Link - farve og placering i koden
Fra : Mariann

Dato : 06-05-03 05:11

Jeg har valgt at forsøge mig frem med en hjemmeside under
webbyen.dk. De har nogle redskaber, som jeg kan bruge i stedet
for at skulle købe et program.

Problemet opstår så, når jeg ikke ønsker den farve links, der i
browseren er forudbestemt, og ved jeg skal bruge stylesheets. På
skærmbilledet, når man redigerer siderne, kan man - som i
Frontpage - skifte mellem HTML og design. Men under koderne ser
det mærkeligt ud. Jeg har aldrig rigtig lært at skrive HTML - har
kun øvet mig ganske lidt - og er derfor ret på bar bund fordi jeg
ikke ved, hvad det er jeg skal skrive, og hvor det skal placeres.

(de skriver:)
Vær opmærksom på at når du indsætter html så er toppen af siden
allerede sat ind dvs. ned til <body>. Desuden er slutningen også
sat ind fra </body>
Du skal altså kun indsætte den htmlkode som ligger mellem de to
body tags.

Det der skal laves ved mine links er, at jeg vil gerne have hover
på med understregning og anden farve samt vise, at det er et link
og at det har været besøgt.

Håber det ikke lyder alt for dumt og at der er nogen, der kan og
vil hjælpe mig.

/M

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-05-03 10:13

Mariann skrev:

> Problemet opstår så, når jeg ikke ønsker den farve links, der i
> browseren er forudbestemt, og ved jeg skal bruge stylesheets.

Ganske rigtigt.

> Jeg har aldrig rigtig lært at skrive HTML - har
> kun øvet mig ganske lidt - og er derfor ret på bar bund fordi jeg
> ikke ved, hvad det er jeg skal skrive, og hvor det skal placeres.

http://html.dk/tutorials/css/ og http://html.dk/tutorials/html er
et meget godt sted at starte.

> [...]
> sat ind fra </body>
> Du skal altså kun indsætte den htmlkode som ligger mellem de to

Det er et problem hvis du gerne vil indsætte fælles css-koder - de
skal nemlig stå i <head>-delen af et dokument.

Du kan godt tilføje style direkte på et html-element - men det vil
være temmelig urpraktisk, hvis det er alle links du vil have
farvet. Så skal hver eneste link nemlig indeholde informationen om
farve mv. I dit tilfælde er der desuden et andet problem, eftersom
de forskellige farver på links angives med noget man kalder
pseudoklasser. Den slags kan så vidt jeg ved ikke angives direkte
på et element.

Jeg kender ikke din hjemmesideudbyder - muligvis kan man få lov til
at tilføje css eller på anden måde rette i fællesegenskaber for
siden et andet sted, men det kan altså ikke gøres i body.

Overvej evt. at springe ud i at lave en hjemmeside et sted hvor du
har fuld kontrol over siden. Du kan få starthjælp på www.html.dk og
www.hjemmesideskolen.dk og hvis du går i stå er du altid velkommen
til at spørge i gruppen her. En bog eller et hæfte om hjemmesider
er også en god ide hvis du er helt grøn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen