Steelhead eller havørred?
Fra : Mads P. R. Jorgensen

Dato : 08-05-03 20:27

Jeg har i dag fanget endnu en af de blanke ørreder på omkring de 35 cm som
synes at forfølge mig her i år, og den blev selvfølgelig genudsat ganske
forsigtigt. Men denne her ørred havde, på trods af sine fine blanke sider,
et tydeligt rosa skær på den øverste del af kroppen. Jeg mistænker derfor at
dette kan have været en havgående regnbueørred, en steelhead.

Og nu ved jeg jo at en del gerne ser at disse vilde regnbuer forurener den
naturlige fiskefauna og derfor helst ser dem fjernet uanset hensyn til
størrelse. Dette har jeg rent personligt ikke nogen holdning til, og det er
såmænd heller ikke det jeg vil spørge om. Men det kom op da jeg fortalte
nogle andre fiskere da jeg fortalte at jeg havde genudsat en steelhead. De
mente jeg burde have taget den med hjem "for en sikkerheds skyld" hvis jeg
mistænkte den for at være steelhead. Jeg måtte jo svare at jeg havde
genudsat den "for en sikkerheds skyld", da jeg ikke var sikker i min sag.

Mit spørgsmål er om nogen kender til en sikker måde på at kende forskel på
steelhead og rigtige havørred. Er det kun det rosa skær der viser det, eller
er der andre tydelige tegn for en som mig, som ikke lige ser så mange
ørreder til daglig at forskellen kan ses umiddelbart.

På forhånd tak
Mads

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-03 20:38

Hej Mads

Det er ikke ret svært, du skal blot kigge på halen, hvis den der har mange
små sorte pletter, er det en regnbueørred. Havørreden har ikke pletter på
halen.

Hilsen Peter Rødsgaard

"Mads P. R. Jorgensen" <mprj.r.e.m.o.v.e.t.h.i.s@image.dk> skrev i en
meddelelse news:idyua.55876$y3.3913790@news010.worldonline.dk...

Fra : Henric

Dato : 09-05-03 11:27

En rosa ton på små blanka havsöringar är inte ovanligt. Förutom stjärten kan
man titta efter en stor lila-rosa fläck på varje gällock för att identifiera
regnbåge.
/H

Fra : KPP

Dato : 20-05-03 12:29

Hej Mads

Under alle omstændigheder har du gjort det rigtige, da der også er
mindstemål på regnbue ørred.

Forskellen på regnbue og havørred er bedst set på hovedet, da regnbuen har
et mindre hoved end en havørred, regnbuen er mere "kompakt" i hovedet.

Hilsen

Kenn

> [...]
> er der andre tydelige tegn for en som mig, som ikke lige ser så mange
> ørreder til daglig at forskellen kan ses umiddelbart.

---

Fra : Thomas

Dato : 20-05-03 12:48

Der er hverken mindstemål eller fredningstid for regnbueørred. Men er man i
tvivl, sætter man selvfølgelig fisken ud igen.
Hilsen
Thomas

Fra : Jesper Hansen

Dato : 20-05-03 23:17

regnbueørreder i strømvand skal OP, uansét størrelse. De er forårsgydere og
vandrer op i åerne lige på det tidspunkt hvor bæk/havørred afkom er mest
sårbart.

Iøvrigt har Thomas ret, både med hensyn til mindstemål/fredningstid og med
at man selvfølgelig genudsætter, hvis man er i tvivl.

Jesper

Fra : Gerner Majlandt

Dato : 21-05-03 08:59

> [...]
har
> et mindre hoved end en havørred, regnbuen er mere "kompakt" i hovedet.

Jeg har hørt at sorte prikker på halen, er et sikker tegn på en at det er en
regnbue, er det ikke korekt?

mvh
Gerner

Fra : Morten M. Jørgensen

Dato : 23-05-03 09:42

> Jeg har hørt at sorte prikker på halen, er et sikker tegn >på en at det er
en
> regnbue, er det ikke korekt?

Jo en masse sorte prikker på hale og andre finer er et sikkert tegn!
Den lilla nuance langs fisken er tit svær at se når der er tale om
blankfisk.

--
Morten