Jeg mangler et modem script
Fra : mads

Dato : 08-05-03 00:04

Hej

Jeg læste på en hjemmeside at jeg kan spørge jer om modem scripts, hvis jeg
ikke selv kan finde ud af det.

Jeg mangler et modem script til mit nye zyxel omni 56k usb lite modem til
mac, som jeg købte i sidste uge, men dette modem virker kun under mac
os9.01. På cdromen der fulgte med er modem scripts til os 9.01 men de virker
ikke her. zyxel siger at de ikke understøtter mac os nyere end 9.01 - jeg
har os9.2

Mvh

Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-03 09:21

mads <madsv@mail.dk> wrote:

> [...]
> ikke her. zyxel siger at de ikke understøtter mac os nyere end 9.01 - jeg

Jeg har lidt svært ved at forstå at Apple skulle have ændret modemscript
strukturen fra 9.01 til 9.2. det vil ligesom kræve en opdatering af
samtlige modemscripts. Ikke særlig bagudkompatibelt vel!

Har du prøvet scriptet og hvad sker der?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : mads

Dato : 08-05-03 11:40

Jeg har lagt modem scriptet ind, og desuden installeret de nyeste usb
drivere, da modemmet er et usb modem.

Når jeg starter computeren, så skriver den at den har fundet mit usb modem,
men mangler softwaren til det (og spørger om jeg vil gå på internettet for
at finde det...)

Jeg har skrevet med én fra modem producenten (ZyXEL) og han skriver at
modemmets driver kun passer på OS 9.01 og ikke 9.02 (og altså heller ikke
9.2)

Nu er jeg pc mand, så det der med "drivere", der er vel modem scripts, der
hentydes til, for jeg har IKKE kørt noget installationsprogram (som man ofte
gør på pc)

Mvh
Mads

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 08-05-03 13:32

mads <madsv@mail.dk> wrote:

> [...]
> hentydes til, for jeg har IKKE kørt noget installationsprogram (som man ofte

Driverere og modemscripts er ikke det samme.

Modemscripts er et formaliseret interface til modemer baseret på Hayes
AT kommandosættet. Du kan åbne scriptet med en teksteditor og se hvordan
det fungerer. Modemscripts bliver brugt af ARA (Apple Remote Access).

Hvad du mangler er de grundlæggende usb drivere til modemet så der kan
kommunikeres. De usb driverere du omtaler er det nogle der fulgte med
modemet?

Hvad fortæller Apple System Profiler om modemet?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : mads

Dato : 08-05-03 22:06

> Driverere og modemscripts er ikke det samme.

aha. Det vidste jeg ikke.

> Hvad du mangler er de grundlæggende usb drivere til modemet så der kan
> kommunikeres. De usb driverere du omtaler er det nogle der fulgte med
> modemet?

De usb drivere jeg omtaler har jeg downloaded fra apple.com "usb ddk
1.5.noget" (nyeste udgave).

Jeg har også hentet de nyeste apple usb drivere til mit usb kort, og mit usb
kort virker perfekt med mine andre usb ting, så det er et zyxel 56k usb lite
modem driver problem.

Da modemet i følge zyxel virker på os9.01, så overvejer jeg at nedgradere
til 9.01 fra 9.2, men det er sikkert ikke mærkbart.

> Hvad fortæller Apple System Profiler om modemet?

dette kan jeg ikke fortælle dig p.t. da jeg lige nu bruger samme modem på en
pc for at få internet adgang.

Fra : Terje Kleverud

Dato : 08-05-03 14:05

mads <madsv@mail.dk> wrote:

> Når jeg starter computeren, så skriver den at den har fundet mit usb modem,
> men mangler softwaren til det (og spørger om jeg vil gå på internettet for
> at finde det...)

Computeren spør kanskje etter et systemtillegg som heter
"ZyXEL omni.net USB driver".

(om du ikke har dette, kan jeg sende deg det)

--
Terje K

Fra : mads

Dato : 08-05-03 22:00

Pænt af dig. Desværre så er min modem et 56k modem og omni.net er et isdn
modem. :) Mads

Fra : Hans Christian Hanse~

Dato : 08-05-03 21:22

mads <madsv@mail.dk> wrote:

> [...]
> os9.01. På cdromen der fulgte med er modem scripts til os 9.01 men de virker
> ikke her. zyxel siger at de ikke understøtter mac os nyere end 9.01

Mads,

svjh er dit modem et "dumt" modem uden eget chipsæt, det bruger
computerens CPU i stedet (det svarer til visse såkaldtes "Windows-only"
modems ovre på pc-platformen). Den slags modems er ret sjældne på
mac-platformen -- de fleste producenter gør sig ikke den umage at skrive
en driver, så de kan virke på Mac-platformen. Derfor er man som regel
som mac-bruger henvist til lidt dyrere modems med eget chipsæt.

De forklaringer du har fået, tyder på at producenten efterfølgende har
opgivet understøttelse af Mac ...

/hc