voldtægt ?? (1820)
Fra : erik

Dato : 05-05-03 20:22

Hej
En pige boende nord for København i 1820, 14 år gammel, blev kort efter
konfirmationen gravid.
1) Var der en lavalder? og hvis så, førte man er sag imod faderen eller moderen ??
2) Ved hvilke instanser blev sådan en sag ført ??

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 05-05-03 22:18

"erik" skrev i en meddelelse

> [...]

moderen ??

> 2) Ved hvilke instanser blev sådan en sag ført ??

Der findes nogle bøger om hvad der i tidens løb er sket i de forskellige
sogne. Jeg havde en bibliotekar til at hjælpe mig med at finde frem til
dem og derfor kan jeg ikke huske hvad de hed.

Jeg havde een med hjem om Husum og een om Glostrup.

I den fra Husum var der bl.a. en beretning om en 15-årig pige
som var rejst fra Jylland med sin bror for at søge arbejde hos bønderne i
nærheden af København. Pigen kom til at være tjenestepige for en
præst som boede alene og tvang hende til at "sove" med ham. Sagt i al
korthed så endte det med at hun blev gravid og at hun blev dømt til
døden.

Det var i 1600-tallet, jeg ved ikke hvor slemt det kunne gå i 1820,
men det er da sikkert gået hårdt ud over pigen.

Hilsen Ruth

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 06-05-03 09:15

Nu afdøde Alfred Abrahamsen, Lunde på Sydfyn blev engang oprørt over en voldtægtssag
her på egnen. Vi er tilbage omkring 1700, voldsforbryderen slap for tiltale, fordi
pigens far og voldmandens far kom overens om, at pigens far måtte udtage et vist antal
kreaturer fra den andens stald.
mvh
Hans

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 06-05-03 10:29

Så vidt jeg husker, så fandtes der allerede i den gamle "Riber Ret", der
blev stadfæstet af kong Erik (Plovpenning) ca. 1242 en bestemmelse om straf
til den, der tiltvang sig kønslig omgængelse med en kvinde (voldtægt). Hvis
jeg husker rigtigt, så går bestemmelsen givetvis igen i andre by- og
landskabslove (Jyske lov fra 1241, Skånske lov, osv.), der udstedtes senere.

Danske Lov, givet af enevoldskongen Christian V (1670-1699) som en
forordning af 15. april 1683 indeholder følgende

6-13-16
Dersom nogen voldtager én ærlig Møe, eller Enke, og det bevises, miste sit
Liv, eller, om hand ej betrædis, være fredløs; Men om hannem benaadis
Livet, tage sig hende til Hustrue, om hun og hendis Formyndere og Frænder
ville; Men ville de ikke, give hende af sine Penge og Gods efter fællis
Venners Raad og Samtykke.

6-13-17
Hvo som noget Qvindfolk vil med Vold tage, og hendis Raab og Skrig om Hiælp
høris, og synis blaat Kiød, eller revne Klæder, hand miste sit Liv, enddog
hand sin Villie ikke fuldkom.

Ove C. Kronborg
www.geocities.com/ovekronborg