dværgcichlider
Fra : Rikke og Tina

Dato : 09-05-03 15:16

Jeg er helt " grøn" hvad angår dværgcichlider(cichlider i det hele taget!!),
men er nu ved at starte et akvarie op til disse, jeg har læst diverse bøger
vedr. disse, men det virker lidt uoverskudeligt at sidde med "50" bøger og
få nogen arter der passer sammen når man ikke har det større kendskab til
det, så jeg søger derfor nogen forslag(navne) på mulige gode arter at
sammensætte .

Jeg påtænker en eller anden cichlide art der leger i sneglehuse og hvilken
anden art kan jeg evt sætte den sammen med, det må gerne være farverige
cichlider da jeg max. påtænker at holde 2 arter.

Nogen der vil komme med et par forslag, så vil jeg blive glad

Fra : LH

Dato : 09-05-03 17:35

Jeg har sommerfuglecichlider sammen med rundhoveder (den art hvor hunnen
har rød bug) og apistograma kakatoide (kan ikke huske dansk navn).
Disse går helt fint sammen. De to første er vist lidt i familie med
hinanden, og de reagerer på hinandens hormoner når de leger, hvilket gør
akvariet ret levende til tider. Det er måske ikke de mest farvestrålende
fisk (selvom de skifter farve), men jeg har fundet ud af, at adfærd er
vigtigere end udseende.
Hvis jeg skulle vælge to slags dværgcichlider skulle det helt klart være
sommerfugle og rundhoveder
Hilsen
Lars

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 12-05-03 17:02

Rikke og Tina wrote:
> [...]
> farverige cichlider da jeg max. påtænker at holde 2 arter.
>
> Nogen der vil komme med et par forslag, så vil jeg blive glad

Hvis du kan fide Neolamprologus Similis så kan de anbefales.
De graver ikke lige så meget som N. multifasciatus.

Julidochromis transcriptus er en fin fisk bliver ca. 8 cm. men er til
klipper og huler. Tror ikke det er godt at blande 2 arter af sneglehus-
cichlider.

mvh Søren

Fra : Martin Heller

Dato : 14-05-03 11:38

Den Fri, 09 May 2003 16:15:59 +0200. skrev Rikke og Tina:

> [...]
> med "50" bøger og få nogen arter der passer sammen når man ikke har
> det større kendskab til det, så jeg søger derfor nogen forslag(navne)

"Dværgcichlider" er jo et vidt begreb, og der er mange indgangsvinkler
til hold af cichlider. Vigtigt er det at du vælger fisk, hvis krav du har
en mulighed for at tilgodese. Selvom du vælger cichlider, som ikke bliver
så store, så betyder det ikke nødvendigvis at de ikke er
pladskrævende. Det kan enten være fordi de er meget aggressive, har brug
for megen plads til at svømme på eller fordi de kun trives i stimer.
F.eks. bliver Cyprichromis leptosoma fra Tanganyikasøen ikke mere end ca.
10 cm, men den er ikke egnet til små akvarier idet den i naturen lever i
store stimer og hannerne danner teritorier i de frie vandmasser.

> [...]
> farverige cichlider da jeg max. påtænker at holde 2 arter.
>
> Nogen der vil komme med et par forslag, så vil jeg blive glad

Da du ønsker at holde små (sneglehus)cichlider er det efter min mening
oplagt at du laver et tanganyika-biotopakvarium. Jeg foreslår at du
opbygger en stendekoration, så der opstår en del huler og så akvariet
bliver opdelt i et antal territorier afhængigt af akvariets størrelse.
Da du ønsker at holde sneglehuscichlider bør du vælge et finkornet
bundlag (gerne strandsand), så fiskene får mulighed for at grave
sneglehusene ned. Der bør være et rigeligt antal sneglehuse at vælge
imellem for fiskene. Du behøver ikke planter og det er ikke alle planter,
som trives i sand, men vallisneria, javabregner og anubias nana vokser
fint hos mig.

Det er ikke hensigtsmæssigt at vælge flere arter, med samme krav til
levested. Jeg synes du skal nøjes med en sneglehuslegende art. Se f.eks
denne artikel <URL:http://www.cichlidae.com/articles/a065.html> hvor der
en del arter og deres pasning er beskrevet. Mine favoritter er N. brevis
og L. meleagris, men vælg dem du synes om og ikke mindst kan skaffe.

Som supplerende art synes jeg du skal vælge en hulelegende art, som lever
i klippebiotopen. Hvis akvariet ikke er særligt stort kunne en
Juliodochromis art være et godt valg. Hvis akvariet er lidt større kunne
Neolamprologus leleupi eller Neolamprologus moorii være mulige valg.
Begge arter er meget flotte. N. leleupi er helt gule og N. moorii er sorte
med en blå søm på finnerne. Ungerne hos N. moorii er gule. Begge arter
bliver ca. 10 cm.