Johann Frederik Holler, 1700-tallet
Fra : Eiliv Sørhus

Dato : 10-05-03 14:21

Heisann alle danske slektsforskere.

Jeg lurer på om det er noen der ute som kan hjelpe med å finne
opplysninger om følgende personer, eventuelt person. Navnet er Johann
Frederik Holler. Jeg har to med det navnet, men det kan hende det dreier
som om en og samme person.

Den første var født 1 februar 1744 og var forvalter ved det kgl.
glassværk i Køge. Han var sønn av Johann Friedrich Holler (?-1767) og
Christiane Neuspitzer. Hans kone het Wilkens til etternavn. Deres
skjebne og etterkommere vet jeg ikke noe om.

Den andre Johann Frederik dukker opp i Norge i 1776 ved Hurdal
Glassverk, som forvalter. Han var visstnok født i Danmark, men det er
hva jeg vet om hans tid før 1776. Tok over som forvalet i november det
året, men dro til København april 1777 hvor han var hovedbokholder for
den norske fabrikkdireksjonen fram til 1780. Kom da tilbake til Norge og
gikk igjen inn i stillingen som forvalter ved Hurdal Glassverk. Jobbet
med det til han ble oppsagt i 1786. Ble senere regimentskvartermester.
Han skal i disse årene ha vært gift med ei Cicilia Catrine Bergh (kan
kanskje være kone nummer 2? (min kommentar)). Ho var født i1742. Johann
døde 11 desember 1795 i Norge. Følgende barn er kjent:

Karen Mathea født ca 1776
Fridrich Christian døpt 15 mai 1780 i Hurdal
Johane Cathrine døpt 15 juni 1783 i Hurdal
Knut Wilkens døpt 20 mai 1785 i Hurdal
Canutus W. død 1825
(De to siste er mulig en og samme person)

For mere om Holler-slekter, så link på http://www.eiliv.sorhus.com/slekt

mvh
en slektsøkende nordmann; Eiliv Sørhus

Fra : Eiliv Sørhus

Dato : 28-02-04 23:16

Noen som vet om det finnes noen nedtegnelser om Køge Glasværk og dets
historie?

mvh
Eiliv Sørhus