Lære hunden ikke at strejfe.
Fra : TGD

Dato : 06-05-03 20:27

Kære gruppe,

I vores lille familie har vi en Dansk Svensk Gårdhund - Kvick - han er 3 år
og har nogle *fejl*, han er en værre strejfer (det var hans far også) størst
er problemet i sommerhuset men til dels også hjemme. Men hvor ligger fejlen?
det er jo sikkert vores egen skyld. -Det skal lige siges at vi ikke er
intereseret i at lave sommerhus grunden om til en fæstning, vi har dog
indhegnet grunden, men han finder smuthuller hele tiden. Når han er stukket
af og vi så har fundet ham ryger halen i mellem benene med det samme og han
drøner hjem og ligger sig i sin kurv meget skamfuldt.

Ligeså har jeg siden vi fik ham (3-4 mdr gammel) forsøgt at lære ham at gå
pænt, vi er på nippet til at opgive, er han i snor okser han derudaf så han
pruster, tager man derimod snoren af ham går det en del nemmere, kæresten
har forsøgt alle mulige *tekniker* som kloge hoveder anbefaler uden det
hjælper.

På forhånd tak.

Fra : BN

Dato : 06-05-03 21:39

"TGD" <mrx@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pruster, tager man derimod snoren af ham går det en del nemmere, kæresten
> har forsøgt alle mulige *tekniker* som kloge hoveder anbefaler uden det

Hejsa

Vi har sammen problem med Sandra...
Hun trækker også tit når hun er i snor, men går hun "hinter" uden, ja, så
går hun ganske fint... underlig hund ;---)

Hilsen BN

Fra : Susanne

Dato : 06-05-03 23:32

Desværre-man kan ikke lære en hanhund ikke at strejfe, så med øvelse begynd,
store ruller dyrehegn, højde mindst 150 cm. langs hækken i skellet, hvis man
er så heldig at have et sådant, herefter at vikle ca. 3 m. lange vandrør
nederst i hegnet langs med jorden, så kan vidunderet ikke grave sig ud,
enderne af vandrørerne fæstnes i jorden med nogle mindre rør - ca. 50 cm.
lange der bøjes til en stor "pløk", hvert vandør fæstnes i begge ender med
en sådan pløk. Dette system har holdt vores Rottweilere inde de sidste 15
år, og de er endda tæver!! Det skal lige nævnes at konstruktionen blev
afprøvet første gang i 1967 med en han.

Brugte vandrør har vi hentet hos en lokal blikkenslager, de kan endda bruges
som stolper.

Det lyder - og er hamrende besværligt, men til gengæld har man ro i sindet
i mange år, så bid i det sure æble een gang for alle, hegnet kan holde til
næste generation af hunde, så 2 dages arbejde og en udgift på 2000 kr er da
16 års fred værd, også med naboerne!!

Trækkeriet kan kun løses ved at gå på hundeskole - det er faktisk
fornøjeligt - husk at skifte mellem alle medlemme af familien som skal gå
med hunden så alle lærer at give de samme kommandoer. Herudover vil I finde
ud af, at det er kommunikationen med jeres hund der trænger til hjælp. Den
slags problemer finder I ikke så hurtigt ud af - men det gør vi med en tamp
på 55 kg. meget hurtigt.
Mange hilsener , og god arbejdslyst - Susanne

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 07-05-03 09:09

Hej Susanne o.a.

Selvfølgelig kan man lære en hund ikke at strejfe - Jeg kender i hvert fald
masser af mennesker som det er lykkedes for og med en bred vifte af hunderacer.
Det er ikke nødvendigvis let - slet ikke hvis hunden skal kende flere
territorier, men dog muligt.

Og så vil jeg lige dyrke mine to 'kæpheste' - aktivering og lederskab. Keder
hunden sig, er den naturligvis mere tilbøjelig til at strejfe. 'Hvis der aldrig
sker noget sjovt hjemme, må jeg jo finde et andet sted hvor der er
underholdning.' Hunde er jo intelligente, og derfor kan de flest forholdsvis
hurtigt lærer hvor skellet går, men hvis de i bund og grund er ligeglade med
'førerhundens' direktiver strejfer de hvis det passer dem.

Jeg mener problemerne kan løses ad begge veje - hvis man underholder sin hund i
alle dens vågne timer, vil den formodentlig ikke strejfe. Det er nok kun de
færreste der har tid til dette, hvorfor det nok er klogt at supplere med enkelte
lederskabsøvelser.

/Kim

Fra : Allan Vester

Dato : 07-05-03 11:11

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

- hvis man underholder sin hund i
> alle dens vågne timer, vil den formodentlig ikke strejfe.

Den køber jeg god og fornuftig forklaring, men jeg går et skridt videre når
nu hunden sover i kurven træner jeg gerne lidt " bliv liggende " og den gør
det sgu ). det er utroligt hvad lidt træning kan udrette..

> hvorfor det nok er klogt at supplere med enkelte
> lederskabsøvelser.

Her savner jeg et par gode forslag når nu hunden er vågen engang imellem.

mvh.
Allan

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 07-05-03 11:39

Hej Allan

Jamen, du har selvfølgelig ret - der er intet nemmere end at sidde i den anden
end af nettet og komme med filosofiske eller abstrakte forklaringer. Jeg ser
bare alt for tit at folk uden videre acceptere at der er noget hunden ikke kan
lære. "Det har Nuser vist ikke lyst til i dag," "Min lille Fido kommer kun når
han har lyst," "Lille Simba kan ikke lide at gå i snor" og lignende udsagn
hører man efter min mening alt, alt for tit, og sandt at sige får jeg gåsehud
over hele kroppen når folk i den grad lader stå til.

Man kan naturligvis ikke forvente at hunden bare 'ved' hvordan reglerne er og
hvor skellet går. Derfor må man naturligvis overvåge hunden det første lange
stykke tid. Hver gang den overskrider grænsen, som med fordel er synlig og
tydelig, skal den have en irettesættelse - ikke at man skal 'fare i flæsket' på
den og skælde og smælde, blot en rolig og bestemt 'gentagelse af reglementet.'

Dette gælder for så vidt alle de regler man opstiller - reglerne gælder altid
og hver eneste overtrædelse af disse medfører en irettesættelse, prompte! Det
gælder også lineføringen - hunden kan lære det og forholdsvist let påstår jeg.
Teknikken med at standse op og vente på at hunden selv slækker linen, kræver
ikke nogen stor eller dybdegående hundepsykologisk indsigt, blot tålmodighed.
Dermed ikke sagt at det er let at få 100 point i en bhp-B, men det behøver man
heller ikke for at det bliver væsentlig nemmere at lufte hunden i snor.

/Kim

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 07-05-03 14:39

Der bliver i denne tråd spurgt til hunde der trækker når de er i snor, men
ikke når de går uden line ( plads eller hinter) Det er logik for burhøns,
din krop ændre signaler, du er mere levende i din krop når du går uden snor
på hunden, den samme virkning får man hvis man binder en sytråd på som line.
Eller tager en fremmedes hund. Og det betyder ikke noget at du siger jeg
ændre mig ikke, selv et lille signal opfatter hunden. + dens livline til dig
er væk. Med linen fortæller man hunden sååå meget og ofte det forkerte.

V H Gitte

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 07-05-03 15:19

"Allan Vester" <murermester@allan-vester.dk> wrote in message

> [...]
gør
> det sgu ). det er utroligt hvad lidt træning kan udrette..

Jeg har svært ved at tro på, at Julie nogensinde sover

Det glæder jeg mig simpelthen til at se!

-Trine

Fra : Allan Vester

Dato : 07-05-03 19:04

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har svært ved at tro på, at Julie nogensinde sover
>
> Det glæder jeg mig simpelthen til at se!
>
> -Trine

Kan man ikke give sin instruktør lidt af skylden når man har en uregerlig
hund )

eller kræver det bare at man selv gør en indsats !!

mvh.
Allan

Fra : Smat

Dato : 07-05-03 19:40

> Kan man ikke give sin instruktør lidt af skylden når man har en uregerlig
> hund )

Jeg synes bestemt godt man kan give instruktører lidt af skylden
Såååå Trine hvorfor har Apollo glemt hvad dæk betyder?

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-05-03 12:31

"Allan Vester" <murermester@allan-vester.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hund )
>
> eller kræver det bare at man selv gør en indsats !!

Hej Allan

Jo det kan du godt..... Det hjælper bare ikke noget

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-05-03 13:37

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> wrote in message

> "Allan Vester" <murermester@allan-vester.dk> skrev i en meddelelse

Hun er da bare lidt glad Uregerlig - så skulle du se min!

> Hej Allan
>
> Jo det kan du godt..... Det hjælper bare ikke noget

hov hov Benny! Du må vist hellere gå ud og drikke lidt cultura (sorry, har
lige set reklamen og kunne ikke lade være....). Instruktører er pr.
definition ansvarsløse Undtagen, når det går godt selvfølgelig!

-Trine

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-05-03 14:12

> [...]
> lige set reklamen og kunne ikke lade være....). Instruktører er pr.
> definition ansvarsløse Undtagen, når det går godt selvfølgelig!

Hallooo Trine

Fy skam dig, nu var jeg lige igang med kaffen....
Reklamen er som skabt til mig, bortset fra, jeg har ingen mave, men en stor
kaffekande, som jeg flittigt sørger for aldrig er tom ret længe af gangen.
Håndvægte og motionsbænk, det kan jeg gå med til, men en kondicykel, der
sætter jeg alligevel grænsen. Mine hunde ville da kigge fornærmet på mig,
og spørge, hvad er der galt med os...
Til gengæld måtte Benny der gerne komme med et par kilo og aflevere her, jo
flere jo bedre, så skal jeg nok tabe dem for ham. Mit problem er lige
modsat, jeg kæmper for hvert gram jeg har. Så jeg er ikke bange for
flødekager, flæskesteg og alt andet god fed Dansk mad...Oplagt emne som
medlem i foreningen til bevarelse af den brune sovs

M.V.H.....Benny..

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-05-03 15:06

> [...]

> flødekager, flæskesteg og alt andet god fed Dansk mad...Oplagt emne som
> medlem i foreningen til bevarelse af den brune sovs

Hmmm, nogen er bare født heldige Garanteret har du også hunde, der ikke
kunne finde på at løbe efter noget som helst og nærmest bare opdrager sig
selv - føj siger jeg bare

-Trine
..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-05-03 18:23

> [...]
ikke
> kunne finde på at løbe efter noget som helst og nærmest bare opdrager sig

Hej igen Trine

Årh.. Det kunne jo let komme til at lyde som pral, men de er da rimeligt
lydige, Aussien vil da gerne jagte en hare, agerhøne, fasan, ja en kat kan
da også bruges, og er der ikke lige sådan noget i nærheden, så kan man da
bruge et par duer, eller skader, men normalt er hun da fri, når det sker.
Når der så er plads til det, så får både hun og hare jo et lidt bedre
kondital , det er nu skægt at se, når hun kommer drønende, så fanger
hun lige færten, og så går det stærkt, så kommer der pludseligt en hare
spænende, eller et par agerhøns flyver op, eller måske en fasan, men de
snyder jo, de flyver. Men hvis nu ikke lige det passer sig, er hun da nem
nok at kalde tilbage. Så jo, de er vist meget nemme og have med at gøre.

M.V.H......Benny..

Fra : TGD

Dato : 07-05-03 13:43

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
de
> færreste der har tid til dette, hvorfor det nok er klogt at supplere med

Hunden bliver underholdt af en knægt på 4 år så meget at vi andre skal have
ekstra ferie efter ferien, til tider stikker de begge 2 af og knægten hævder
hvergang det var hunden der lokkede ham med..

Ang. lederskabøvelser så kan jeg ikke se hvordan de skulle hjælpe, hunden
ved som sagt godt den gør noget galt når den bliver fundet så bliver den
ynkelig og løber hjem, straffen er så en masse fyyy etc. og 1-3 timer på
værelset eller i sin kurv.

Fra : Louise & Jesper

Dato : 07-05-03 15:01

> [...]
hævder
> hvergang det var hunden der lokkede ham med..

Der findes jo forskellige former for underholdning. Det du skal ind og
træne er den mentale del med hunden. Giv den nogle opgaver den skal løse.
Det være sig søgeøvelser og spor eller andet.
Jeg ved det fra min egne hunde i forhold til at lege med børn. Når de har
leget med dem i et langt stykke tid er de da ikke trætte, derimod er de
nogle gange stressede fordi børn giver signaler til dem der er svære at tyde
og måske også går rundt og siger en masse kommandoer som der ikke er noget
konsekvens i alligevel.

> [...]
> ved som sagt godt den gør noget galt når den bliver fundet så bliver den
> ynkelig og løber hjem, straffen er så en masse fyyy etc. og 1-3 timer på

Det er ikke sikkert at hunden ved hvad den har gjort, den kan bare se på
"far" at nu er han gal og så skynder den at sende dig dæmpende signaler og
forholder sig derefter i ro et par timer fordi den godt kan mærke stemningen
omkring den.

Vh Louise