Kun afvikle bestemte programmer
Fra : Martin Bentzen

Dato : 09-05-03 08:08

Hej

Jeg er sys.adm på nogle folkeskoler, hvor vi bruger win98 som
klienter.
- Det giver eleverne stort set frie tøjler til at installere nye
programmer på maskinerne.

Findes der et program eller lign, hvori man kan definere hvilke
programmer (.exe filer) som man må afvikle ?? Fx. et program som kører
i baggrunden, uden eleverne kan se det... Alle andre programmer skal
afvises.

Mvh.
Martin Bentzen

Fra : Michael

Dato : 09-05-03 08:36

Martin Bentzen wrote:
> [...]

> programmer (.exe filer) som man må afvikle ?? Fx. et program som kører
> i baggrunden, uden eleverne kan se det... Alle andre programmer skal

Du kan evt. installere Deep Freeze, det virker på på samme måde som et
reborn kort, Deep Freeze er dog softwarebaseret, jeg har god erfaring
med programmet. Jeg kan ikke på stående fod huske om man kan definere i
poledit hvilke programmer der må afvikles på computeren.

Michael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 09-05-03 11:52

Martin Bentzen wrote:

> [...]
> programmer (.exe filer) som man må afvikle ?? Fx. et program som kører
> i baggrunden, uden eleverne kan se det... Alle andre programmer skal

Jeg mener, det er et helt forkert princip. Begrænsningerne skal
ikke afgøre hvilke programmer man må køre, men derimod hvad man må
gøre med programmerne. Hvis ikke det kan lade sig gøre med win98s
sikkerhedsmodel, vil jeg mene, du har fået fat i det forkerte
værktøj til opgaven.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Peter Larsen

Dato : 09-05-03 13:36

Martin Bentzen wrote:

> [...]
> programmer (.exe filer) som man må afvikle ?? Fx. et program som kører
> i baggrunden, uden eleverne kan se det... Alle andre programmer skal

Jeg mener det er en helt forkert måde du griber det an.

Elever er (set fra det her synspunkt) nogle små s*taner :)

Lav en cd/netværksbootfloppy til hver maskine, som kan re-genere hele
maskines installation på et par minutter.

Så er der ikke noget problem med underlige programmer. og elevernes
morskab er ikke mere et problem, det slettes bare, meget hurtigt og
nemt.

DU spilder så heller ikke mere tid på det, da du bare kan fremkalde en
menu/installation fra jeres server, dette tager max 2 minutter,
hvorefter maskinen passer sig selv.

I øvrigt er windows 98 håbløst at sikre, imho.

--
regards, Peter Larsen

Fra : Lars

Dato : 10-05-03 13:34

Er der nogen steder, hvor man kan læse om denne fremgangsmåde
(netværksboot og lign.)

*/Lars

Fra : Michael

Dato : 10-05-03 13:55

Lars skrev:
> Er der nogen steder, hvor man kan læse om denne fremgangsmåde
> (netværksboot og lign.)
>
> */Lars

http://tinyurl.com/bfq9

Michael

Fra : Kasper Dupont

Dato : 10-05-03 16:24

Lars wrote:

> Er der nogen steder, hvor man kan læse om denne fremgangsmåde
> (netværksboot og lign.)

En mulig fremgangsmåde er beskrevet i det her dokument:
http://www.tldp.org/HOWTO/mini/Remote-Boot.html

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-05-03 21:00

In article <b9cca9c8.0305082308.5956b229@posting.google.com>, Martin Bentzen wrote:
In dk.edb.sikkerhed, you wrote:
> [...]
> klienter.
> - Det giver eleverne stort set frie tøjler til at installere nye

En diskløs maskine kan forhindre installationen på den lokale disk :)

http://www.dei.isep.ipp.pt/~andre/extern/nc98.html

Evt. fåes der hardware kort der reinstallere maskinen ved coldstart,

http://www.mikrov.dk/produkter/hardware/reborn/

http://www.calluna.com/pcbody.html

http://www.juzt-reboot.com/aboutJuztReboot.htm

Der findes masser af disse kort, snak evt. med andre sys.adm'er fra
andre skoler. Har i ikke et forum?

> Findes der et program eller lign, hvori man kan definere hvilke
> programmer (.exe filer) som man må afvikle ?? Fx. et program som kører

poledit udfører sit check på filens navn, derfor kan eleven blot kalde
spillet for word.exe

> i baggrunden, uden eleverne kan se det... Alle andre programmer skal
> afvises.

Poledit kan forgive at man kun må kører udvalgte programmer, og
kan endvidere omgåes ved ikke at starte maskinen ordenligt op.

Fra : Rene_Frederiksen

Dato : 01-07-03 15:21

Bentzen wrote:

> [...]
>
> http://www.dei.isep.ipp.pt/~andre/extern/nc98.html
>

> Evt. fåes der hardware kort der reinstallere maskinen ved coldstart,

RF: Hvad med at kikke på den danske distributørs hjemmeside
www.reborn.dk eller www.safetyCard.dk ?
Efter installationen er der INGEN vedligehold på disse PC´er mere. OG
det er HW styret til forskel fra de software versioner der er i omløb.
Med en HW løsning er der LANGT højere sikkerhed.
SafeKey ApS er distributør og deres nyeste kort har en SMART løsninge.
RemoteControl indbygget i kortet. Man kan overtage en PC fra en anden PC
ud over man kan genskabe en PC ved at genstarte den. OG man kan "klone"
en PC via nettet og i den kloning AUTOMATISK tildele Computernavn og IP
etc i Windows...SMART...Og så er der også BOOT manager indbygget så man
kan lege med Linux, OS-2, BEoS eller hvad nu der skulle være fristende
at lege med SAMTIDIGT med man har sikkerhed (backup) og Windows med
"hurtig genskabelse" på disken.
Smart.
Mvh
Rene F

http://www.kandu.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 01-07-03 16:03

Rene_Frederiksen skrev:

> RF: Hvad med at kikke på den danske distributørs hjemmeside
> www.reborn.dk eller www.safetyCard.dk ? Efter installationen er der
> INGEN vedligehold på disse PC´er mere.

Skal OS og programmer aldrig patches mere?
Skal antivirus-programmet alrig opdateres mere?

Det er sku et mirakel.

> Og så er der også BOOT manager indbygget så man kan lege med Linux,

Man kan bare anvende en live-cd, det kan efterhånden fåes fra de fleste
distributioner.

I et større netværk med central styring, er sådanne kort ikke ret meget
værd, f.eks. hvis den lokale it-mand er gået hen og blevet syg og han
var den eneste der kendte kodeordet (som skal bruges for at godkende
opgraderingen) og brugerne forventer at bruge et nyt program som kræver
genstart efter installation.

Fra : Rene_Frederiksen

Dato : 01-07-03 18:29

"Peder Vendelbo Mikkelsen" skrev d. 01-07-03 16:03 dette indlæg :

> [...]
> var den eneste der kendte kodeordet (som skal bruges for at godkende
> opgraderingen) og brugerne forventer at bruge et nyt program som

RF:
Naturligvis skal man opdatere sin PC. Både med AV og program
opdateringer etc. Faktisk kan det automatiseres via SafetyCard MAX
Control programmet.
Programmet lukker PC´erne op (på et forud bestemt tidspunkt) i
supervisormode. Så kan man "skubbe" alle de ændringer man ønsker ud til
PC´en. (Sig filer eller hvad nu der skal opdateres.)
Normalt vil dette foregå om natten.

Ang. en syg admin. Måske kunne man "planlægge" lidt og have koder etc
liggende i pengeskabet som andre også bruger.
Hvis du skal ændre en BIOS eller noget på serveren eller bruge koder til
Antivirusprogrammet etc...Er de så ikke til at skaffe ?
Jo...Naturligvis. Og det skal koden til kortet også være. Hvis ikke kan
SafeKey naturligvis HVIS det kan påvises at være en "administrator" der
ringer, skaffe koden til jer på få minutter.
Så der ser jeg heller ingen problemer.
Har du haft kendskab til dette nye kort fra SafeKey ?
Mvh
Rene F

http://www.kandu.dk/

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 02-07-03 03:09

Rene_Frederiksen skrev:

> Har du haft kendskab til dette nye kort fra SafeKey ?

Nej og jeg får det heller ikke. Jeg har kendskab til nogle af de nu-
værende og tidligere produkter.

Du skulle vel ikke være den Rene Frederiksen, som har registreret
domænenavnene reborn.dk og safetycard.dk?

En anden gang må du gerne fortælle om dit tilhørsforhold, når du skam-
roser nogle produkter.