KIP - aviser m.m.
Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 04-05-03 21:14

Avisernes utrolig mange daglige personoplysninger.

Måske er det en tanke der tidligere har været oppe og vende og dermed gået
forbi næse - men sådan er det så.

Tanken er, at når kirkebøger, folketællinger og andre gode kilder er blevet
indtastet af de mange frivillige og meget dygtige, som nu kommer utrolig
mange slægtsforsker til gavn.

Ja så var tanken også, at udvide indtastningsarbejdet på trykte kilder - her
er avisernes dødsannoncer, mindeord, fødselsdage, jubilæumstekster et oplagt
emne at tage op.
Da dette kildeområde (aviserne) ikke kræver andet end at man afskriver den
trykte tekst. Giver det nogle andre muligheder for at kunne finde
menneskelige ressourcer til dette arbejde.

Jeg tænker her at DDA, DIS-Danmark eller en anden forening eller person med
de nødvendige lederevner påtager sig opgaven. For det er en historiske
guldgruppe af personalia der ligger begravet her og som er af nyere
historie - men en meget vigtig kilde.

Jeg forestiller mig, at der kunne hentes økonomiske støtte og dermed midler
gennem bl.a. kulturfonde, EU, Kulturministeriet, Arbejdsministeriet (støtte
til langtidsledige) således at der er grundlag for at der kan ansættes
personer til selve indtastningsarbejdet.

Under tidligere drøftelser hos Statsbiblioteket, Erhvervsarkivet og
Arbejdsformidlingen i Århus, var der positivitet overfor tanken og
idegrundlaget, men havde ikke selv de nødvendige ledelsesressourcer til at
til at kunne løfte denne ekstra arbejdsindsats.

Spørgsmålet er så om der blandt slægtsforskerne er mulighed for at løfte
denne opgave?

For der er ikke nogen tvivl om at det arbejde som Richter i sin tid udførte,
trænger til at blive fuldt op, med en opdatering.

Målet med et sådan indtastningsprojekt bør naturligvis være, at hele den
viden der gemmer sig i aviserne bliver tilgængelig i elektronisk form og
meget gerne som en online database på internettet - gerne under DDA eller et
andet statsarkiv. Men alt dette er punkter der skal debatteres og endelig
nedskrives som en del af den projektbeskrivelse som skal formuleres inden
der kan sendes ansøgninger til diverse fonde og myndigheder - hvis det er
løsningen måden til at hente de mange informationer der ligger gemt væk i
avisarkiverne gennem de sidste 100 år.

Ideen er nu bragt til debat - måske igen.

Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Bodil Madsen

Dato : 05-05-03 08:51

Mange lokalhistoriske arkiver gør dette arbejde. Jeg har også en tid klippet
sådanne oplysninger fra aviser, men det er faktisk et temmeligt kedsommeligt
arbejde.

Mange mennesker i dødsannoncer er ikke umiddelbart identificerbare på grund
af almindeligt navn, manglende nøjagtig adresse o.s.v. Vi lever jo en tid,
hvor man kun bruger fornavne, så de efterladte kan heller ikke altid
identificeres. Den nøjagtige adresse opgives sjældent i dødsannoncer på
grund af risiko for indbrud under bisættelsen.

Min mening er derfor, at det er et alt for stort arbejde i forhold til
udbyttet.

Med venlig hilsen
Bodil Madsen

"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en
meddelelse news:b93saq$1dc$1@sunsite.dk...

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 05-05-03 11:10

Hej Chris !

Det synes jeg er en mægtig god idé, men det er et kæmpe arbejde. I dag er
alle aviser jo formentligt sat ved hjælp af edb. Gad vide om man kunne få
aviserne til fremover at videresende disse oplysninger til en central
database. Det er da et forsøg værd at kontakte Danske Dagbladenes forening
om det.

Jeg vil gerne støtte dette projekt, men på grund af mit helbred er jeg ikke
den rigtige person til at påtage mig større opgaver.

Med venlig hilsen
Ove C. Kronborg

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 05-05-03 12:09

Jeg har tidligere i denne nyhedsgruppe henledt opmærksomheden på, hvorledes de
finske aviser nu er tilgængelige online. Nu var mit motiv til at søge
oplysninger i de finske aviser ikke slægtsforskning men min store lidenskab
kvæg. Men når jeg ved en almindelig fritekstsøgning på få minutter kunne få een
præcis henvisning til artikler i en stor del finske aviser i perioden
1848-1885, så må man også kunne søge på personalhistorisk stof.
mvh
Hans

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-03 16:30

Hans Nørgaard <jersey@post4.tele.dk> skrev Mon, 05 May 2003 13:09:26
+0200

>kvæg. Men når jeg ved en almindelig fritekstsøgning på få minutter kunne få een
>præcis henvisning til artikler i en stor del finske aviser i perioden
>1848-1885, så må man også kunne søge på personalhistorisk stof.

Jeg har egentlig også tænkt på, at da der jo er tale om trykte medier må
en indscanning og efterfølgende OCR-behandlig vel være det rigtige
fremfor en afskrift.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred