Solnedgang i Rebild
Fra : Vagn Kofoed

Dato : 05-05-03 17:30

I Rold Skov tæt ved Lille Blåkilde ligger en stenrække (fra bronze- eller
jernalderen??) i retningen NV-SØ. Helt (eller næsten) præcist 313grader.
Jeg har en fornemmelse af at retningen har mest med NV at gøre for den
anden vej glor man lige ind i en bakke. I dagene før Skt Hans vil jeg gå
ned og checke solnedgangen. Mit spørgsmål er : Kan nogen fortælle mig
nøjagtig hvor solen går ned i perioden 20. juni til 24. juni ? Eller er der
nogen der kender nogen der kan svare? 9 gr 51' Ø og 56 gr 51' N

Vagn Kofoed

Fra : tomov

Dato : 05-05-03 21:52

"Vagn Kofoed" <vagn.kofoed.FJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mit spørgsmål er : Kan nogen fortælle mig nøjagtig hvor solen går ned i
perioden 20. juni til 24. juni ?
> 9 gr 51' Ø og 56 gr 51' N

Går ud fra at du mener tidspunktet. Eller du mener måske gradvinklen ?
Nå men her er tidspunkterne:

På nænvte længde/breddegrad
(dansk normaltid)
20-6-2003: 21:08:30
21-6-2003: 21:08:45
22-6-2003: 21:08:55
23-6-2003: 21:09:00
24-6-2003: 21:09:05

venligst
Tom

Fra : Preben Bohn

Dato : 05-05-03 22:39

tomov wrote:

> På nænvte længde/breddegrad
> (dansk normaltid)
> 20-6-2003: 21:08:30
> 21-6-2003: 21:08:45
> 22-6-2003: 21:08:55
> 23-6-2003: 21:09:00
> 24-6-2003: 21:09:05

I øvrigt interessant med antallet af "decimaler" i disse tal. Hvad
er egentlig definitionen på at "gå ned"? Er det når den "geometriske
bund" af solen rører den geometriske horisont, er der taget refraktion
med (sikkert ikke), eller er det når den "geometriske top" af solen
rører den geometriske horisont? Jeg hælder mest til den sidste definition...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 06-05-03 07:57

"Preben Bohn" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med (sikkert ikke), eller er det når den "geometriske top" af solen
> rører den geometriske horisont? Jeg hælder mest til den sidste

Det var lige præcis noget af det jeg ville se efter. De gamle drenge havde
sikkert under alle omstændigheder ikke samme definition som os. Jeg tror de
har "fanget" solen i et hjørne f.eks. et markant træ og horisonten, således
at det nederste af solen rørte horisonten og højre side rørte træet. Nuvel,
træet er væk og det eneste jeg har er en horisont, og det er måske knap nok
eftersom skoven er meget tættere til sommer.

Og hermed osse til "tomov". Jeg mente faktisk retningen. Azimuth tror jeg
det hedder.

Hilsen Vagn Kofoed

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-05-03 08:27

Vagn Kofoed wrote:
> "Preben Bohn" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

[snip]

> [...]
> træet er væk og det eneste jeg har er en horisont, og det er måske knap nok
> eftersom skoven er meget tættere til sommer.

Jeg er ikke 100% sikker på tallene, men solen har vist en diameter på
0.5 grader mens afbøjningen i atmosfæren er helt op til 1 grad ved
horisontkanten. Hvis vi regner med at solen bevæger sig ~180 grader/12
timer = 0.25 grader/min, giver det en maksimal usikkerhed på 1.5 grader
/ (0.25 grader/min) = 6 min...

Det var godt nok et stort tal... Det kunne faktisk være rigtig
interessant at gå ud og måle tidspunktet præcist og sammenligne med mere
teoretiske tal... Melder du tilbage når du har været ude?

Med venlig hilsen Preben

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 08-05-03 07:23

"Preben Mikael Bohn" <nospam@nospam.dk> skrev
>... Melder du tilbage når du har været ude?
>
> Med venlig hilsen Preben

I juni er denne tråd forlængst død. Send en mailadr til mig personligt.
Der er kun et punktum før klamaffen.
Jeg har i øvrigt et svar i tråden "Ang. det med solen".
Vagn Kofoed

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 06-05-03 15:49

Preben Bohn skrev:
> [...]
> med (sikkert ikke), eller er det når den "geometriske top" af solen
> rører den geometriske horisont? Jeg hælder mest til den sidste

Ifølge Københavns Universitets Almanak (Skriv- og Rejse-Kalender)
er Solens, Månens og planeternes op- og nedgang beregnet efter
disse himmellegemers *centrer*. (Formodentlig efter den geometriske
horisont).

Denne almanak er i det hele taget spækket med gode tabeller og
oplysninger. Jeg køber den ikke hvert år, så jeg ved faktisk ikke om
den stadig kan fås.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- og så havde bronzealdermanden ikke

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 06-05-03 16:52

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Denne almanak er i det hele taget spækket med gode tabeller og
> oplysninger. Jeg køber den ikke hvert år, så jeg ved faktisk ikke om
> den stadig kan fås.

Fandt lige ud af at kæresten havde den fra i år (sidste år?)...

Det kunne være sjovt at optage sådanne solnedgange ved horisonten med et
videokamera med tid, og så beregne refraktionen på det grundlag...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Christian Vinter

Dato : 07-05-03 10:16

Herluf Holdt, 3140 wrote:
>Denne almanak er i det hele taget spækket med gode tabeller og
> oplysninger. Jeg køber den ikke hvert år, så jeg ved faktisk ikke om
> den stadig kan fås.

Jo, da! Vi har en forsker ansat, hvis eneste opgave siden 1971 tilsyneladende
har været at udgive den ('sigh!').

-vinter

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : tomov

Dato : 06-05-03 17:23

"Preben Bohn" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt interessant med antallet af "decimaler" i disse tal.
> Hvad er egentlig definitionen på at "gå ned"?

Jeg sad da også lidt og gloede på disse sekunder, tænkte på at udelade
dem.....
Tidspunktet angiver solens centrum på horisonten.

Jeg mener at kunne huske at solen er ca. 4 minutter om at gå ned. Altså kant
til kant. Det svarer vel til en skivestørrelse på ca. 1 grad.

venligst
Tom

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 06-05-03 20:43

> Jeg mener at kunne huske at solen er ca. 4 minutter om at gå ned. Altså
kant
> til kant. Det svarer vel til en skivestørrelse på ca. 1 grad.

Varierer det ikke meget med årstiden?... eller... går solen egentlig ned i
samme vinkel hver dag, og er det kun ens breddegrad der påvirker dens
nedgangsvinkel? Nu kommer jeg i tvivl.

Når solen kommer højere på himlen om sommeren, så går den ned mere nordligt,
og vise versa. Hvis solen altid gik ned stik vest og den kommer højere på
himlen om sommeren, så ville den gå ned mere stejlt om sommeren, men siden
den går ned mere nordligt, har den så altid samme vinkel?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 06-05-03 22:37

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> himlen om sommeren, så ville den gå ned mere stejlt om sommeren, men siden
> den går ned mere nordligt, har den så altid samme vinkel?

Nej, det er ikke altid samme vinkel.

Den kurve Solen beskriver på himlen i løbet af et døgn, kan approk-
simeres med en lillecirkel (eller storcirkel ved jævndøgn).

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-05-03 12:53

Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Nej, det er ikke altid samme vinkel.

Men forudsætningen er jo kontrafaktisk, så man kan konkludere hvad man
vil - herunder at banen altid lander med samme vinkel.

> Den kurve Solen beskriver på himlen i løbet af et døgn, kan approk-
> simeres med en lillecirkel (eller storcirkel ved jævndøgn).

Vi befinder os jo i forvejen i en eventyrverden hvor solnedgangen sker
stik vest uanset årstiden, så måske har denne lillecirkel altid
centrum i et punkt på horisonten, så solens op- og nedgang altid sker
lodret?

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 07-05-03 13:01

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk>

> Men forudsætningen er jo kontrafaktisk, så man kan konkludere hvad man
> vil - herunder at banen altid lander med samme vinkel.

Ups, det var Jakobs første afsnit jeg burde have citeret, ikke det
sidste.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-05-03 14:52

Scripsit "Jakob Nielsen" <jn@no.mail.no>

> Varierer det ikke meget med årstiden?... eller... går solen egentlig ned i
> samme vinkel hver dag, og er det kun ens breddegrad der påvirker dens
> nedgangsvinkel? Nu kommer jeg i tvivl.

En god måde at komme ud af sin tvivl er at gå til en mere ekstrem
situation. Placer dig på polarcirklen i stedet. Ved midsommer går solen
"ned" stik nord og bevæger sig da *vandret*. Men ved efterårsjævndøgn
går solen ned mod vest og i en skæv vinkel.

Så: Nej, det er ikke kun breddegraden der påvirker vinklen.

(Men på ækvator går solen altid lodret op og ned, selv om retningen
til den opstigende/nedgående sol varierer med årstiden).

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Claus E Beyer

Dato : 07-05-03 17:22

> [...]

> (Men på ækvator går solen altid lodret op og ned, selv om retningen
> til den opstigende/nedgående sol varierer med årstiden).

Er det ikke kun ved jævndøgn at Solen nøjagtigt går lodret op og ned ved
ækvator? Alle andre aftener/morgener vil der vel være en vinkel der svarer til
Solens deklination i forhold til lodret på Solens op- og nedgang.

Claus

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-05-03 17:32

Scripsit "Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com>

> Er det ikke kun ved jævndøgn at Solen nøjagtigt går lodret op og ned ved
> ækvator?

Nej, det er med god tilnærmelse rigtigt alle dage. (Og hvis du ikke
finder tilnærmelsen god nok, er det ved solhverv snarere end ved
jævndøgn at det gælder).

På et hvilketsomhelst døgn vil solen (med tilnærmelse) bevæge sig én
gang rundt på en lillecirkel på himmelkuglen med centrum i polerne.
Hvis du står på ækvator er himmelponerne et sted på horisontlinjen,
så den lillecirkel solen beskriver, vil skære horisontlinjen
vinkelret.

--
Henning Makholm "It was intended to compile from some approximation to
the M-notation, but the M-notation was never fully defined,

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 06-05-03 09:15

> [...]
> nøjagtig hvor solen går ned i perioden 20. juni til 24. juni ? Eller er der
> nogen der kender nogen der kan svare? 9 gr 51' Ø og 56 gr 51' N

Jeg har forøvrigt en ide jeg kunne tænke mig at få afprøvet i dette forum.
Ved sommer- og vintersolhverv er der meget små ændringer i den daglige
azimuth-tilvækst (tilgiv hvis det er ukorrekt formuleret). Vi er i toppen eller
bunden af sinuskurven. Når den gamle bronzemand har betragtet solned-
gangen, har han først kunnet se vendepunktet efter at det faktisk er sket.
Derfor har vi Skt. Hans den 23. og juleaften den 24.