Peder Børkop (omkr 1640 -) brygger i
Fra : Steen Thomsen

Dato : 04-05-03 16:17

Er der nogen der har set Peder Børkop?
Han er et fantom, som ikke ses dér hvor han burde være:

Han er ikke i Ramsings bøger om Københavns ejendomme
eller i Københavns Diplomentarium.
Borgerskabsprotokollerne går ikke langt nok tilbage.

Det er sært for det er kun de 100 største gårde i København der har
brygge-ret (aht brandfaren), og bryggerne blev regnet for den fineste
håndværkerstand, kun overgået af guldsmedene. De havde også ret til at
være købmænd, dvs grosserere.

Hans to døtre er præstekoner:

Gunild (Gundelle) Børkop. Född omkr 1675 (anslået). Död 1720 i Tømmerup
(Dahls præstesamling).
Gift (uvist når el hvor, dog før 1707) Peder Manasse Monrad 1669-1741
Monrad fik hende fra provst Jonsens hus i Roskilde.
(Chrph. Giessing: Nye Saml...Jubel-Lærere. 1779-86, 1978.
III,1s190-233).

Abelone Pedersdatter Børkop. Född ca 1682 (Wiberg). Död 13 maj 1766
(Wiberg).
Gift 3 okt 1717 i Linå (PHT 2002) med Otte Christensen Sommer
1688-1768.

Kilden til provst Jonsen i Roskilde er Gjessing, der skriver ca 70 år
efter begivenheden, men den provst er heller ikke fundet.

Hvad der gør sagen mere mystisk, er at både Giessing og Worm (Forsøg til
et Lexicon over danske, norske og islandske lærde Mænd, som ved trykte
skrifter have gjort sig bekendte.... 1784) nævner Peder som brygger i
København. De skriver ca samtidigt, og omtaler Peder Ephraim Monrad
(1712-1793) mens han lever, og han er søn af Gunild/Gundelle Børkop. De
har altså haft mulighed for at få det revideret fra hans mund.

Jamn han må da ha sat sig et par spor et eller andet sted ??

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/
Frederikssundsvej 128 H st-th
DK 2700 Brønshøj
Danmark
Tlf: +45 3880 0202 steenthomsen@danbbs.dk

Fra : erik

Dato : 05-05-03 15:54

Prøv Rigsarkiver: Regnskaber: Københavnske Regnskaber (se evt. seddelregister i
"skrankerummet").
Disse regnskaber over diverse skatter fra ca. 1650 - 1750 kan være guld værd; men de
er til en start lidt tunge at arbejde med, indtil man har fundet melodien. Uddrag af
nogle af disse regnskaber findes på Kbh. Stadsarkiv som navne-alfabetiske registre.

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Steen Thomsen

Dato : 05-06-03 01:10

Kære Erik wrote:

> Prøv Rigsarkiver: Regnskaber: Københavnske Regnskaber (se evt. seddelregister i
> "skrankerummet").
> Disse regnskaber over diverse skatter fra ca. 1650 - 1750 kan være guld værd;

Tak for tippet! Jeg har selvbrugt de fotostater af de skattemandtaller
til Indkvarteringsskatten som Stadsarkivet har, men de rækker desværre
kun tilbage til 1690'erne. Det lyder spændende at RA skulle have noget
ældre!