Wap-side ?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-05-03 21:43

Hvordan laver man sin egen wap-side? Kan man eksempelvis blot lave en mappe man
kalder "wap" i et almindeligt hjemmesidesystem og så kalde den ved hjælp af
http://www.minside.dk/wap/ ?

Skriver man også wap-sider i html, eller findes der et andet kodesprog til det?

Baggrunden for at jeg ønsker at fremstille en wapside, er at jeg synes at der
kan være alt for få bookmarks i de to waptelefoner (Mot. T260 og Ericsson T65)
jeg har. Jeg vil derfor lave min egen wapside med de links som jeg ønsker.

På forhånd tak for hjælp til fremstilling af en wap-side.

Claus

(Dette indlæg er sendt til både news:dk.teknik.telefoni.mobil og

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-05-03 08:48

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> http://www.minside.dk/wap/ ?
>
> Skriver man også wap-sider i html, eller findes der et andet kodesprog til

Jeg vidste slet ikke, at der stadig var nogle der brugte wap

Du kan godt lave wap-sider, og lægge dem på din egen server.
Serveren skal være sat op til at kende filtypen til wap (WML) men mon ikke
de fleste trods alt er det.

WAP kodes i WML som kan suppleres med scripting i WMLS, og systematikken er
lidt forskellig fra web, men absolut til at overskue.
Jeg tror Nokia har en del support sider til WML (og udviklingsværktøjer).
Der er vidst også en tutorial på www.webmonkey.com. Ellers så søg på Google.

/Per

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-05-03 09:34

"Per Christoffersen" <pc@snydcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> af

det?

> Jeg vidste slet ikke, at der stadig var nogle der brugte wap

(Undskyld mig venligst at nedenstående er OT i

Wap er faktisk ganske udmærket. Jeg har stor glæde af det ved tilrettelæggelse
at jernbane- og bilture. HT's wapside er fantastisk hvis man lige vil se hvornår
bussen nu går fra den S-togsstation man er på vej hen til.

Siden jeg fik GPRS er jeg en flittig bruger af wap. Det er efter min mening
teleselskabernes skyld at wap aldrig blev særligt populært. Teleselskaberne har
det med at gøre nye tjenester upopulære ved at tage ågerpriser for nye tiltag,
således at det ikke bliver for "den brede befolkning" men kun for (nogle få)
entusiaster. Problemet med wap var i starten, at det kostede almindelig
minuttakst at wappe, og da minutpriserne for mobiltelefoni typisk lå på 2-3 kr.
per minut dengang wap kom frem, var der ikke mange der havde lyst til at "sidde
og lege" med det.

Da GPRS kom frem var det belagt med oprettelsesafgifter, månedsafgifter og høje
forbrugsafgifter, og det er det stadig. Teleselskaberne fatter ikke, at for at
gøre en tjeneste populær, er man nødt til at sælge den på vilkår som "folk
flest" er villige til at betale. Jeg er nu i den heldige situation, at jeg har
GPRS på et TDC-abonnement uden oprettelses- og abonnementsafgift, men til
gengæld koster de første 2 MB så 75,- kr. per MB. Da det siges at der går ca.
800 wapsider på en MB, så koster det alligevel "kun" ca. 10 øre per wapside. En
søgning efter en trafikforbindelse vil derfor koste i størrelsesordenen 0,40
kr - 1,00 kr uanset hvor god tid man giver sig, da der jo kun betales for
datamængden og ikke for den tid man er koblet op mod wap-serveren.

Jeg glæder mig til at Telmore forhåbentligt snart tilbyder GPRS. Det bliver
formodentligt til "folkelige" priser. Hvordan kan det være at TDC selv tager
sådan nogle ågerpriser, men hvis Frank Rasmussen "kommer imellem" og også skal
tjene noget på det, så kan TDC pludselig godt sælge deres samtaler og tjenester
til moderate priser?

Jeg frygter lidt at Telmore fremover ikke vil være lige så kundevenlige med
deres priser som hidtil. Det bliver et spørgsmål om det bliver »TDC's
grådighed« eller »Telmore-Franks snusfornuft« der bliver herskende i Telmore
fremover, nu hvor Telmore er blevet et selskab der indgår i TDC-koncernen.

Claus

Fra : Per Christoffersen

Dato : 06-05-03 09:53

> [...]
Teleselskaberne har
> det med at gøre nye tjenester upopulære ved at tage ågerpriser for nye

Det er så ikke mit problem. Mit problem med wap er/var, at interfacet på
telefonene er fortvivlende ringe, og besværet med at få noget frem, som er
brugbart slet ikke står mål med udbyttet.
Det eneste jeg reelt har brugt wap til er at checke mail i en situation,
hvor jeg var meget langt fra en netopkobling, og pinedød skulle have fat i
de meddelelser, der lå der.

/Per

Fra : N/A

Dato : 06-05-03 14:35

Fra : Olav Noksagt

Dato : 06-05-03 14:35

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Og "folk flest" fatter ikke, at tingene altså skal løbe rundt økonomisk.
> Hvis det virkelig var så billigt at drive et teleselskab, ville der så
> ikke lige pludselig komme et mobiltelefonselskab, der tilbød minutpriser
> på 20 øre og SMS til 5 øre? Spørg dig selv, hvorfor det ikke er sket endnu.

Det tror jeg dot man kan kalde en trofast og forstående forbruger.
Der er ikke nogen i verden der kan overbevise mig om at TDC ikke gør ALT
hvad de kan for at piske penge ud af folk.
Forklar mig f.eks. lige hvorfor man betalte 60 kr. i abbonnement for
internet - og så pludselig ingenting, da de første
gratis-abonnement-selskaber dukkede op (iøvrigt også fra manden bag
Telmore). Går den, så går den.

SMS-systemerne er sat op. Mobilnettet er på plads. De spiser ikke andet brød
end de computere der styrer dem. Ingen lagring, ingen styring, ingen
betjening. Hvorfor du ikke får sms til 5 ører endnu? Fordi teleselskaberne
tager røven godt og grundigt på dig og serverer den til firmaets
julefrokost!

Olav