Blå Himmel
Fra : Stefan Garvig

Dato : 08-05-03 10:11

Hej

Hvordan er det nu med himlens farve? Den er jo i skyfrit vejr blå, men
hvorfor blå? Jeg har aldrig fået en forklaring, som jeg kunne forstå.

Håber, at I kan hjælpe mig.

Hvis I kender nogle gode steder på webben, hvor der står noget om himlens
blå farve, så må I meget gerne anføre dem her.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********
For direct reply only:

Fra : Henrik Koksby Hansen

Dato : 08-05-03 10:25

>Hvordan er det nu med himlens farve? Den er jo i skyfrit vejr blå, men
>hvorfor blå? Jeg har aldrig fået en forklaring, som jeg kunne forstå.
[...]

Her er 2 hurtige forklaringer:

http://www.experimentarium.dk/dk/naturvidenskab_og_teknik/forsoeg_med/forsoeg.2.html

http://netprofessor.dk/artikler.asp?id=424

Henrik

Fra : Casper

Dato : 08-05-03 10:44

Hej Stefan

Jeg synes det er nogle gode links Henrik kommer med, men siden
www.howstuffworks.com kan altså ikke nævnes nok...

http://science.howstuffworks.com/question39.htm

Der skulle være resourcer nok for dig til at kunne forstå fænomenet på
forskellige måder afhængig af dit niveau.

Venligst

CasperLasper

Fra : Peter Jensen

Dato : 08-05-03 13:14

Stefan Garvig wrote:

> Hvis I kender nogle gode steder på webben, hvor der står noget om
> himlens blå farve, så må I meget gerne anføre dem her.

Det er åbenbart et *meget* almindeligt spørgsmål. Der er endda nogen der
har dedikeret et helt domæne til det:

http://www.why-is-the-sky-blue.org/

--
PeKaJe

Where will it all end? Probably somewhere near where it all began.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-05-03 21:07

Scripsit Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com>

> Det er åbenbart et *meget* almindeligt spørgsmål. Der er endda nogen der
> har dedikeret et helt domæne til det:

> http://www.why-is-the-sky-blue.org/

På den anden side er der vel ikke meget andet man kunne bruge netop
det domænenavn til...

--
Henning Makholm "I didn't even know you *could* kill chocolate ice-cream!"