3. kat til 2 der ikke altid kan enes?
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 05-05-03 23:11

Hej alle

Jeg har hårdt brug for lidt ekspertise fra nogen der er mine seniorer - ikke
i alder men i erfaringer med kattehold.

Problemet (hvis det da er et problem) er nemlig, at jeg har forelsket mig
hovedkuls i Puller som Dorthe har liggende på vildkat-siden. Jeg har
efterhånden konkluderet at jeg må have et ret veludviklet
Cat-Lover-To-The-Rescue-gen )

Men........jeg kan altså ikke helt hitte ud af om han vil være en uvelkommen
gæst i det lille hjem - set fra de firbenedes side.

Gizmo har været samboende med Freya i fem måneder nu og de er ikke just
blevet perlevenner. I de fire måneder Freya har været kastreret, har Gizmo
udvist klar parringsadfærd overfor hende, med bid i nakken og forsøg på at
bestige hende. Det fatter jeg jo ikke, hun var slet ikke interessant i den
ene måned hun var fertil, og Freya fatter endnu mindre og bliver aggressiv.
Der flyver nogle pelstotter fra tid til anden, men for det meste har de lært
at undgå hinanden. Hvis Freya er i køkkenvinduet og Gizmo hopper op
fortrækker hun straks og undgår dermed et sammenstød.
Andre gange kommer der lige en sømpose flyvende helt uden provokation med et
mindre slagsmål som følge. Mit indtryk er dog at de ikke fræser rundt og
jager hinanden når de er alene hjemme, det er først når jeg træder ind af
døren.

Vil endnu en kat bringe dem helt i selvsving og ude af balance?
Eller kan han måske gøre forholdet bedre?
Og vil det være et problem hvis han ankommer som fertil? (Det er Gizmos
vaccinationsmåned - så pengene til en kastration er først på kontoen i juni
måned)

Det var mange - og forvirrede - spørgsmål synes jeg selv. Jeg håber der er
nogen af jer der kan finde hoved og hale i hvad det egentlig er jeg vil
spørge om, for jeg tror det er over min sengetid nu, og det har kørt rundt i
mit hoved hele dagen nu, så jeg tror bare jeg klapper i nu ))

Hilsen Tina (der går i seng) og Gizmo og Freya (der bare venter på at jeg
gør alvor af min trussel, så de kan få nattero.)

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 06-05-03 06:44

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> skrev i en
meddelelse news:3eb6e172$0$95349$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
Hejsa
> [...]
> hovedkuls i Puller som Dorthe har liggende på vildkat-siden. Jeg har
> efterhånden konkluderet at jeg må have et ret veludviklet

Det er da dejligt at de finde nye hjem så er Dorthes arbejde jo ikke spilt
men en susses

> [...]
> udvist klar parringsadfærd overfor hende, med bid i nakken og forsøg på at

For MIg lyder det som om Gizmo foræller Fraya at her bestemmer jeg,
det med at han vil parre hende kan sagtens være dominans.

Hvis Freya er i køkkenvinduet og Gizmo hopper op
> fortrækker hun straks og undgår dermed et sammenstød.

Og Freya viser her at hun ved han bestemmer så smutter inden der kommer
ballade
Selvfølgelig kan de stadig skændes og tage en tur
det kunne jo være at der var plads til en ny leder en dag

Det kan gå begge veje med en ny misser, måske får Fraya sin nye ven
som hun kan hygge med, når nu Gizmo ikke gider.
Det kan også være Gizmo får den nye som sovekammerat, så Fraya er mindre
interessant
og så kan gå i fred.

Det kan jo også gå galt, men jeg Vælger at være positiv
så hvis du gerne vil ha katten og evt. kan lave en aftale om at hvis det
ikke duer
så kommer den tilbage igen, og hvis det ikke kan lade sig gøre
ja så må du jo finde det nye hjem til missen, men jeg tror på det nok skal
gå.

Pøj pøj med projektet, uanset hvad du vælger

Hilsen Sanne
www.silver-heart.dk
killinger til salg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-05-03 06:46

Tina Susanne Johansson wrote:
> Hej alle

hej tina :)

> Jeg har hårdt brug for lidt ekspertise fra nogen der er mine seniorer
> - ikke i alder men i erfaringer med kattehold.

hehe ;) ja jeg kan kun sige at hvis 2 katte er skønt, så er 3 lykken*G*

> [...]
> mig hovedkuls i Puller som Dorthe har liggende på vildkat-siden. Jeg
> har efterhånden konkluderet at jeg må have et ret veludviklet

det gen tror jeg faktisk er ret gennemgribende i denne gruppe..... ;)

> Men........jeg kan altså ikke helt hitte ud af om han vil være en
> uvelkommen gæst i det lille hjem - set fra de firbenedes side.

det vil kun tiden vise ;)

> [...]
> med et mindre slagsmål som følge. Mit indtryk er dog at de ikke
> fræser rundt og jager hinanden når de er alene hjemme, det er først

lyder som om de godt kunne trænge til en mis mere til at tage toppen af
konfrontationerne..... og fordele dem lidt mere......
så vidt jeg husker er Puller hankat ikk?
jeg tror gizmo vil elske at have en dreng han kan lege drengelege med, og på
den måde vil det give Freya lidt mere fred til at være pige*G*

> Vil endnu en kat bringe dem helt i selvsving og ude af balance?

måske..... måske ikke.... måske i en periode.....
da jeg introducerede min 3. voksne kat i flokken tøffede hun rundt i huset
med høj hale, mens de to andre var ved at skide i bukserne*G*
jeg kender dog også tilfælde hvor dne 3. kat bragte en af de tidligere katte
ud af balance så hun nu kun kan være alene...... det kommer MEGET på
kattenes adfærd.....

> Eller kan han måske gøre forholdet bedre?

mit bud er at efter den første tilvænning vil Puller kunne være med til at
skabe mere ro i flokken..... alene fordi han er en dreng, og derved kan
overtage Freyas "boksebold-rolle"......

> Og vil det være et problem hvis han ankommer som fertil? (Det er
> Gizmos vaccinationsmåned - så pengene til en kastration er først på
> kontoen i juni måned)

hvis de to andre er neutraliserede så burde det ikke betyde ret meget...
naturligvis afhængig af om Puller strinter eller har anden ekstrem hankatte
adfærd......
det kan dog være det giver lidt slagsmål mellem puller og gizmo i starten,
men det er ikke til at vide..... grunden til at jeg nævner det er fordi på
dine beskrivelser der udviser gizmo meget dominant adfærd, og kommer der så
en fertil hankat til vil han skulle overveje om han vil slås om pladsen som
anfører eller ej......

> [...]
> er jeg vil spørge om, for jeg tror det er over min sengetid nu, og
> det har kørt rundt i mit hoved hele dagen nu, så jeg tror bare jeg

*GGGG* kender følelsen......

lige for en god ordens skyld så har jeg selv to piger og en dreng..... jeg
tror min dreng ville elske at få endnu en dreng at lege med, men så længe de
to piger er her fordeler bøllebankene sin lidt, sådan at den ene ikke er
"target"........ ;)

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Pia Thomsen

Dato : 06-05-03 10:07

> [...]

vaccinationsmåned - så pengene til en kastration er først på kontoen i juni

Om det vil gå godt eller dårligt er ikke til at sige....men jeg tror at
oddsene vil være bedre, hvis han er kastreret, når han ankommer - kan du
ikke aftale med ejerne, at de kastrerer ham og det betaler du for så?? Eller
som 2. prioritet, at han skal kastreres med det samme, du får ham (det er
bare en lidt træls start på et nyt venskab), så kan du måske få en aftale
med dyrlægen - det kan jeg ihvertfald altid med min dyrlæge

Og lige til Dorthe: Var meningen ikke med Vildkattesiden at kattene skulle
være voksne og neutraliserede??

--
Hilsen Pia
http://home20.inet.tele.dk/pitho

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-05-03 10:35

> [...]
>
> Hilsen Tina (der går i seng) og Gizmo og Freya (der bare venter på at jeg
> gør alvor af min trussel, så de kan få nattero.)

Ja, så kan jeg jo se at mit problem løste sig selv - i denne omgang. Jeg kan
se på Figaros indlæg at Puller har fået et godt hjem, så jeg venter lige
lidt og ser om der kommer gang i det der gen igen på et tidspunkt )

Ellers tusind tak for jeres tilbagemeldinger. Nu er jeg i hvert fald ikke i
tvivl om, at hvis der viser sig en lille hanmis, at han er perfekt til
flokken.

Hilsen Tina og Gizmo og Freya der slap for familieforøgelse i denne omgang.

Fra : Frederiksen

Dato : 06-05-03 06:59

> Jeg har hårdt brug for lidt ekspertise fra nogen der er mine seniorer -
ikke
> i alder men i erfaringer med kattehold.

Jeg har klippet resten ud, for mit svar er alligevel ikke bygget på det

Vi har tre katte, og der går hver dag omkring 2 timer med kattene - leg,
hygge, kæl, mad, rengøring (i nævnte rækefølge). Det er udekatte og
korthårskatte, så de skal ikke engang have ekstra opmærksomhed, fordi de er
indekatte. Hver kat "bruger" godt en ½ time og så er der de fælles ting. Det
er selvfølgelig ikke noget problem, hvis man regner med at være hjemme en
del af dagen de næste mange år, men for mig, der har et krævende
fuldtidsjob, er 3 katte lidt i overkanten.

Din situation kan være anderledes hvis du er hjemmegående, og du kan have
mand og børn, der også deltager i hyggetimerne med kattene, og så er det jo
fint for kattene. Det kan også være at du bruger mindre tid pr kat, men jeg
oplever ikke at kattene synes at det er for meget med en ½ time, snarere
tvært imod.

Mvh Maria

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 06-05-03 20:51

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

Hej Maria

> [...]
> del af dagen de næste mange år, men for mig, der har et krævende
> fuldtidsjob, er 3 katte lidt i overkanten.

Jeg kan desværre ikke sætte tid på hvor lang tid jeg afsætter på Gizmo og
Freya, for det er der ikke noget der hedder her i huset. Det er altid
kattenes tid - de er med i alt hvad der foregår og leg, kæl og pasning
foregår når kattene viser at de har lyst. Gizmo og Freya er ikke kæledyr der
skal sættes tid af til, men højt skattede samboer som eksisterer her på lige
fod med mig (uh - kom til at lyde mere dybt end jeg havde tænkt mig

> [...]
jeg
> oplever ikke at kattene synes at det er for meget med en ½ time, snarere

Jeg har ingen mand og børn og er ikke hjemmegående, lige nu er jeg
arbejdsløs, men det er da bestemt ikke en stilling jeg forestiller mig at
være i ret meget længere - altså det med at være arbejdsløs
Det betyder jo selvfølgelig også som du påpeger at kattene får mere af min
opmærksomhed lige nu. Men det vil nu ikke blive så meget anderledes når jeg
kommer på arbejdsmarkedet igen. Med meget få undtagelser (læs max 1 gang om
ugen) er jeg ikke hjemme om aftenen - gæt hvordan mit sociale liv ser ud
))) - og jeg nyder det til fulde for jeg vil nu engang helst være hjemme
sammen med mine misser.

Jeg har to harmoniske katte der vader lige ind i folks hjerter - i weekenden
havde jeg tre overnattende gæster, den ene havde de aldrig mødt før og de to
andre havde de ikke set siden jul. Gæsterne var knapt kommet ind af døren
for Gizmo og især Freya kastede sig over dem og de havde ikke fred resten af
weekenden. Freya sov endda hos en af dem hele natten - se, det er da idyl.

Og så vil jeg lige sige at det er min opfattelse at der altid er plads til
en kat til - med måde naturligvis (og lige nu sætter størrelsen på min
lejlighed grænsen) - og så selvfølgelig under hensyntagen til at katteslaven
rent faktisk er i stand til at passe kattene hvadenten de er 2, 3, en
kæmpeflok eller kun en enkelt.

Må man spørge, uden nogen form for aggression ) - hvis du synes at tre
katte er lige i overkanten for dig hvorfor I så rent faktisk har tre katte?

Hilsen Tina (der er blevet snotforkølet) og Gizmo og Freya (der nusser om
patienten efter bedste evne

Fra : Frederiksen

Dato : 08-05-03 18:56

> Freya, for det er der ikke noget der hedder her i huset. Det er altid
> kattenes tid - de er med i alt hvad der foregår og leg, kæl og pasning
> foregår når kattene viser at de har lyst.

Hvilket er stort set hele tiden her i huset, og ikke særlig praktisk, når
arbejdet hedder pc eller ombygning af hus.

> Må man spørge, uden nogen form for aggression ) - hvis du synes at tre
> katte er lige i overkanten for dig hvorfor I så rent faktisk har tre
katte?

Jeg opfatter bestemt ikke dit spørgsmål som aggresivt, men som en ret
naturlig følge.
Fordi knægten for tre år siden kom hjem med Boris på armen. Den havde kørt
på knallert fra Kokkedal til Ølstykke, og som han sagde "mor, den skal
aflives hvis jeg ikke må beholde den". Ren afpresning. Knægten er flyttet
hjemmefra, men da jeg synes det er dyrplageri at holde en kat indendørs, så
er den blevet her. Og man afliver jo ikke en kat bare fordi de tager mere
tid end jeg har at give af. Kunen ellers godt, da den "gamle" skulle
opereres for ødelgt hofte for et par år siden, og det kostede lige 5.000,- -
meeeeen. Jeg er ret rationel, inden jeg anskaffer mig et dyr, men når først
det er inden for dørene, så har de krav på så godt et liv som jeg på nogen
måde kan give dem.

Mvh Maria

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 08-05-03 19:57

Jeg er ret rationel, inden jeg anskaffer mig et dyr, men når først
> det er inden for dørene, så har de krav på så godt et liv som jeg på nogen
> måde kan give dem.
>
> Mvh Maria

Hej Maria

Der er vi i hvert fald 200 % enige - hvis ikke man er villig til at give
sine dyr en god tilværelse, så egner man sig ikke som dyreejer - eller i
dette tilfælde katteslave. Med hensyn til at være rationel - hø hø jaaaa -
jeg skal vist være glad for at jeg ofte har min bror til at være rationel
for mig ellers havde jeg taget alle de strejfere til mig der færdes i
området omkring min boligblok.

Hilsen Tina, Gizmo og Freya.

Fra : Kate

Dato : 06-05-03 20:44

Hej Tina,

Selvom det nu ikke blev Puller, så vil jeg da gerne fortælle om min
erfaring med en dreng og en pige.
Johan og Sofie var kuldsøskende og havde som sådan aldrig været fra
hinanden.
Da jeg flyttede herud fik jeg en killing, lidt ved en tilfældighed, min
nabo havde ham, hans søskende og mor og jeg faldt pladask for de to af
killingerne. Da han forsvandt blev det hurtigt klart at Johan og Sofie
bestemt ikke kunne være alene sammen. Johan har altid været rigtig
dreng, der skulle ske noget da han var yngre, hvorimod Sofie helst bare
lå og gassede sig og nød livet. Allerhelst tror jeg hun ville ha' været
enekat. Altså fik jeg Oliwer som ven til Johan. Da Oliwer døde tænkte
jeg at Johan og Sofie måske var for gamle til at blive belemret med
endnu en kat, men efter ½ år stod det klart at Johan ikke kunne nøjes
med Sofie.
Dette var grunden til at jeg købte Lante. For mig at se leger drenge,
drengelege og piger, tja, det ved jeg faktisk ikke, for jeg har ikke
haft andre end Sofie, men hun legede bestemt ikke som drengene kan.

Selvfølgeligt kan det gå galt hvis du får en ny kat i huset, men hvis
det var mig ville jeg godt turde gøre forsøget.

Nu er jeg kun spændt på hvad drengene siger til den 3 år gamle Aby-pige
der snart flytter ind her.

Jeg håber da i hvert fald at du finder den helt rigtige kat til Gozmo
og Freya

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Pia Thomsen

Dato : 07-05-03 08:46

"Kate" <mowgliFJERN@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
>For mig at se leger drenge, drengelege og piger, tja, det ved jeg faktisk
ikke, for jeg har ikke haft andre end Sofie, men hun legede bestemt ikke som
drengene kan.<

Fuldstændig enig!! Jeg har to frenge og en pige og må da erkende, at jeg
sagtens kan se, at pigen mangler en at lege pigelege med - pigelege
herhjemme består i at fræse gennem huset - for så at vende om og gøre det
hele igen den anden vej Hvorimod drengene ikke kan det ret længe uden at
skulle tumle/slås - og det gider hun ihvertfald ikke!!! Og så bliver hun så
edderspændt rasende

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 07-05-03 11:27

"Pia Thomsen" <piathomsen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> skulle tumle/slås - og det gider hun ihvertfald ikke!!! Og så bliver hun

Det er lige præcis sådan Freya opfører sig - hun fræser tværs igennem
lejligheden som en anden Formel 1 bil og ve den der står i vejen. Det kan
hun blive ved med rigtigt længe og hun vælter alt på sin vej. Og Gizmo, ja,
han sidder bare og stirrer på hende og ser ud til at tænke at nu er den
sidste skrue da langt om længe gået løs. Det er også på det her tidspunkt at
hun gearer sig selv så højt op at hun går til angreb på ham - sikkert af
frustration over hans opførsel - og det hjælper heller ikke på forholdet. Så
det der med en ekstra kat begynder at lyde mere og mere tiltrækkende)

Hilsen Tina (der er blevet mere forkølet siden i går), Gizmo (der har nydt
at ligge i sengen med mor hele formiddagen) og Freya (der stadig ikke vil
røre mors Fredslilje med en ildtang, men til gengæld har opdaget en
plastikgræs på et meget utilgængeligt sted)