Gode råd søges - om bla. The Sims
Fra : Heidi

Dato : 06-05-03 14:05

Jeg overvejer i øjeblikket at prøve at købe The Sims,
for at se om det er noget for mig (jeg er ikke til alle
de spil, hvor det gælder om at skyde folk ned).
Jeg har kigget lidt rundt omkring for bla. at sammenligne
priser, og se hvad de forskellige expansion packs indeholder.

Men:
Er det i det hele taget noget værd at investere i, når man
ikke længere er teenager, men heller ikke gider de alt
for komplicerede krigsspil?
Hvis man skal have expansion packs senere, er det så en
god ide at købe dem i rækkefølge, eller er det ikke nødvendigt
for at kunne finde ud af dem?

Jeg har indtil nu ikke spillet det helt store, men når jeg har, så
har det mest været puzzle-lignende spil, som feks. Dynomite
og andre "få-ram-på-tre-i-samme-farve" spil.

Håber nogen har nogle gode råd - eller måske ideer til helt andre
spil, som kunne være noget ved for mig? (Har kigget kort på
CSI, men spørgsmålet er om det er for svært, når man ikke
rigtig har fulgt med i tv-serien?)

Til slut - måske anbefaling af en side, der har anmeldelser af
både nye og gamle spil?

På forhånd tak.

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Louise & Jesper

Dato : 06-05-03 18:43

Hejsa Heidi

Jeg har selv for ca. et halvt års tid siden købt The Sims og osse
efterhånden fået fat i alle exspansion packs.

Det er et spil som er sjovt i de første par måneder, men så begynder det at
blive lidt ensformigt, når man som du selv skriver ikke længere er
teen-ager. Jeg har dog også haft lidt problemer med at få det til at køre på
Win2000, det spiller jo også ind.

Jeg har ikke købt Exspansion pakkerne i rækkefølge og det har ikke været
noget problem. Det kan man sagtens finde ud af. Det er dog ikke dem alle jeg
har haft lige meget glæde af, men det er jo nok en smagssag.

Af andre spil du kunne prøve er Age Of Empires. Det er et strategi-spil,
hvor det handler om at opbygge en nation og til sidst udkæmpe modstanderne.
Det er absolut ikke et skyde-spil og et spil der hele tiden giver en
udfordringer. Man kan hele tiden udvikle sin taktik. Det kan også spilles
over nettet mod andre rundt omkring i verden.
Det er et spil jeg endnu ikke er blevet træt af og jeg har vel spillet det
ca i 2 år og er stadig lige vild med det. Klart en anbefaling værd!!

VH Louise

Fra : Heidi

Dato : 06-05-03 19:25

Louise & Jesper wrote:
> Hejsa Heidi

Hej Louise

[The Sims]
> [...]
> længere er teen-ager. Jeg har dog også haft lidt problemer med at få
> det til at køre på Win2000, det spiller jo også ind.

Jeg har XP Home, men jeg ved ikke om det gør en forskel?

> [...]
> været noget problem. Det kan man sagtens finde ud af. Det er dog ikke
> dem alle jeg har haft lige meget glæde af, men det er jo nok en

Uden tvivl - de anmeldelser jeg har læst har også været noget kølige
ved nogen af dem.

> [...]
> Det er et spil jeg endnu ikke er blevet træt af og jeg har vel
> spillet det ca i 2 år og er stadig lige vild med det. Klart en

Ja så har jeg kigget lidt på det, og er endnu mere forvirret! Eftersom
der også her er flere forskellige udgaver osv. Men der er en der
hedder Age of mythology - kender du den? Og kan den evt.
anbefales?

Tak for svaret so far

Fra : Louise & Jesper

Dato : 07-05-03 09:28

Hejsa Heidi

Age of empires er der første spil der er lavet. Der er så kommet en
exspansion-pack, der hedder Age of Empires The Conquerers. Det er Age of
c... man spiller over nettet, men man kan sagtens lægge ud selv med det
første spil.

I butikkerne kan man få en samlet pakke med både spillet og Exspansion.

Det tager lidt tid at sætte sig ind i spillet, men når man først har
nogenlunde styr på det kan det spilles i det uendelige, især hvis man
bevæger sig ind på Microsofts The Zone og spiller der mod andre.

Vh Louise

Fra : Simon Kamber

Dato : 07-05-03 17:18

On Wed, 7 May 2003 10:27:57 +0200, "Louise & Jesper" <spam@me.dk>
wrote:

> [...]
>exspansion-pack, der hedder Age of Empires The Conquerers. Det er Age of
>c... man spiller over nettet, men man kan sagtens lægge ud selv med det

Erhm, var conquerors ikke en udvidelse til 2'eren, eftersom udvidelsen
til det første AOE hed rise of rom.

Fra : Louise & Jesper

Dato : 07-05-03 09:40

Hej igen

Glemte lige at du også skrev noget om Age Of Mythology.

Jeg har spillet, men har kun prøvet det en 15 gange. Efter min mening er det
alt for højt-flyvende med alt for mange skills man skal sætte sig ind i før
man kan få det fulde udbytte af spillet.
Jeg kender endnu ikke nogen der hellere vil spille det nye Mythology end det
gamle Empires. Grundlæggende er idéen i spillet med at opbygge en nation den
samme. Mythology tager bare udgangspunkt i Den nordiske mytologi ( ligger
ligesom i navnet ik ;)) og dermed følger jo alle mulige overnaturlige evner
som f.eks. at kunne lave jordskævl.

Dog er der en noget flottere grafik i det nye, hvis man sætter pris på den
slags, men det kræver jo så også det mere af ens computer.

VH Louise

Fra : Simon Kamber

Dato : 07-05-03 17:18

On Wed, 7 May 2003 10:40:15 +0200, "Louise & Jesper" <spam@me.dk>
wrote:

>Mythology tager bare udgangspunkt i Den nordiske mytologi ( ligger
>ligesom i navnet ik ;)) og dermed følger jo alle mulige overnaturlige evner
>som f.eks. at kunne lave jordskævl.

Tjah, lyder ikke som om du har spillet AoM nok til at kunne bedømme
det. AoM har tre forskellige mytologier, og grundlæggende forskelle
mellem dem. Har aldrig været den store haj til nogle af dem, men synes
altså at AoE serien har lidt voldsomt under manglende dybde i
civilisationerne, hvor alle stort set var ens.

AoM har efte min mening nogle muligheder for at udvikle sin
civilisation, som nok kræver noget længere tid at sætte sig ind i, men
som så også åbner for så mange flere muligheder for strategier og
fremgangsmåder. Som eksempel han nævnes forskellen mellem den nordiske
og den græske mytologi:

Grækerne samler resourcer ved at bygge en by og fælde træer/høste
korn, og påvirker guderne ved at bede ved et tempel i basen. De
nordiske folk har resource-vogne så de kan køre rundt til
resourcerne(skove, dyr e.l.), og guderne påvirkes ved at slås. Derfor
spilles grækere som forsvars-typer, hvor basen er vigtig, mens
"nordiske" spillere er mere på farten, og angriber oftere. Den forskel
kan jeg godt lide, men det er selvfælgelig et spørgsmål om smag.

Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-05-03 15:28

> [...]
> altså at AoE serien har lidt voldsomt under manglende dybde i
> civilisationerne, hvor alle stort set var ens.

Det er jo som du selv skriver et spørgsmål om smag, men man kan jo dømme
efter flertallet af spillere. Der er jo klart flest der spiller AOE. Jeg ved
godt at det selvfølgelig også har været meget længere på banen , men der er
jo mange der har ventet spændt på AOM og som er blevet slemt skuffet. Jeg er
en af dem. Grafikken er meget flottere, men det hjælper jo ikke hvis
game-playet sucks. Og det gør det efter min mening.
Jeg vil bestemt ikke give dig ret i at aoe mangler dybde. Det er et
spørgsmål om at have spillet det nok til at "mærke" forskellen på
civilisationerne og her mener jeg ikke bare at franks har gode paladins og
koreans har bombardtowers. Det er jo hele vejen igennem lige fra bonde til
kriger fra castlet at der er forskel, så der er dybde i spillet.

> [...]
> "nordiske" spillere er mere på farten, og angriber oftere. Den forskel
> kan jeg godt lide, men det er selvfælgelig et spørgsmål om smag.

Altså offensiv og diffensiv strategi, der er da nøjagtig det samme i AOE!

Fra : Simon Kamber

Dato : 09-05-03 23:32

On Thu, 8 May 2003 16:28:24 +0200, "Louise & Jesper" <spam@me.dk>
wrote:

> [...]
>jo mange der har ventet spændt på AOM og som er blevet slemt skuffet. Jeg er
Tjah, nok fordi i ventede et nyt AOE men fik en anden spiltype.

>Grafikken er meget flottere, men det hjælper jo ikke hvis
>game-playet sucks. Og det gør det efter min mening.

Smag og behag

> [...]
>koreans har bombardtowers. Det er jo hele vejen igennem lige fra bonde til
>kriger fra castlet at der er forskel, så der er dybde i spillet.

Ja, men de var alle sammen bygget over det samme tech-træ, hvor der så
blev tilføjet eller fjernet efter behag, men stadig fra det samme
udvalg af soldater. Så alle civ's var egentlig en opbygning af
en(eller to for vikinger) special units, og en række units som de ikke
måtte bygge.

AoM har, synes jeg, en fordel i at civ'sne er GRUNDLÆGGENDE
forskellige. Det er forskellige spil der er blandet sammen. Grækere
har en AOE-opbygning, med baser og resources, mens normanner er mere
nomadeagtige og kamp-orienterede. Spiller du med grækere skal du
opbygge en stor hær og overrumple fjenden, spiller du med normanner
skal du producere mange krigere og holde modstanderen under pres hele
tiden. Spiller du mod grækere skal du sørge for at have et stort og
effektivt forsvar i din base, spiller du mod normanner er det
vigtigere at din base ikke har nogle svagheder og huller i forsvaret.

Ægypterne har jeg ikke spillet så meget, så deres specielle træk kan
jeg ikke lige remse op fra hovedet.

Men det kræver længere tid at sætte sig ind i, og eftersom du kun
nåede at opdage en af de tre civilisationer, hvor de tre tilsammen er
en af spillets styrker, tror jeg simpelthen aldrig du har set hele
spillet. Det er ikke meget værd før man ved hvad der foregår, men så
overgår det efter min mening også AoE, som jeg hurtigt blev træt af.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 06-05-03 19:32

Louise & Jesper wrote:
> [...]
> blive lidt ensformigt, når man som du selv skriver ikke længere er
> teen-ager. Jeg har dog også haft lidt problemer med at få det til at køre på

IMHO skyldes en del af underholdningsværdien i de måneder at det er så
vanvittigt langsomt/langtrukkent. Så man kan sidde i flere timer og
forsøge at få rettet op på ens Sims' dårlige humør eller forsøge at
score et ekstra point i en eller anden skill. Eller bare på at få rettet
op på for lidt søvn el. lign.
F.eks. ens figur sover over sig og pludselig skal man skynde sig op, i
bad, spise morgenmad og komme på arbejde. Hvorfor h..... skal fjolset så
bruge 10-15 spil-minutter på at brokke sig over man vækker ham?
Og derefter 30 min. på et bad og lige så lang tid på at lave mad.
Efterhånden som jeg fik bygget ud i huset kom det hurtigt til at tage op
til 5. min for ham at gå fra den ene ende til den anden på trods af
huset relativt set ikke var meget større end mit barndomshjem (der kunne
gennemtraves en del gange på 5 min.).
Og glem alt om at komme op i tide hvis der er indbrud og du gerne vil nå
at ringe til politiet. Noget så banalt som et $5000 stereoanlæg skal da
ikke komme i vejen for 15 minutters brokkeri.

Og når alting tager så lang tid for ens figurere bliver det pludseligt
ret svært at få de 24 timer til at slå til i et døgn når også det
sociale liv, hvile, mad og underholdning skal holdes oppe.
Samt man også skal være positivt indstillet når man møder på arb. for at
avancere i graderne.

Hot Date expansion pakken er den eneste af dem jeg har prøvet og det
hjælper da lidt på det. Især da tiden går i stå hjemme i huset mens man
er i byen. Men det er IMHO stadig ikke nok til at redde spillet.
Selvom jeg godt ved at salgstallene vist siger der ikke er mange der er
enige med mig.

/Robert

Fra : Heidi

Dato : 06-05-03 20:48

Robert Eriksen wrote:

> IMHO skyldes en del af underholdningsværdien i de måneder at det er så
> vanvittigt langsomt/langtrukkent.

[snip]

*ROTFL*

Tak for en underholdende beskrivelse - selvom indholdet måske
ikke var tænkt sådan...
Jeg er nu stadig nysgerrig efter i det mindste at prøve spillet, for at
se om det kunne være noget for mig, men jeg skal vist prøve at se
om jeg evt. kan finde det brugt til lidt billigere penge, inden jeg
kaster mig ud i for mange investeringer.

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 06-05-03 20:56

"Robert Eriksen" skrev:

> [...]
> forsøge at få rettet op på ens Sims' dårlige humør eller forsøge at
> score et ekstra point i en eller anden skill. Eller bare på at få rettet

Jeg syntes også i starten det var svært at nå det hele. Tit kan man dog
kombinere de ting Simmerne foretager sig og dermed opnå at opfylde flere
behov på en gang (Fx. tage karbad = comfort/hygiene; se fjernsyn med en
ven/et familiemedlem = comfort/fun/social; spille skak siddende i en god
stol = comfort/fun + forbedring af logic-evne). Det er bare om at prøve sig
frem. Man kan også sætte Sim-tiden op til tredobbel hastighed, hvis Simmerne
fx. alligevel bare sidder og øver sig i en eller anden skill. Brug
1-2-3-tasterne til at regulere tiden med hurtigt.

> [...]
> bruge 10-15 spil-minutter på at brokke sig over man vækker ham?
> Og derefter 30 min. på et bad og lige så lang tid på at lave mad.

Fuldstændig enig her. Det er meget frustrerende at det tager fx. 20 minutter
at børste tænder. Det svarer vist ikke helt til virkelighedens verden! Hvis
Simmeren skal nå det hele, skal han/hun stå op ca. 2 Sim-timer inden
arbejdstidens start. Et lille fif er dog at man ikke behøver at gå ud til
car pool'en før man rent faktisk skal møde på arbejde. Hvis Simmeren er
klædt om til arbejde og er begyndt at gå hen til bilen to minutter inden han
skal møde på arbejde, så venter bilen på ham.

> [...]
> til 5. min for ham at gå fra den ene ende til den anden på trods af
> huset relativt set ikke var meget større end mit barndomshjem (der kunne

Det er meget fedt at sidde og bygge store, lækre huse, tapetsere og møblere
dem, men knapt så fedt når man skal lade Simmerne bo i dem, det tager ganske
rigtigt alt for lang tid for dem at komme frem og tilbage i de store huse.
Jeg har dog, efter installation af de nyeste udvidelsespakker, lagt mærke
til at Simmerne er begyndt at løbe fra sted til sted, hvis man blot beder
dem om at gå et sted hen og stille sig dér. Det sparer jo lidt tid. Men hvis
man ikke har en lynhurtig computer skal man sidde og vente på at billedet
følger med i de store huse. Af den grund bygger jeg for det meste små og
mellemstore huse.

> Og glem alt om at komme op i tide hvis der er indbrud og du gerne vil nå
> at ringe til politiet. Noget så banalt som et $5000 stereoanlæg skal da
> ikke komme i vejen for 15 minutters brokkeri.

Ja, Simmerne er egentlig nogle tudefjæse når det kommer til stykket!

> [...]
> er i byen. Men det er IMHO stadig ikke nok til at redde spillet.
> Selvom jeg godt ved at salgstallene vist siger der ikke er mange der er

Tja, jeg må da også indrømme at ikke alle udvidelsespakkerne faldt helt i
min smag. Jeg er mest glad for det større udvalg af møbler og andre ting der
følger med. Holiday fx. har jeg næsten ikke benyttet mig af, jeg blev
hurtigt træt af de få aktiviteter der er. Har man alle udvidelserne
installeret er der dog rigeligt med ting at fordrive tiden med. Jeg giver
dog folk ret i at man ikke kan spille spillet i flere måneder i træk. Jeg
har selv spillet det on-and-off i ca. 5 år nu, nogle gange med op til et
halvt års pause, men så er det til gengæld også sjovt igen.

Venlig hilsen Kristin.

Fra : Henrik Dissing

Dato : 06-05-03 21:45

On Tue, 6 May 2003 19:42:42 +0200, Louise & Jesper wrote:

>Jeg har dog også haft lidt problemer med at få det til at køre på
>Win2000, det spiller jo også ind.

Til dét kan jeg så sige at vi har det kørende på to forskellige Win 2000
makiner her i huset uden problemer over hovedet.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-05-03 15:32

"Henrik Dissing" <hendis@post.tele.dk> wrote in message

> Til dét kan jeg så sige at vi har det kørende på to forskellige Win 2000
> makiner her i huset uden problemer over hovedet.

Så er du nok en af de heldige. Ellers er jeg uheldig. Der står i hvert fald
ikke på the sims at det understøtter win2000 og xp. Producenten har da også
selv været ude med at der er problemer i forhold til win 2000.

Fra : Heidi

Dato : 08-05-03 17:07

Louise & Jesper wrote:

> [...]
> hvert fald ikke på the sims at det understøtter win2000 og xp.
> Producenten har da også selv været ude med at der er problemer i

Gisp - nu har jeg jo rent faktisk bestilt Sims Deluxe (skulle gerne
komme med posten i morgen), og jeg kører med XP home - og
jeg havde da overhovedet ikke overvejet at det kunne være et problem?!

Nogen herinde som rent faktisk spiller det på XP? (please sig ja!)

Fra : Robert Eriksen

Dato : 08-05-03 17:32

Heidi wrote:

> [...]
> jeg havde da overhovedet ikke overvejet at det kunne være et problem?!
>
> Nogen herinde som rent faktisk spiller det på XP? (please sig ja!)

Jeg har aldrig haft 2000 på min maskine så jeg har da haft det kørende
på XP.
Eneste problem jeg havde, var at den lille Picture-in-picture funktion,
der kommer når f.eks. man bliver hentet fra arbejde eller en indbrudstyv
er på vej, sløvede spillet gevaldigt meget ned. Men det er så kun lige
de par sekunder den er der... og det kan vist slås fra svjh.
Om det så skyldes mit relativt gamle GeForce2 kort eller en
XP-inkompatibilitet skal jeg ikke kunne sige.

/Robert

Fra : Heidi

Dato : 08-05-03 20:22

Robert Eriksen wrote:
> [...]
> fra svjh.
> Om det så skyldes mit relativt gamle GeForce2 kort eller en
> XP-inkompatibilitet skal jeg ikke kunne sige.

Nå, der er jo heller ingen grund til at tage sorgerne på forskud -
nu venter jeg bare i spænding på om det kommer i morgen, så
jeg kan forsøge at komme i gang

Fra : Simon Kamber

Dato : 09-05-03 23:32

On Thu, 8 May 2003 18:06:43 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

>Nogen herinde som rent faktisk spiller det på XP? (please sig ja!)
Mit XP havde ingen problemer, bortset lige fra PiP-funktiuonen, som
vist er blevet nævnt. Men tror mere det er et spørgsmål om grafikkort
og computerkraft end om operativsystem.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 10-05-03 00:07

Simon Kamber << wrote:

> Mit XP havde ingen problemer, bortset lige fra PiP-funktiuonen, som
> vist er blevet nævnt. Men tror mere det er et spørgsmål om grafikkort
> og computerkraft end om operativsystem.

Jeg håber lidt det er en bug i Sims.
Ellers vil jeg gerne udnævne EA til klumpkodere af rang.

/Robert
GeForce2
P4 2.53
768MB RAM

Fra : JH

Dato : 06-05-03 20:01

Heidi wrote:
> [...]
> spil, som kunne være noget ved for mig? (Har kigget kort på
> CSI, men spørgsmålet er om det er for svært, når man ikke

Hvis du er glad for puzzles og brædtspillignende spil,
kunne du prøve at kigge på:
http://www.zillions-of-games.com/

Du kan downloade en demo med masser af spil.
Hvis det er noget køber du spillet (en registreringskode)
og kan herefter downloade over 400 nye gratis spil.

> Til slut - måske anbefaling af en side, der har anmeldelser af
> både nye og gamle spil?

Danske sider feks:
www.spilzonen.dk www.gamesector.dk

Udenlandske sider:
http://www.gamerankings.com/itemrankings/defaultPC.asp?platid=3
Søg feks på The Sims og du vil se links til et have af
spilsider.

Vh JH

Fra : Heidi

Dato : 06-05-03 20:43

JH wrote:

> [...]
> Hvis det er noget køber du spillet (en registreringskode)
> og kan herefter downloade over 400 nye gratis spil.

Tak for forslaget - men jeg skulle måske nok have gjort
det mere tydeligt, at jeg netop gerne vil prøve noget andet
end puzzles o.l. - derfor havde jeg lidt kig på Sims.

> [...]
> http://www.gamerankings.com/itemrankings/defaultPC.asp?platid=3
> Søg feks på The Sims og du vil se links til et have af

Tak for det - jeg prøver at kigge på dem.

Fra : Heidi

Dato : 07-05-03 19:16

Heidi wrote:
> Jeg overvejer i øjeblikket at prøve at købe The Sims,

Først og fremmest tak til alle for kommentarer osv.

Nu er jeg kommet så langt at jeg har bestemt mig for at
prøve at bestille Sims - ellers får jeg vist aldrig ro i sjælen

Den billigste jeg kan finde på nettet for Deluxe (som jeg ligeså
godt kan prøve) er hos realgames.dk til 318 kr. inkl. porto.
Men teksten står på engelsk, og jeg kan ikke se billede af bagsiden,
så jeg kan se om spillet er på dansk.
Og jeg går ud fra, at hvis jeg senere vil købe danske expansion
packs, så skal The Sims også være på dansk?
Multi Media Proshop har den til 332, hvor jeg kan se den danske
bagside, så jeg er egentlig fristet til bare at bestille den - men
måske nogen har prøvet at bestille hos realgames og kan sige
om spillet er dansk, selvom teksten står på engelsk??

På forhånd tak - igen.

Fra : Kasper Aae

Dato : 10-05-03 11:28

On Tue, 6 May 2003 15:05:03 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote:

> [...]
>spil, som kunne være noget ved for mig? (Har kigget kort på
>CSI, men spørgsmålet er om det er for svært, når man ikke

Du kunne give dig i kast med adventure-genren, der kombinerer
problemløsnings-puzzles med en god historie og peronligheder.

Jeg kan bl.a. anbefale:

Grim Fandango
(http://www.gamerankings.com/htmlpages2/120.asp)

The Longest Journey
(http://www.gamerankings.com/htmlpages3/3435.asp)

Syberia
(http://www.gamerankings.com/htmlpages2/22423.asp)

--
Kasper

Fra : Per Nielsen

Dato : 10-05-03 11:50

"Kasper Aae" <nospammm@for.me> skrev i en meddelelse
> Grim Fandango
> (http://www.gamerankings.com/htmlpages2/120.asp)

Grim Fandango var et fremragende spil. Jeg får ligefrem lyst til at støve
det af og spille det en gang til.