Aircondition problem.
Fra : SlowHand

Dato : 05-05-03 21:35

Hej

Jeg er ked af hvis dette er OT, men jeg kunne ikke
finde en gruppe hvor det passede bedre ind.

På mit arbejde har vi et arconditionanlæg som ikke køler
optimalt. Hermed ment at luften der bliver spyttet ud, ikke
er særlig kold, i forhold til andre anlæg i samme rum.
Det sjove er dog at anlægget skulle have rigelig kapacitet
til at kunne køle rummet selv.

Det skal siges at der sidder 2 radiatorer m. blæser
og kompressor udenfor. Kølevæsken skal dog
transporteres gennem ca. 30m rør, før den når tilbage
hvor den skal "bruges". Rørene er selvfølelig isolerede.
Hvis man mærker på rørene et uisoleret sted, er der ikke
den store temperaturforskel. Burde det ene rør ikke være
meget varmt, og det andet koldt?

Jeg ved ikke om anlægget altid har haft denne lave
nyttevirkning, eller det er opstået med tiden.

Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har en idé om
hvad dette kan skyldes?
Kan rørene være for lange, så kompressoren har svært
ved at klare arbejdet selv? Kan der være for lidt
"brændstof" på systemet? (jeg ved ikke hvad man bruger
i stedet for freon) Kort sagt - hvor kan fejlen ligge?

Anlægget kører i et serverrum, hvor oppetid er 1. prioritet,
så at slukke det med henblik på fejlfinding er udelukket.

/SlowHand

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 05-05-03 22:29

On Mon, 5 May 2003 22:34:32 +0200, "SlowHand" <spam@sejeniels.dk>
wrote:

>Hej
>
>Jeg er ked af hvis dette er OT, men jeg kunne ikke
>finde en gruppe hvor det passede bedre ind.

Det er vist OK.

> [...]
>er særlig kold, i forhold til andre anlæg i samme rum.
>Det sjove er dog at anlægget skulle have rigelig kapacitet

Den plejer at skulle være omkring 6-8°C

> [...]
>Hvis man mærker på rørene et uisoleret sted, er der ikke
>den store temperaturforskel. Burde det ene rør ikke være

Højtryksrøret (tyndt) er ca. "udetemperatur", og lavtryk er ca.
"indetemperatur" eller noget koldere.

>Nu vil jeg gerne høre om der er nogen der har en idé om
>hvad dette kan skyldes?
>Kan rørene være for lange, så kompressoren har svært
>ved at klare arbejdet selv?

Mon ikke der er taget højde for det ved designet?

>Kan der være for lidt
>"brændstof" på systemet? (jeg ved ikke hvad man bruger
>i stedet for freon) Kort sagt - hvor kan fejlen ligge?

Hvis der ikke er nok på, køler den i "ryk"/ eller meget lidt.
Kører kompressor/blæser konstant?
Er kondensatoren (radiatoren) ren?
Kan du se om der er flow i rørene (måske er der et lille "glas" ude
ved kompressoren).
Bliver kompressoren varm, og er den overbelastet (strømforbrug)?
Hvor stor er anlægget, og er der ikke for meget i edb-rummet?

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : SlowHand

Dato : 05-05-03 23:01

"Dan MOrtensen" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Mon ikke der er taget højde for det ved designet?

Det er "hjemmelavet" i den forstand at al hardware er indkøbt
og monteret af ikke-autoriseret/dertil uddannet personel. Herefter
har der været en autoriseret køletekniker, og påfylde systemet, teste,
godkende det osv.

> Kører kompressor/blæser konstant?

Ja - Der er 2 kompressorer + blæsere og radiatorer.
Altså 2 separate systemer, der arbejder i samme rum.
De yder begge lige dårligt. Andre systemer, som kun har et par
meter rør ud ad rummet, til inverteren/radiatoren yder meget bedre.
Her står invertene i øvrigt indendørs.

> Er kondensatoren (radiatoren) ren?

Ja, men blæseren kører dog meget langsomt rundt, efter min mening
Ikke meget mere end et par hundrede rpm. Kompressorene overdøver
i hvert fald blæserne.

> Kan du se om der er flow i rørene (måske er der et lille "glas" ude
> ved kompressoren).

Nej, desværre. Der må dog være noget flow, da inverterne er varme.
Ligesådan med luften der bliver trukket gennem dem.

> Bliver kompressoren varm, og er den overbelastet (strømforbrug)?
> Hvor stor er anlægget, og er der ikke for meget i edb-rummet?

Kompressor, blæser og inverter/radiator er bygget sammen i den
samme stålkasse, som man ofte ser monteret udendørs på bygninger
rundt omkring. Denne kasse bliver dejligt lun. Jeg mener de 2 omtalte
anlæg har en køleeffekt på omkring 6000W hver - måske mere.
Anlægget kører uafbrudt 24/7. Ligeledes gør de andre 2 indendøre
anlæg, som køler samme rum. Rummet har en gns.temp på
lidt over 30C. Der er helt sikkert for meget EDB i rummet :) Der står
vel omkring 200 dual P3 maskiner fra gulv til loft på omkring 30kvm.

Det skal siges at der bliver indkøbt endnu en "Panasonic Quadri" til at
supplere de andre anlæg.
<http://www.citcop.se/produkter/panaquadri/panaquadriNY.asp>
Det ville dog være rart at få de eksisterende til at yde som de skal i
første omgang.

/SlowHand

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-05-03 13:01

"SlowHand" <spam@sejeniels.dk> skrev i en meddelelse news:3eb6de9e$0$50350$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det ville dog være rart at få de eksisterende til at yde som de skal i
> første omgang.

Hvorfor kan man ikke lede varmen ud i det fri?

Mvh
Martin

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-05-03 13:35

> Hvorfor kan man ikke lede varmen ud i det fri?

Det er hvad et AC anlæg gør. Hvis du istedet mener at man skulle sætte
blæsere til at suge kold luft ind og varm ud, så vil der dels være en
frygtelig træk og du vil lukke en masse fugt ind sammen med luften udefra.

Fra : SlowHand

Dato : 06-05-03 15:27

"Jakob Nielsen" <jn@no.mail.no> skrev i en meddelelse

> Det er hvad et AC anlæg gør. Hvis du istedet mener at man skulle sætte
> blæsere til at suge kold luft ind og varm ud, så vil der dels være en
> frygtelig træk og du vil lukke en masse fugt ind sammen med luften udefra.

Nemlig, og det vil heller aldrig blive nær så effektivt som et AC-anlæg,
da det kun kan køle ned til samme temp som udenfor. Forestil dig en
varm sommerdag, hvor man pumper den 30C varme luft ind i et i forvejen
alt for varmt lokale. Det vil ikke virke overhovedet. Desuden vil en så
kraftig blæser larme alt for meget. Klagerne fra omkringliggende
lejligheder vil vælte ind.

/SlowHand

Fra : SlowHand

Dato : 06-05-03 15:18

> Hvorfor kan man ikke lede varmen ud i det fri?

Det er jo også det der gøres...

/SlowHand

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 06-05-03 21:00

On Tue, 6 May 2003 00:01:10 +0200, "SlowHand" <spam@sejeniels.dk>
wrote:

>anlæg, som køler samme rum. Rummet har en gns.temp på
>lidt over 30C. Der er helt sikkert for meget EDB i rummet :) Der står
>vel omkring 200 dual P3 maskiner fra gulv til loft på omkring 30kvm.

200 x 200W=40kW. Det kan 2 x 6kW anlæg ikke klare...

Fra : SlowHand

Dato : 07-05-03 00:17

> 200 x 200W=40kW. Det kan 2 x 6kW anlæg ikke klare...

Det har du ret i.
Dog fejler du lidt i din udregning. En dual P3 maskine
smider ikke 200W af sig i varme. Hver CPU smider
33,0W varme af sig. Altså 66W i alt. Hvis vi regner resten
med; chipset, GFX, HD osv lander vi på omkring 100W.

Altså kan du godt dividere din udregning med 2 = 20KW.
Desuden er jeg som sagt heller ikke sikker på at anlæggene
kun er på 6KW hver, men det kan jeg finde ud af.

Ellers tak for hjælpen so far.

/SlowHand