Hvilken krig?
Fra : Genfinder

Dato : 04-05-03 10:04

Hej NG.

Jeg har en ane, der bliver født i 1738 - han hedder Johan Schadt. I FT for
1801 er han opgivet som pensioneret soldat. I 1783 befinder han sig i
Ramløse sogn, Strø Herred i Frederiksborg Amt, hvor han bl.a. føder datteren
Barbara Johansdatter.

Navnet får mig umiddelbart til at tro, at han ikke er dansk. Er der nogen
der har et bud på hvor navnet kan stamme fra?

Jeg ved godt, at fordi han er pensioneret soldat, er det ikke nødvendigvis
at han har været i krig. Men er der nogen der er rigtig stærk i historie,
som måske kan give et bud på hvilken urolighed/krig, der måske kan have
bragt ham til Danmark?

Venlig hilsen
Jeannie

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-03 10:53

Sun, 4 May 2003 11:04:04 +0200, skrev Genfinder:

> [...]
>at han har været i krig. Men er der nogen der er rigtig stærk i historie,
>som måske kan give et bud på hvilken urolighed/krig, der måske kan have

Danmark havde på det tidspunkt ikke været i krig siden 1720 (Store
nordiske krig) og kom det først igen i 1788, da Sverige angreb
Rusland. Danmark havde en traktat med Rusland og blev derfor tvunget
med i krigen og det gjorde man ved at angribe Sverige gennem Norge.

Han har sandsynligvis været "geworben" - altså hvervet soldat. Jeg har
selv en forfar der var i Det Delmenhostske Geworbene Regiment, der som
navnet siger, var hvervet i Delmenhorst/Oldenburg. Han avlede børn i
Nykøbing på Mors i begyndelsen af 1780'erne.

Hvilket regiment der kan være tale om for Johan Schadt er svært at
sige, men prøv eventuelt at spørge i dk.videnskab.historie eller gå
ind på Dansk Militærhistorisk Selskabs hjemmeside (Chakoten), hvor der
er et debatforum. Trafikken er ikke livlig, men det er da en mulighed.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-03 11:36

Sun, 04 May 2003 11:52:46 +0200, skrev Kurt Hansen:

> [...]
>ind på Dansk Militærhistorisk Selskabs hjemmeside (Chakoten), hvor der
>er et debatforum. Trafikken er ikke livlig, men det er da en mulighed.

Wøps, glemte adressen:
http://www.chakoten.dk/

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 11:37

On Sun, 04 May 2003 11:52:46 +0200, Kurt Hansen <kurt@towle.dk> wrote:

> [...]
>Rusland. Danmark havde en traktat med Rusland og blev derfor tvunget
>med i krigen og det gjorde man ved at angribe Sverige gennem Norge.

Men denne krigsdeltagelse, (som var 100% ublodig) berørte
_udelukkende_ den norske hær. For den danske hær (som han vel har hørt
til, når han boede i Danmark i både 1783 og 1801) var der kun tale om
en delvis prøvemobilisering.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-03 12:52

Sun, 04 May 2003 12:36:44 +0200, skrev Lars J. Helbo:

> [...]
>_udelukkende_ den norske hær. For den danske hær (som han vel har hørt
>til, når han boede i Danmark i både 1783 og 1801) var der kun tale om

Ok, så fik vi det præciseret. Jeg havde blot fundet denne 1788-krig på
nettet i en summarisk oversigt

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Genfinder

Dato : 04-05-03 12:54

> Ok, så fik vi det præciseret. Jeg havde blot fundet denne 1788-krig på
> nettet i en summarisk oversigt

Hej Kurt.
Hyggelig at hilse på dig igen. Hvor har du fundet denne summariske oversigt.
Kan du huske linket.

Venlig hilsen og god søndag
Jeannie Bengtsson
Smørum

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-03 13:54

Sun, 4 May 2003 13:54:03 +0200, skrev Genfinder:

>Hej Kurt.
>Hyggelig at hilse på dig igen. Hvor har du fundet denne summariske oversigt.
>Kan du huske linket.

Jamen bestemt da (hyggeligt) .......
Her er linket:
http://www.milhist.dk/andre/timetab/timetab_dk.html

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mogens Laursen

Dato : 04-05-03 17:23

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
> Sun, 4 May 2003 13:54:03 +0200, skrev Genfinder:
>
> Her er linket:
> http://www.milhist.dk/andre/timetab/timetab_dk.html
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Hmm, - der skrives ikke om dansk deltagelse i "den Preussiske syvårskrig" i
1760'erne vist, men det var selvfølgelig heller ikke den danske konge i
egenskab af netop dansk konge, men vistnok i hans egenskab af hertug af
Slesvig og/eller Holsten der havde tropper med i denne sammenhæng.

Det danske monarki hvervede vistnok broderparten af sine tropper i de
nordtyske egne; kommandosproget var tysk, så "vore" tropper har formentligt
været ret nemme at anvende i denne sammenhæng - hvis der altså VAR en sådan
deltagelse???

"Genfinder" havde da forøvrigt også en ane med et navn af tyskklingende
karakter, så dette kan under alle omstændigheder passe med en person
"indvandret" fra Holsten, eller en af de tyske lande.

Mvh, Mogens Laursen

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 17:36

On Sun, 4 May 2003 18:23:16 +0200, "Mogens Laursen"
<laurs@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>været ret nemme at anvende i denne sammenhæng - hvis der altså VAR en sådan

Jeg mener ikke bare, det var i Nordtyskland, jeg mener faktisk, at vi
på et tidspunkt har haft regulære hvervekontorer både i Frankfurt,
flere steder i Frankrig, i Holland og i Norditalien. Men jeg mener
også, at en stor del af papirerne fra disse aktiviteter stadig findes
på Rigsarkivet, så det skulle være muligt, at finde, hvor han kom fra.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 11:18

On Sun, 4 May 2003 11:04:04 +0200, "Genfinder" <genfinder@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>at han har været i krig. Men er der nogen der er rigtig stærk i historie,
>som måske kan give et bud på hvilken urolighed/krig, der måske kan have

Han har næppe været i krig for Danmark. Perioden 1720-1801 er faktisk
Danmarks-historiens længste fredsperiode. Men Danmark hvervede jo
aktivt soldater over store dele af Europa.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Bent Fleron

Dato : 04-05-03 11:37

Lars J. Helbo wrote:

> Han har næppe været i krig for Danmark. Perioden 1720-1801 er faktisk
> Danmarks-historiens længste fredsperiode. Men Danmark hvervede jo
> aktivt soldater over store dele af Europa.

Det er nu rigtigt hvad Kurt skriver. Omkring 1788 førte Danamrk nok en
af sine mest ejendommelige krige; nemlig mod Sverige. Det var vist en
rimelig fredelig krig set med danske øjne, fordi det eneste slag foregik
i Norge, hvor de dansk-norke styrker blev ført af Prinsen af Nør (jeg er
ikke helt sikker på feltherrens navn lige her og nu )

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 04-05-03 11:39

wrote:

>hvor han bl.a. føder datteren Barbara Johansdatter.

Ja, det er de mærkeligste fænomener, man kan støde på i forbindelse
med slægtsforskning - hvad er din kilde til det?
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : Genfinder

Dato : 04-05-03 12:50

Mmm Lars... der fik du mig.
Nej, det er ikke lykkes mig at finde det nok umulige bevis, at mænd føder
børn. Men vent nu bare... Jeg tror ikke vi har set det sidste inden for den
udvikling...

Fortsat god søndag.
Jeannie

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-03 13:56

Sun, 4 May 2003 13:50:25 +0200, skrev Genfinder:

> [...]
>børn. Men vent nu bare... Jeg tror ikke vi har set det sidste inden for den

Jeg kender en som på et tidspunkt arbejdede i rottestalden på
Forsøgscenter Foulum. De bruger kun hanrotter og mus, så stor var
deres overraskelse, da en af dem pludselig fik et kuld unger

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Per Lilje

Dato : 04-05-03 17:30

Jeg tror det deltok dansk-norske "hjelpetropper", dvs. militære
avdelinger utleid av Kongen/staten til en eller begge av de
krigførende parter i en krig vi offisielt var nøytrale i, i den polske
arvefølgekrig 1733-1735.

Per B. Lilje

Per Barth Lilje Telefon: 22 85 65 17 (kontor)
Professor 22 85 65 01 (sentralbord)
22 49 61 17 (privat)
Institutt for teoretisk astrofysikk
Universitetet i Oslo Fax: 22 85 65 05
Postboks 1029 Blindern E-mail: per.lilje@astro.uio.no
0315 Oslo

Fra : Laebel

Dato : 05-05-03 08:18

"Genfinder" skrev d. 04-05-03 10:04 dette indlæg :
> [...]
historie,
> som måske kan give et bud på hvilken urolighed/krig, der måske kan

Hej Jeannie

På Familysearch er der nævn en Johann Sebastian Schadt f.omk.1748 i
Ramløse ,Frederiksborg.
Begr. 23 marts 1815

Han er søn af Niels Johansen Schadt og Ellen Pedersen .
Gan bliver gift i Ramløse i 1782 med en Kirsten Klausdt. f.18 marts 1758
Torup, Frederiksborg

Der er ligeledes nævnt 2 sønner .
Jørgen Johansen Schadt f . 9 maj 1790 Kregome , Frederiksborg
Niels Johansen Schadt f 1 juli 1792 samme sted .

Hilsen Läbel

http://www.kandu.dk/

Fra : Genfinder

Dato : 05-05-03 17:51

"Laebel" <Laebel.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jørgen Johansen Schadt f . 9 maj 1790 Kregome , Frederiksborg
> Niels Johansen Schadt f 1 juli 1792 samme sted .

Hej Läbel.
Ja, jeg har også lige checket dette. Det er noget overraskende, da
familiehistorien siger, at han er indvandret soldat. Men så meget om
familiehistorier... Jeg troede ellers ret så meget på kilden, da han har
interesseret sig for familien historie i årtier.
Nu vil jeg prøve at dykke ned i arkiverne og se om jeg kan få løst
mysteriet. Men ovenstående er helt klart "min", det passer med hvem han
bliver gift med. Det eneste der overhovedet ikke passer er datoerne.
Ellers tak til alle jer andre der har bedraget med ind-put ikke mindst
kommentarerne til "hvilken krig".

Jeannie

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 05-05-03 19:09

On Mon, 5 May 2003 18:51:08 +0200, "Genfinder" <genfinder@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>mysteriet. Men ovenstående er helt klart "min", det passer med hvem han
>bliver gift med. Det eneste der overhovedet ikke passer er datoerne.

Nu skal du lige passe på, der står jo blot:

Johann Sebastian Schadt
Event(s):
Birth: 1748 Of, Ramlose, Frederiksborg, Denmark
Christening:
Death: 23 MAR 1815

Det betyder _ikke_ at han er født i Ramløse. Det kan f.eks. betyde, at
der ved hans bryllup i 1782 står noget i stil med:

Ungkarl Johann Sebastian Schadt, 36 Aar _af_ Ramløse.

Når det står på den måde i IGI, så betyder det, at de pågældende
mormoner ikke har fundet hans fødsel. Det kan der så være to årsager
til. En mulig forklaring er, at kirkebogen for Ramløse først starter i
1774. Men den anden er, at han er født et helt andet sted.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk