Større afstand ved linjeskift
Fra : Henrik Wahlqvist

Dato : 07-05-03 14:53

Hej alle.

Jeg håber, der er en der kan give en hjælpende hånd til mit
"problem".

Det er muligt i sit stylesheet, at definere linjeafstanden, men
er det ikke også muligt at lave en større afstand ved linjeskift?

Hvis man nu forstiller sig en punktopstilling, kunne den se ud a
la:
1. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla
2. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla
3. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla

Mellemrummet mellem linjerne er det samme, men så er det, jeg
gerne vil have en større afstand efter de to linjeskift, så det
kommer til at se sådan ud:
1. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla

2. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla

3. bla bla bla bla bla
bla bla bla bla bla bla

Hvilken kode skal jeg bruge for at få det til at virke?

Hvis der er tvivl om hvad jeg mener, uddyber jeg det meget
gerne!!

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen

Henrik Wahlqvist

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 15:04

Henrik Wahlqvist skrev:

> Det er muligt i sit stylesheet, at definere linjeafstanden, men
> er det ikke også muligt at lave en større afstand ved linjeskift?

Kig på margin/padding-top/bottom (margin-top, margin-bottom,
padding-top, padding-bottom). De bestemmer hvor meget luft der skal
være før og efter et element.

> Hvis man nu forstiller sig en punktopstilling,

Hvis du vil have større afstand mellem de enkelte punkter kan du
bruge:

li{
   margin-bottom: 1em;
}

Hvis det er almindelig tekst kan du sætte en tilsvarende style på
fx et p-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Wahlqvist

Dato : 07-05-03 15:31

Tak for dit hurtige svar!

De fif kender jeg godt, men dem kan jeg ikke bruge, da jeg skal
bruge det på en kode som jeg får fra et andet site. Dvs. jeg skal
hegne koden ind sådan:
kode fra leverandør

Det er derfor linjeskift ikke er nok i sig selv.
Forstår du?

mvh Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 09:17

Henrik Wahlqvist skrev:

> De fif kender jeg godt, men dem kan jeg ikke bruge, da jeg skal
> bruge det på en kode som jeg får fra et andet site.

Hvilken struktur har koden fra din leverandør? Er der fx klasser på
koderne? Har du mulighed for at bede leverandøren om at ændre i
koden?
(NB: Jeg går ud fra at du har tilladelse til at bruge data fra
leverandøren - i modsat fald er det ulovligt at hente data ind på
din egen side)

> kode fra leverandør

Du kan nå elementer "inde" i din div med css's descendant-selector:

/* Sæt margen på alle li-elementer inde i en <div class="lev"> */
   div.lev li { margin-bottom: 1em; }

Kan det bruges?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Wahlqvist

Dato : 08-05-03 11:05

Det er selvfølgelig en aftale jeg har med leverandøren, at jeg må
bruge deres kode!
Når jeg ikke bare tager fat på dem for at få hjælp, skyldes det, at
jeg ikke vil "ulejlige dem" - jo mere jeg selv kan gøre, jo bedre
vil det være. Hvis det viser sig, at jeg ikke selv kan gøre, så må
jeg jo tage fat på dem.

Jamen det er også det jeg vil, og det er derfor jeg har brug for en
kode til gøre linjeskift større.

mvh Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 11:20

Henrik Wahlqvist skrev:

> [...]
> gøre, jo bedre vil det være. Hvis det viser sig, at jeg ikke
> selv kan gøre, så må jeg jo tage fat på dem.

Fint nok.

> Jamen det er også det jeg vil,

Hvad?

> og det er derfor jeg har brug
> for en kode til gøre linjeskift større.

Har du læst de forslag vedr. css du fik i sidste indlæg? Det er
stadig svært at hjælpe mere konkret uden at vide hvordan din
leverandørs kode ser ud. Kan du ikke give et eksempel - meget gerne
med et link (det behøver ikke at være den endelige side - bare en
side hvor man kan se et realistisk eksempel på din indpakning af
koden fra leverandøren.

NB: Det er svært at følge tråden når du ikke citerer noget. Læs
gerne min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henrik Wahlqvist

Dato : 08-05-03 13:18

Hej Jens.

Tak for hjælpen.

Jeg valgte at tage fat på min leverandør - og jo, jeg så godt det du
skrev til mig, men det var ikke lige det der skulle til.

Mange hilsner