Matrikelnumre
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-05-03 19:28

Kan tællingskommissærerne i folketællingerne have skrevet forkert to
tællinger i træk? Eller kan de have haft en liste, de ikke kunne læse?
Eller har den sidste skrevet af efter den første?

Jeg har matrikelkort over Varpelev. En bestemt gård (Aagaarden) har på
to forskellige matrikelkort fra 1799 og et udateret kort
matrikelnummer 19 eller 19a. Men i folketællingerne 1916 og 1921 er
gården angivet som matrikel 14a. I Mostrups vejviser (som jeg ikke
altid tror helt på) står gården også i dag som matrikel 19a.

Jeg ved 100%, at det er Aagaarden, for jeg kender dens slægt, som bor
der nu. Den nuværende ejer er datter af et af børnene, der står som
boende i husstanden i 1916 og 1921. Og husfaderen og husmoderen er den
nuværende ejers mormor og morfar. Slet ingen tvivl om det.

Nu kunne det strengt taget være ligegyldigt med et enkelt
matrikelnummer, men hvad skal jeg så tro om resten? Jeg forsøger at
stedfæste specielt gårdene ved hjælp af matrikelnumrene.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-05-03 21:50

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> skrev:
Sat, 03 May 2003 20:27:58 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>matrikelnummer, men hvad skal jeg så tro om resten? Jeg forsøger at
>stedfæste specielt gårdene ved hjælp af matrikelnumrene.

Jeg har indtastet 10 folketællinger med matrikelnumre (1911/21) og det
er min erfaring, at de anførte matrikelnumre er yderst upålidelige.
Tro ikke på dem og var meget forsigtig med at bruge dem til noget som
helst.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 03-05-03 22:21

On Sat, 03 May 2003 22:49:47 +0200, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.dk> wrote:

> [...]
>er min erfaring, at de anførte matrikelnumre er yderst upålidelige.
>Tro ikke på dem og var meget forsigtig med at bruge dem til noget som

Ups... Hvordan skal man så sætte navn og sted på alle sine gårde?
Nu har jeg lige med møje og besvær fundet frem til, hvilke gårde der
har hvilke matrikelnumre og hvilke navne - det rigtige forstås. Og så
ville jeg så forfærdelig gerne placere de rigtige bønder på de rigtige
gårde.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 03-05-03 22:21

Hej Kirsten.
Du kan jo evt. tilføje Hvad du mener er korrekt i Kommentarfeltet, og
husk en evt. kildeangivelse.
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Poulsen

Dato : 04-05-03 08:29

Kirsten Bjorneboe <kirstenb@image.dk> wrote in message news:<vf28bvonfqm2nnv0a0mkubp87s2oqsmi42@4ax.com>...
> [...]
> matrikelnummer, men hvad skal jeg så tro om resten? Jeg forsøger at
> stedfæste specielt gårdene ved hjælp af matrikelnumrene.

Hvis du har mulighed for at aflægge Kort-& Matrikelstyrelsen på
Nørrebro i København et besøg, skulle du tage at gøre det. Find deres
website og under-
søg åbningstider etc. Man skal melde sin ankomst på forhånd. Man
bliver modtaget som hædersgæst, der får al tænkelig bistand af
topkyndinge fagfolk, mens man er der. Jeg har kun været der én gang,
og jeg husker besøget med
allerstørste glæde. Med gæsteskilt på reverset kan man spise i de
ansattes
spisesal til moderate priser, hvis du ikke selv vælger at tage et par
klemmer med hjemmefra.

Med venlig hilsen

Hans Poulsen
1804 Frederiksberg

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 04-05-03 09:18

On 4 May 2003 00:28:33 -0700, hans.poulsen@post.tele.dk (Hans Poulsen)
wrote:

> [...]
>ansattes
>spisesal til moderate priser, hvis du ikke selv vælger at tage et par

Sikke dog en reklame! Det lyder absolut som om det var en dagstur til
hovedstaden værd. Det er ikke for tit, jeg kommer der, for jeg boede i
København i 50 år, og så måtte det være nok med det!

Jeg tror nu nok, jeg har rimelig styr på matrikelkortet i sig selv.
Jeg har en del udgaver fra 1799 og frem, og de stemmer helt fint
overens, når der tages hensyn til tilkøb og frasalg af arealer.

Det er mere, hvem der bor hvor, der er mit problem, og det kan kms jo
nok ikke hjælpe mig med. Jeg havde sådan håbet, at folketællingerne
var til at stole på, men det kniber åbenbart lidt. At skrive 14 i
stedet for 19 er menneskeligt forståeligt, men at gøre det to gange
med fem års mellemrum, det gør i hvert fald mig både forvirret og
usikker på oplysningerne i det hele taget.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 04-05-03 12:22

Kirsten Bjorneboe <kirstenbslet@image.dk> skrev:
Sun, 04 May 2003 10:18:26 +0200 i dk.videnskab.historie.genealogi

>Det er mere, hvem der bor hvor, der er mit problem, og det kan kms jo
>nok ikke hjælpe mig med.

Jo, du kan få en god start.
Matrikelnumrene blev indført i 1844 på grundlag af nogle såkaldte
Sogneprotokoller, som findes på KMS's arkiv.
De beskriver samtlige matrikler meget detaljeret og anfører både ejer
og beboer forud for 1844, d.v.s. ca. 1825 +- 10 år.

Senere finder du ejerne af hver matrikel anført i Realregistrene, i en
del tilfælde er ejerne helt tilbage til ca. 1800 tilføjet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 04-05-03 11:31

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> gården angivet som matrikel 14a. I Mostrups vejviser (som jeg ikke
> altid tror helt på) står gården også i dag som matrikel 19a.

Hej Kirsten
Har I ikke et bevaret kommunalarkiv, det indeholder formentlig adskillige
matrikellister, fra Ollerup-Kirkeby kommune var bevaret en fra 1899 den
har jeg haft megen glæde af.
mvh
Hans

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-05-03 17:03

Realregistrene, som er oversigter over alle handeler, lån og andre
tinglyste forpligtelser, på de enkelte matrikelnumre er absolut gode når
man skal rekonstruere en ejerliste for et stykke jord. Heraf fremgår også
udstykninger. De nyeste realregistre findes på det lokale dommerkontor,
ellers Landsarkivet. Her kan en ejerliste tilbage til første del af
1800-tallet som regel laves uden de store problemer. Forgængere er dels
skødebøger (mest i købstæderne) ellers hvis man er så heldig at have
selvejere; så prøv landstingets realregistre.

m.v.h. Peter Kristiansen

Fra : Peter Kristiansen

Dato : 05-05-03 17:06

hov og en ting til:
Med matriklen af 1844 fik landdistrikterne nye matrikelnumre - der er
måske blot derfor?

m.v.h. Peter Kristiansen

PS: ellers prøv at arbejde dig tilbage ved hjælp af brandforsikrings- og
brandtaksationsprotokollerne. Man ser ofte før matrikelsystemerne bliver
indført, at man bruger brandforsikringsnummeret som nummerering.