Udlagt fader?
Fra : Jens M. Jensen

Dato : 04-05-03 20:30

Hej!

I forbindelse med mit "anearbejde" er jeg i et par tilfælde stødt på udlagte
fædre. Helt specifikt er min tipoldefar i kirkebogen anført som udlagt fader
til min oldefar (1877). I familien består der nu en påstand om, at han som
"udlagt fader" med sikkerhed ikke er den biologiske fader, men er blevet
købt til at påtage sig faderskabet.
I min oldefars tilfælde er sagen, at moderen var malkepige på en stor gård.
Her føder hun med 2 års mellemrum to drenge, som begge har samme udlagte
fader - mens proprietæren står fadder til de to ved dåben.....
Hvornår blev man "udlagt barnefader" ? - i verden af idag er det jo når man
ellers ikke vil vedkende sig faderskabet
Hvad var praksis dengang ?

mvh. Jens Møller Jensen,
Toftlund
____________

Personal web-site: http://hjem.get2net.dk/jensmjensen

Fra : Ole Munk

Dato : 04-05-03 21:35

> [...]
man
> ellers ikke vil vedkende sig faderskabet

I den periode ser jeg altid udtrykket "udlagt som barnefader" eller lignende
anvendt, når forældrene ikke er gift. Så ud fra det, kan du ikke udlede om
det er karl'en eller forvalteren, der er faderen til barnet. Udtrykket
"udlagt som barnefader" betyder vel blot, at pigen til præsten har angivet,
at det er XX, der er fader til barnet. Her må man så gøre op med sig selv,
om det er troværdigt eller ej.

mvh Ole

PS - jeg vidste ikke du havde fået lavet en hjemmeside

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 21:40

On Sun, 4 May 2003 21:29:47 +0200, "Jens M. Jensen"
<jens.m.jensen@get2net.dk> wrote:

> [...]
>"udlagt fader" med sikkerhed ikke er den biologiske fader, men er blevet

Nej det er forkert. Begrebet udlagt barnefader betyder blot, at det er
den mand, som moderen har udlagt (d.v.s. oplyst) som far til barnet.

Altså moderen fortæller jordemoder og præst, hvem der efter hendes
mening er far til barnet. Dermed er han udlagt barnefader.

Efterfølgende kan han så anerkende eller benægte faderskabet. Hvad han
her har gjort vil fremgå af en evt. faderskabssag.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Per Agerbæk

Dato : 04-05-03 22:04

Hej

Jeg har forgæves ledt efter en fadderskabssag på min oldefar, som også har
en udlagt far. Kan den manglende sag fortolkes således at den udlagte far,
har accepteret fadderskabet?

Med venlig hilsen
Per Agerbæk

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 04-05-03 22:11

Hej Per,

Enten har du ikke søgt længe nok, eller også har du ret.

Har du kigget i alimentationssager i Amtet - både for moderen og den udlagte
barnefader?
--
Ole P. Bielefeldt
Ry

ole.bielefeldt@adslhome.dk
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Per Agerbæk

Dato : 04-05-03 22:29

Hej Ole

Ja, jeg har kigget i protokollon fra fødselsåret og 5 år frem, men kun kun
efter moderens navn. Hun hed Kirsten Marie Willadsdatter, men hun var ikke
nævnt blandt alle de øvrige fruentimmere.
Der er selvfølgelig den mulighed, at jeg har overset hende, men selvom jeg
havde svært ved at læse det hele, er jeg ret sikker på, at jeg fik
lokaliseret de navne, der var nævnt.
Men jeg kiggede ikke efter den udlagte, så den må jeg jo prøve når jeg næste
gang kommer på LAV.
Men Søren Nielsen er jo desværre lidt usikkert at gå efter uden moderens
navn i samme sag.

Med venlig hilsen
Per Agerbæk, Valby

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 04-05-03 22:29

Vi har et tilfælde i Kirkeby sogn, hvor en gårdfæster blev enkemand. I de
følgende år nedkom to af hans tjenestepiger med børn, i det første tilfælde blev
en fremmed karl udlagt som som barnets fader, men da den anden tjenestepige
udlagde enkemanden som barnefader, ændrede den første tjenestepige forklaring og
udlagde nu også enkegårdmanden til sit barns fader. Så han har måske i første
omgang en anden for at påtage sig faderskabet. Vi er i første halvdel af
1700-tallet.
Ligeledes i Kirkeby sogn har vi en gl. slægtsgård, hvor ifølge
slægtsoptegnelserne "en ugivt person ... var købt til at agere barnefader", og
at det var gårdens fæster der "i forståelse med sin gamle kone" og sin jævngamle
steddatter sikrede sin arvefølge på gården. "Ulovligt, men forståeligt!"

mvh
Hans

Fra : Jens M. Jensen

Dato : 05-05-03 17:02

Hej igen,

og tak for hjælpen. Jeres svar ligger alle helt på linie med min egen
opfattelse, men man kan jo godt blive slap i koderne og have brug for
argumenter, når man forsøger at pille i den vedtagne familiesaga.

mvh. Jens Møller Jensen

Jens M. Jensen <jens.m.jensen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eb56c2c$0$50444$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...