Ang. det med solen
Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-05-03 11:10

Hej,

Jeg læste lige tråden "Solnedgang i Rebild", og kom til at tænke på nogle
billeder min far tog. De kan ses her: http://jalling.dk/sol/
Hvornår sker sådan noget igen? Altså hvor tit sker det at solen er på samme
"plads"?

Jonas Jalling

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-05-03 11:57

Jonas Jalling wrote:
> [...]
> billeder min far tog. De kan ses her: http://jalling.dk/sol/
> Hvornår sker sådan noget igen? Altså hvor tit sker det at solen er på samme

Det kommer vist an på definitionen af "samme plads". Hvis det er
_præcis_ samme plads, så sker det aldrig igen, men hvis det er inden for
en given afstand (f.eks 0.25 grader) så kan det regnes ud...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-05-03 13:10

Scripsit Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.dk>

> Det kommer vist an på definitionen af "samme plads". Hvis det er
> _præcis_ samme plads, så sker det aldrig igen,

Huh? Set fra jorden bevæger solen sig i løbet af et år i en spiral fra
ækvator, op til den ene vendekreds og ned til den anden. Der bør være
masser af steder hvor den skærer sin egen bane.

--
Henning Makholm "*Vi vil ha wienerbrød!*"

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-05-03 13:31

Henning Makholm wrote:
> Huh? Set fra jorden bevæger solen sig i løbet af et år i en spiral fra
> ækvator, op til den ene vendekreds og ned til den anden. Der bør være
> masser af steder hvor den skærer sin egen bane.

Jeps, det er der sikkert også. Så hvis vi betragter den (halv)sfære som
vi kan se givet ved azimuth og elevation er der altså et endeligt antal
punkter inden for f.eks. et år hvor solen har været før. Men hvis vi
vælger et _givent_ (tilfældigt) punkt hvor solen har været en gang er
sandsynligheden for at den kommer der igen inden for et givent tidsrum
0. Dette gælder altså når vi kræver at solen skal være _præcis_ samme sted.

Som jeg skrev kan vi regne os frem til det, hvis vi tillader en vis
unøjagtighed.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-05-03 18:02

Preben Mikael Bohn wrote:

> [...]
> for
> en given afstand (f.eks 0.25 grader) så kan det regnes ud...

Undskyld, det var mig der ikke forklarede mig ordentligt.
Det jeg mente var, Hvornår kan man opleve samme fænomen igen?? Altså at
solen lyser igennem skorstenen på det ene hus, og rammer vinduet i vores.

Jonas Jalling

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-05-03 18:53

Jonas Jalling wrote:
> Undskyld, det var mig der ikke forklarede mig ordentligt.

Nej, det tror jeg såmænd ikke...

> Det jeg mente var, Hvornår kan man opleve samme fænomen igen?? Altså at
> solen lyser igennem skorstenen på det ene hus, og rammer vinduet i vores.

Det kommer an på følgende ting: Hvor henne det skete (Rebild), hvad tid
det skete (7:20:52), og til en lille grad hvor stort jeres vindue er og
hvor langt der er til skorstenen (jo større forholdet mellem jeres
vinduesstørrelse og længden til skorstenen er, des flere gange vil man
kunne opleve fænomenet)... Men allerede uden de sidste oplysninger
burde man kunne finde ud af det rimeligt nemt, under antagelse af at
sol-skiven er ~0.5 grad... Hmmm, god lille øvelse...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Bohn

Dato : 07-05-03 16:41

Jonas Jalling wrote:
> Det jeg mente var, Hvornår kan man opleve samme fænomen igen?? Altså at
> solen lyser igennem skorstenen på det ene hus, og rammer vinduet i vores.

Du kan f.eks. bruge Excel-"programmet" her:
http://users.vei.net/pelican/sunrise.html
(der findes masser andre i andre sprog, hvis du ikke kan lide Excel)
til at finde den "originale" sol-position, og så finde ud af hvornår
solen kommer i "nærheden" (~0.25 grader) af denne originale position igen.

Med venlig hilsen Preben

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 08-05-03 06:52

"Preben Bohn" <nospam@nospam.com> skrev i en meddelelse news:3eb928e4$0$95328$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> til at finde den "originale" sol-position, og så finde ud af hvornår
> solen kommer i "nærheden" (~0.25 grader) af denne originale position igen.

Fedt mand. Det var mig der startede tråden med solnedgang i Rebild. Selve
mit spørgsmål gik vist helt ved siden af, så det er da rart at få svaret her.

Den stenrække jeg omtalte ligger ret præcist i retningen 311 gr. og det er
der solen står fra den 18. til den 24. juni ved 22-tiden. Det er rigelig
præcision til bronzemanden og mig.

Hyggelig hilsen Vagn