Fri energy!
Fra : Heureka

Dato : 07-05-03 21:29

Jeg sidder med nogle artikler vedr. bayesianske netværk og variational
methods og har svært ved at forstå hvad der menes med "fri energi" som vist
nok er en størrelse der stammer fra statistisk fysik. Sådan som jeg opfatter
det, er den fri energi en størrelse som kan reduceres ved at optimere en
given statisk model så man får en større likelihood (eller modelfit til et
sæt data).

Vil meget gerne uddybe mit spørgsmål hvis det er manglefuldt!

Vh.
Thomas Stoltz

Fra : Heureka

Dato : 07-05-03 21:44

vil blot tilføje, at man vel kan se på den fri energi som den størrelse som
kan frigives for at nå den optimale konfiguration for gibbs energi ved en
given temperatur????

Thomas

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 08-05-03 11:33

Heureka wrote:
> Jeg sidder med nogle artikler vedr. bayesianske netværk og variational
> methods og har svært ved at forstå hvad der menes med "fri energi" som
> vist nok er en størrelse der stammer fra statistisk fysik.
Yeps.

I statistisk fysik starter man med at have en række tilstande t1,..,tn,
samt en Hamiltonian der giver energien af en tilstand H(t),
sandsyneligheden for at være i en tilstand er proportional med
exp(-H(t)/kBT) hvor Kb er Boltzmanns konstant og T er temperaturen.

Partitionsfunktionen Z = sum_i exp(-H(t_i)/kBT)
Den fri energi er F = - KbT log(Z)
S = - dF/dT er entropien

> Sådan som jeg opfatter det, er den fri energi en størrelse som
> kan reduceres ved at optimere en given statisk model så man får en
> større likelihood (eller modelfit til et sæt data).

Hvis du istedet laver fits med Gaussiske errorbars så har du
gennemsnit af målinger Y_i, med kontrol parametre X_i, sigma_i errorbars,
og en model f(X_i;A) der relatere forventet måling til kontrol parametre
og har nogle fit parametre A.

Sandsyneligheden for at modellen er korrekt for et punkt med givet
værdier for A er så exp(- (Y_i - f(X_i;A))^2 / (2*sigma_i^2) )
(antagelsen om gaussiske errorbars).

Den totale sandsynelighed for at et givet sæt af model fit parametre
A er korrekt givet alle punkter er (jeg springer normaliseringer over):

produktet af exp(- (Y_i - f(X_i; A))^2 / (2*sigma_i^2) ) over alle i
= exp(- sum_i (Y_i - f(X_i; A))^2 / (2*sigma_i^2) )

Likelyhood er logaritmen af en sandsynelighed, logaritmen af at
den samlede sandsynelighed ovenover er så
L(A) = -sum_i (Y_i - f(X_i; A))^2 / (2*sigma_i^2)

Maximere du likelyhood ved at variere A, dvs. minimere du Chi2 funktionen,
så vil du maksimere sandsyneligheden for parametrene A er korrekte givet
f(X_i,A).

Du kan nu mappe disse problemer på hinanden.

Definere du KbT=1 og H(t_i; A ) = log( D(i) ) med
D(i) = (Y_i - f(X_i; A))^2 / (2*sigma_i^2)

Så er det vist det samme. Likelyhood af fittet svarer til den
Fri energi, og partitionssummen til produktet af sandsyneligheder
for de enkelte punkter.

se

E.T. Jaynes, 1957, `Information Theory and Statistical Mechanics,'
Phys. Rev., 106, 620
http://bayes.wustl.edu/etj/articles/theory.1.pdf

E.T. Jaynes,1957, `Information Theory and Statistical Mechanics II,'
Phys. Rev., 108, 171

http://bayes.wustl.edu/etj/articles/theory.2.pdf

--
Mvh. Carsten Svaneborg