Hastespørgsmål-skovflåt
Fra : Kristina Høeg

Dato : 06-05-03 10:50

Hej...
Hvordan fjerner jeg en skovflåt? Den sidder ovenpå hendes hoved.
Kan den have overført nogle sygdomme til hende...?
Jeg sætter pris på hurtigt svar...
På forhånd tak
Kristina

Fra : Pia J

Dato : 06-05-03 11:07

"Kristina Høeg" <andrea@NOTnypost.dk> wrote in message
> Hej...
> Hvordan fjerner jeg en skovflåt? Den sidder ovenpå hendes hoved.
> Kan den have overført nogle sygdomme til hende...?

Det er ret sjældent de får sygdomme af flåt - hvis du ser en rød ringe
udenom biddet skal du være bekymret eller hvis katten virker sløv og får
feber.

Det er nemmere at vride flåten af end at trække - det sidste efterlader ofte
munddelen godt hægtet fast i katten. En tægetang (som altså er til flåter)
er bedst, men eventuelt en pincet, tag fat så tæt på huden du kan og snur
den rundt, så slipper den ligeså nemt. Bliv ikke bekymret hvis der er en
bule et døgns tid efter.

:Pia

Fra : Jytte

Dato : 06-05-03 11:13

"Kristina Høeg" <andrea@NOTnypost.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan fjerner jeg en skovflåt? Den sidder ovenpå hendes hoved.
> Kan den have overført nogle sygdomme til hende...?

Hej Kristina.
Jeg gør det at jeg med den ene hånd klemmer om huden så flåten er tydelig,
så tager jeg fat i flåten med neglene på to fingre på den anden hånd og
hiver til med et kraftigt ryk.Vupti er flåten ude. Sådan har jeg fjernet
utallige flåter på mine hunde og katte, det er aldrig gået galt.
Hilsen
Jytte

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-05-03 11:25

> [...]
> Hvordan fjerner jeg en skovflåt? Den sidder ovenpå hendes hoved.
> Kan den have overført nogle sygdomme til hende...?

Emily havde en på siden af halsen for et par dage siden. Jeg havde i
forvejen købt en tæge-tang (af mærket Chrisco), og den var udmærket til at
fjerne tægen med. Der står på emballagen at man skal kigge efter rødmen
omkring stedet efter en dag eller to, men det er ikke særlig nemt at komme
til at se under pelsen

Held og lykke med det.
Mvh. Else.

Fra : Kristina Høeg

Dato : 06-05-03 11:54

Tak for de hurtige svar...
Vi har fjernet den! Nu må vi jo se om vi kan kigge efter rødme under hendes
sorte pels...

Mvh. Kristina

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-05-03 16:19

Hej Kristina!
Jeg har lige været til dyrlæge igår med vores hund, fordi han har haft
flåter og hævede op og blev rød omkring bidet. Men min dyrlæge sagde,
at det var en meget normal reaktion på bidet fordi flåten afgiver
noget væske som godt kan give sådan en reaktion. Men det går væk efter
et par dage. Men hold godt øje med hende
En anden gang, så er magarine godt til at kvæle flåten med, så den er
nemmere at få af. Og så kan du jo også købe Frontline Vet som er
middel mod lopper og flåter.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Kristina Høeg

Dato : 06-05-03 16:51

> En anden gang, så er magarine godt til at kvæle flåten med, så den er
> nemmere at få af. Og så kan du jo også købe Frontline Vet som er
> middel mod lopper og flåter.

Jeg synes bare jeg har læst at man ikke må smøre dem ind i alt muligt, fordi
flåten derved "brækker sig" og alle dens bakterier kommer ind i
værtsdyret...?!

Kristina

Fra : Louise Viborg

Dato : 06-05-03 18:03

Hej Kristina!
Det synes jeg ikke jeg har hørt...ellers har jeg bare været heldig,
for jeg har altid smurt mig selv eller mine dyr med margarine hvis
jeg/de har fået sådan et bæst på sig.

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : maz

Dato : 06-05-03 18:23

"Louise Viborg"> wrote in message
> Det synes jeg ikke jeg har hørt...ellers har jeg bare været heldig,
> for jeg har altid smurt mig selv eller mine dyr med margarine hvis
> jeg/de har fået sådan et bæst på sig.
> Mvh. Louise

Me too... Vi har altid brugt margarine først for at få den til at slippe
lettere - tricket virker fint... Har helelr aldrig hørt, at flåten lettere
skulle sprede bakterier.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 06-05-03 21:50

"maz" <mackMOVE@THISmail.dk> skrev i en meddelelse

> Me too... Vi har altid brugt margarine først for at få den til at slippe
> lettere - tricket virker fint... Har helelr aldrig hørt, at flåten lettere
> skulle sprede bakterier.

Jamen så har I jo lært noget nyt
Jeg synes ikke, der er nogen grund til ikke at tro på det. Jeg er også selv
stødt på oplysningen for nylig; tror, det måske var på emballagen til
tægetangen.

Mvh. Else.

Fra : Lene Vang

Dato : 06-05-03 18:16

> [...]
fordi
> flåten derved "brækker sig" og alle dens bakterier kommer ind i

Det har jeg også hørt, det var ikke så lang tid siden at der var en
udsendelse på Discovery med skovflåter. der blev sagt at man skulle passe
meget på med at smøre den ind i diverse ting og med at klemme på den, da
man kan risiker at få flere bakterier i sig. Især nogle meget grimme dyr som
lever i flåtens tarmsystem.

Det var bare hvad jeg har hørt

--
Hilsen Lene - Som flyver til Kreta den 16/5

Fra : Pein

Dato : 13-05-03 21:38

"Kristina Høeg" skrev ...

> Jeg synes bare jeg har læst at man ikke må smøre dem ind i alt muligt,
> fordi flåten derved "brækker sig" og alle dens bakterier kommer ind i
> værtsdyret...?!

Det har jeg også hørt.
Fra en instruktør i Dansk Røde Kors.

Man skal tage den af uden at "smadre" bagkroppen. Til gengæld behøver
man ikke være ovenud nervøs for at den går i stykker på den måde at
kæbedelene bliver siddende. Dem fjerner man bare bagefter med en
pinchet.

Hellere gøre et forsøg hvor kæbedelene i første omgang bliver siddende,
end slet ikke gøre noget.

Mvh. Niels Pein

Fra : Bente Jepsen

Dato : 06-05-03 18:34

> Hej...
> Hvordan fjerner jeg en skovflåt? Den sidder ovenpå hendes hoved.
> Kan den have overført nogle sygdomme til hende...?
> Jeg sætter pris på hurtigt svar...

Jeg vil så lige føje til de øvrige svar, at hvis flåten har siddet under 24
timer er risikoen for overført sygdom lig 0 (det gælder i hvert fald for
mennesker, så mon ikke det er det samme for katte, for mekanismen i det
ligger jo hos flåten).

Mange hilsner
Bente

Fra : Leif Leimand

Dato : 09-05-03 04:24

--
leif.leimand@mail.dk

En skovflåt skal fjernes af dyrlægen og katten skal have modgift.
Derefter skal den kontrol, så dyrlægen kan se om der stadig er
virkninger af giften. Det gøres ved en blodprøve.

Lad mig vide, hvordan det går.
Leif.