24 Timer - Plutoniumindtagelse
Fra : Søren Kongstad

Dato : 10-05-03 10:51

Ud fra den pågående debat om giftighed kom jeg til at ænke på 24 timer - den
serie der går på TV2.

En agent blev udsat for plutonium, og blev meget hurtigt meget syg. I serien
forstod man at det var strålesyge - men er det en sandsynlilg følge af en
kortvarig eksponering for plutonium.

Scenariet var at en atombombe var blevet samlet i et lokale. I lokalet var
der et aflukke hvor bomben var blvet samlet. Her var der nogle rester af
plutonium. Pga en skudduel blev glasset slået i stykker ind til aflukket, og
agenten inhalerede noget støv.

Så vidt jeg forstår er plutonium enormt giftigt ved indtagelse. Agenten
burde derfor dø af forgiftning og ikke af strålesyge. Selv om plutonium er
radioaktivt, skal der vel stadig en større exponering til en en lille mængde
støv?

Har jeg ret eller hvad.

Søren