Gode råd og ideer søges til VILD hund...
Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 05-05-03 09:33

Hej gruppe

Min kæreste og jeg er de glade ejere af en ca. 15 mdr. gammel Jack Russell
Terrier. Han er en glad og nysgerrig hund, men til tider også uudholdelig at
være sammen med.

Han er meget lærenem. Han kunne sidde pænt og vente med at spise til der
blev sagt værsgod, inden han var 10 uger gammel. Nu kender han alle de mest
elementere "ordre" og ved hvad han skal gøre. Han ved også hvad der er
tilladt i hjemmet og hvad der ikke er tilladt - MEN han er bedøvendes
ligeglad. Hvis ikke en af os kiger på ham hele tiden, laver han kun de ting
han ikke må lave.
Hvordan får vi ham til, at lære at det gælder uanset om vi er der eller ej?

Han har desuden en idé om man helst skal lege/løbe/gå med ham i al den tid
hvor han er vågen, hvis ikke opmærksomheden er rettet mod ham skælder han
ud.
Det går næsten kun ud over mig(manden i huset) når han "skælder ud". Det
foregår på den måde, at han stiller sig bag mig (kun når jeg står oprejst og
IKKE leger med ham), han begynder så at gø højt og skingert efter mig, og
reagerer jeg ikke på det, begynder han at "nappe" i mine ben. Hvis jeg
ignorerer dette, begynder han at bide hårdere og gø vildere og vildere og
højere og højere. Til tider er der ikke andet at gøre end at placere han i
bryggerset hvor man kan lukke døren indtil han er faldet til ro. Jeg/vi har
prøvet alt fra skæld ud i stor stil til at stille og roligt snakke med
am - men når han føsrt er i gang er der ikke noget at gøre. Hvad gør vi???
Er det noget der går over med alderen eller skal der nye metoder til???

Desuden har vi et problem med at komme forbi andre hunde på gaden. Hunhunde
og hanhunde, det kommer ud på ét! Vores Jack Russell skriger skingert med
det samme den anden hund er inden for en radius på ca 15 meter og han
stopper ikke før, den anden hund er ude af syne. Det kan af og til hjælpe
lidt på det hvis vi tager ham op og bære - men ikke altid. Han har ikke
umiddelbart haft nogle "dårlige" oplevelser med andre hunde, der har kunnet
give anledning til dette skrigeri - det kom bare pludselig, fra den ene
gåtur til den anden... Han har som lille altid fået lov til at snakke med
andre hunde når vi mødte nogen for at han kunne vænne sig til det - men det
hjalp åbenbart ikke det helt store.... Hvad kan man gøre for at han lære at
acceptere, at der altså er andre hunde til???

Det var lidt af en lang smøre - håber at der er nogen der har nogle gode
ideer til hvordan vi kan gøre vores hund endnu dejligere at være sammen
med...

LL

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 05-05-03 09:58

Hejsa.

Skynd jer at melde jer på et lydighedskursus. I mangler i den grad
lederskab, og ring til en af DKK´s hundekonsulenter.
Pøj pøj.

V H Gitte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 05-05-03 11:03

Hej Lenn

Keder han sig? Jeg mener ikke om han har meget legetøj, men om han bliver
aktiveret/motioneret i passende grad.

/Kim

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-03 13:11

"Lenn Lauridsen" <lenn@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det var lidt af en lang smøre - håber at der er nogen der har nogle gode
> ideer til hvordan vi kan gøre vores hund endnu dejligere at være sammen

Klib fra www.elverdalen.dk

"At vælge at få ham kastreret, er nok den bedste beslutning, vi har
truffet.
Han er stadig fræk, men er blevet noget mere afdæpmpet
Nu er det som om han forstår når man skælder ham ud,
hvilket han ikke gjorde før.

Nu kan vi sidde og hygge inde i stuen og se film mens han ligger ved
siden af sofaen.
Det er fantastisk.

Før begyndte han altid at gø og bide for at få opmærksomhed,
hvilket resulterede i han røg ud."

Utrolig gode argumenter for katration
_____
Peter

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-05-03 14:03

"Lenn Lauridsen" <lenn@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
> Terrier. Han er en glad og nysgerrig hund, men til tider også uudholdelig

Tjaeh, her bliver jeg vel næsten nødt til at svare

Velkommen til den vidunderlige terrierverden er min første kommentar - og så
skal jeg nok blive lidt mere seriøs....

Terriere er smarte hunde - jack russells især - langt smartere end os
mennesker. De gør nemlig KUN, hvad der betaler sig for dem, dvs. enten
inkluderer mad, leg eller højtstående ressourcer såsom sofaer og senge.
Samtidig er de så forbandede hårde, at du kan skælde ud alt det, du har lyst
til, han vil bare lige ryste sig en gang og så fortsætte med det sjove, han
er i gang med. Sorry, men sådan er jack russells - håber jeres opdrætter
fortalte jer om deres temperament før i købte ham.

> Han er meget lærenem. Han kunne sidde pænt og vente med at spise til der
> blev sagt værsgod, inden han var 10 uger gammel.

Jeps, de er hamrende lærenemme - hvorfor tror du, der er så mange af dem på
film? MEN, det indebærer også, at de lynhurtigt lærer, hvad der kan betale
sig! Unoder kommer altså lige så hurtigt med som sit, dæk, giv pote o.l.
Dvs. at hvis han gør af dig, og du reagerer (dvs. giver ham opmærksomhed -
det være sig positiv eller negativ) så har han lært, at det kan betale sig
at gø, når man keder sig!

> [...]
ting
> han ikke må lave.
> Hvordan får vi ham til, at lære at det gælder uanset om vi er der eller

I forhindrer ham i at gøre de ting, han ikke må. Hvis han ikke må være i
sofaen, så skal han ikke være alene hjemme i stuen. Sofaen er nemlig rar, og
så ligger man der, uanset om man så får en balle, når I kommer hjem! Lav
nogle få og overskuelige regler, som I ved i kan få ham til at overholde -
og så vær konsekvent omkring dem. Prøv i øvrigt at beskriv, hvad det er for
nogle ting han gør, så kan vi måske bedre hjælpe jer.

> Han har desuden en idé om man helst skal lege/løbe/gå med ham i al den tid
> hvor han er vågen, hvis ikke opmærksomheden er rettet mod ham skælder han
> ud.

Jeps, det har I selv lært ham ved at reagere! Beslut jer for at lave noget
med ham, før han begynder at regere. F.eks. hvis I ved, at han altid
begynder klokken fem, så tager I ham med ud og søge efter en masse godbidder
eller en bold klokken kvart i fem. På den måde bliver det jer, der tager
initiativ til at lave noget og bagefter er han træt.

> [...]
> højere og højere. Til tider er der ikke andet at gøre end at placere han i
> bryggerset hvor man kan lukke døren indtil han er faldet til ro.

Jeg ville selv gå ud og lukke døren i stedet for, når han begynder på det
der. Ved at tage ham med ud i bryggerset giver du ham opmærksomhed.
Simpelthen give ham en timeout på 30 sekunder når han begynder at gø, ved at
gå ind i et andet rum.

> [...]
vi???
> Er det noget der går over med alderen eller skal der nye metoder til???

Det går ikke over med alderen! Han skal aktiveres meget mere med næsearbejde
og indlæring. Lad ham søge eller arbejde for al sin mad, lær ham nye tricks,
gå spor med ham, lad ham balancere på ting - alt sammen ting, der gør ham
mentalt træt. Du kan alligevel ikke gøre en jack russell fysisk træt!
Se på www.hundeskolentrofast.dk under et aktivt hundeliv, der er masser af
gode ideer til aktivering.

> [...]
at
> acceptere, at der altså er andre hunde til???

Tjaeh, træning, træning og atter træning. Terriere kan ofte ikke så godt
lide andre hunde af samme køn, men de kan sagtens lære at være i nærheden af
dem uden at skulle skælde ud. Start med en afstand, hvor han ikke reagerer
og beløn ham så for det. Langsomt kan I så mindske afstanden hen til de
andre hunde. Får han lov til at løbe løs og lege med andre hunde? Men se at
kom ud på en træningsplads og få trænet lidt med ham. Hvor bor I?

> Det var lidt af en lang smøre - håber at der er nogen der har nogle gode
> ideer til hvordan vi kan gøre vores hund endnu dejligere at være sammen
> med...

Jeg ved godt, at jeg lyder meget negativ, men jeg elsker terriere! Har selv
en parson russell og er vild med hans energi og læreivrighed. At træne
lydighed med sådan en er ikke umuligt - det er bare en udfordring

-Trine

Fra : Allan Vester

Dato : 05-05-03 14:10

> [...]
> reagerer jeg ikke på det, begynder han at "nappe" i mine ben.>

> Desuden har vi et problem med at komme forbi andre hunde på gaden.

Er man ikke til de store lederskabs øvelser kan denne lille smutvej benyttes

Anskaf en blomster forstøver den giver en tilpas mængde vand uden at pjaske
alle omgivelserne til det er da kun nødvendig med et enkelt NEJ og giv så
straks terroristen et skvat fra blomster forstøveren i hovedet, efter nogle
få gange skal den blot have forstøveren vist frem så er der fuld enighed om
den videre opførsel.

mvh
Allan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-05-03 16:23

Hej

For det første er han stadig hvalp, men for det andet lyder det som om han
ikke helt er klar over at det er dig der er lederen, du må statuere et
eksempel dermed ikke sagt at han skal have prygl men en rusketur (som moren
ville have gjort) og det skal være hver gang han laver noget du ikke vil
have, så skal der komme et NEJ prompte og måske fat i kraven af ham.
Et lydigheds kursus ville være en glimrende ide da han så også på den måde
lærer at gebærde sig mellem andre hunde.

Mvh

Martin

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 05-05-03 23:19

"Martin Sørensen" <ms@***danhunters.dk> wrote in message
> Hej
>
> For det første er han stadig hvalp,

Nej, en lille hund som en jack russell er altså ikke hvalp, når den er 15
månder! Den er sandsynligvis i gang med den sidste psykiske modning.

> [...]
> ville have gjort) og det skal være hver gang han laver noget du ikke vil
> have, så skal der komme et NEJ prompte og måske fat i kraven af ham.

Tjaeh, det ville jeg så ikke prøve på en terrier.... Højst sandsynligt
tænker han bare f... dig og finder på noget sjovere at lave alene. Eller han
vender sig om og bider igen..... Men sådan er der jo forskellige meninger om
hvordan man opbygger et godt forhold til sin hund (som du jo i øvrigt kaldte
en hvalp..... Er det sådan, du mener, man skal behandle hvalpe?)

> Et lydigheds kursus ville være en glimrende ide da han så også på den måde
> lærer at gebærde sig mellem andre hunde.

Her har du til gengæld helt ret

Bare min ydmyge mening

-Trine

Fra : Lenn Lauridsen

Dato : 05-05-03 18:21

Takker for alle de gode svar. Jeg vil lige komme med et par tilføjelser, som
måske kan give anledning til endnu flere gode råd vi kan arbejde videre
med...

Han er kastreret - det blev han for ca. 6 mdr. siden, og han er blevet
roligere af det - men stadig en vilbasse.

Forstøverflasken har vi prøvet - den hjælper af og til. Dog fandt han
hurtigt ud af at man ikke kan ramme ham hvis han står under fx sofabordet...
smart hund, han er...

Nu vil vi i gang med at afprøve nogle af de ting vi ikke har prøvet - men
flere råd er mere end velkomne...

Fra : stokholt

Dato : 10-05-03 07:49

Hej.

Måske ville det hjælpe med lidt motivation i hverdagen. Noget hunde
bruger mest energi ved er at bruge deres sanser.
Prøv at lege søg ved f.eks at gemme små godbider rundt omkring, og så
bede ham om at finde dem. Eller gem en godbid under en kop der er vendt
på hovedet, eller noget helt tredje - indkøb en såkaldt
"motivationsbold". Det er en bold hvor man kan komme en smule godbidder
ind i hvor der så skal arbejdes for sagen for at få dem ud. Og hunden
bliver belønnet når det lykkes.

Held og lykke med det.

http://www.kandu.dk/