Elisabeth Hvenegaard
Fra : Sundsholmeren

Dato : 05-05-03 13:01

Kan nogen hjælpe mig med oplysninger om Elisabeth Hvenegaard, født 13/11
1882 formodentlig i Assens evt. Skeby, Lunde hered - død 3/5 1973 i Aalborg,
enke efter realskolebestyrer Carl Christian Georg Olsen i Nørresundby.
Venlig hilsen Poul E. Larsen

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 05-05-03 18:05

"Sundsholmeren" <sundsholmeren@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Aalborg,
> enke efter realskolebestyrer Carl Christian Georg Olsen i Nørresundby.

Elisabeth Hvenegaard er at finde på http://ddd.dda.dk i FT 1890 for Skeby
sogn, hvor hun står anført som født i Skeby sogn:

Ølund; En Hovedgaard; 112; Peter Emil Hvenegaard; M; 42; Gift; Husfader;
Gårdejer, Proprietær; Skeby Sogn, Odense Amt; Folkekirken; Ordet foran
"Gaard" er vanskeligt at læse
Anna Elisabet Hvenegaard; K; 35; Gift; Husmoder; Hundstrup Sogn, Svendborg
Amt; Folkekirken; Iflg. FT1880 er hun født Lollesgaard
Hansine Marie Hvenegaard; K; 12; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt;
Folkekirken;
Kirsten Augusta Hvenegaard; K; 11; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt;
Folkekirken;
Hans Hvenegaard; M; 9; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt; Folkekirken;
Elisabet Hvenegaard; K; 7; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt; Folkekirken;
Anna Emilie Hvenegaard; K; 4; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt;
Folkekirken;
Karen Luise Hvenegaard; K; 0; Ugift; Barn; Skeby Sogn, Odense Amt;
Folkekirken

I bogen "Historiske Fortællinger - Skeby og Otterup Sogne", udgivet 1900 af
pastor E.V. Lose, står der på s. 149 om Ølundgaard:

.... I December Termin 1830 oprettedes Købekontrakt mellem Fru Engelsted og
Forpagter Lars Petersen paa Egeskov om Ølundgaard, i alt 21 Tønder 3 Skæpper
Hartkorn. Skøde fik han i 1832. Petersen forøgede i 1833 Arealet med 74
Tønder Land ved inddæmning. I December 1853 gav han for 30000 Daler Skøde
paa Gaarden med Besætning til Hans Petersen Hvenegaard (født 1814), gift med
hans Datter. Dermed gik Gaarden til den Familie, som endnu ejer den.

--
Helmer Christiansen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 05-05-03 20:57

Nedenstående indeholder noget om Hvenegaard på Selleberg gods:
Fynske Årbøger l939, s.140.
Barndomserindringer fra Selleberg i l870'erne af Søren Lassen.
mvh
Hans

Fra : Jytte Pedersen

Dato : 06-05-03 15:32

Skeby sogn 1882 folio 104 nr 14:

13 november Elisabeth Hvenegaard
hjemmedøbt 27 dec I kirken 4 marts 1883
Forpagter Peter Emil Hvenegaard og hustru Anna Elisabeth f. Lollesgaard (28
år) på Ølindgaard

Venlig hilsen
Jytte Pedersen

Fra : Kurt Elmelund

Dato : 14-05-03 15:45

Ejeren (forpagteren) af Q8-tanken i Ejby på Fyn hedder Hvenegaard.

Vh Kurt Elmelund