<FORM> m.v.
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 10:27

Jeg har netop haft brug for at kunne indsamle nogle data fra en kreds af
brugere, og valgte i første omgang at forsøge mig med <FORM>, <INPUT>
m.v.
Det virker tilsyneladende også OK, selvom jeg finder 'outputtet'
('MSPOST.ATT') en smule uoverskueligt.
Men jeg har på fornemmelsen, at det kun virker under Windows - kan det
mon være korrekt?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-03 10:44

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>m.v.
>Men jeg har på fornemmelsen, at det kun virker under Windows - kan det

<FORM> og <INPUT> er helt generelle. Jeg skal ikke kunne sige om
du har lavet noget Windowsspecifikt.

Du kan kontrollere (validere) din kode her:

   http://validator.w3.org/

men forbered dig på et chok første gang.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 12:23

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote:
> Du kan kontrollere (validere) din kode her:
>
> http://validator.w3.org/
>
> men forbered dig på et chok første gang.

OK - jeg tager en dyb indånding og prøver, når jeg har fået frokost! :))

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 15:43

Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> OK - jeg tager en dyb indånding og prøver, når jeg har fået frokost! :))

øhm...den skriver noget om, at den ikke kunne "extract a character
encoding labeling from any of the valid sources for such information",
hvorfor den (desværre) ikke kunne validere!

Hvad gør jeg ved det??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-05-03 15:42

"Hans Henrik Hansen" <h2vh@post6.tele.dk> escribió en el mensaje

> øhm...den skriver noget om, at den ikke kunne "extract a character
> encoding labeling from any of the valid sources for such
information",
> hvorfor den (desværre) ikke kunne validere!

Du kunne indsætte følgende for at indikere vesteuropæisk tegnsæt.

<META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html;
charset=ISO-8859-1">

Linien skal indsættes i head-delen af dokumentet

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 17:13

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> wrote:
> Du kunne indsætte følgende for at indikere vesteuropæisk tegnsæt.
>
> <META HTTP-EQUIV="Content-Type" CONTENT="text/html;
> charset=ISO-8859-1">
>
> Linien skal indsættes i head-delen af dokumentet

Ja, nu skriver den noget - men det ser ikke ret 'operationelt' ud!:

1. Cannot generate system identifier for public text "-//W3C//DTD
HTML4.0//EN" - det er noget, min html-editor (Stones WebWriter) sætter
ind.

2. Cannot generate system identifier for general entity "nbsp" - det
forstår jeg slet ikke, det er jo blot en del af "&nbsp;"!

Derefter fortsætter den i samme dur, at den ikke 'forstår' "<HTML>",
"<HEAD>" osv., osv.

Det kan jeg tilsyneladende ikke bruge til ret meget!?

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 07-05-03 17:28

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) skrev :

>Ja, nu skriver den noget - men det ser ikke ret 'operationelt' ud!:

Kom med et link til siden.

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 18:01

Nu hedder den: http://www.oyfss.dk/straektest1.htm

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 09:27

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
>
> 1. Cannot generate system identifier for public text
> "-//W3C//DTD HTML4.0//EN" - det er noget, min html-editor

Der mangler et mellemrum (efter PUCLIC) i din doctype-erklæring:
   <!DOCTYPE HTML PUBLIC"-//W3C//DTD HTML4.0//EN">

Prøv med
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

- eller bedre endnu

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

(forskellen på de to er primært at den anden sætter browsere i
standard-mode, jf.
<http://www.gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>)

> Det kan jeg tilsyneladende ikke bruge til ret meget!?

Hvis du skifter til en gyldig doctype-erklæring er der "kun" 16
fejl tilbage. De er alle relateret til forkerte anførselstegn
omkring type-parameren i et input-element.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-05-03 16:59

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Hvis du skifter til en gyldig doctype-erklæring er der "kun" 16
> fejl tilbage. De er alle relateret til forkerte anførselstegn
> omkring type-parameren i et input-element.

Ja, nu virker det!
Jeg har 'rettet' anførselstegnene (som jeg dog ikke helt forstår, hvor
stammer fra?), og nu har jeg fået koden ['tentatively'] valideret!
Der er dog en passus om 'DOCTYPE Override in effect' - men det betyder
vel næppe så meget?

Tak for hjælpen til jer alle! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-05-03 21:56

Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Ja, nu virker det!

Men validering eller ikke ser i dette tilfælde ikke ud til i praksis at
gøre den store forskel - browserne kompenserer øjensynligt i nogen
udstrækning for mindre, formelle fejl.
Og jeg må konstatere, at Netscape 6 (u/SuSE Linux) stadig kun genererer
en adresseret mail-formular uden hverken emne eller indhold.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-05-03 20:46

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> ['tentatively'] valideret! Der er dog en passus om 'DOCTYPE
> Override in effect' - men det betyder vel næppe så meget?

Det betyder ikke det store for indholdet i din kode - men det kan
have en vis effekt i forhold til hvilken mode browsere vil gå i (se
fx <http://www.html.dk/artikler/00036/>).

Hvis du retter doctypen i dit dokument slipper du for at skulle
lave override hver gang du vil validere siden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 08-05-03 22:07

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Hvis du retter doctypen i dit dokument slipper du for at skulle
> lave override hver gang du vil validere siden.

Jo, men jeg rettede jo netop til det, du skrev:

(- eller bedre endnu

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN")

, og 'fik' alligevel override - så hvad mere kan jeg gøre??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-03 09:36

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jo, men jeg rettede jo netop til det, du skrev:

> , og 'fik' alligevel override - så hvad mere kan jeg gøre??

Hm - har du et link til siden?

Hvis du har valgt doctype override på validatoren skal du manuelt
sætte det tilbage til normalen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-05-03 00:01

www.oyfss.dk/straektest.htm

> Hvis du har valgt doctype override på validatoren skal du manuelt
> sætte det tilbage til normalen.

Som jeg opfattede det, 'valgte validatoren selv' override(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-05-03 12:48

Hans Henrik Hansen skrev:

> www.oyfss.dk/straektest.htm

> Som jeg opfattede det, 'valgte validatoren selv' override(?)

Prøv at validere siden igen så. Gå ind på
<http://validator.w3.org/> og indtast adressen i feltet øverst
(husk http://). Man kan også bare benytte en god browser (tm)[1] og
trykke F12 når man vil validere en side. I en anden god browser
(tm)[2] kan man bruge tastaturgenvejen Ctrl-Alt-V.

Din side validerer ikke med den doctypedefinition der står på den.

Noter:
======

[1] Mozilla med checky-plugin'et
[2] Opera - hvor man dog "kun" kan validere HTML mod W3's validator
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 10-05-03 14:18

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Din side validerer ikke med den doctypedefinition der står på den.

OK - jeg tror lige, jeg i første omgang konsulterer designeren af min
HTML editor - Steen Hjelmstrand (som tilsyneladende ikke læser med her?)
- og hører, hvad han mener ang. DOCTYPE?

Jeg vender tilbage her, når jeg har et svar.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-05-03 07:36

> [...]

> - og hører, hvad han mener ang. DOCTYPE?
>
> Jeg vender tilbage her, når jeg har et svar.

Nå, nu har jeg været bortrejst et par dage - men han skrev altså:

"Nu kan det jo være validatoren, som har et problem, men ellers er mit
bedste råd at konsultere www.w3.org som fastlægger HTML-standarden. Her
kan du læse om, om de forskellige DOCTYPE-elementer, hvad de betyder, og
hvordan den korrekte syntaks er."

Og det kan jeg jo så ved lejlighed forsøge, selvom jeg selvfølgelig i
virkeligheden var ude efter det forhold, at Stone's WebWriter automatisk
indsætter en DOCTYPE deklaration, der åbenbart i sig selv udelukker fuld
validering(?)! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-05-03 10:56

h2vh@post6.tele.dk (Hans Henrik Hansen) writes:

> [...]
> ('MSPOST.ATT') en smule uoverskueligt.
> Men jeg har på fornemmelsen, at det kun virker under Windows - kan det

At hvilken del kun virker?

Elementerne <form>, <input> og så videre er standard HTML. De virker
i alle browsere.

Det lyder dog som om du bruger en mailto:-url som action på formen.
Der er ikke en standard der siger hvad det betyder, så her kan
browsere opføre sig forskelligt. IE vælger åbenbart at attache
dataene. Mozilla putter dem i kroppen af mailen. Opera 7 ser ikke ud
til at virke som jeg har sat den op, sikkert min fejl :). De forstår
alle mailto:-urler, og bruger mit foretrukne email-program til at sende
mailen. Det vil sige at de åbner det, jeg skal selv trykke send. Det er
sikkert kun Outlook der lader andre programmer sende uden advarsel :)

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 11:16

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det er sikkert kun Outlook der lader andre programmer sende
> uden advarsel :)

Outlook (v. 2000) åbner også blot en ny mail - man skal altså selv
sende den.

Med makrosproget VBA har man tidligere kunnet sende mails
automatisk gennem Outlook - dog ikke via en hjemmeside - men
opdaterede Outlook-installationer har også blokeret for den
automatik.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 12:23

Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> wrote:
> At hvilken del kun virker?

Jeg prøvede det af med SuSE Linux 8.0/Netscape 6: Mail formularen
indeholdt øjensynligt kun adressen (som angivet efter 'mailto:'), intet
emne og ingen data!

> Elementerne <form>, <input> og så videre er standard HTML. De virker
> i alle browsere.

OK(?)

> [...]
> Der er ikke en standard der siger hvad det betyder, så her kan
> browsere opføre sig forskelligt. IE vælger åbenbart at attache

Ja, der genereres en 'MSPOST.ATT'.

> Mozilla putter dem i kroppen af mailen.

Skulle vel ellers være næsten = Netscape?

> ..... Det er
> sikkert kun Outlook der lader andre programmer sende uden advarsel :)

Næh, mit Outlook lægger blot en mail i 'ud-kassen'

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 12:31

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jeg prøvede det af med SuSE Linux 8.0/Netscape 6: Mail formularen
> indeholdt øjensynligt kun adressen (som angivet efter 'mailto:'), intet
> emne og ingen data!

Har du et link til siden?

Se evt. <http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

> Skulle vel ellers være næsten = Netscape?

Det kommer an på hvilken version der tales om. Mozilla 1.0x svarer til
Netscape 7.0x. Nyere versioner af Mozilla vil næppe opføre sig meget
anderledes, men ældre versioner af Netscape - ikke mindst 4.x-serien er en
helt anden browser.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 13:40

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 13:44

Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

Hov, den røg afsted ved en fejltagelse! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 13:40

Jens Gyldenkærne Clausen <jc@gyros.invalid> wrote:
> Har du et link til siden?

Jeg har lagt en 'testversion' på http://www.oyfss.dk/straektest.htm

- eneste forskel fra 'den rigtige' er, at evt. mails sendes til mig.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-03 13:54

Hans Henrik Hansen skrev:

>Jeg har lagt en 'testversion' på http://www.oyfss.dk/straektest.htm

Jeg udfyldte skemaet og trykkede SEND. Så fik jeg en advarsel om
at modtager ville kunne se mit navn og min mailadresse
(chocking!), og da jeg havde accepteret det, skete der ikke mere.

Jeg kikkede på koden. Der var normale anførselstegn om nogle af
parametrene, men om f.eks. "checkbox" var der sorte klodser der
blev til ö da jeg skiftede til et DOS-tegnsæt.

--
Bertel

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 15:43

> [...]
> at modtager ville kunne se mit navn og min mailadresse
> (chocking!), og da jeg havde accepteret det, skete der ikke mere.

Er du sikker på, at der ikke ligger en udgående mail i det postprogram,
din browser henviser til?

> Jeg kikkede på koden. Der var normale anførselstegn om nogle af
> parametrene, men om f.eks. "checkbox" var der sorte klodser der
> blev til ö da jeg skiftede til et DOS-tegnsæt.

Ja, hos mig vises 'åbne firkanter' omkring "chechbox", hvis jeg kigger
under Linux/Netscape, men 'almindelige anførselstegn' under Internet
Explorer - lidt mystisk, men det har næppe afgørende betydning(?)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-05-03 21:38

Hans Henrik Hansen skrev:

>Er du sikker på, at der ikke ligger en udgående mail i det postprogram,
>din browser henviser til?

Ja, det kan man kun selv plante. Browseren åbner mailprogrammet
(Agent) med editordelen aktiv når den møder et normalt
mailto-link.

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-05-03 13:50

Hans Henrik Hansen skrev:

> Jeg har lagt en 'testversion' på
> http://www.oyfss.dk/straektest.htm

Fint - en hurtig test:

Mozilla 1.4A: Ny mail, sendes ikke automatisk.
- Emne: "Form Post From Mozilla"
- Body: Navn=pilotnavn&Flyvetid=324&Starter=2&Slaeb=4&VHF=Ja&Ka-
8=x&Astir=x&Discus=x&G-103=&Pass.=&B-kunstfl.=x&V-
kunstfl.=&Andet=Andet

(parret liste med feltnavn/værdi)

IE 6: Ny mail, sendes (forsøges sendt) direkte - uden
brugerinteraktion.

- Emne: Formularen er sendt fra Microsoft Internet Explorer.
- Body: <intet>
- Vedhæftning: Postdata.att (med samme indhold som body i Mozilla).

Opera: Spørger om man vil sende en mail med angivelse af ens egen
adresse eller en anonym adresse. Jeg kan ikke se om mailen faktisk
er afsendt (det er i så fald foregået uden om Outlook). Hvis du har
fået en mail udover IE6-mailen fra testen ovenfor er det måske fra
Opera.

Generelt er mailto-formularer ikke så nemme at arbejde med. Hvis du
har mulighed for at benytte et serversidesprog (asp, php eller
asp.net) får du langt bedre styr på hvordan formdata skal
videresendes. Et alternativ er cgi-scripts - der findes for
eksempel et udbredt script kaldet formmail.pl der kan formatere
mailsvar ensartet (og pænere end ovennævnte eksempler).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 07-05-03 15:43

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:

>...... Hvis du har
> fået en mail udover IE6-mailen fra testen ovenfor er det måske fra
> Opera.

Jeg har kun fået den fra IE.

> [...]
> har mulighed for at benytte et serversidesprog (asp, php eller
> asp.net) får du langt bedre styr på hvordan formdata skal

Ja, jeg overvejede faktisk asp - som jeg dog ikke kender meget til - men
opgav, fordi jeg ikke selv skal være modtager af data.

> Et alternativ er cgi-scripts - der findes for
> eksempel et udbredt script kaldet formmail.pl der kan formatere
> mailsvar ensartet (og pænere end ovennævnte eksempler).

Ja, det var måske en idé - hvor finder jeg mere info om emnet?

--
med venlig hilsen,
Hans