ja, det er nok det rigtige. Man kan sikkert komme til at ødelægge kanalen
hvis man ikke sætter alle stænger i fra starten.

> Dette var også det eneste der gav mig (der ikke havde læst vejledningen)
> problemmer

Min søn troede det var pløkker til at holde ringen nede mod græsset
3 i een side, og 2 i den anden side (det gav ikke lige mening før
dør-stængerne skulle monteres)

> Førte I stængerne igennem efter I havde bøjet de lange? Det gjorde vi
ikke,
> men jeg mener dog at vi gjorde det (omvendt selvfølgelig) da det skulle
> pilles ned.

Ja, men det er helt klart forkert - alle stænger i fra starten mens teltet
ligger på jorden.

> [...]
midten
> at sovekabinen, men hva' fa'en det går nok

Til 2 personer per kabine tror jeg ikke det giver problemer, men hvad med
bunden.
Jeg troede der var dobbelt bund, men man ligger altså direkte på jorden i
sovekabinen,
jeg vil nok tage en presenning med hjemmefra og ligge på jorden under
sovekabinerne.

> Hvis jeg stod og skulle vælge telt nu, ville jeg nok vælge Winfield, men
det
> har jeg selvfølgelig heller ikke set slået op.

Jeg kiggede også på Winfield, men valgte Familiy Dome pga. ens størrelse på
kabinerne
(175 x 220cm tror jeg nok) hvor Winfield har en stor og en lille.

Havde i pløkker nok ? Vi måtte sætte 2 barduner i samme pløk for at have nok
til selve teltet ?

Mvh Torben R

Fra : sogs

Dato : 12-05-03 16:43

Torben R wrote:

> jeg vil nok tage en presenning med hjemmefra og ligge på jorden
under
> sovekabinerne.

Hejsa

Vi har altid sprættet et par sorte sække op til at lægge underst så
regnorme ikke sviner det hele. Ud med dem bag efter.

Og hvis i har plads i bagagen er det meget dejligt at lægge nogle
liggeunderlag nede under bunden i teltet.

Fint hvis man kan ha noget issolering under madrasserne og gangarealet
:

Når de ligger nederst farer de ikke rundt med trafikken i teltet.

Lun følelse når man futter rundt på bare albuer - eller ungerne falder
af madrassen

- beskytter også mod småskader.

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 12-05-03 18:11

sogs wrote:
> [...]
Hejsa

> Og hvis i har plads i bagagen er det meget dejligt at lægge nogle
> liggeunderlag nede under bunden i teltet.

jeg mente nede under bunden af teltet - altså lægges inden kabinen
kommer ovenpå.

Tillykke med jeres telte - absolut bedste måde at campere

mvh sten

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-05-03 07:52

> telt
>
> Hyggeligt at høre, der var jo også godt vejr i søndags.

Jeps, dog kom der lige nogle truende skyer (ved Århus) henover
eftermiddagen, men det holdte tørvejr

> Ja - det samme her, blot gik konen sin vej da mine udbrud blev lidt
"hårde"
> ,-)

Hehe

> [...]

> ikke,
>
> Ja, men det er helt klart forkert - alle stænger i fra starten mens teltet

Jeps

> synes
> at
> det
> midten
>
> Til 2 personer per kabine tror jeg ikke det giver problemer,

Nej, det tror jeg heller ikke.

> [...]
> sovekabinen,
> jeg vil nok tage en presenning med hjemmefra og ligge på jorden under

Jeps, vi havde købt 2 presenninger på 3x5 m., dog tror jeg, at man kan klare
sig med en på 4x6 m. Husk at presenningen ikke må stikke ud under oversejlet
(jeg taler af erfaring, da vi fik indlagt swimmingpool i vores 3 personers
telt oppe i Norge , så bøj evt. overskydende presenning inde under
teltet eller klip det af.

> det
> >
> Jeg kiggede også på Winfield, men valgte Familiy Dome pga. ens størrelse

> kabinerne
> (175 x 220cm tror jeg nok) hvor Winfield har en stor og en lille.

Ja, men de 175 cm synes jeg ikke rigtigt gælder, da det jo går ned i en
spids på 45 grader. Nå, men det skal nu nok blive et godt telt

> Havde i pløkker nok ? Vi måtte sætte 2 barduner i samme pløk for at have
nok
> til selve teltet ?

For at være helt ærlig, så snød vi lidt og satte ikke alle pløkkerne i i den
ene ende. Jeg tager dog altid en ekstra stak pløkker med. Jeg har selv bøjet
nogle pløkker af nogle rimelige tykke stålstænger, som er ret gode hvis det
er hårdt og stenet underlag (testet i fjeldet i Norge)

mvh Frank