Veisensk syge
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 04-05-03 17:19

Hej!

I en folketælling har jeg om en person i slægten læst følgende:

"Fraværende formedelst Veisensk syge"

Er der nogen, der ved, hvad Veisensk syge er for en sygdom?
Ove C. Kronborg

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-05-03 18:51

> Er der nogen, der ved, hvad Veisensk syge er for en sygdom?
> --
> Med venlig hilsen
> Ove C. Kronborg
********
Et gæt om ikke det skulle være "Chorea" - eller "St. Veitsdans"?
Sygdom i centralnervesystemet uden sikre anatomiske forandringer.. minder om
epilepsi og hysteri. Går som regel over af sig selv.
Epidemi i middelalderen.
Kan ses i tilslutning til gigtfeber.
Behandling: Absolut ro.
Hilsen
Flemming Svendsen
Korsør.

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 04-05-03 20:53

Hej Ove.

Dette får mig til at tænke på Huntingtons Chorea, (en arvelig CAG repeat
sygdom) som formentlig er den sygdom Flemming taler om når han skriver:

> [...]
om
> epilepsi og hysteri. Går som regel over af sig selv.

Det har imidlertid vist sig at være en noget anden diagnose man stiller
idag, end i gamle dage. Dette er en meget invaliderende sygdom som ofte
binder patienten til enten sengen eller en kørestol, samtidigt med at
patienten oftest bliver meget depressiv.
I en lille bog som Landsforeningen mod Huntingtons Chorea har udgivet i
samarbejde med Sven Asger Sørensen (Lektor, dr. med., speciallæge i klinisk
genetik) står der følgende:

Citat:
Huntingtons Chorea er en tilstand, der er karakteriseret ved neurologiske
symptomer, psykiske ændringer og en udpræget arvelighed.

Sygdommen er opkaldt efter George Summer Huntington, der var praktiserende
læge i New York ligesom sin far og farfar. I 1872 beskrev han en sygdom, som
de tre læger havde set og fulgt i en og samme familie gennem 78 år, og som
viste sig i den voksne alder i form af ufrivillige bevægelser og psykiske
symptomer. Om arven skrev han blandt andet, at hvis den ene af forældrene
havde vist tegn på sygdommen, ville også en eller flere af børnene
sandsynligvis komme til at lide af den. Men hvis et barn gik livet igennem
uden at få sygdommen, var kæden brudt og børn, børnebørn og oldebørn ville
også gå fri.

Det andet ord i sygdommens navn, Chorea, stammer fra græsk og betyder dans.
Medicinsk dækker det over uregelmæssige og ufrivillige bevægelser af hoved,
lemmer og krop. Om disse choreatiske bevægelser anførte Huntington, at de
oftest begynder omkring 40 års alderen, at de i starten er lette, og at de
med tiden øges gradvist ved at flere og flere muskler bliver påvirket. Han
havde aldrig set nogen blive rask efter, at de havde fået sygdommen.

Huntington beskrev også tendens til forekomst af sindssygdom som et
karakteristisk træk, ligesom han bemærkede, at flere af de sygdomsramte
havde begået selvmord.

Sygdommens officielle navn er Huntingtons Chorea eller Huntingtons sygdom;
tidligere blev den undertiden kaldt Sct. Veits dans, men denne betegnelse
bruges ikke mere, da den kan give anledning til forveksling med andre
sygdomme, hvor der forekommer ufrivillige bevægelser.

Citat slut.

Symptomerne kan nogle gange forveksles med andre sygdomme som sclerose,
Machado Joseph Disease (en anden CAG repeat sygdom), epilepsi m.fl.

Wendy Stæhr Rasmussen
wma@tdcadsl.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 04-05-03 20:50

Wendy Stæhr Rasmussen har naturligvis fuldstændig ret, jeg var bare for
hurtig og glemte at nævne at jeg citerede fra et ældre leksikon, - - - ca.
1930.
Undskyld.
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Wendy Stæhr Rasmusse~

Dato : 04-05-03 21:16

Hej Flemming.

Det skal du bestemt ikke undskylde. Jeg vidste ikke en døjt om denne meget
sjældne sygdom før jeg deltog i et foredrag som Landsforeningen mod
Huntintons Chorea afholdt i starten af året.
Jeg kender iøvrigt ingen selv som har denne sygdom, men er meget
interesseret i andre arvelige CAG repeat sygdomme idet vi i familien har
Machado Joseph Sygdom.

Fra : MORTEN MØLLER HANSEN

Dato : 04-05-03 22:14

> "Fraværende formedelst Veisensk syge"

Det kan være Weiss (Weills?) syge eller noget i den retning, som idag kun er
frygtet blandt kloakarbejdere, idet den forårsages af rotteurin. Den kan
være dødelig uden behandling...

mvh. Morten Møller Hansen

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 05-05-03 10:57

Tusind tak til jer alle for de fine og grundige besvarelser af mit
spørgsmål.

med venlig hilsen
Ove C. Kronborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 05-05-03 16:30

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev Sun, 4 May 2003
18:19:23 +0200

>"Fraværende formedelst Veisensk syge"
>
>Er der nogen, der ved, hvad Veisensk syge er for en sygdom?

Det kunne vel ikke være noget så simpelt som en fejllæsning eller dito
skrivning for "Venerisk syge".??

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred