Få IE til at crashe
Fra : Jens Tønnesen

Dato : 05-05-03 15:15

Internetavisen ComOn skriver idag om en besynderlig fejl, der kan få
Internet Explorer til at gå ned. Det drejer sig blot om en enkelt
linies HTML-kode det forkerte sted, altså ikke om sære javascripts
eller lignende.

ComOn: http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=13933

Ifølge avisen skal man blot skrive <input type xyz> i stedet for
<input type=xyz> i HTML-koden, hvor ”xyz” hvadsomhelst. Fejlen opstår
dog kun, hvis koden skrives udenfor body-elementet, f.eks. i <head> og
her vil man jo normalt ikke bruge <form>-koder.

Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 15:32

Jens Tønnesen skrev:

> Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
> http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

Bang! (den virker).

Retfærdigvis skal det siges at jeg oftere har oplevet Opera eller
Mozilla gå ned på grund af fejlagtig HTML - men fejl som påvirker
IE bliver også opdaget af en del flere ;)
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 05-05-03 17:56

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Bang! (den virker).

Hvad kan man sige:
IE er og bliver en _skod_ browser.

--
/kenne
"I don't mind if you sleep in class. Only, please do not snore.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-05-03 17:50

On Mon, 05 May 2003 17:55:30 +0100, Kenneth Kristensen
<kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> wrote:

>Hvad kan man sige:
>IE er og bliver en _skod_ browser.

<fieldset style="position:fixed;">
<legend>Hybris</legend>
</fieldset>

(ved dog ikke om det er fixet i 1.3.1)

--
- Peter Brodersen

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 09-05-03 08:39

Peter Brodersen wrote:
> <fieldset style="position:fixed;">
> <legend>Hybris</legend>
> </fieldset>
>
> (ved dog ikke om det er fixet i 1.3.1)

Jeg må jo desværre tilstå at min Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; en-US; rv:1.3)
Gecko/20030312 crashede med et brag.

Opera 7.1.0 Beta 1 og Konqueror 3.0.0-12 bestod derimod prøven.

--
/kenne
unix# cat beer

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 05-05-03 20:59

Kenneth Kristensen skrev:

> Hvad kan man sige:
> IE er og bliver en _skod_ browser.

Der er mange ting galt med IE - men at en klar kodefejl kan få
browseren til at gå ned er i mine øjne ikke noget større problem.
Som nævnt har jeg oplevet lignende med såvel Opera som Mozilla.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-05-03 23:44

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Der er mange ting galt med IE - men at en klar kodefejl kan få
> browseren til at gå ned er i mine øjne ikke noget større problem.
> Som nævnt har jeg oplevet lignende med såvel Opera som Mozilla.

Men den her åd Opera uden at beklage sig

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-05-03 09:33

Kenneth Kristensen skrev:

> Jeg må jo desværre tilstå at min Mozilla/5.0 (X11; U; Linux
> i686; en-US; rv:1.3) Gecko/20030312 crashede med et brag.

Mozilla 1.4B klarer den heller ikke.

Det er faktisk en værre fejl end IE-fejlen, eftersom
"position: fixed" så vidt jeg kan se er en fuldt gyldig værdi at
sætte på et fieldset. Det er position: fixed der er "synderen" i
eksemplet - bruger man fx position: absolute er der ingen
problemer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 05-05-03 15:29

"Jens Tønnesen" <usenet@pressefoto.invalid> escribió

> Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
> http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

Min IE6.0 crashede med et brag

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-05-03 16:42

Jens Tønnesen wrote:

> Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
> http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

Aah, en ny metode til browsergenkendelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-03 16:48

Jens Tønnesen skrev:

> Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
> http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

Og hvad kan man så bruge det til?

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 05-05-03 17:57

Rune Glerup wrote:

> Og hvad kan man så bruge det til?

Tja, man kunne jo overveje at benytte en anden browser.

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-03 17:16

Kenneth Kristensen skrev:

> Tja, man kunne jo overveje at benytte en anden browser.

Det er da en rigtig dårlig grund at skifte browser fordi den fejler når
man skriver noget misdannet Html på et sted hvor det ikke hører til.

Man kan jo ikke bruge denne fejl til noget fordi den kun udløses når man
laver skrammel i sin markup.

Desuden er det ikke en webdesigners job at få folk til at bruge en anden
browser.
Jeg ved at mange nok ville være uenige. ;)

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 06-05-03 07:20

Rune Glerup <usenet@kaboom.dk> skrev i dk.edb.internet.webdesign.html:

>Desuden er det ikke en webdesigners job at få folk til at bruge en anden
>browser.
>Jeg ved at mange nok ville være uenige. ;)

Det er jeg fuldstændig enig med dig i!

Du spørger i dit første indlæg: Hvad kan man bruge det til? For mig
understreger det nødvendigheden af at lave korrekt HTML.

Jeg ved godt, at de dygtige webdesignere, der frekventerer denne
gruppe ikke kunne drømme om at bruge et form-element i
<head>-sektionen, ovenikøbet uden gåseøjne omkring attributten, men
jeg underviser fra tid til anden i HTML og oplever her masser af
eksempler på fejlkode blandt mine elever.

På den baggrund er det et rigtigt godt eksempel at smide i hovedet på
folk, der har det udgangspunkt at 'virker det i browseren', så er den
hellige grav velforvaret.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 06-05-03 09:07

In <fnkebvkqkiogh1mbv7i0g0pvpj7uv68e2m@4ax.com> Jens Tønnesen <usenet@pressefoto.invalid> writes:

> [...]

>På den baggrund er det et rigtigt godt eksempel at smide i hovedet på
>folk, der har det udgangspunkt at 'virker det i browseren', så er den

Jeg blev lige bidt af "det validerer, så er den hellige grav
velforvaret". Er der nogen, der kan finde et link til et
sted, hvor der står at det hedder event.x i html 4.01 og
event.layerX i xml 1.0 strict. (Og ja, jeg synes selv jeg har
kigget. Siden er http://www.246.dk/digitize.html Siden virker
fint igen nu, men jeg ville gerne vide dels hvorfor det virkede
før med event.x og dels hvorfor det ikke længere virker med event.x)

Og ja, det er sikkert lidt offtopic her, men så alligevel ikke.

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-05-03 13:10

bnielsen@daimi.au.dk (Kai Birger Nielsen) writes:

> Jeg blev lige bidt af "det validerer, så er den hellige grav
> velforvaret". Er der nogen, der kan finde et link til et
> sted, hvor der står at det hedder event.x i html 4.01 og
> event.layerX i xml 1.0 strict.

Næppe, da begge dele er Javascript/DOM og ikke HTML eller XML. :)

Det der er af officielle definitioner om det, er W3C's DOM (Document
Object Model). I dette tilfælde nok Events DOM'en, Javascript-interfacet:
<URL:http://www.w3.org/TR/DOM-Level-2-Events/ecma-script-binding.html>

I en muse-event hedder det enten ".screenX" eller ".clientX".
Det du bruger er altså ikke W3C's DOM.

Både Netscape og Microsoft har deres egne DOM'er, begge baseret på
Netscape 3 med udvidelser. Mozilla forsøger at implementere W3C's DOM.
Microsoft lever som sædvanligt i deres egen verden.

Mozillas DOM generelt: <URL:http://www.mozilla.org/docs/dom/>
Specifik DOM-reference: <URL:http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/>
Events: <URL:http://www.mozilla.org/docs/dom/domref/dom_event_ref.html#998197>

Mozilla har "screenX" og "clientX", men har også stadig
Netscape-opfindelserne "pageX" og "layerX". <rant on> De bruger vist
"layer" om ethvert absolut placeret element. Jeg synes det er
forvirrende, da de ikke længere bruger <layer>-tagget. Der er ikke
noget i html der hedder "layer"! <rant off>

Microsoft har også en online DOM/JScript-reference. Event-objektet
er beskrevet på
<URL:http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/objects/obj_event.asp>

De har "clientX", "offsetX", "screenX" og "x".

Så er der Netscape selv, som også har en mening om "event"-objekter. Det
gælde nok Netscape 4:
<URL:http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/index.html>
De har "layerX", "pageX", "screenX" og "x".

Jeg kan ikke få fat i siden der siger hvad Opera 7 forstår
(<URL:http://www.opera.com/docs/specs/>), men det ser ud til at være
"clientX", "pageX", "screenX" og "x".

Jeg *tror* at "x" og "clientX" er det samme: offset i forhold til
viewporten på browseren. "pageX" er offset i forhold til øverste
venstre hjørne af siden, der tages altså hensyn til om man har
scrollet siden. "screenX" er i forhold til skærmen, og ganske
irrelevant for en browser (lige som skærmstørrelsen). Jeg gætter på at
"layerX" er i forhold til nærmeste omkrandsende positionerede
elemement, og Microsofts "offsetX" er i forhold til det element man
faktisk klikkede på ("event.target" i standarden, "event.srcObject" i
Microsofts verden).

> Og ja, det er sikkert lidt offtopic her, men så alligevel ikke.

Det er det, så jeg XFUTter til d.e.i.w.clientside.

Generelt er DOM-programmering et minefelt af inkompatible
implementationer af noget andet end standarden. Mozilla styrer! Opera
er godt med! IE begyder at have det basale, men mangler stadig en del,
og jeg synes ikke det opvejer det at de har deres egne alternativer.

/L

Fra : Kai Birger Nielsen

Dato : 06-05-03 14:34

In <7k94i8cz.fsf@hotpop.com> Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> writes:

>Næppe, da begge dele er Javascript/DOM og ikke HTML eller XML. :)

Enig! Men det virkede med en html 4.01 doctype i mozilla og explorer.
Med en xhtml 1.0 strict doctype virkede det ikke i nogen af dem
Det er sikkert quirks-mode eller bare en bug eller bare noget, ingen
af dem har forstået rigtigt, men det er p....irriterende.

> [...]
><URL:http://www.w3.org/TR/DOM-Level-2-Events/ecma-script-binding.html>

>I en muse-event hedder det enten ".screenX" eller ".clientX".

Herligt. .screenX ser ud til at virke.

>Det du bruger er altså ikke W3C's DOM.

Men det ville jeg gerne at det var, så det hedder screenX fra
nu af

>Både Netscape og Microsoft har deres egne DOM'er, begge baseret på
>Netscape 3 med udvidelser. Mozilla forsøger at implementere W3C's DOM.
>Microsoft lever som sædvanligt i deres egen verden.

Hmm, javascript + DOM'er er altså opskriften på totalt
browserafhængig kode Det kommer ikke som nogen overraskelse.

Jeg vil overveje at eksperimentere lidt med event.x i mozilla og
4.01 for jeg tror at det er en alt for simpel og ukompliceret
redegørelse, du gav

[resten af den udmærkede beskrivelse af minefeltet snippet]

mvh Birger Nielsen (bnielsen@daimi.au.dk)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-03 17:24

Rune Glerup skrev:

>Og hvad kan man så bruge det til?

At frasortere folk der bruger IE?

--
Bertel

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-03 17:27

Bertel Lund Hansen skrev:

> At frasortere folk der bruger IE?

Hvorfor i alverden skulle man dog ønske at gøre det ved at crashe et af
deres kørende programmer?

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-03 18:58

Rune Glerup skrev:

>Hvorfor i alverden skulle man dog ønske at gøre det ved at crashe et af
>deres kørende programmer?

Af samme grund som andre ønsker at spærre for Opera og andre
standardtro browsere?

Men du skal ikke forvente at jeg kender eller forstår
argumenterne og baggrunden for den slags indspist fis. Jeg kan
blot konstatere at det findes.

--
Bertel

Fra : Rune Glerup

Dato : 05-05-03 19:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Af samme grund som andre ønsker at spærre for Opera og andre
> standardtro browsere?

Nej, det gøres udelukkende som følge af uvidendhed eller fordi man har
et ressourceproblem i et projekt.

Dette er ikke en mere eller mindre ubrugelig meddelelse om at
"opgradere," men et ondsindet, overlagt angreb på brugeren.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-05-03 19:23

Rune Glerup skrev:

>Dette er ikke en mere eller mindre ubrugelig meddelelse om at
>"opgradere," men et ondsindet, overlagt angreb på brugeren.

Det kan du have ret i, men du spurgte om hvad det *kunne* bruges
til.

--
Bertel

Fra : Olav Noksagt

Dato : 06-05-03 08:06

Jens Tønnesen skrev:
> Jeg har banket denne side sammen med den famøse kode:
> http://www.fotobase.dk/ie_crash.html

He he - skift til Mac. Der sker intet!
MacOS 9.2.2 IE 5.1.6

men det er også en stumpet side du har lavet uden head eller body

Olav

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 06-05-03 16:46

Olav Noksagt <noksagt_fjerndette@hotmail.com> wrote:

>He he - skift til Mac. Der sker intet!
>MacOS 9.2.2 IE 5.1.6
>
>men det er også en stumpet side du har lavet uden head eller body

Man behøver da kun at skifte til en rigtig browser - Netscape 7

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 06-05-03 18:20

Ove Kjeldgaard wrote:

> Man behøver da kun at skifte til en rigtig browser - Netscape 7

Eller Opera, Mozilla eller Konqueror på en Linuxbox.

--
/kenne
Elektricitet er som kvinder.