Tabletter.
Fra : Jens Christiansen

Dato : 06-05-03 20:43

Hejsa.
Er der nogen som kan fortælle mig hvordan man får en kat til at spise
tabletter.
Efter vores kat er blevet steriliseret skal hun have 2 penicillin tabletter
om dagen de næste 5 dage. Vi har stort set prøvet alt, bl.andet knust dem og
blandet det med hendes mad, hun spiser det ikke. Gode råd er meget
velkommen.
På forhånd tak
Jens.

Fra : Mulle's mor

Dato : 06-05-03 20:55

<klip>
> [...]
og
> blandet det med hendes mad, hun spiser det ikke. Gode råd er meget
</klip>

Hej Jens

Jeg kender to metoder:
Man tager et fast (bestemt men kærligt) greb i katten, presser kæberne lidt
åbne med den ene hånd, mens man hurtigt med den anden propper pillen langt
ned i halsen på den, den skal faktisk helt ned bag tungen, ellers kommer den
op igen. Bagefter holder man katten og stryger den på halsen, for at få
pillen til at ryge ned.

Det varer ca. 10 sekunder.

Eller:

Afhængig af pillerne kan du evt ringe til dyrlægen og høre om du må opløse
dem i lidt vand, hvorefter du knuser pillen og blander med ca. 5ml vand, som
du så sprøjter forsigtigt i kattens mund med en engangssprøjte (nemmest at
sprøjte ind i mundvigen, så er risikoen for at den spytter det ud igen
mindst). Mindre "brutalt" men det ser sjældent ud som om det smager godt :o
--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : Mulle's mor

Dato : 06-05-03 21:09

Tilføjelse:
>Bagefter holder man katten SÅ DEN IKKE KAN ÅBNE MUNDEN (men naturligvis
uden at kvæle den) og stryger den på halsen, for at få

Fra : Jette

Dato : 06-05-03 22:57

"Mulle's mor" skrev:
> [...]
den
> op igen. Bagefter holder man katten og stryger den på halsen, for at få

Jeg benyttede samme metode, sidste jeg skulle give en kat piller.... det er
godt nok 10 år siden, men jeg kan da huske det var særdeles effektivt og
hurtigt... Katten nåede nærmest ikke at opdage hvad der skete

Mvh. Jette

Fra : Frederiksen

Dato : 07-05-03 21:17

> [...]
> ned i halsen på den, den skal faktisk helt ned bag tungen, ellers kommer

Absolut bedste metode.
Hold ordentlig fast, så katten ikke er i tvivl om at du bestemmer, og gør
det lige inden fodring - en reje på bordet kan også sagtens være fodring
På den måde oplever katten at den bliver belønnet for ubehaget, og hvis du
ellers kan ramme godt langt nede i halsen på den, så er den hurtig slugt =
stor belønning for lille ubehag.

Alternativt kan du give den et par gærtabletter og så putte pencilin ind som
numer 3, men det kræver at den kan lide gærtabletterne - og ovennvnte er
latså langt det bedste.

Mvh Maria

Fra : Gitte S. Eriksen

Dato : 06-05-03 20:59

Hvis det er helt umuligt, så kan du på apoteket købe nogen engangssprøjter,
som du kan knuse pillen og putte ned i, og så suge lidt vand der op i, og så
sprøjte det ind i munden når det er helt opløst, det har vi brugt til vores
burmeser engang

MVH
Gitte

Fra : Birgitte

Dato : 06-05-03 21:55

> [...]
og
> blandet det med hendes mad, hun spiser det ikke. Gode råd er meget

Hej Jens
En rigtig god ide er at smøre smør på pillen og læg den på køl til pillen
skal gives, det gør, at den glider nemt og ubesværet ned i halsen som
beskrevet i andet svar.
Held og lykke.
Birgitte
www.truetrust.dk